Web Analytics Made Easy - Statcounter

کورش باصری صالحی شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پاندمی کرونا فعالیت بسیاری از صنوف را تحت‌تأثیر قرار داد اما واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی به دلیل شیوع این بیماری، رکود صنعت گردشگری و عدم حمایت مسئولین متحمل ضرر و زیان‌های بیشتری شدند و بسیاری از آنها هنوز نتوانسته‌اند فعالیتهای خود را به صورت رسمی آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: ۹۰ درصد از واحدهای فعال در این اتحادیه دچار ضرر و زیان شده‌اند و بیشتر رستوران‌هایی که به دلیل تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی از سال گذشته تعطیل شدند، هنوز نتوانسته‌اند به کار برگردند.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز، عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۲۰۰ واحد صنفی تحت پوشش این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند که از این مجموع ۸۵۰ واحد دارای پروانه کسب دائم و ۴۰۰ عضو در حال دریافت پروانه کسب هستند.

وی با بیان اینکه در هر واحد صنفی حداقل ۱۰ نفر فعالیت می کنند و برخی از واحدهای صنفی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ نیروی کار دارند، گفت: اگر هر واحد صنفی را با ۱۰ نیروی کار در نظر بگیریم می توان گفت حدود ۱۲ هزار نفر در این واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند که هر کدام از این افراد هم تأمین نیازهای اقتصادی خانواده‌هایشان را به عهده دارند.

صالحی اضافه کرد: در مجموع امرار و معاش حدود ۵۰ هزار نفر در شیراز وابسته به فعالیت صنوف تحت پوشش این اتحادیه است. این در حالی است که شیوع کرونا موجبات ورشکستگی اغلب افراد فعال در این صنف را فراهم کرده است.

وی بیان داشت: اعطای تسهیلات از سوی دولت باید به گونه‌ای باشد تا افرادی که قصد دارند از این تسهیلات استفاده کنند، امکان بازپرداخت آن را داشته باشند، به عنوان مثال تسهیلاتی در قالب وام بانکی با ۱۸ درصد سود برای فعالان صنفی در نظر گرفته شده است. در صورتی که پرداخت سود ۱۸ درصدی برای کاسبانی که در دوران کرونا ورشکسته شده‌اند، امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان کرد: متأسفانه سازمان‌های امور مالیاتی و بیمه در طول این مدت هیچ گونه حمایتی از افراد فعال در این صنف نداشته‌اند و حتی  معافیت‌های مالیاتی به صورت دستورالعمل رسمی و ارائه بخشنامه از سوی دولت به فعالان این صنف تعلق نگرفته است.

صالحی با اعتقاد به اینکه اکسیژن، آب و غذا سه نیاز اساسی و اولیه برای ادامه حیات انسان به شمار می روند، اضافه کرد: تأمین غذا از نیازهای اساسی و مهم انسان‌ها است که این نیاز توسط افراد فعال در صنف ما تأمین می‌شود.

او گفت:‌در هیچ کجای دنیا برای مجموعه‌هایی که مواد غذایی مورد نیاز مردم را تأمین می‌کنند ارزش افزوده تعیین نشده است و حتی مالیات چندانی برای افراد فعال در صنعت غذایی در نظر نمی گیرند اما در کشور ما بیشترین فشار مالیاتی بر دوش تولید کنندگان مواد غذایی است‌.

صالحی بیان کرد: شانزده رسته از جمله رستوران ها، سفره خانه های سنتی، بیرون برها، تالارهای پذیرایی، دفاتر تشریفات، باغات مجالس، چای خانه های سنتی تحت پوشش این اتحادیه فعالیت می‌کنند که اکثر آنها در حال حاضر در تعطیلی به سر می برند.

وی گفت:‌ برخی از واحدهای صنفی که با مایحتاج روزمره مردم سروکار داشتند کمتر دچار زیان شدند اما برخی دیگر از واحدها در این میان متحمل ضرر و زیان بیشتری شدند.صنف رستوران ها و سفره‌خانه‌های سنتی بسیار مظلوم واقع شده است، مسئولین باید شرایطی مهیا کنند تا فعالان این صنف بتوانند از بسته‌های حمایتی یا تسهیلاتی ویژه برخوردار شوند. به عنوان مثال دولت بایستی برای افراد فعال در این صنف معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرد.

صالحی با اعتقاد به اینکه رستوران‌ها نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می‌کنند، گفت: شهر شیراز یک شهر توریستی و گردشگری است که مقصد بسیاری از گردشگران است و از آنجا که یکی از مهم ترین و اساسی‌ترین پایه های صنعت گردشگری در هر کشوری موضوع تأمین غذای گردشگران داخلی و خارجی در مکان‌هایی آرام و مفرح مانند غذاخوری یا رستوران است، رستوران ها از مهمترین مؤلفه‌ها در پیشبرد صنعت گردشگری به شمار می‌روند که نیاز است برای توسعه این اماکن در سطح شهر تلاش کنیم و مانع از تعطیلی آنها شویم.

وی با اشاره به فعالیت افراد و مراکز غیرمجاز که به ارائه خدمات تشریفات مجالس و عرضه غذا در سطح شهر شیراز می‌پردازند، گفت: متأسفانه برخی از مراکز و مجموعه‌ها بدون داشتن پروانه کسب در حال ارائه خدمات مربوط به صنف ما هستند. همچنین افرادی در کنار خیابان اقدام به عرضه غذای گرم می کنند که این امر می‌تواند سلامت مردم در دوران کرونا را به شدت تهدید کند. لذا نیاز است که مردم به مجموعه‌ها و مراکزی که دارای مجوز و پروانه کسب هستند، مراجعه کنند.

صالحی اضافه کرد: البته تیم بازرسی اتحادیه که‌ متشکل از ۴۰ نفر است در مناطق مختلف شهر شیراز بر کار رستوران‌داران نظارت می‌کند و با بازدید از این اماکن به شناسایی و پلمب واحدهای صنفی متخلف می‌پردازد. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر سالن‌های غذاخوری، رستوران‌ها و سفره‌خانه های سنتی پروتکل‌های بهداشتی را به نحو احسن انجام می‌دهند و مردم می‌توانند بدون دغدغه به این مکان‌ها مراجعه کنند و از خدمات آنها بهره ببرند.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز، اظهار داشت: اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی که در تمام ادوار تاریخ انقلاب اسلامی و در شرایط بحرانی کشور برای کمک به برطرف شدن مشکلات همیشه در صحنه بوده‌ است، هم‌اکنون با مشکلات بسیاری مواجه شده و چشم امید به حمایت و یاری دولتمردان دارد.

برچسب‌ها گردشگری ویروس کرونا مالیات شیراز صنعت غذایی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری ویروس کرونا مالیات گردشگری ویروس کرونا مالیات شیراز صنعت غذایی فارس افراد فعال صنعت گردشگری واحدهای صنفی پروانه کسب تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۸۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مراسم بیل گردانی از سنت‌های ۲ هزار ساله در منطقه نیم ور محلات برای قدردانی از آب برگزار می‌شود که در این آئین ۷ بیل در دو دسته ۳ تایی و ۴ تایی به یکدیگر بسته شده و توسط پهلوانان به دو دست گرفته شده و دور سر چرخانده می‌شود. این ۷ بیل، نمادی از ۷ آسمان، ۷ جوی آب که در ۷ شبانه روز، دشت نیم‌ور را سیراب می‌کنند و ۷ دانگ زمین کشاورزی منطقه است.

دیگر خبرها

  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد
  • پلمب واحد صنفی متخلف در بویین میاندشت
  • ببینید | سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • دیدار مخفیانه دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان در رستوران تا پاسی از شب لو رفت+ تصاویر
  • رزرو هتل در آمستردام
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر
  • پنج چیزی که به دست آوردنشان برای ثروتمندان هم سخت است!
  • محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند