Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان موسسه غذا، تغذیه و سلامت در زوریخ علت شکل‌گیری این لایه و راه اجتناب از آن را کشف کرده‌اند.

در تحقیقی که در نشریه فیزیکس آو فلوید (فیزیک سیالات) منتشر شد، متخصصان نشان دادند که این لایه بی‌ضرر زمانی شکل می‌گیرد که ترکیباتی در برگ چای به نام پلی‌فینال با کربنات کلسیم در آب شیر ترکیب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها گفتند: لایه سطحی که شکل می‌گیرد شکننده و اندکی براق است و با اندکی اختلال مانند یخ شناور ترک می‌خورد. هرکسی می‌تواند فقط با آب و برگ چای نوشیدنی چای تهیه کند. در نظر نوشندگان هر روزه چای ممکن است به نظر برسد که این لایه به طور تصادفی شکل می‌گیرد، اما در محیط آزمایشگاهی، این لایه را می‌توان با دقت کنترل کرد.

دانشمندان دریافتند که آب سخت حاوی سطوح بالاتری از املاح معدنی مانند کلسیم و منیزیم، باعث ایجاد لایه ضخیم‌تری می‌شود. آب [به اصطلاح]نرم که دارای سطوح پایین‌تری از مواد معدنی محلول است، لایه [شناور]کمتری تولید می‌کند و بنابراین برای دم کردن چای ایده‌آل است.

افزودن مواد دیگر به فنجان چای ممکن است بر ترکیب این لایه تاثیر بگذارد. افزودن آب لیمو به دلیل واکنش اسید سیتریک با یون‌های کلسیم، لایه نازک‌تری ایجاد می‌کند. افزودن قند نیز «اثر نازک‌کننده» دارد.

با این حال، افزودن حتی مقدار کمی شیر منجر به تشکیل لایه‌ای ضخیم‌تر می‌شود.

این مطالعه نشان داد در حالی که این لایه به محض شروع دم کردن چای شروع به شکل‌گیری می‌کند، اغلب پس از حدود ۳۰ دقیقه سردشدن قابل مشاهده است.

از آنجا که آب سخت عامل اصلی ایجاد این لایه روی سطح چای است، استفاده از فیلتر برای آب لوله‌کشی در مناطقی که آب لوله‌کشی پر از املاح است، می‌تواند از شکل‌گیری آن جلوگیری کند. همچنین مهم است که چای را در حالی که داغ است نوشید تا لایه با خنک شدن فرصت شکل‌گیری نیابد. چنان که «خارج کردن برگ‌های چای پس از اتمام دم کردن» برای «بهترین شدن ظاهر چای» نیز مهم است.

با این حال محققان توصیه می‌کنند که از اشکال فوق‌العاده خالص آب مانند آب یون‌زدایی‌شده به دلیل عطر و طعم چای، پرهیز شود.

آن‌ها گفته‌اند: اگر بخواهید فنجان چای را با آب کاملا خالص تهیه کنید هرگز لایه‌ای ایجاد نمی‌شود، اما چای طعم نسبتا تلخی خواهد داشت.

 

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دم چای چای شکل گیری دم کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شکیبی نسب بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در عملیات‌های یاد شده حدود ۲ هزار اقلام مصرفی جذب کننده مواد نفتی از سطح دریا و هشت هزار و ۸۰۰ لیتر امحاء کننده ترکیبات هیدروکربنی مورد استفاده قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان کرد: از جمله اقدام‌های برجسته در فرایند پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی استان بوشهر در سال ۱۴۰۲ می‌توان به عملیات گسترده امحاء و جمع آوری آلودگی نفتی در اثر نشت نفت از یکی از خطوط لوله نفتی در آب‌های بندر گناوه اشاره کرد.

شکیبی نسب ادامه داد: آماده سازی بارج مخصوص جمع آوری و ذخیره مواد زائد نفتی و راه اندازی شناور تخصصی مقابله با آلودگی نفتی با نام دریا پاک یک و همچنین برگزاری مانورهای متعدد مقابله با آلودگی‌های نفتی از دیگر اقدام‌های برجسته برای اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال ۱۴۰۲ بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: در سال گذشته و در راستای اشاعه فرهنگ محیط زیست دریایی برای کودکان، پس از تدوین مطالب متناسب با سن جامعه هدف چهار جلد کتاب چاپ و در بین دانش آموزان توزیع شد.

وی اظهار کرد: در راستای اشاعه فرهنگ محیط زیست دریایی فعالیت‌های فرهنگی متنوع مانند تدوین و چاپ کتاب کودک، پاکسازی سواحل استان، خلق شخصیت‌های عروسکی متناسب برگرفته از کتاب‌های چاپ شده و برگزاری نمایش عروسکی در دستور کار قرار دارد.

شکیبی نسب ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به تخصیص یک دستگاه کامیون با مخزن هفت هزار لیتری و استقرار آن در بندر بوشهر جهت دریافت مواد زائد از کشتی‌های متردد در این بندر بود.

شکیبی نسب ادامه داد: از هدف‌های آتی در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی و افزایش توان عملیاتی در آب‌های استان می‌توان به ارتقا تجهیزاتی شناور تخصصی مقابله با آلودگی شناور دریا پاک یک اشاره کرد.

وی گفت: همچنین این شناور به تجهیزات لازم جهت رسیدگی به دریانوردان در زمینه فوریت‌های پزشکی تجهیز خواهد شد.

کد خبر 6091319

دیگر خبرها

  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • تردد در بندر شهید ذاکری قشم مجدد برقرار شد
  • (ویدئو) مرگ جوجه‌ پنگوئن‌های امپراتور در پی ذوب بی‌سابقه یخ در قطب جنوب
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • کاربرد های پمپ آب
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری