Web Analytics Made Easy - Statcounter

حامد وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تشریح زمینه‌های عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد: موانعی بر سر راه عضویت دائم ایران در این سازمان وجود داشت که در تعامل با بقیه اعضا، این موانع مرتفع شد. فرایند حقوقی عضویت ایران در این سازمان، شروع شده و چین و روسیه به عنوان دو قدرت حاضر در آن از عضویت دائم ایران حمایت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تحولات منطقه ای و بین المللی هم در پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای موثر بودند، تصریح کرد: یکی از مصادیق این تحولات، خروج آمریکا از افغانستان بود. سازمان شانگهای یک سازمان منطقه‌ای با سابقه مسائل و دغدغه‌های امنیتی است. این سازمان با توجه به نیازی که امروز در حوزه توازن امنیتی و سیاسی در ژئوپلیتیک منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه ایجاد شده، لازم دانست که برای تحقق این توازن، از ایران به عنوان یک عضو دائم دعوت کند.

 این کارشناس مسائل چین اضافه کرد: هرچند که در ابتدا، همه کشورهای منطقه از خروج آمریکا استقبال کردند اما به هرحال، این تحول موجب ایجاد بعضی خلاءهای امنیتی و تقسیم قوا بین قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد شد. بنابراین پذیرش عضویت دائم ایران در چارچوب مسائل داخلی سازمان شانگهای و نحوه تعامل آنها با ایران و تغییر فضای بین‌المللی و منطقه‌ای قابل بررسی است.

خروج آمریکا از افغانستان مصداق تخلیه پتانسیل قدرت از آتلانتیک به سمت پاسیفیک است

وی در مورد تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت ایران درسازمان همکاری شانگهای نیز گفت: تغییر و تحولاتی در نظام بین الملل در جریان است که از آن به عنوان تغییر فضا از یکجانبه‌گرایی به چندجانبه‌گرایی یاد می‌کنند. امروز، جهان درحال طی کردن فرایندی است که می‌توان آنرا تخلیه پتانسیل قدرت از آتلانتیک به سمت پاسیفیک نامید. تحولاتی در جهان در حال رخ دادن است که خروج ناموفق آمریکا از افغانستان یکی از نتایج و مصادیق بارز آن است.

 این کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه در چنین فضایی، سازمان‌ها و قدرت‌ها و قطب‌های منطقه ای و قدرت‌های مختلف دنبال تجدیدنظر در نقش خود در این فضای جدید هستند، گفت: درباره نقش مهم جمهوری اسلامی در منطقه و تاثیراتی که سیاست‌های کشورمان در مناسبات کشورهای مختلف دارد، هیچ تردیدی نیست و  این را هم دشمنان و هم دوستان اذعان دارند.

وفایی تصریح کرد: طبیعی است که یک سازمان منطقه‌ای مثل سازمان شانگهای که هویت خودش را در مواردی، در برابر مجموعه‌هایی مثل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تحلیل می‌کند اگر خلاء حضور کشور مهمی مثل ایران در آن وجود داشته باشد قاعدتا نقش آفرینی دقیق و کاملی را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه سازمان شانگهای با حضور ایران، با توجه به نفوذ ایران روی جنبش های مردمی منطقه، تاثیرات منطقه‌ای بیشتری خواهد داشت، گفت: سازمان شانگهای اگر علاقه‌مند به ایفای نقش در مختصات منطقه‌ای باشد قطعا نیازمند حضور ایران به عنوان یک عضو دائم و پیوسته است و این موضوع قطعاً می‌تواند به لحاظ منطقه‌ای به سود سازمان شانگهای باشد و این سازمان از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی بهره‌مند خواهد شد.

فرصت طلایی برای ریل‌گذاری تعاملات آینده با اعضای سازمان شانگهای را دریابیم

وی درباره چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی بین ایران و سازمان همکاری شانگهای نیز گفت: حضور ایران در این مجموعه از چند جنبه قابل تحلیل است. اولا از جنبه روابط دوجانبه، جمهوری اسلامی ایران با تک تک اعضای سازمان رابطه دارد و بر اساس منافع ملی، این روابط را تنظیم می‌کند. بعد دوم، کلیت سازمان است که کشورها نظرات، منافع و اهداف جمعی که در سازمان تعریف می‌شود را پیگیری می‌کنند.

 این کارشناس مسائل چین خاطرنشان کرد: بعد سوم که خیلی مهم است، روابط چندجانبه در فضای داخلی سازمان شانگهای است و بعد چند طرفه درون سازمانی محسوب می شود. پیش از این هم سابقه داشته که ساختارهایی را در قالب شانگهای داشته باشیم به طور مثال چین، روسیه و مغولستان در قالب سازمان شانگهای مراوداتی داشتند. بنابراین ایران در این سه حوزه چشم انداز بسیار وسیع و گسترده‌ای برای همکاری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، زمانبر بودن فرایند حقوقی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را یادآور شد و گفت: کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که از این فرصت طلایی چندماهه برای تعریف زمینه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف و مورد علاقه در سه عرصه دوجانبه، چندجانبه و جمعی استفاده و اتاق فکری را برای برنامه ریزی این موضوعات ایجاد کنیم.

 وی گفت: در حوزه روابط دوجانبه، تقویت روابط با هر کدام از کشورهای عضو می‌تواند منافعی را برای کشورمان داشته باشد. در حوزه، تقویت روابط با کلیت سازمان شانگهای هم ایران می‌تواند ابتکاراتی را مطرح کند که در قالب آن منافع جمعی سازمان و منافع کشورمان تامین شود.

 به گفته این کارشناس مسائل بین الملل در بعد چندجانبه گرایی در داخل سازمان هم ایران می‌تواند با چین و روسیه، قراردادهای سه جانبه امضا کند یا با چین و روسیه و هند یا به هر شکل ممکن دیگر قراردادهای چندجانبه داشته باشد به شکلی که این قراردادها همسو با منافع تک تک اعضا و کلیت سازمان باشد. ایران باید از این فرصت طلایی برای ریل گذاری تعاملات آینده با کشورهای عضو سازمان شانگهای استفاده کند.

سازمان شانگهای از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

وفایی، تحولات افغانستان را یکی از دغدغه‌های کنونی اعضای سازمان همکاری شانگهای به ویژه کشورهای همسایه آن عنوان کرد و گفت: با مرور اظهارات مقامات کشورهای مختلف عضو سازمان شانگهای، متوجه می شویم که یکی از کلید واژه‌های مطرح در سخنرانی های روسای کشورهای عضو سازمان شانگهای، تحولات افغانستان بوده است.

 وی ادامه داد: نکته ای که مورد تاکید سران اجلاس شانگهای بود مختصات دولت آینده افغانستان است. اعضای سازمان شانگهای از طرفی، از خروج آمریکا از افغانستان خوشحال هستند اما در عین حال، درباره آینده افغانستان هم دغدغه دارند.

 این استاد دانشگاه اضافه کرد: فراگیر بودن دولت آینده و استفاده از نظرات دیگر اقوام و گرایش های مختلف از جمله مسائلی بود که سران کشورها در نشست اخیر مورد تاکید قرار دادند. تلقی من این است که اگر یک دولت فراگیر، جامع و همه‌جانبه در افغانستان شکل بگیرد، اعضای سازمان شانگهای از جمله همسایگان افغانستان به این دولت کمک خواهند کرد اما اگر دولتی خارج از این چارچوب شکل بگیرد،  قطعاً سازمان شانگهای و اعضای مختلف آن از جمله جمهوری اسلامی و چین با مشکلاتی مواجه خواهند شد که حل این مشکلات از دستورکارهای کشورهای عضو این سازمان خواهد بود.

تغییر عضویت ایران در سازمان شانگهای تاثیر مستقیم روی مذاکرات هسته‌ای ندارد

وی درباره تاثیرات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای بر روابطش با غرب نیز گفت: زود است که به میزان تاثیرگذاری عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای بپردازیم زیرا فرایند عضویت دائم ایران به لحاظ حقوقی زمانبر است. برای بررسی تاثیرگذاری عضویت ایران در سازمان شانگهای بر روابطش با غرب، باید اولویت ها و نیازها و برنامه‌های سازمان شانگهای را بسنجیم و ببینیم که در چه چارچوبی است.

 وفایی ادامه داد:  این موضوع به طور مستقیم ارتباطی با مساله هسته ای ایران پیدا نمی‌کند. ایران و گروه ۱+۴ با هم در این خصوص در گذشته رایزنی داشته اند و درباره تداوم آن گفت‌وگو خواهند کرد. گرچه مسائل مختلف در سیاست خارجی بر هم تاثیراتی خواهند داشت ولی باید آنها را تفکیک کرد. مساله شانگهای مسائل امنیت منطقه‌ای است و مسئله هسته‌ای ایران یک موضوع بین ایران و کشورهایی است که با آنها در تعامل است. عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای از این جهت که چین و روسیه هم در سازمان شانگهای و هم در مذاکرات هسته ای حضور دارند می‌تواند روی مذاکرات هسته ای تاثیر داشته باشد اما به لحاظ محتوایی بعید می‌دانم که تاثیری داشته باشد.

این کارشناس ارشد مسائل آسیا و اقیانوسیه در عین حال تصریح کرد: اگر موضوع هسته‌ای ایران در مواردی، منجر به دغدغه امنیتی برای ایران یا برای کشورهای دیگر عضو سازمان همکاری شانگهای شود، در این صورت ممکن است این سازمان مطالباتی از ایران داشته باشد و از طرف دیگر، ایران هم مطالباتی را در سازمان شانگهای در جهت حمایت یا اعتراض مطرح کند. بنابراین در اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد ممکن است بتوان با سازمان شانگهای، به لحاظ دیپلماتیک کارهایی را انجام داد اما اینکه به صورت مستقیم تاثیری داشته باشد بعید می دانم.

تعارض‌ها بین اعضای سازمان شانگهای قابل مدیریت است

وفایی درباره میزان همگرایی و انسجام در سازمان همکاری شانگهای نیز گفت: اینکه کشورهای عضو شانگهای هم مثل هر سازمان دیگری اختلافاتی دارند طبیعی است. اتفاقاً یکی از رسالت‌هایی که کشور چین برای خود تعریف کرده، این است که مانع تاثیرگذاری تعارضات داخلی کشورها بر اهداف جمعی این سازمان شود زیرا مقاصد و برنامه‌هایی در چارچوب منافع جمعی برای این سازمان در نظر گرفته شده که این تعارضات می‌توانند مانع تحقق آنها شود.

 وی خاطرنشان کرد: این از دشواری‌های اداره سازمان‌های منطقه ای و بین المللی به شکل سازمان شانگهای است که کشورهایی با منافع بعضا متعارض در آن حضور پیدا می کنند. در چنین مواردی نقش کشورهای تاثیرگذار در سازمان شانگهای مثل چین و روسیه برجسته می شود که جریان را هدایت و مدیریت کنند.

این استاد دانشگاه گفت: نکته مهم این است که حضور کشورها در سازمان همکاری شانگهای با یک نگاه همگرایانه صورت گرفته و چه هند و پاکستان و چه چین، ایران، روسیه و دیگر کشورها با چشم‌انداز ایجاد همگرایی منطقه‌ای وارد این سازمان شده اند. بنابراین به نظر می‌رسد که در حوزه هایی که از دغدغه های سازمان است، کشورها می‌توانند با چشم‌پوشی و فائق آمدن بر تعارضات و اختلافاتشان، دستیابی به اهداف جمعی را تسهیل کنند.

برچسب‌ها هند روسیه جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان سازمان همکاری شانگهای آسیای مرکزی سازمان پيمان آتلانتيک شمالی چین تاجیکستان پروندهٔ خبری سازمان همکاری شانگهای و اقتدار شرق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند روسیه جمهوری اسلامی ایران هند روسیه جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان سازمان همکاری شانگهای آسیای مرکزی سازمان پيمان آتلانتيک شمالی چین تاجیکستان ایران در سازمان همکاری شانگهای عضویت دائم ایران در سازمان ایران در سازمان شانگهای عضویت ایران در سازمان اعضای سازمان شانگهای منطقه ای و بین المللی آمریکا از افغانستان کارشناس مسائل سازمان شانگهای جمهوری اسلامی کشورهای عضو چین و روسیه عضو سازمان چشم انداز نیز گفت هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۷۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود

به گزارش تابناک به نقل از وزارت دفاع، وزیر دفاع گفت: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی صرفاً یک اعلان هشدار محدود با هدف ایجاد بازدارندگی و در عین حال پرهیز از گسترش درگیری بود.
 
امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری های شانگهای در آستانه قزاقستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای از برنامه ریزی و استقبال گرم دولت جمهوری قزاقستان تقدیر و تشکر و اظهار کرد: در طول چند ماه گذشته اتفاقات ناگواری در جغرافیای امنیتی سازمان همکاری شانگهای نظیر حوادث تروریستی در ایران، روسیه و پاکستان که موجب کشته و مجروح تعدادی از شهروندان و مردم بیگناه شد به وقوع پیوسته است در اینجا لازم می‌دانم ضمن محکوم نمودن این حوادث با خانواده های قربانیان ابراز همدردی نمایم از سوی دیگر از هفت ماه پیش، تاکنون شاهد نسل کشی ارتکاب جنایت جنگی و کشتار وسیع زنان کودکان، امدادگران و خبرنگاران و تخریب وسیع زیر ساختها و بیمارستانها توسط رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین هستیم که متاسفانه با حمایت و کمکهای همه جانبه حامیان این رژیم و انفعال مجامع و سازمانهای بین المللی همراه گشته است.
 
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن به رسمیت شناختن حق دفاع مشروع ملت فلسطین، جنون کشتار و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و حامیان آن را به شدت محکوم کرد و گفت: متاسفانه در ادامه تجاوزگری و جنگ طلبی رژیم صهیونیستی؛ اخیرا این رژیم با هدف تشدید و توسعه جنگ در منطقه و انحراف افکار عمومی از جنایات و نسل کشی خود در غزه با نقض صریح ماده ۳۱ کنوانسیون وین ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را هدف قرار داد که منجر به شهادت تعدادی از مستشاران نظامی کشورمان که بنا به دعوت این کشور در دمشق حضور داشتند، شد البته جمهوری اسلامی ایران بر اساس حق دفاع مشروع مندرج در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و با توجه به عدم محکومیت این اقدام در شورای امنیت سازمان ملل متحد با تکیه بر مولفه های قدرت خود اقدام به تنبیه متجاوز کرد.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این تجاوزگری صرفاً یک اعلان هشدار محدود با هدف ایجاد بازدارندگی و در عین حال پرهیز از گسترش درگیری بود، افزود: باید تاکید کنم جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ و افزایش تنش در منطقه نمی باشد با این وجود هر گونه جسارت تعدی و محاسبه غلط توسط دشمنان با پاسخ مقتضی و پشیمان کننده روبرو خواهد شد.
 
سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی مواضع اصولی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در محکومیت حمله تروریستی به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه را بسیار ارزشمند بر شمرد و گفت: ضمن تشکر از مواضع منطقی و سازنده دولتهای روسیه و چین به ویژه در نشست ۱۴ آوریل شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌نمایم دفاع جانبدارانه و بی قید و شرط برخی کشورهای غربی از اقدام رژیم صهیونیستی منجر به بی اعتباری و تضعیف نقش و کارکرد سازمانهای بین المللی در ایجاد نظم و امنیت در جهان خواهد شد.
 
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حوادث و تجربیات امروز جهان ما را به سمت ضرورت درک واقعیات جدید نظام بین الملل و چگونگی شکل گیری هندسه نظم جدید جهانی رهنمون می سازد، تصریح کرد: در نظام بین الملل در حال گذار آنچه که بیش از همه به چشم می خورد؛ تشدید رقابت قدرت ها در عرصه ها و حوزه های وسیع تر به ویژه نظامی و امنیتی، نادیده گرفتن حقوق ملت ها، به کارگیری استانداردهای دوگانه در مواجهه با مسایل بین المللی، تشدید بحرانهای ژئوپلیتیکی مانند تلاش جدید غرب و ناتو در توسعه به شرق، تزلزل در معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات، توسعه کمی و کیفی سلاحهای کشتار جمعی، سوء استفاده برخی قدرتها از گسل‌های موجود و شکاف های اجتماعی و قومیتی جهت تضعیف حاکمیت ملی کشورها، استفاده از ابزار تروریسم در جنگ ها و شکل گیری تروریسم ترکیبی، بهره گیری از ابزار جنگ اقتصادی و تحریم توسط قدرت های سلطه گر و تلاش این قدرتها برای حفظ برتری و هژمونی خود در جهان می باشد.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه بدون تردید بسیاری از بحرانها و جنگهای چند دهه اخیر به ویژه در عراق، افغانستان، اوکراین و فلسطین نتیجه رویکردها و سیاستهای سلطه طلبانه و تمامیت خواهانه غرب و ناتو بوده است، گفت: در مقابل این جریان شاهد ظهور و افزایش تمایلات جدی در برخی کشورها و قدرت های نوظهور برای دفاع از حقوق، هنجارها و ارزشهای ملی و بین المللی نظیر عدالت، استقلال، برابری، صلح و امنیت از طریق همکاری جمعی و حرکت به سمت یک نظام مستقل و عادلانه هستیم و اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت نماییم؛ نقش سازمان همکاری شانگهای در شکل گیری این روند بسیار حائز اهمیت می باشد. بدون تردید سازمان همکاری شانگهای به سبب برخورداری از ظرفیتهای متنوع و گسترده اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و امنیتی با طی کردن مسیری هوشمندانه؛ اکنون به یک نهاد تأثیرگذار و نقش آفرین در روندهای جهانی و به ویژه ایجاد سازوکارهای چند جانبه گرایی و نیز به محل رجوع بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.
 
وزیر دفاع با بیان اینکه پدیده تروریسم در حال حاضر به یک معضل اساسی در جهان تبدیل شده است، اظهار داشت: از آن جا که یکی از اهداف راهبردی سازمان همکاری شانگهای مقابله با تمامی مظاهر تروریسم و ریشه های آن است؛ انتظار می‌رود مقابله جدی و عملی با این پدیده بیش از گذشته در دستور کار سازمان قرار گیرد و در همین رابطه با توجه به وقوع اتفاقات تلخ و ناگوار ناشی از اقدامات گروه های تروریستی در جغرافیای امنیتی سازمان همکاری شانگهای به ویژه در طول یک سال گذشته؛ معتقدیم پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان به عنوان یک اولویت جهت حفظ و توسعه بیشتر اعتماد، دوستی و حسن همجواری متقابل بین کشورهای عضو از طریق رایزنی مداوم بهره گیری از ظرفیت های مشترک و تبادل تجربیات و اطلاعات یک اصل و الزام راهبردی به شمار می رود.
 
سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در مبارزه با تروریسم؛ شناخت ریشه ها، دلایل، آموزه های فکری و معرفتی، روش ها، تاکتیک ها، حامیان و منابع مالی از جمله استفاده از رمز ارزها است. گرچه تروریسم ریشه در جهل، عقب ماندگی افراط گرایی، تبعیض و بی عدالتی دارد، لکن امروزه شاهد خروج تروریسم از وضعیت سنتی و نقش آفرینی در اشکال جدید به عنوان یک ابزار قدرتمند برای برخی از قدرت های جهانی در جنگهای نوین و ترکیبی می باشیم علاوه بر این به موازات تروریسم سخت؛ شاهد نوعی از تروریسم نرم تحت عنوان تروریسم اقتصادی هستیم که می‌توان نمونه های بکارگیری آن را توسط نظام سلطه علیه برخی از اعضاء سازمان همکاری شانگهای در قالب اعمال تحریم های یک جانبه و چند جانبه مشاهده کرد.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به آموزه‌های دین مبین اسلام بر پرهیز از افراط گرایی و رفتارهای خشونت آمیز و همچنین توجه به حقوق بشر و رعایت اخلاق انسانی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها خود قربانی تفکرات تکفیری تروریستی مورد حمایت غرب و ناتو می‌باشد؛ بلکه در عرصه مقابله با این تفکرات پیشرو بوده و هزینه های مادی و معنوی زیادی در این خصوص متحمل شده و سربازان و فرماندهان عزیزی مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را تقدیم مردم، امنیت منطقه و جهان نموده است.
 
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران تلاش مجدد و مستمر قدرت های شکست خورده در افغانستان برای بازیابی و احیاء گروه های تروریستی مانند داعش را یک تهدید بزرگ برای جغرافیای امنیتی شانگهای بر شمرد و گفت: یکی از اولویت های مهم سازمان می بایست تمرکز جدی بر مسایل مختلف افغانستان باشد. بدیهی است حمایت از سازوکارهای مبتنی بر مشارکت همه اقوام، گروه ها و مذاهب در تعیین سرنوشت می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از تاریخ فرهنگ حوزه تمدنی و موقعیت راهبردی و همچنین ظرفیت های مختلف ژئوپلیتیکی خود می‌تواند هم راستا با سایر کشورهای عضو در تحقق اهداف سازمان به ویژه در حوزه های نظامی و امنیتی مؤثر باشد، افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تعمیق مناسبات دفاعی و نظامی با کشورهای عضو سازمان در قالب همکاریهای دو و چند جانبه امادگی کامل دارند و در همین رابطه با توجه به تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه، آمادگی داریم توانمندی، دانش و تجربیات خود در حوزه مبارزه با تروریسم را در اختیار سایر اعضاء قرار دهیم.
 
وزیر دفاع ایران ادامه داد: با توجه به برگزاری رزمایشهای مرکب دریایی میان جمهوری اسلامی ایران و برخی از اعضای سازمان همکاری شانگهای نظیر روسیه و چین و با مشارکت برخی دیگر از اعضای سازمان امیدواریم با توجه به جایگاه دریا در اقتصاد جهانی و نیز با مشارکت همه اعضاء شاهد ایجاد کمربند امنیت دریایی شانگهای که ضامن تبدیل اقیانوس هند به یک آبراهه امن بین المللی است، باشیم در اجلاس سال گذشته اشاره کردم که پیام ثابت و همیشگی دکترین دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیام صلح، ثبات، دوستی و امنیت برای کشورهای همسایه منطقه و جهان است. در این چهارچوب همکاریهای دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری شانگهای می تواند حوزه های مختلفی مانند تبادل اطلاعات و تجربیات در مقابله موثر با تروریسم، افراط گرایی و تجزیه طلبی رزمایشهای مشترک، همکاریهای آموزشی، مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و تشدید بحران آوارگان، مقابله با تهدیدات نوظهور جنگ های اطلاعاتی و شناختی و جرایم سایبری و بسیاری دیگر را شامل گردد.
 
سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی با اشاره به پیشنهادهای اجلاس گذشته افزود: مایلم در این اجلاس نیز پیشنهاداتی را برای تقویت ظرفیت ها و قابلیتهای سازمان مطرح نمایم که امیدوارم سازوکارها و زمینه‌های تحقق آن به شکل مناسبی فراهم گردد؛
 
۱ - تاسیس مرکز تحقیقات ضد تروریسم و برگزاری نشستهای منظم به منظور تقویت تفاهم و ایجاد گفتمان مشترک و همچنین تبادل تجربیات و دستاوردهای مشترک؛
 
۲- ضرورت تدوین سازوکار مناسب برای همکارهای مشترک سازمان جهت مقابله با تهدیدات نوظهور از جمله دفاع مشترک سایبری و منظومه های ماهواره ای نظیر اسپیس ایکس) مقابله با استفاده از رمزارزها در جهت تامین مالی از اقدامات تروریستی و سایر اقدامات مورد نیاز
 
۳- ایجاد یک سامانه مشترک امن و سریع جهت تبادل اطلاعات میان اعضاء در چهارچوب یک مرکز امنیت اطلاعات؛ در این رابطه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در جهت ایجاد این سامانه و مرکز اعلام می نماید.
 
۴- آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رزمایش مشترک ضد تروریسم در سال ۲۰۲۵ و همچنین برگزاری یک سمینار و نشست علمی جهت بررسی ابعاد مختلف تروریسم؛
 
۵- تشکیل ساختار و یا کارگروه صنایع دفاعی میان اعضاء با هدف تقویت همکاری و تجمیع توانمندیها برای مقابله با تهدیدات پیش رو به ویژه مقابله با تهدیدات امنیتی و تروریستی.

دیگر خبرها

  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • دیدار وزیر دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی بود
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به اسرائیل هشداری محدود بود
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • پاسخ ایران به صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی بود
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه