Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-04@08:21:53 GMT

احتمال تغییر شکل رتبه‌ بندی معلمان به افرایش حقوق

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۸۸۸۱

احتمال تغییر شکل رتبه‌ بندی معلمان به افرایش حقوق

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رتبه‌ بندی معلمان اظهار کرد: 10 سال است براساس قوانین برنامه‌های پنج ساله کشور و سند تحول بنیادین هدف‌گذاری شده است که رتبه‌ بندی بین معلمان انجام شود و تا سال گذشته اتفاق نیفتاده بود تا اینکه مجلس یازدهم آغاز شد و بنده به تقاضای همه اعضای کمیسیون آموزش مجلس از دولت پیگیر وضعیت رتبه‌بندی شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: 25 اسفند 99 لایحه رتبه‌ بندی معلمان از سوی رئیس جمهور سابق به صورت عادی به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون آموزش بررسی اولیه را انجام دادیم همچنین 96 درصد نمایندگان مجلس به کلیات رتبه‌بندی در صحن مجلس رای دادند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شاکله رتبه‌بندی ایراداتی داشت که آن را اصلاح کردیم و این اصلاحات در مفاد لایحه دولت تغییراتی ایجاد کرد به‌ویژه در ماده 7 لایحه و 5 گروهی که از یک تا پنج پیش‌بینی کرده بودند، در کمیسیون آموزش برای این رتبه‌ها عناوینی را انتخاب کردیم که برگرفته از رتبه‌های دانشگاهی بود از جمله آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم و حقوقی که برای این رتبه‌ها باید پرداخت می‌شد، مشخص کردیم.

منادی همچنین اضافه کرد: طبق قانون مجلس نمی‌تواند بالاتر از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده است تغییراتی در لایحه ایجاد کند و اگر یک ریال بار مالی داشته باشد شورای نگهبان آن را رد می‌کند. در کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد دادیم و 80 درصد حقوق هیأت علمی را مبنا قرار دادیم، آقای نوبخت با بنده تماس گرفتند و به دفتر او رفتم و اسامی 5 گروه که حقوقشان متناظر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بود، ارائه شد.

وی درباره اهداف رتبه‌ بندی معلمان مطرح کرد: با آقای نوبخت که صحبت کردیم تایید کرد اعتبار رتبه‌بندی را تامین می‌کنیم اما یک باره نامه محرمانه آقای نوبخت برای آقای قالیباف آمد که ما این پول را نداریم؛ اهداف رتبه‌ بندی بدین شرح است که به منظور کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی و توسعه نظام‌مند شایستگی‌های حرفه‌ای و تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی هدف‌گذاری می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه قرار بود رتبه‌ بندی معلمان از ابتدای سال اجرایی شود، مانع چیست؟ متذکر شد: از زمانی که لایحه تصویب و ابلاغ شود اجرا خواهد شد قبل از اینکه دولت شروع به کار کند لایحه رتبه‌ بندی را تصویب کردیم و آقای نوبخت به ما قوت قلب داد که پول آن تامین خواهد شد و بعد از آن اقای نوبخت را به کمیسیون دعوت کردیم که در تماس تلفنی با اعضای کمیسیون اطمینان داد که این پول تامین می‌شود و چند روز بعد بنده به صورت مکتوب نامه نوشتم تا بدانیم هزینه رتبه‌بندی چقدر می‌شود.

منادی درباره اینکه اعلام شد رتبه‌بندی معلمان متناسب با بودجه 1400 تغییر می‌کند به چه معناست؟ متذکر شد: نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه سابق برای ما آمد که براساس جزء یک بند و تبصره قانون بودجه امسال، 20 هزار میلیارد تومان به عنوان منبع برای رتبه‌بندی قابل استفاده است اما این 20 هزار میلیارد در بودجه خواهر و برادر دارد و اگر حاصل شود و اموال به فروش برود دستگاه‌های دیگر نیز از این بودجه سهم دارند.

وی بیان کرد: در جایی از لایحه رتبه‌ بندی گفته است حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق متوسط تمام کارکنان دولت شود، وزیر آموزش و پرورش قبلا گفته بود رتبه‌بندی را در بودجه 1400 با اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی لحاظ کردیم که بنده گفتم 15 هزار میلیارد تومان و معلمان درخواست داشتند که با 30 هزار میلیارد تومان، رتبه‌بندی را امسال اجرا کنیم، اگر کمیسیون مجلس بر همان رتبه‌بندی متناظر با هیأت علمی بایستد، آقای نوبخت گفت 200 هزار میلیارد تومان و آقای قالیباف و سایرین گفتند 160 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد و کل بودجه وزارت آموزش و پرورش 116 هزار میلیارد تومان است، ظاهرا این شدنی نیست ولی اگر کمیسیون بر روی این موضوع ایستاد به صحن علنی مجلس برای رای گیری می‌رود.

تغییر شکل رتبه‌ بندی معلمان

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: روش دیگری که بیان کردند این است که اولین کاری که رتبه‌ بندی معلمان می‌کند این است که قد معلمان را به لحاظ کیفیت، مهارت و علم می‌سنجد و اگر حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق متوسط کارکنان دولت که الان حدود 6 و نیم میلیون تومان است، باشد، حقوق معلمان یک میلیون و 750 هزار تومان افزایش می‌یابد و اگر 50 درصد اعمال شود 3 میلیون و 200 هزار تومان افزایش می‌یابد که این نیز خوب است و برای معلمان حدود 3 تا 5 میلیون تومان افزایش حقوق رقم می‌زند، پیشنهاد این است معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره معلم کارامد و استاد معلم را داشته باشیم که استاد معلم بالاترین افزایش حقوق را خواهد داشت.

منادی متذکر شد: در باره این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد و در قبال کیفیت معلمان حقوق آنها افزایش پیدا می‌کند و منبع اعتبار آن بودجه 1400 است و رئیس سازمان برنامه و بودجه حق جابجایی دارد، بند و تبصره دو می‌گوید، اعتبار لازم از محل فروش اموال تامین شود اما الان اموال فروخته نشده است و می‌توانند محل اعتبار آن را جابجا کنند.

وی درباره اینکه اگر بودجه رتبه‌ بندی معلمان مشروط به بودجه سنواتی شود انتقادهایی انجام می‌شود، بیان کرد: وقتی اسم ردیف در بودجه است می‌توانیم در سقف بودجه 1400 اعتبار آن را تامین کنیم و اگر حقوق معلمان 25 درصد بیشتر از حقوق کارکنان دولت باشد به 14 هزار میلیارد تومان اعتبار و اگر 50 درصد باشد به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این کار باید با هرعددی که باشد، شروع شود و در آینده آن را ارتقا دهیم و حتی برای کارکنان بخش اداری که معلم هستند و بازنشسته‌ها نیز پیش‌بینی‌هایی داریم و باید منتظر مصوبه کمیسیون آموزش مجلس باشیم.

انتای پیام/

کد خبر: 1111010 برچسب‌ها رتبه بندی معلمان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رتبه بندی معلمان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هزار میلیارد تومان کمیسیون آموزش بندی معلمان حقوق معلمان آقای نوبخت رتبه بندی بودجه 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۸۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند

سمیه گلپور چمر کوهی، کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در حوزه تهران با اشاره به وضعیت لیست مربوط به شانا یا امنا در مرحله دوم انتخابات، گفت: ما در شرایط سیاسی و اجتماعی قرار گرفتیم که فارغ از اینکه همگرایی‌ها در مواضع در کاندیداها ایجاد شده، منجر به این می‌شود که احزاب مختلف، آرایش‌های سیاسی مختلف داشته باشند و به نوعی این کنشگری سیاسی را در سطح ملی بتوانند داشته باشند و فعالانه در عرصه سیاست ورود کنند.

وی افزود: فارغ از از اینکه اتفاق بسیار خوبی می‌تواند در عرصه سیاست مخصوصاً سیاست‌های ملی باشد، شاهد این هم هستیم که جدا از همه این جریان‌ها، بلوغ سیاسی و رشد فکری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم به گونه‌ای است که علی رغم اینکه احزاب فعال هستند خودشان به تجزیه و تحلیل تک تک نامزدها می‌پردازند و در کنار فعالیت احزاب این مردم هستند که به انتخاب نمایندگان اصلح خود مبادرت می‌کنند. هر چند در خصوص لیست‌ها هم بالاخره کنشگران سیاسی فعال هستند تا بتوانند کاندیداهای اصلح را انتخاب کرده و به مردم معرفی کنند.

گلپور در رابطه با پیش بینی تقسیم بندی‌های سیاسی مجلس دوازدهم، اظهار کرد: فکر می‌کنم این سوال را باید از مردم پرسید چون آن‌ها هستند که با تصمیمی که گرفته و رأیی که می‌دهند، موجب قرار دادن نمایندگان خود در کرسی‌های مجلس می‌شوند و مشخص می‌کنند که تقسیم بندی‌های آنان به چه شکلی باشد.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران ادامه داد: امیدوارم که در نهایت نمایندگان منتخب با حفظ تقوای سیاسی، حفظ رویکردهای مردمی و فارغ از هرگونه جناح‌بازی یا خدایی نکرده با سیاسی‌بازی بتوانند هم هیأت رئیسه و هم در جریان انتخاب کمیسیون‌ها کمک دهند تا خروجی کار منجر به بهتر شدن وضع زندگی و معیشتی مردم، وضع اشتغال حوزه جهش تولید، ایجاد انگیزه برای کار بیشتر و بهتر شود.

خلأ کمیسیون تأمین اجتماعی در مجلس به شدت دیده می‌شود

این نامزد دور دوم انتخابات مجلس در رابطه با مهم‌ترین اولویت مجلس دوازدهم، گفت: با توجه به حوزه تخصصی بنده که بحث کار و تولید است، لذا در فضایی که ما از مشارکت حداکثری مردم در حوزه جهش تولید صحبت می‌کنیم مسلماً باید مردم از امنیت، سلامت، امنیت شغلی، امنیت زندگی برخوردار باشند و خلأ کمیسیون تأمین اجتماعی در مجلس به شدت دیده می‌شود که باید این خلأ جبران و مرتفع شود.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل زیادی که جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و همین‌طور فرایندهای دیگر که در مجلس است و به مباحثی مثل فراکسیون‌های مختلف که مرتبط با جامعه است، مثل فراکسیون کارگری، نیاز است تا افراد به صورت تخصصی در آن ورود کنند و بتوانند در راستای بهتر شدن وضعیت حرفه‌های مختلف تلاش کنند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: معتقدم سالیان متمادی است که مجلس از داشتن نماینده واقعی کارگری محروم بوده و صدای این جامعه را متأسفانه کمتر کسی از مجلس می‌شنود، چراکه در همین قانون برنامه هفتم توسعه مصوبات نشان می‌دهد که قاطبه نمایندگان، مصوبات را از نگاه کارگری بررسی نکردند.

اولویت بنده عضویت در کمیسیون اجتماعی است

وی مهم‌ترین اولویت خود را حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد و افزود: فارغ از کمیسیون اجتماعی مجلس که باید در آن حضور جدی داشت، اولویتم حضور در هر کمیسیونی است که به نوعی بتوان در آن مطالبه‌گری جدی برای حقوق ضایع شده جامعه و مردم عزیزمان داشته باشیم.

پویش مهر در انتخاب اصلح به درستی هدف گذاری شده است

این داوطلب دور دوم انتخابات مجلس از تهران در خصوص پویش با مهر انتخاب کنیم، تاکید کرد: در خصوص پویش با مهر انتخاب کنیم باید گفت رسالت رسانه شما در حوزه کمک به مردم عزیزمان در انتخاب اصلح به درستی هدف گذاری و نشانه گیری شده و با همه ظرفیتی که خبرگزاری مهر در این حوزه داشته وارد شده و آن را در فضای رسانه‌ای متبلور کرده و از این ظرفیت رسانه‌ای استفاده کرده است.

وی ادامه داد: به نوبه خودم به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی دور دوم مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری مهر صمیمانه تشکر می‌کنم که این رسالت را با این شفافیت و به این خوبی توانسته است برعهده بگیرد و انجام دهد.

کد خبر 6095085

دیگر خبرها

  • قبول شدگان ماده ۲۸ پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجور برای جذب معلم صادر شده است
  • اولویت اصلی دولت آموزش و پرورش است
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • مسئول یک سوپرمارکت هم این همه تغییر نمی‌کند!
  • باید بعد از انتخابات «لیست‌بندی‌ها» را کنار گذاشت
  • بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش: ورود طلاب و روحانیون در مدرسه مسبوق به سابقه بوده است/ درس دینی را با روشی بسیار غلط ارائه می‌دهیم/ ما باید به شدت و سرعت روشمان را تغییر دهیم/ نمی‌شود با یک روش ناقص با مردم لج بازی کرد و به حرف‌های آنان گوش نداد
  • حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد
  • از کلاس‌هایی که معلم نداشت تا رتبه بندی‌هایی که شاکی داشت