Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@10:57:43 GMT

طرح نشان ایرانی، پُز کالای داخلی است

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۴۶۹۷

طرح نشان ایرانی، پُز کالای داخلی است

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: به نظر شما اگر جلوی یک کودک بشقاب سفید رنگی که وسطش یک کفگیر املت گوجه به شکل دایره جاگیر شده و با دو حلقه پیاز، چشم چشم و با برش نازک خیارشور، ۲ ابرو برایش تعبیه شده و با سبزی خوردن هم موهایش فراموش نشده باشد، بگذاریم تمایلش به خوردن زیاد می‌شود یا یک بشقاب استیل که وسطش یک ملاقه گوشت کوبیده، کوبیده شده و مقداری هم روی لبه بشقاب مالیده شده؟
اگر نگوییم ۱۰۰درصد قطعا ۹۰ درصد بچه‌ها ظرف تزیین شده املت را انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی‌که برای پخت املت، گوجه و تخم‌مرغ و روغن با دو پر نمک کافی است که نهایتا در یک ربع آماده می‌شود ولی برای آبگوشت کلی وقت و مخلفات که اینجا جای مناسبی برای بیان طرز تهیه و روش پختش نیست، نیاز است.
حکایت محصولات خارجی و محصولات ایرانی هم در همین عرضه کردن به مخاطب است. این که تبلیغ مناسبی برای گروه مختص به خودش انجام شود، موضوع کم اهمیتی نیست؛ آن قدر محصولات خارجی آب و تاب‌دار تبلیغ می‌شود که شاید حتی خوراک خرچنگ را هم لذیذتر از قورمه‌سبزی نشان بدهد!


چیزی فراتر از شعار «حمایت از کالای ایرانی»
طرح نشان ایرانی، داستان تبلیغ کالای ایرانی است که شاید تا قبل از سال ۹۸ توجهی به آن نمی‌شد، اما مجموعه جام‌جم بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری که به طور ویژه و با جزئیات وارد موضوع کالای ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی شدند و فرمودند: «من به رسانه‌ها توصیه می‌کنم موفقیت تولیدکنندگان را منعکس کنند... کاری نکنید که تولیدکننده داخلی نتواند نشان خودش را در کشور ترویج کند.» تصمیم گرفت انرژی مضاعفی بگذارد تا گامی در این زمینه بردارد.
از همان سال این نیاز حس شد که باید به اقتصاد تلنگری بخورد و این فرمایشات رهبری در حد شعار سال و حرف باقی نماند. به قول مهدی عرفاتی، مدیرمسئول روزنامه جام ‌جم: «آن‌قدر در این سال‌ها از کالای ایرانی اسم برده شده که انگار مخاطب از شنیدن این اصطلاح سِر شده. برای حمایت از تولید ایرانی و تولیدکننده ایرانی فقط نباید حرف زد، بلکه باید عمل کرد. هرکسی در هر نقطه‌ای که هست باید جایگاه و خلاقیت ویژه‌ای برای عرضه کالای ایرانی داشته باشد. به اصطلاح خودمانی‌تر اگر هر کسی با کالای ایرانی پُز بدهد، اتفاق جالبی در کشور می‌افتد.»
تیم جام‌جم تصمیم گرفت در فضای روزنامه، سایت و فضای مجازی، جایگاه ثابت و مناسبی را برای عرضه تولیدات تولیدکننده‌های ایرانی با محتوا و ظاهر متفاوت‌ و جذاب در نظر بگیرد و فقط به چشم یک تبلیغ معمولی به آن نگاه نکند.


در روزنامه روزی ۲ صفحه به تبلیغ کالاهای ایرانی اختصاص داده شد و قرار شد هر کار تولید داخلی که ۵۰ نفر تا ۹۰۰ نفر را مشغول به کار کرده مورد حمایت قرار بگیرد.
با تمام مشکلاتی که از یک هفته بعد از شروع طرح مثل شهادت حاج قاسم، سقوط هواپیمای اوکراینی، انتخابات مجلس و موارد دیگر که فضای رسانه‌ها را به سمت و سوی دیگر کشاند، پیش آمد باز هم این طرح توانست از بین ۲۸۰ شرکتی که ثبت‌نام کرده بودند، ۱۲۹ شرکت را به شکل مفصل تبلیغ کند.
طرح نشان ایرانی ۱، در تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین استقبال را داشت و از لحاظ موضوعی و کالا هم محصولات صنعتی، محصولات غذایی و آرایشی بهداشتی بیشتر آگهی شد.


تزریق روح امید به جامعه با تبدیل پاندمی کارمندی به کارآفرینی
بعد از نشان ایرانی ۱، بنا شد تا در طرحی جدید علاوه بر هدف‌هایی که در طرح قبل بود، به طور ویژه به تبلیغ کالای مخترعین و شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته شود؛ شرکت‌هایی که فعالیتشان باعث خروج ارز از کشور می‌شد.
خیلی از شرکت‌های ایرانی که حائز رتبه بالا هستند، به دلیل عِرقی که به کشور و مردم‌شان دارند، ایستادند و با وجود تمام مشکلات موجود در کشور دست از فعالیت برنداشتند که باید حمایت می‌شدند.
در آئین اختتامیه طرح نشان ایرانی ۲ که امروز (یکشنبه ۲۸ شهریور) برگزار شد، مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس می‌گوید: «طرح نشان ایرانی ۲ باعث امید آفرینی شد و سرمایه‌ها به حوزه دانش‌بنیان هدایت و جذب شد. چند هزار نخبه نیز از خارج به کشور برگشتند.»


در این مراسم که دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حاضر شد، از علت حضورش در مراسم گفت: «سه دلیل مهم برای حضور در این جلسه داشتم؛ اولین دلیل اهمیت حوزه نشریات مکتوب بود که روزنامه جام‌جم با دو دهه فعالیت به عنوان یکی از مجموعه‌های ارزشمند نظام در این راه پیشگام است. شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از دلایل دیگر بنده بود؛ به راستی که شرکت‌های دانش بنیان، ادبیات جدیدی را در حوزه اقتصادی وارد کردند و باعث گسترش اقتصادی شده، اگر چه توقع در این دوره تاسیس ۴۰۰۰۰ شرکت دانش بنیان بود و ۶۰۰۰ شرکت تاسیس شده، اما با توجه به شرایطی که وجود داشت، همین تعداد هم خوب است. دلیل سوم هم ابتکار خوبی بود که میان رسانه‌های پیشرو و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد.»
اسماعیلی از ادامه‌دار این گونه طرح‌ها استقبال می‌کند: «امیدوارم در مسیری قرار بگیریم که پاندمی کارمندی به کارآفرینی تبدیل شود؛ اگر چه زمان‌بر است ولی غیرممکن نیست. در این دوره شاهد خالی بودن ۶۰ تا ۷۰ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها هستیم که به دلیل عدم پیوند دانش و کار است، اگر کارآفرینی فراگیر شود دوباره روح امید به جامعه برمی‌گردد.
شعار دولت مردمی سپردن کار و امور به دست مردم است که محقق شدن این کلام ملزم شکوفایی فعالیت‎‌هایی مثل شرکت‌های دانش‌بنیان است.»


آئین اختتامیه به معنای پایان راه نیست
با این که در طرح نشان ایرانی ۲، درخواست ۴۲۴ شرکت دانش بنیان تایید شد و تعداد ۱۲۰۰۰ بازدید از سایت انجام شد و آئین اختتامیه هم با حضور مسئولین و خبرنگاران برگزار شد، اما این به این معنی نیست که حمایت‌ از کالای ایرانی و تولیدکننده ایرانی به پایان رسیده و با توجه به فرمایشات رهبری و استناد به اینکه چند سالی است شعار سال را با موضوعات اقتصادی اعلام می‌کنند، وظیفه تمام رسانه‌ها حمایت پایدار از تولیدکنندگان داخلی با تبلیغات خلاقانه و جذاب است تا هم به لحاظ اقتصادی در کشور رشد داشته باشیم هم به لحاظ سبک زندگی ایرانی.

کد خبر 5308547 مرضیه کیان

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری کارآفرینی کالای ایرانی حمایت از کالای ایرانی روزنامه جام جم پارک فناوری پردیس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی مقام معظم رهبری هواپیمای اوکراینی قاسم سلیمانی انتخابات مجلس صفحه اول روزنامه ها مطبوعات ایران دکه روزنامه رژیم صهیونیستی کاریکاتور نوجوانان ایران فلسطین گرافیک فضای مجازی طبیعت زبان فارسی آستان قدس رضوی ویروس کرونا شرکت های دانش بنیان طرح نشان ایرانی کالای ایرانی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۴۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، توانمندی‌های صادراتی فناوران فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی قرار داد.

این نمایشگاه، بزرگترین رویداد تجاری در ایران است که به منظور ارتباط با بازار‌های بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع ایران برگزار می‌شود و رویداد فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند تا محصولات خود را به تجار و بازرگانان بین‌المللی معرفی کنند و به این ترتیب، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها را پر کرده و به سمت افزایش صادرات حرکت کنند.

آی‌هیت نیز به عنوان یک پل ارتباطی میان تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانان خارجی میزبان بازدید کنندگان است و امکان برقراری تعاملات تجاری و شبکه‌سازی را فراهم می‌کند.

همچنین طی پنج روز برگزاری این نمایشگاه که از روز شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده، شاهد جلسات اختصاصی B۲B بین بازدیدکنندگان خارجی و شرکت‌های ایرانی، گردهمایی‌های صنعت محور با بازدیدکنندگان خارجی، تور‌های تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، معرفی دسته محصولات منتخب ایران، معرفی محصولات منتخب صنایع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره در طول برگزاری نمایشگاه، دسترسی به نرم افزار اختصاصی، دسترسی به مترجم و سایر موارد ارائه نیز خواهیم بود.

امروز، در روز دوم این نمایشگاه هیأت تجاری قطر و ترکیه، با هدف گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی از آی هیت بازدید کردند. هیئت‌های مذکور از محصولات و دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف از  ۱۵ گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی‌مهندسی، پتروشیمی، صنایع خلاق از جمله انیمیشن، بازی بازدید کردند.

معاون وزیر صنایع قطر طی نشستی در حاشیه این بازدید دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی را در بالاترین سطح فناوری دانست و آمادگی قطر را جهت انعقاد قرارداد‌های تجاری با ایران اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ترکیه هم حین بازدید از آی‌هیت شگفت‌زدگی خود را از کیفیت محصولات ایرانی بیان کرد و افزود: در حال حاضر کشور ما در حال انجام فعالیت‌هایی در زمینه تولید محصولات دفاعی است ولی ایران این مراحل را به بهترین شکل ممکن به اتمام رسانده است.

وی در پایان اشاره کرد: دوست داریم با ایران در تمام زمینه‌ها تجارت داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی در نمایشگاه  ایران اکسپو ۲۰۲۴ حاضر هستند و دستاورد‌های خود را به بازدیدکنندگان خارجی ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳