Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمد هدایی  معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار  ضمن اشاره به افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری محقق شده سال ۹۹ در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: یکی از شاخص‌هایی که در بررسی‌های اقتصادی به عنوان مولفه‌ عملکردی یک مجموعه سرمایه‌پذیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرید، همین شاخص سرمایه‌گذاریِ محقق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، شاخص‌های مختلفی به عنوان مولفه‌، مورد توجه قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها سرمایه‌گذاری محقق شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: به عنوان نمونه، تعداد درخواست‌های سرمایه‌گذاری، تعداد شرکت‌های ثبت شده در یک بازه زمانی مشخص، میزان و نوع قراردادهای منعقد شده ازجمله شاخص‌های مختلفی هستند که از جنبه‌های گوناگون و قابل توجهی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

«به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سرمایه‌گذاری محقق شده یعنی سرمایه‌ای که از حالت اظهار و کاغذی به کار عملیاتی و هزینه پرداخت شده تبدیل شده است»

وی بیان داشت: سال ۹۹ با اتفاق فرخنده‌ای مواجه شدیم و یک جهش قابل توجهی در حوزه سرمایه‌گذاری محقق شده داشتیم.

هدایی ادامه داد: مولفه‌ای که موجب رشد سرمایه‌گذاری محقق شده سال ۹۹ منطقه آزاد چابهار شده است، نظارت‌ها و پیگیری‌هایی است که از سوی سازمان منطقه آزاد اعمال شده چراکه سرمایه‌گذاری در این منطقه مشروط به انجام و تحقق شروط قراردادی است که در آن، شروطی همچون احداث بنا، نصب ماشین‌آلات، تولید آزمایشی و به بهره‌برداری رسیدن طرح ذکر شده است که توسط سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: سال ۹۹ همزمان با بازنگری که در سیاست‌های سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شد، حوزه کنترل پروژه سازمان بیش از پیش فعال شد و ۶۸ قراردادی که شرایط فسخ داشتند، به علت انجام ندادن تعهدات خود، قراردادشان فسخ شد و این محرکی بود برای سایر واحدها که کاری کنند تا قراردادشان فسخ نشود، درنتیجه روند فعالیت خود را ادامه و تسریع دادند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: پس یکی از اقداماتی که باعث رشد فزاینده میزان سرمایه‌گذاری‌های محقق شده در سال ۹۹ شد همین بحث نظارت سازمان منطقه آزاد چابهار بر نحوه اجرای تعهدات سرمایه‌گذاران بود.

وی یکی دیگر از عوامل افزایش سرمایه‌گذاری‌ محقق شده در چابهار را تغییر نگرش سرمایه‌گذاران کلان و حضور صنایع توانمند در منطقه آزاد عنوان کرد و افزود: توجه به اجرای طرح‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد در این موفقیت نیز حائز اهمیت است چراکه با توجه به شرایطی که سرمایه‌گذاران برای آینده نه‌چندان دور چابهار متصور هستند، اقدام به تقویت سرمایه‌گذاری‌های خود کردند.

هدایی تصریح کرد: بخشی از این تغییر ناشی از توجه به صنایع فولاد و پتروشیمی‌ها بود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها تا سال ۹۸ تقریبا هیچ اثری روی خاک نداشتند اظهار داشت: علت هم این بود که مطمئن نبودند که گاز به عنوان ماده اولیه به طرح‌های آن‌ها برسد اما با پیگیری‌هایی که از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شد و خصوصا عنایتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به پیشرفت و آبادانی سواحل مکُران داشتند، خط انتقال گاز با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفت و پتروشیمی‌ها با دلگرمی بیشتری در حوزه فعالیتی خود اقدام کردند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: فاز نخست پتروشیمی "بدر شرق" چابهار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به مرحله بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد و امیدواریم برای ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به طور رسمی افتتاح شود و به عنوان یک تولیدکننده بزرگ با صادرات حدود یک میلیارد دلار درسال آغاز به فعالیت کند.

«مجموعه پتروشیمی ۶ فاز دارد که بقیه فازها نیز طی ۲ تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید»

وی بیان داشت: احداث واحد های پتروشیمی سرمایه‌گذاری بزرگی را می‌طلبد بعنوان نمونه برای پتروشیمی بدر شرق که در منطقه آزاد چابهار در حال احداث بوده که حدود یک میلیارد یورو معادل ( ٢٨هزار میلیارد تومان بر مبنای ارز نیمایی) سرمایه‌گذاری پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سه واحد پتروشیمی در حال ساخت داریم و همچنین شرکت پتروشیمی نگین مکُران هم فعالیت‌های خود را افزایش داده است و این نوید را می‌دهیم که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع سرمایه‌گذاری محقق شده در منطقه آزاد چابهار حداقل به ۱۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. چراکه وقتی گزارش ۶ ماهه امسال را دریافت کردیم به نسبت سال ۹۹ رشد بیش از ۳۰۰ درصدی داشت.

هدایی این مژده را هم داد که، منطقه آزاد چابهار از کسب درآمد صِرف واردات، در حال چرخش به سمت صادرات است و بخشی از وظایفی که برای مناطق آزاد تعریف شده بود امروز در چابهار در حال محقق شدن است.

وی به شرکت فولاد مکُران هم اشاره کرد و افزود: سال گذشته بخش نخست تسهیلات این شرکت از صندوق توسعه ملی آزاد و تخصیص داده شد که مبلغی حدود ۳۰ میلیون یورو (حدود ۹۰۰ میلیارد تومان) بود و خود شرکت فولاد مکُران هم حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه آورد و امسال این روند سرعت بیشتری به خود گرفته و هم افزایش سرمایه داشتند و این مبالغ به علاوه ۵۰۰ میلیارد تومان فاز نخست، همگی در پروژه هزینه خواهد شد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار به نکته مهمی اشاره کرد و افزود: امروز دیگر سیاست و رویکرد سازمان منطقه آزاد چابهار در انتخاب سرمایه‌گذاران تغییر کرده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت قیمت‌ها و همچنین تورم، سرمایه‌گذاران با بضاعت مالی کم نمی‌توانند خودشان را با سرعتِ تغییرات اقتصادی وفق بدهند و نتیجه این می‌شود که دیدیم ده‌ها مورد سرمایه‌گذاری که در سنوات گذشته انجام و بیشتر آن‌ها به حالت نیمه‌کاره رها شد و این موضوع نه‌تنها هیچ بهره‌وری برای مالک ندارد بلکه هیچ ارزش افزوده‌ای هم برای چابهار و منطقه آزاد به دنبال نخواهد داشت.

هدایی ادامه داد: از سال ۹۹ با جدیت به انتخاب سرمایه‌گذاران دقت و اهلیت‌سنجی آن‌ها با بررسی دقیق‌تری انجام شد، تمکن مالی سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار گرفت و همه این این تغییر رویکردها موجب شد تا نهایتا سرمایه‌گذاری محقق شده منطقه آزاد چابهار با یک افزایش رقم قابل توجهی همراه شود.

وی تاکید کرد: امسال برای جلوگیری از واگذاری زمین‌ها، رویکرد مشارکتی را خواهیم داشت و ۲ مورد از این طرح‌ها منجر به قرارداد شده که حدود چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به دنبال دارد اما باید طی سه سال به بهره‌برداری برسند، همچنین پروژه‌های متعدد دیگری با میزان سرمایه‌گذاری هزاران میلیارد تومانی در نوبت قرارداد داریم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: درنهایت باید بگویم که چشم‌انداز سه سال آینده چابهار، یک افق بسیار روشنی خواهد بود و امیدواریم در آن زمان حداقل صادرات محصولات تولیدی منطقه آزاد چابهار، سالانه به بیش از سه میلیارد دلار برسد و این اتفاق و چشم‌انداز مهم درو از دسترس نیست.

هدایی تاکید کرد: اتفاقات بزرگی در راه است و چابهار، منطقه‌ای متفاوت و از حیث پیشرفت صنعتی، یکی از قطب‌های مهم کشور خواهد شد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری خصوصی سرمایه گذاری محقق شده منطقه آزاد چابهار میلیارد تومان سرمایه گذاران بهره برداری محقق شده قابل توجه مک ران سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۲۲۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از سه برابر شدن سرمایه‌گذاری محقق شده در مناطق آزاد در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: فردا ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود.

حجت‌اله عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به ابتکار ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای اولین بار، اظهار کرد: سال گذشته بسته‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عرضه کردیم و اولین بسته سرمایه‌گذاری در اکسپو ۲۰۲۳ ارائه شد و تا آخر سال نیز سه دوره دیگر بسته در ۱۲ رویداد داخلی و خارجی به ارزش ۲۰ میلیارد یورو رونمایی شد.

به گفته وی، نتایج ارائه این بسته‌ها این بود که تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال گذشته نسبت به سال قبلش(۱۴۰۱) چهار برابر شد. همچنین میزان طرح‌هایی که شروع به ساخت و ساز کردند در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۷.۵ برابر رشد کرد.

عبدالملکی میزان سرمایه‌گذاری محقق شده یعنی سرمایه‌گذاری که روی زمین نشسته و به ماشین آلات، ساختمان و کارخانه تبدیل شده است را ۱۳۳ هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: این میزان سرمایه‌گذاری سه برابر سال ۱۴۰۱ بود. از سوی دیگر تعداد زیادی از این واحدها که سرمایه‌گذاری شان را پارسال شروع کرده اند، در سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری برداری می‌رسد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: امسال در برنامه داریم هزار بسته جدید سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را رونمایی کنیم که فردا ( ۹ اریبهشت) در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ با حضور مسئولان ۲۰۰ بسته جدید به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی می‌شود.

به گفته او، با احتساب ارائه این بسته‌های سرمایه‌گذاری، تعداد بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ۱۲۰۰ مورد افزایش می‌یابد. همچنین بسته‌های ارائه شده تکرارپذیر هستند و چنانچه متقاضی مشترک داشته باشد در صورت نداشتن محدودیت بازار، تکرار می‌شوند.

عبدالملکی اعلام کرد: پارسال ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مشتری پیدا کرد که فعالیت‌شان آغاز شد. امسال به غیر از این بسته ها تمرکز بیشتری روی صادرات خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: باتوجه به اینکه یک سوم صادرات غیرنفتی کشور معادل حدود ۱۸ میلیارد دلار از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود؛ لذا در برنامه داریم صادرات را متنوع‌تر کنیم و حجم صادرات که اکنون بیشتر شامل محصولات پتروشیمی و مشتقات پایین دستی نفت و گاز است، متنوع‌تر می‌شود و به سمت محصولات حوزه‌های دانش بنیان و با ارزش افزوده بیشتر خواهیم رفت که قابل صادرات به کشورهای اروپایی پیشرفته هم هستند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود