نظامدوست: به بازیگران برچسب تاریخ مصرف نزنید/تصویربرداری «کلبه عمو پورنگ» تا اواسط آبان ادامه دارد
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۵۸۳۸۶
بازیگر مجموعه تلویزیونی «محله گل و بلبل» گفت: تصویربرداری مجموعه کمدی «کلبه عمو پورنگ» به کارگردانی احمد درویشعلی پور و تهیه کنندگی مسلم آقاجانزاده و حضور داریوش فرضیایی تا اواسط آبان ادامه خواهد داشت و بعد از پایان ایام ماه صفر به روی آنتن خواهد رفت.
نعیمه نظامدوست در گفتوگو با میزان پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: به دلیل آشنایی ۳۰ ساله و همکاری پرقدمت با آقای جودی تهیهکننده سریال «زن زندگی، مرد زندگی» و همینطور لمس جنس کارهای "غلامرضا رمضانی" کارگردان بخش اول این سریال و خاطرات خوشی که از مدرسه مادربزرگها که از ساختههای او بود داشتم ترغیب شدم حضور در پروژه «زن زندگی، مرد زندگی» را بپذیرم و در کنار نقش آفرینان دیگر در جهت بالا نگه داشتن پرچم مجموعه «زن زندگی، مرد زندگی» همکاری داشته باشم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی که در این سریال نقش شخصیت «مرجان» را برعهده دارد بیان کرد: این سریال در زمره آثار اجتماعی و رئال است که در بستر کمدی موقعیت ساخته شده و طنز صِرف نیست و به دلیل تلطیف فضا برای مخاطب در برخی از سکانسها و پلانهای آن موقعیتهایی در نظر گرفته شده که بتوانند هرچند برای لحظهای کوتاه خنده را بر لبان مردم جاری سازد.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنیدنظامدوست درباره سهم شخصیت مرجان در روند پیشبرد سریال «زن زندگی مرد زندگی» اظهار داشت: مرجان از شخصیتهای اصلی این سریال است، اما از آنجا که این مجموعه به نوعی گروهی ساخته شده، همه بازیگران آن سهم یکسانی در پیشبرد فیلمنامه و داستان آن دارند و در واقع همه سعی داریم تا قصه این مجموعه که واقعیتهای زندگی و اجتماع را با نگاهی ظریف توصیف و یا گاهی مورد انتقاد قرار میدهد، با موفقیت جلو ببریم.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «محله گل و بلبل» در همین راستا ادامه داد: سریال «زن زندگی مرد زندگی» با روایت و نقد موضوعاتی که در زندگی مشترک فقط در حد سوءتفاهم مطرح هستند، اما برخی با بزرگ انگاشتن آنها خود را در مسیر عملکردهای عجولانه و حتی تخریب روابط قرارمی دهند سعی دارد تاثیر و ضرورت گفتوگو بین زوجین را علیرغم وجود تفاوتهای فرهنگی تاکید کند و در واقع در پایان هر قسمت با یک نتیجه گیری اخلاقی درس زندگی بدهد.
بازیگر مجموعه «کلبه عمو پورنگ» پیرامون مولفههای ماندگاری و موفقیت نقشآفرینان در عرصه آثار نمایشی گفت: چون بازیگری کاری گروهی است که همه در جهت روند پیشبرد داستان و تکمیل شخصیتهای یکدیگر در تلاش هستند، بنابراین عملکردهای منطبق بر تعامل بازیگران با یکدیگر و در کنار آن تعامل با کارگردان و فیلمنامه میتواند نقش موثری در تضمین موفقیت و مانا بودن نقش آفرینان داشته باشد، همچنین هر بازیگر از یک سِری خلاقیت، تجربه و تبحرِ مختص به خود در عرصه بازی بهرهمند است که با حضور در هر پروژه با خود همراه میکند از این رو اگر همه این موارد به درستی در کنار هم قرار بگیرند نه تنها اثری که ساخته میشود مورد استقبال جامعه قرار خواهد گرفت بلکه ماندگاری بازیگران را نیز تضمین میکند.
نظامدوست عنوان کرد: سکانس تزریق فیلر در آرایشگاه در مجموعه «زن زندگی مرد زندگی» توسط شخصیت مرجان سمبل نتیجه نارضایتی برخی افراد از ظاهر خود و تلاش برای در هم شکنی این نارضایتی و حتی گاهاً از مسیر نادرست است که سرانجام آسیبهای روحی و روانی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
وی در همین راستا اظهار داشت: معتقدم این موضوع بستری موثر در ایجاد تعامل کاربردی بین بازیگران در جهت خلق نقشهای ماندگار خواهد بود و همچنین با ایجاد زمینه بازی هماهنگ بین دو شخصیت به عنوان زوج هنری خواهیم توانست کاراکترها را در مسیر دست یابی به رشد و تعالی در ایفای هرچه بهتر شخصیتها یاری رسانیم.
بازیگر سریال «همسایهها» با بیان اینکه امیدوارم وزیر جدید فرهنگ و ارشاد در جهت امنیت شغلی، بیمه بیکاری و به ویژه اسکان هنرمندان تمهیداتی عملی و جدی در نظر بگیرد افزود: تولید آثار نمایشی فاخر و مانا نیازمند تخصیص بودجه بیشتر به سازندگان آثار است از این رو میطلبد تمهیداتی مدون برای تولیدکنندگان عرصه فیلمسازی و حتی بازیگران در نظر گرفته شود تا این قشر دستشان در زمینه ساخت و پرداخت دردهای جامعه درقالب آثار نمایشی بازتر باشد.
«نظامدوست» که در فیلمهایی، چون هزارپا، آذر سنپترزبورگ، آپاچی، توفیق اجباری و کنسرت روی آب نیز به ایفای نقش پرداخته است ابراز کرد: امید است در فضای جدیدی که وزیر منتخب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعتلای فرهنگ و هنر زمینه سازی خواهد کرد، شرایط و نگاه ویژه به پیشکسوتان عرصه هنر به ویژه هنر بازیگری شود همچنین توجه به شکل دادن فرهنگ و هنر کودکان و حتی نوجوانان در قالب برنامه و یا آثار نمایشی یکی از مهمترین عملکردهایی محسوب میشود که متاسفانه این روزها در زمره مهجوریت واقع شده از این رو به جریان انداختن این بخش مهم و موثر همت و همیّت همه جانبه نیاز دارد.
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه بازیگران تاریخ مصرف ندارند اظهار داشت: از کارگردانان و تهیه کنندگان درخواست دارم در زمینه تولید آثارشان در کنار بازیگران چهره از تجربه و تبحر بازیگرانی که کمتر برای کار دعوت میشوند بهره گیرند چرا که برچسب عدم تاریخ مصرف به حوزه هنر به ویژه بازیگری و بازیگران درد بزرگی برای جامعه هنری محسوب میشود که باید مورد بازبینی قرار گیرد.
نعیمه نظامدوست که هم اکنون در نقش کاکُل به سَر در «کلبه عمو پورنگ» مشغول ایفای نقش است خاطرنشان کرد: تصویربرداری مجموعه کمدی «کلبه عمو پورنگ» به کارگردانی احمد درویشعلی پور و تهیه کنندگی مسلم آقاجانزاده و حضور داریوش فرضیایی که معتقدم سوپر استار عرصه کودک است تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت و بعد از پایان ایام صفر به روی آنتن خواهد آمد.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار تلویزیون صدا و سیمامنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار تلویزیون صدا و سیما کلبه عمو پورنگ آثار نمایشی نظام دوست مرد زندگی زن زندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۵۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای کار التماس نمیکنم
اوهمچنین کارگردانی سریال آینه را که در دهه ۶۰ از تلویزیون پخش میشد وبسیار پرمخاطب بود، برعهده داشته است. لطفی در سینما نیز دو فیلم سرخپوستها و پاکباخته را ازخود به یادگارگذاشته است.مخاطبان تلویزیون لطفی رابیشتر با سریال خانه به دوش و نقش اصلان به یاد میآورند. این هنرپیشه پیشکسوت تاکید میکند که نقش اصلان را بهعنوان یک کاراکتر منفی و منفور با طنز و کمدی درآمیخته تا شخصیتی جذاب و ماندگار خلق کند. گفتوگو وخاطرهبازی با غلامحسین لطفی و بیان برخی مسائل از زبان او برای اولینبار جذاب است و ماحصلش هم خواندنی. کارگردان وبازیگری که نیمقرن ازفعالیتهای هنریاش میگذرد و با کولهباری از تجربه دارد قطعا خاطرات و ناشنیدههای زیادی برای گفتن دارد.
این روزها چه میکنید؟
حدود ۱۰سال است که در قزوین زندگی میکنم و در این مدت فقط در فیلم نارگیل دو بازی داشتهام. اکثر مواقع در خانه هستم و فیلم میبینم، کتاب میخوانم و شعر مینویسم. از آن آدمهایی نیستم که بگویم چون تنها هستم، بنشینم و در و دیوار را نگاه کنم تا عمرم بگذرد. فیلم زیاد میبینم، در حدی که اگر بر بدن من تیغ بکشید به جای خون، فریمهای فیلم بیرون میزند.
شما در دهه ۷۰ و تا حدودی ۸۰ بازیگر به نسبت پرکاری بودید اما ناگهان خیلی کمکار شدید. چه اتفاقی افتاد؟ آیا خودتان در انتخاب نقشها سختگیر بودید؟
اوضاع و احوال ساخت فیلم چند سالی است که خیلی بد شده. ۱۵سال پیش هم سر فیلمبرداری سریال بایرام، سقوط کردم و کمر و پاهایم دچار آسیب شد. از طرف دیگر، پیشنهادات زیادی داشتم اما دندانگیر نبودند. نقشهای شبیه به هم را بازی نمیکنم. نقش باید متفاوت باشد. متأسفانه برخی کارگردانان و تهیهکنندگان هم نقشهایی را پیشنهاد میکنند که انسان تصور میکند اینها اصلا در دنیا و جامعه امروز ما زندگی نمیکنند. وقتی من بازیگر نقش را درک نمیکنم، چگونه میتوانم بازیاش کنم؟! برای همین هم هست که خیلی از کارها با استقبال مردم مواجه نمیشوند.
با توجه به اینکه سالهاست کار نمیکنید، امرار معاشتان از چه طریق میگذرد؟
من استثنائا جزو کارگردانان استخدام وزارت ارشاد هستم و یک حقوق پایه دریافت میکنم، در صورتیکه دکترای کارگردانی دارم. به هرحال، باهمین حقوق حداقلی کنار آمدهام.اگر طلبهایم دربازیگریام را پرداخته بودند و پسانداز میکردم، الان میلیاردر بودم.
در جایی خواندم که شما یک شهربازی و کافیشاپ در قزوین دارید. واقعیت دارد؟
نه، اصلا صحت ندارد. ۱۵سال پیش برای راهاندازی یک شهربازی اقدام کردم اماآنقدر برایم زدند که پشیمان شدم ورهایش کردم.
سکونت در قزوین و دوری از تهران در فعالیتتان تأثیرگذار نبوده است؟
تهران هم که بودم بیشتر با تلفن کار میکردم. از آن بازیگرانی نبودم که هر روز در دفاتر فیلمسازی باشم و برای کار التماس کنم یا برای فلان تهیهکننده هدیه بخرم. اگر از گرسنگی بمیرم هم چنین کاری نمیکنم. معتقدم اگر خودشان به فکر من بازیگر بودند ارزش دارد، نه اینکه خودم را تحمیل کنم. دور از ادب و فرهنگ من هنرمند است.
در کارنامه بازیگریتان نقشهای متفاوت و ماندگاری دیده میشود اما مردم همچنان شما را بیشتر با نقش اصلان سریال خانه به دوش به یاد میآورند.
اصلانی که من بازی کردم یک نقش منفی کاملا منفور بود. همیشه از نقشهای منفی استقبال کردهام چراکه میدانم در این نقشها چیزهایی نهفته است که بازیگر میتواند ارائه کند. البته من اصلان را از قالب یک کاراکتر منفی خشن درآوردم و با طنز درآمیختم، طوری که وقتی او در دو سه سکانس نباشد، مخاطب دنبالش میگردد. بازیگر باید تلاش کند تا کارهایش برای مردم تکراری و یکنواخت نباشد. من نقشهای متفاوتی ازجمله کارگر، پلیس، پزشک و...بازی کردهام. در جوانی با یک ضبط صوت در پارکها با مردم صحبت میکردم و ارتباط میگرفتم. دیالوگهای کارمندان بازنشسته را یادداشت و روی صحبتها، لباسها و حرکاتشان تحقیق میکردم تا نقشم با واقعیت یکی شود. تمام توانم را برای نقش میگذاشتم. بازیگر نباید فقط دیالوگ را حفظ کند و کارگردان هم خوشش بیاید. باید برای نقش زحمت کشید. من به خودم سخت میگرفتم تا نقش به دل مردم بنشیند. مثلا وقتی نقش یک نمایشگاهدار را داشتم مردم فکر میکردند واقعا نمایشگاهچی هستم. با تحقیقات این کار را انجام میدادم.
همین اواخرشبکه آیفیلم درحال بازپخش سریال خانه بهدوش بود.به نظرتان چراباوجودگذشت۲۰سال این سریال باوجود بازپخشهای متعدد، همچنان مخاطب دارد؟
نزدیکان من حتی سیدی این سریال را در خانه دارند. خانه به دوش یک کارگردان خوب مثل رضا عطاران داشت و انتخاب نقشها در آن به درستی صورت گرفته بود. یک کارگردان آمریکایی میگوید اگر بازیگران درست انتخاب شده و سر جای خودشان باشند، ۸۰ درصد کار یک فیلم انجام شده است. در خانه بهدوش هم هر کسی سر جای خودش بود. بیشتر سریالهای قدیمی همچنین وضعیتی داشتند. بهنظرم در حال حاضر آیفیلم یکی از موفقترین شبکههای تلویزیون است، چون سریالهای قدیمی و خاطرهانگیز را پخش میکند. البته من نقشهای خوب زیاد داشتهام و فقط به اصلان محدود نمیشود اما مردم از اصلان خوششان آمده و مرا با این کاراکتر میشناسند.
خودتان کدام نقشتان را بیشتر دوست دارید؟
در سال ۱۳۶۱که دانشجوی سال دوم بودم نقش مالکوم ایکس از رهبران سیاهپوست آمریکا را بازی میکردم که در سخنرانی کشته میشد.۴۵دقیقه در سخنرانی حرف میزدم. مرتب باید صدایم را بالا و پایین میکردم تا یکنواخت نباشد و مخاطب دلزده و کسل نشود. خودم این نقشم را خیلی دوست دارم.
علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی دو فیلم هم در سینما دارید. چرا روند فیلمسازیتان ادامه پیدا نکرد؟
فیلم ساختن پول میخواهد؛ باید تهیهکننده و سرمایهگذار باشد. من الان هم مدام در حال نوشتن هستم و سناریو زیاد دارم. اجازه نمیدهم مغزم زنگ بزند.
یکی از فیلمهایتان پاکباخته است که اتفاقا فروش خوبی هم داشت.
پاکباخته یک فیلم سفارشی بود. سوژه فیلم تکراری بود اما طوری ساختمش که تکراری به نظر نرسد. کار خوبی هم شده بود. آن زمان آقایان اکبر عبدی و علیرضا خمسه با هم قهر بودند. با فیلم پاکباخته آشتیشان دادم. این دو غول بازیگری در فیلم روبهروی هم بازی کردند.
در تلویزیون هم سریال موفق آینه را کارگردانی کردهاید که در زمان خودش فوقالعاده پرمخاطب بود.
درهمه جای دنیا وقتی سریالی موفق میشود ادامهدار میشود ولی در ایران اینگونه نیست و برعکس عمل میکنند. وقتی سریال آینه را میساختم حتی پشت صحنه برایم مهم بود.درکارسختگیرهستم ولی درحال حاضر کسانی هستند که فرق قاشق وچنگال را نمیدانند و به همینخاطر دوست ندارم با آنها کار کنم.
یکی ازبازیهای ماندگار دیگر شما به فیلم پرده آخر بازمیگردد.حیف نیست که کارگردانی مثل واروژ کریم مسیحی فقط دو فیلم ساخته باشد؟
بالاخره همه ما یک دلیل برای کمکاری داریم.آقای کریم مسیحی دستیارآقای بیضایی بودند و کارشان درخشان و عالی بود. امیدوارم همیشه تندرست باشند. کارگردان و نویسنده درجه یکی هستند. حیف است که ایشان کنار گذاشته شوند و نتوانند کار کنند. هرازگاهی در فضای مجازی عکس من و چند همکارم را میگذارند و از بیکاری ما مینویسند اما الان با قاطعیت میگویم که کسی نمیتواند ما را کنار بگذارد و خودمان نمیخواهیم با هر شرایطی کار کنیم.
در سریال شب روباه هم یک تیپ جدید و جالب از پلیس ارائه دادید. یک کارآگاه به شدت خونسرد که همیشه یک پاکت آلبالو خشکه در جیب داشت و به همه و حتی مظنونین تعارف میکرد.
تا به امروز هیچ خبرنگاری حرف شب روباه رابا من نزده بود وبرایش مهم نبود.شب روباه یکی ازبهترین سریالهای کارآگاهی است که نسخه سینماییاش هم ساخته شد. یکی ازبهترین بازیهایم در نقش استوار سجادی شب روباه است. این سریال راخیلی دوست دارم.
میان کارگردانی و بازیگری کدام را ترجیح میدهید؟
هر دو را دوست دارم اما درحال حاضراولویت من،کارگردانی است.البته اگر پیشنهادخوبی هم دربازیگری داشته باشم قبول میکنم.
شما با کارگردانان بزرگی مثل مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی، واروژ کریم مسیحی، شاپور قریب و ... کار کردهاید. دوست داشتید با کدام فیلمساز همکاری داشته باشید و فرصتش پیش نیامد؟
دلم میخواست با مرحوم مهرجویی کار کنم که متأسفانه فرصت نشد. برخی هنرپیشهها شانس میآورند و با کارگردانان بزرگ کار میکنند. امیدوارم در آینده فرصت همکاری با فیلمسازان بزرگ را داشته باشم.