Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، قیمت نان در البرز برخلاف استان تهران در سال جاری افزایش پیدا نکرد و این قوت غالب زیر پونز توجهات مسئولان امر باقی ماند.

طبیعتا هرساله دغدغه های معیشتی پیروی تورم بیشتر می شود و به تبع آن نیاز خانواده ها به درآمد بیشتر افزایش پیدا می کند در این بین نانوایان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و افزایش قیمت نان، کمبود آرد یارانه ای، هزینه های انرژی و حمل و نقل و افزایش دستمزد شاطران گریبان این قشر را هم گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از آن جا که قیمت نان هنوز از سوی مسئولان افزایش پیدا نکرده و با توجه به افزایش هزینه های نانوایی، نانوایان ناگزیر به افزایش خودسرانه قیمت نان شده اند که در عین حال فعلی خلاف قانون محسوب می شود و مردم را مقابل این قشر قرار می دهد بنابراین هر روز شاهد انتشار اخباری از سوی دستگاه های ذیربط مبنی بر برخورد قانونی با نانوایان متخلف هستیم.

حسینی، یکی از البرزوندان می گوید: مدت ها است که داریم نان را بیش از قیمت مصوب می خریم، هرچه به مسئولان گزارش می کنیم هیچ نتیجه ای نمی گیریم.

او می افزاید: وقتی از نانوایان گلایه می کنیم می گویند همینی که هست.

الله یاری، یکی از نانوایان کرج می گوید: خرج و دخل مان باهم نمی خواند؛ من نمی دانم چرا کم کاری مسئولان در اعلام قیمت نان تخلف محسوب نمی شود اما ما که از روی ناچاری قیمت را افزایش می دهیم متخلف می شویم؟

 

کم کاری از مسئول، تخلف از نانوا!

به دنبال یافتن راهکاری صحیح برای تعدیل بازار نان با مرادی، معاون بازرسی اداره کل صمت البرز گفت و گو کردیم.

مرادی می گوید: افزایش قیمت نان باید براساس ابلاغ دستگاه های ذیربط باشد که انجام نشده بنابراین هرگونه افزایش قیمت، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می شود.

او می افزاید: متخلفان ضمن تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

معاون بازرسی اداره کل صمت البرز می گوید: روال قانونی ما این است که فقط تخلف را به تعزیرات گزارش می دهیم و تعزیرات نیز با توجه به تکرار تخلف حکم می دهد.

او می افزاید: بیشتر شکایت های ما مربوط به نان و بیشترین پرونده های تشکیل شده نیز درحوزه همین قوت غالب است.

 نوراللهی، معاون تعزیرات حکومتی البرز نیز با تاکید بر برخورد با نانوایان متخلف، می گوید: قیمت نان بربری، ۱۰۰۰ تومان؛ قیمت نان سنگک، ۱۱۰۰ تومان و نان تافتون، ۵۰۰ تومان است؛ بنابراین اگر نانوایی ها نان را بالاتر از این نرخ‌ها به فروش برسانند تخلف کرده و با آنان برخورد خواهیم کرد.

نوراللهی، معاون اجرایی تعزیرات حکومتی البرز می افزاید: برخی از نانوایی‌ها اقدام به افزایش قیمت نان می کنند، تخلف است.

او با اشاره به این که افزایش قیمت نان تا زمانی که نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار استان تصویب نشود، همان قیمت سابق است، می گوید: در حال حاضر هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت گرفته نشده است.

افزایش قیمت نان، منطقی که باور نمی شود

بهروز حصاری، رئیس اتاق اصناف مرکز البرز می گوید: باتوجه به هزینه های نانوایی، نرخ نان باید افزایش پیدا کند.

او می افزاید: اما از آن جا که هنوز قیمت جدید نان اعلام نشده است، هرگونه افزایش خودسرانه قیمت نان در نانوایی ها تخلف محسوب می شود.

حصاری می گوید: امیدواریم اعلام نرخ جدید نان، شهروندان و نانوایان را از بلاتکلیفی خارج کند.

الو آقای مسئول صدای ما را داری؟/ وعده آبدوغ خیاری

از آن جا که تماس ما با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز و مدیرکل صمت استان بی پاسخ ماند ناگزیر به انتشار خبری از رامین ربیعی، متولی صمت البرز که در تاریخ هشتم شهریورماه منتشر شده است بسنده می کنیم.

ربیعی در این خبر می گوید: قیمت گذاری نان از آن جا که قوت غالب مردم است بسیار حساس محسوب می شود و باید بررسی فنی روی آن انجام شود.

او می افزاید: برخی از نانوایان سطح استان قیمت نان را بالا برده اند و ما دستور دادیم ناظران تمرکز خود را بر تخلفات حوزه نان قرار دهند.

رئیس سازمان صمت البرز می گوید: تا زمانی که قیمت رسمی نان اعلام نشود، هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی است.

او می افزاید: نانوایان حق دارند و قیمت نان پاسخگوی مخارج امور آنان نیست اما همه چیز باید اصولی انجام شود.

ربیعی می گوید: از اتحادیه نانوایان خواستیم هزینه های این صنف را به ما اطلاع دهند تا ما بتوانیم براساس آن تصمیم بگیریم.

او می افزاید: یک هفته مهلت داده ایم که مدارک تکمیل شود که اگر به موقع به دست ما برسد تا دوهفته آینده قیمت جدید نان را اعلام می کنیم.

با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که دوهفته بعد از تاریخ انتشار این خبر می شود بیست و دوم ماه جاری که اکنون پنج روز از آن گذشته است و نانوایان و شهروندان همچنان اسیر وعده و رخوت مدیران هستند.

من نبودم دستم بود/ امام جمعه کرج: شیطنتی در کار است

ماجرای قیمت نان، برخورد نظارتی با نانوایان متخلف و گوشت مردمی که با نان لای دندان مانده است آنقدر کش دار شد که آیت الله حسینی همدانی، امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در البرز نسبت به آن واکنش نشان داد.

آیت الله حسینی همدانی بابیان این که هنوز مسئله نان در استان حل‌نشده است و دستگاه‌ها آن را به هم حواله می‌دهند، گفت: من هفته گذشته گفتم بپرسم اوضاع چطور است؛ بعضی‌ها هم آمدند دفتر و دیدم که یکی می‌گوید ما کارمان را انجام دادیم، او باید انجام دهد؛ به او می گوییم او هم می‌گوید ما انجام دادیم دیگری باید انجام دهد.

او می افزاید: بعد هم که بررسی می‌کنیم می‌بینیم شیطنتی در آن است که من آن شیطنت را اینجا نمی‌گویم اما کار درستی نیست، مردم را اذیت نکنید؛ دستورالعملی که داده‌شده است را قاطعانه اجرا و با متخلف هم برخورد قانونی کنید.

امام جمعه کرج می گوید: حتی زمان باز و بسته بودن نانوایی‌ها با هرج‌ومرج است و هر کس هر زمان دلش می‌خواهد باز می‌کند، هر زمان دلش می‌خواهد می‌بندد؛ من بالباس دیگری رفتم نانوایی زمانی که باید باز باشد دیدم بسته است. رفتم یک دور دیگر زدم و برگشتم دیدم بازهم بسته است.

دروغ وعده پوشالی لو رفت

درحالی که قبلا گفته شده بود اعلام قیمت جدید نان در گروی ارائه نظر کارشناسی اتحادیه نانوایان است اما رئیس این اتحادیه در مصاحبه با خبرنگار ما ادعایی کرد که مطلب عنوان شده را کاملا رد می کند.

نصیری، رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کرج با تاکید بر ضرورت افزایش قیمت نان باتوجه به هزینه های این قشر، می گوید: بیشتر از دو هفته از اعلام نظر ما درخصوص قیمت نان به استانداری می گذرد اما هنوز خبری نیست.

او می افزاید: به نظر بنده حق با امام جمعه است و شیطنتی درخصوص نان شکل گرفته و ما نیز آن را اعلام کرده ایم وگرنه عدم اعلام قیمت جدید هیچ توجیهی ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کرج می گوید: سراسر کشور قیمت جدید نان را برای سال جاری اعلام کرده اند اما هنوز البرز در این زمینه به نتیجه نرسیده است.

مشکلات نان بیات می شود؟/ نام خوش، تنها یادگاری شما برای البرزنشینان

جدا از ادعای مسئولان درخصوص وجود شیطنت هایی در ماجرای نان که منجر به تشدید عصبانیت شهروندان می شود به نظر می رسد برخی مسئولان نیز همتی برای سامان بخشیدن به تلاطم بازار قوت غالب ندارند.

از آن جا که معمولا مدیران البرز بومی نیستند و این استان را سکوی پرتاب خود به پایتخت می بینند ممکن است همت چندانی برای کار کردن در این سرای مظلوم نداشته باشند اما باید بدانند که افکار عمومی تا سال ها بعد آنان را قضاوت خواهد کرد و اگر نام نیکی به جای گذاشته باشند مشمول درود احسنت مردم می شوند و اگر خدایی نکرده خاطره خوشی از ایشان نداشته باشیم...

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوت غالب مشکلات مردم دغدغه مردم اتحادیه نانوایان افزایش قیمت نان قیمت جدید نان او می افزاید افزایش پیدا نانوایی ها صمت البرز امام جمعه قوت غالب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاد، اما خسته!

  این بخش کوتاهی از یکی از برنامه‌های شبکه‌ای فارسی‌زبان است که به‌تازگی تعطیل شده است اما فارغ از همه پیش‌زمینه‌ها و قصاوت‌های‌مان نسبت به اهداف این شبکه و زیر‌سؤال بردن نهاد خانواده، واقعا تحقیقات علمی چنین نظری دارند؟ زنان بدون فرزند، زندگی شادتری نسبت به مادران دارند؟ این سؤالی است که مرور برخی از پژوهش‌های علمی و گفت‌و‌گو با کارشناسان این حوزه، می‌تواند به آن پاسخ بدهد! «این نتایج علمی، از کدام داده‌های به‌دست آمده حرف می‌زنند؟ کدام مادران؟ در کدام مناطق؟ با کدام ساختار شخصیتی؟» این را فیروزه روستا، متخصص و مشاور سلامت مادران می‌گوید که تحقیقاتی این‌چنینی را رد می‌کند و معتقد است که بدون شک، تعریف شادی در آدم‌های مختلف، متفاوت است: «برخی افراد، ساختار شخصیتی‌شان به‌گونه‌ای است که انرژی بالایی دارند و به‌طور کلی شخصیتی برای مادری کردن دارند؛ این افراد اگر مادر نباشند و مادری نکنند، غمگین خواهند بود. اما از طرف دیگر، برخی افراد استقلال بیشتری دارند، انرژی‌شان را از تنهایی و سکوت می‌گیرند و ممکن است با مادری کردن، آنچنان که باید، ارتباط برقرار نکنند.» در واقع خانم روستا می‌گوید که نمی‌توان خوشحالی از مادر بودن یا نبودن را به همه آدم‌ها و همه زنان ارتباط داد؛ بلکه این موضوع ارتباط مستقیمی به ویژگی‌های شخصیتی آن زن دارد. پس تحقیقاتی که همه زن‌ها یا قریب به‌اتفاق آنها را در یک دسته جای می‌دهد و راضی یا ناراضی از مادری خود می‌داند، تحقیقات جامع و کاملی نیستند و نمی‌توان به آنها استناد کرد. 
     
چیزی شبیه گرسنگی
آن‌چیزی که نمی‌توان آن را پنهان و کتمان کرد، غریزه مادری است که نه‌فقط در وجود انسان‌ها، بلکه در وجود حیوان‌ها هم به شکلی ویژه وجود دارد. موضوعی که فیروزه روستا آن را به گرسنگی و نیاز به غذا خوردن تشبیه می‌کند: « خب بر کسی پوشیده نیست که اگر انسان از نیازهایش عبور کند و به آنها پاسخ بدهد، حالش بهتر و انسان شادتری خواهد بود.» به نظر می‌رسد که اگر از منظر علمی و پژوهشی هم بخواهیم تبعات خوشحالی یا ناراحتی مادر بودن را بررسی کنیم، پاسخ دادن به نیاز و غریزه مادری، باعث می‌شود که آن زن، فردی شادتر از کسی باشد که این غریزه را نادیده گرفته استکلیشه‌ای است اما واقعیت دارد؛ این‌که دختران از همان دوران کودکی و در بازی‌های‌شان هم همیشه نقش مادر را دارند؛ آنها برای بچه‌های کوچک‌تر از خودشان یا عروسک‌های‌شان نقش مادر را ایفا می‌کنند. اتفاقی که البته صرفا مختص به کشور ما نیست که آن را محصول سنت و فرهنگ ایران بدانیم بلکه عروسک‌بازی و مادری کردن، یک بازی بین‌المللی برای دخترانی در هرکجای این جهان است. موضوعی که نشان‌دهنده ریشه ذاتی دختران به مادر بودن و فرزند داشتن است.این ماجرا تا آنجا پیش رفته است که حتی بهزیستی هم یکی از بندهای قوانینش را به دختران مجردی اختصاص داده است که تمایل به فرزندخواندگی دارند؛ دخترانی که نیاز به مادری کردن در وجودشان ریشه دارد و حالا به‌هر دلیلی، شرایط ازدواج و فرزنددار شدن برای‌شان مهیا نشده‌است! حالا چه می‌شود کرد؟ بهزیستی دومین اولویت درخواست‌های فرزندخواندگی‌اش بعد از زن و شوهری که هیچ‌وقت صاحب بچه نشده‌اند را به این دختران مجرد و سپس به زن و شوهری که بچه‌ای دارند و تمایل دارند فرزند بعدی‌شان، فرزند خونی خودشان نباشد اختصاص داده است. در واقع این نیاز آن‌قدر جدی است که در اولویت دوم قرار گرفته است و اتفاقا خبرها و آمارهای به‌دست آمده نشان می‌دهد که استقبال و تقاضای دختران جوان از این قانون، بیشتر از آن چیزی که پیش از این تصور می‌شد؛ انگار که حال‌شان با داشتن بچه، بهتر است! 

این ظاهر نه‌چندان شاد!
اما چرا آنچه ما در جامعه از یک مادر می‌بینیم، چندان شاد و خوشحال به نظر نمی‌رسد؟: «واقعیت این است که انتظاری که جامعه امروز از زنان و مادران دارد، با ۴۰سال پیش فرق‌هایی جدی و اساسی دارد. زنان در چنین جامعه‌ای باید زیبا و خوش‌اندام باشند، از منظر علمی و اجتماعی، حرفی برای گفتن داشته باشند، مادری ایده‌آل باشند، از همسرشان حمایت کنند، حواس‌شان به پدر و مادرشان باشند، اوضاع خانه را همیشه در بهترین حالت خود نگه دارد و...خب همه اینها باعث می‌شود که زن، انرژی زیادی صرف کند، خسته شود و نتواند از مادری کردن که حالا به همه مسئولیت‌های قبلی‌اش اضافه شده، آن‌طور که باید لذت ببرد و شاد و خوشحال به نظر برسد.» خانم روستا به «جام‌جم» می‌گوید که زنان به‌واسطه مادری کردن و مادر بودن، نیاز به حمایت‌های بیشتری از آنچه امروز در حال اجراست، دارند تا بتوانند دوباره خوشحالی واقعی و وجودی خودشان را ابراز کنند: «آن‌وقت است که می‌توانیم بگوییم مادران، به سبب پاسخ به غریزه‌شان و از طرف دیگر به‌دلیل حمایت‌هایی که از آنها می‌شود، افراد شادتری نسبت به کسانی هستند که فرزندی ندارند.» اما این حمایت چقدر عملی می‌شود؟ به نظر می‌رسد که در روزگاری که همه دولت‌ها به سمت افزایش جمعیت می‌روند، لازم است که فکری به حال ارتباط عاطفی و پیوند عمیق و امنیتی که فرزند از مادرش می‌گیرد، بکنند. آن‌وقت است که اگر مادری بداند بعد از بچه‌دار شدن و استراحت لازم، سرکارش برمی‌گردد و صندلی‌اش برای او حفظ خواهد شد، خوشحال خواهد بود. در غیر این صورت، از مادری که همه مسئولیت‌ها بر دوش اوست، شغلش را از دست داده، بی‌خوابی می‌کشد، خسته است و... چه انتظاری برای شاد بودن داریم؟: «در این میان فراموش نکنید که بخش قابل‌توجهی از این حمایت‌های لازم، از سمت پدران و همسران است که تامین می‌شود و زمینه را برای حال خوب مادر فراهم می‌کند.»

نرگس‌خانعلی زاده - گروه جامعه

دیگر خبرها

  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • ورود سامانه بارشی به غرب کشور | افزایش نسبی دما در غالب مناطق تا اواسط هفته آتی
  • سامانه بارشی در راه غرب کشور / افزایش نسبی دما در غالب مناطق تا اواسط هفته آتی
  • نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • استقرار جو پایدار و افزایش نسبی دما در البرز
  • شاد، اما خسته!
  • قیمت جدید محصولات مدیران خودرو + جدول اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب
  • بررسی مشکلات خبازان خندابی در کارگروه آرد و نان