Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@15:32:28 GMT

دفاع انگلیس از معاهده امنیتی آمریکا، استرالیا و لندن

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۷۱۹۴

دفاع انگلیس از معاهده امنیتی آمریکا، استرالیا و لندن

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «لیز تراس» در این یادداشت مدعی شد که معاهده آکوس بیانگر امادگی انگلیس برای مقابله با آنچه او اقدامات زیانبار و شرورانه برخی کشورها خواند است. وی با اشاره به محتوای امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک این معاهده، آن را یک طلوع جدید توصیف کرد که انگلیس پرچم خود را در عرصه بین‌المللی کاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که معاهده آکوس فراتر از مقوله سیاست خارجی است و از طریق مشارکت با کشورهای همسو در جهت ایجاد ائتلاف برای حفظ ارزش‌ها و منافع مشترک، به سود مردم بریتانیا و مناطق دورتر خواهد بود.

این اولین موضع‌گیری وزیر امور خارجه جدید انگلیس در قبال معاهده‌ای چالش برانگیز است که طی روزهای اخیر خبرساز و با واکنش‌های بین‌المللی همراه شده است. همتای فرانسوی تراس این پیمان را "خنجری از پشت" خوانده و اظهار داشته که این توافق نشانه رفتاری غیرقابل قبول میان متحدان و شرکاست و تبعات آن مستقیما چشم‌اندازی را که برای این اتحاد وجود دارد تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزیر خارجه فرانسه همچنین سفیران این کشور در استرالیا و آمریکا را "به منظور مشاوره" فراخوانده است.

این درحالیست که سفیر آلمان در انگلیس هم پیمان آکوس را تهدیدی علیه یکپارچگی و اتحاد غرب خوانده است.

استرالیا هفته گذشته اعلام کرد که قرارداد سال ۲۰۱۶ خود را با نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی های معمولی را لغو می کند و به جای آن با همکاری و مشارکت انگلیس و آمریکا حداقل هشت فروند زیردریایی هسته ای می سازد.

این تحول فرانسه را که در وضعیت مناسب اقتصادی و افزایش میزان بیکاری، نیاز فراوانی به این قرارداد داشت به شدت خشمگین و زخم‌خورده کرده است. سفیر فرانسه در کانبرا هشدار داد که استرالیا با لغو سفارش چند میلیارد دلاری زیردریایی‌های پاریس یک اشتباه دیپلماتیک بزرگ مرتکب شده است. "ژان پیر تبتو" بیان داشت: این یک قرارداد نبود بلکه مشارکتی بود که قرار بود بر اساس اعتماد، درک متقابل و صداقت انجام گیرد.

رئیس مجلس ملی فرانسه هم که برای شرکت در اجلاس روسای پارلمان کشورهای عضو گروه هفت به انگلیس سفر کرده تصریح کرد که معاهده یادشده روابط دوستانه با پاریس را لکه‌دار و «اعتماد و دوستی» بین طرف‌ها را سخت کرده است.

چهارشنبه گذشته اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده مشارکت جدید امنیتی نظامی سه جانبه اوکوس را اعلام کردند که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می کند.

بر اساس مشارکت جدید، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان اوکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای انگلیس معاهده امنیتی آمریکا استرالیا اربعین 1400 اعمال ماه صفر توافق هسته ای موقت حسن میرکاظمی سازمان همکاری شانگهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۷۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از شبکه خبری‌ای بی سی نیوز، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این بزرگترین بسته کمک امنیتی آمریکا تاکنون است که صرف خرید سامانه‌های تسلیحاتی جدید برای اوکراین خواهد شد و شامل خرید موشک‌های پاتریوت بیشتری خواهد بود که کی یف برای مقابله با حملات موشکی روسیه به شهر‌های این کشور به آن نیاز دارد.

آستین گفت: این بسته شامل سامانه‌های مهم رهگیری برای سامانه‌های دفاع هوایی NASAMS و پاتریوت اوکراین، سامانه‌های ضد پهپادی بیشتر و تجهیزات پشتیبانی، مقادیر هنگفتی مهمات توپخانه، مهمات تسلیحات هوا به زمین و تجهیزات پشتیبانی و نگهداری خواهد بود.

این دومین بار در هفته گذشته است که پنتاگون کمک جدیدی را به اوکراین اختصاص می‌دهد. هفته گذشته کنگره بسته دیگری را به ارزش ۶۱ میلیارد دلار شامل کمک به اوکراین تصویب کرد که به امضای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا رسید.

بسته شش میلیارد دلاری که روز جمعه اعلام شد، بر اساس طرح کمک امنیتی به اوکراین (USAI) به این کشور اختصاص خواهد یافت که شامل قرارداد‌هایی با شرکت‌های آمریکایی برای ساخت تسلیحاتی است که اهداف بلندمدت امنیتی اوکراین را تامین می‌کنند.

حتی با وجود شتاب در امضای این قراردادها، زمان نیاز هست تا این سلاح‌ها بدست اوکراین برسند، زیرا آنها باید از ابتدا ساخته شوند.

ارائه سامانه‌های دفاع هوایی بیشتر به اوکراین اولویت آمریکا بوده و محور مذاکرات ماهانه گروه تماس دفاعی اوکراین بوده که روز جمعه برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • آمریکا یک بسته کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد
  • آمریکا کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد
  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی بود
  • اجلاس امنیتی کشور‌های عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع
  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی