Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در تاریخ 22خرداد1400 به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، با مصوبه حمایت از خانوار‌های مستاجر در زمینه تمدید قرارداد اجاره املاک مسکونی و پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن به مستأجران واجد شرایط موافقت کرد.
به گزارش آریا، در این مقاله بر آنیم که به بررسی این مصوبه و شرایط پرداخت این تسهیلات بپردازیم:
الف) مصوبه ستاد ملی کرونا در موضوع حمایت از خانوار‌ها در زمینه اجاره املاک مسکونی
حداکثر افزایش مبلغ اجاره بها یا مبلغ رهن در کلان شهر تهران تا سقف 25 درصد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر کلان شهر‌ها تا سقف 20 درصد. برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف 15 درصد.
مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور، پرداخت تسهیلات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری حداکثر تا پایان آذر 1400.
سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهر تهران 70 میلیون. سایر کلان شهر‌ها 40 میلیون تومان. سایر شهر‌ها 25 میلیون تومان.
کلیه قرارداد‌های اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا پایان سال 1400 مدت زمان اعتبار آن‌ها به اتمام می‌رسد و در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستاجرین، تمدید خودکار به مدت یک سال.
استثنائات موارد ذکر شده
اخذ پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی توسط مالک، به منظور تخریب واحد مسکونی، احداث ساختمان جدید و یا تعمیرات اساسی واحد مسکونی.
عدم پرداخت ما به التفاوت مال الاجاره توسط مستأجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، بر اساس مستندات مثبته و به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده.
املاک معامله شده به شکل رسمی و قطعی که قبلاً یا در مدت تمدید قرارداد و تخلیه و تحویل مستأجر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انتقال سند رسمی.
عدم موافقت مستأجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ‌های فوق‌الذکر و به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده.
عدم انجام تعهدات مستأجرانی که در دوره قرارداد اجاره بر اساس این مجوز، به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده و موارد ایجاد تضییع حقوق موجر.
موجر و افراد تحت تکفل وی صرفاً مالک همین واحد مسکونی مورد اجاره بوده و نیاز (مالک و افراد تحت تکفل) موجر به ملک مسکونی مورد اجاره برای سکونت و احراز آن توسط مرجع صالح رسیدگی کننده.
مستأجر رفتاری خلاف عرف عمل نموده و باعث شکایت سایر ساکنین واحد‌های مسکونی باشد و احراز مرجع صالح رسیدگی کننده.
کاربری خلاف تعهدات مقرر در اجاره‌نامه مستأجر در دوران استفاده از واحد مسکونی.
عدم ایفای تعهدات (پرداخت به موقع اجاره‌بها، هزینه شارژ و …) و ایجاد ضرر و زیان قابل ملاحظه موجر به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده.
ب) شرایط ودیعه وام مسکن
با افزایش اجاره بها مسکن برای مستاجرین شرایط سخت و دشوار شده است. شرایط کرونا هم مشکلاتی مضاعف برای مستاجرین شده است؛ بنابراین ستاد ملی کرونا برای مستاجرین از سال گذشته تاکنون تسهیلاتی برای مستاجرین مقرر کرده است که این تسهیلات دستخوش تغییرات متعددی شده است. قرار بر این بود این وام به مالکان پرداخت گردد. از جمله ایرادات می‌توانیم به نداشتن ضمانت کافی و قبول نکردن مالکین اشاره نماییم.
میزان تسهیلات در سال گذشته (50، 30و 15 میلیون تومان) بوده است.
میزان اقساط تسهیلات 70 میلیون تومانی برای تهرانی‌ها یک میلیون و 590 هزار تومان با بازپرداخت 5 ساله، برای سایر کلان‌شهر‌ها 40 میلیون تومان با بازپرداخت 3 ساله و حدود یک میلیون و 340 هزار تومان و برای شهر‌های کوچک که 25 میلیون تومان است میزان اقساط 840 هزار تومان است.
نرخ سود این وام 13 درصد و مدت بازپرداخت آن 5 سال برای تهرانی‌ها و برای سایر شهر‌ها 3سال می‌باشد.
این مصوبه به بانک مرکزی ارسال شده است و این مرکز وظیفه دارد این دستورالعمل را به بانک‌های عامل ارسال نماید. مهلت ثبت نام این ودیعه تا پایان شهریور 1400 تمدید شده است و بانک و موسسات مالی واعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر این تسهیلات را به افراد واجد شرایط پرداخت نمایند.
طول زمان رسیدگی به درخواست مستاجر برای تمدید اجاره و درخواست موجر برای تخلیه چقدر می‌باشد؟
اصل بر تمدید قرارداد است بجز موارد مستثنی شده بنابراین در صورتی که 25 درصد را مستاجر پرداخت نماید و موجر هم شکایتی نکند درهمان روز واریز قرارداد تمدید خواهد شد؛ بنابراین در صورتی که موارد مستثنی شده را مستاجر دارا باشد موجر با مراجعه به شورای حل اختلاف دعوی تخلیه ر ا مطرح می‌نماید تا دادگاه شورا رای صادر نماید در صورت اثبات ادعا مستاجر باید خانه را تخلیه کند اگر اثبات نشد تمدید اجاره خواهد شد.
در بعضی موارد بیان شده است که که شعب شورای حل اختلاف تلاش می‌کنند که موجر و مستأجر را با اجاره بهایی بالای 25 درصد به مصالحه برسانند، آیا این صحت دارد؟
البته از این موارد تاکنون مشاهده نشده است، زیرا حق الناس محسوب می‌شود. ولی در صورتی که موجر و مستاجر بیرون از شورا به توافق برسند این به شورا مربوط نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تمدید اجاره نامه تمدید قرارداد برای مستاجرین میلیون تومان واحد مسکونی کلان شهر تا پایان شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۵۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد

نادیا زکالوند: این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

منبع:

odditycentral

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899244

دیگر خبرها

  • آیین نامه ترویج نماز در هیات دولت تصویب شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس