Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@17:16:52 GMT

کتاب و کتابفروشی در زندگی و اقتصاد فرهنگ

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۳۰۳۸

کتاب و کتابفروشی در زندگی و اقتصاد فرهنگ

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه*: «ناشر و نویسنده» از آن واژه‏‌های پرجاذبه و فریبنده، چون «روزنامه نگار»، «پژوهشگر» و «فعال فرهنگی، هنری و رسانه‌ای» است که برای همگان، در برخورد نخست، جذاب، ساده و بدیهی می‏نماید، ولی چون کاوش در معنا و مفهوم و منافع مادی آن آغاز شود، با دنیایی از رمز و ابهام، روبه‌رو می‏شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجاست که حتی بسیاری از افراد صاحب نظر و متخصص و کارشناسان اقتصاد فرهنگ و هنر، در برابر «معمای بی درآمدی» به حیرت دچار می‏شوند.

برخی از عناوین و مشاغل از آنرو بدیهی به نظر می‏رسد که با تار و پود زندگی انسان‌ها در آمیخته است و از آن‬ رو، سخت و پوشیده جلو می‏‌کند که سرشت و کرداری بغرنج، چند چهره و چند کاره دارد. از این‬ رو تا زندگی و انسان وجود دارد، از پژوهش درباره این موضوعات گریزی نیست.

قلمرو نشر و انتشارات و تولید محصولات فرهنگی، در رابطه ویژه و گسترده‌‏ای است که میان انسان و جهان پیرامون وی به وجود می‌‏آید. بنابراین تجلی کاربردی محصولات فرهنگی به دلیل همسویی بخش عمده‌ای از نیاز انسان‌ها در رده‌های مختلف سنی و با سلایق و علایق متفاوت مورد نیاز است و از تنوع شگفت‬ ‏آوری برخوردار است. محصولات فرهنگی تا مرزهای بسیار دور، تا آنجا که هستی و فکر انسان می‌‏رسد، دیده می‌‏شود.

کتاب و انواع بازی‌ها و محصولات تولید شده در حوزه فرهنگی به واسطه گسترش علوم ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی در گردش آسمان‌ها و در پرواز با هواپیما، در سوار شدن بر امواج دریا، در بازی‌های محلی تا جهانی از فوتبال تا سایر رشته‌ها، در عرصه کار، حضوری پر رنگ دارد و به جهت استفاده مخاطبان و تاثیر ناخودآگاه این محصولات در منش انسان و در قصه و ترانه‌های فولکور و ملی بروز و ظهور می‌یابد و نشان از تاثیر شگفتی است که در تمام پدیده‌‏های طبیعی، اجتماعی و معنوی خود را نشان می‌‏دهد.

یکی از شلوغ‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های پایتخت با تعداد وسیع و قابل توجهی واحد تجاری مقابل دانشگاه تهران با نشان انتشارات و فروش کتاب آذین بسته شده و با ویترین‌های جذاب مدرن و سنتی به فروش و ارایه محصولات متنوع و متکثر فرهنگی می‌پردازند، در حالی که از کتب دیجیتال و صوتی استقبال کم نظیری می‌شود اما همچنان مجموعه‌های فروش کتاب زنجیره‌ای و نمایشگاهی و ناشران خصوصی و دولتی در کنار نیمه دولتی‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و از سوی دیگر با اعتراض به هزینه‌های سنگین تولید کتاب و قیمت سنگین کاغذ در ابعاد و حجم‌های مختلف کتاب‌هایی با قطر و حجم تعداد صفحات بیشتر به ویترین فروشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند. شاید برای بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب این سوال مطرح شود که با توجه به تمام نابرابری‌های موجود در قیمت تولید و عرضه چرا کتاب‌های منتشر شده در سال‌های اخیر از تعداد صفحات بیشتر و جذابیت‌های بیشتری در جلدسازی و صفحه آرایی و تنوع رنگ در چاپ برخوردارند و همچنان این حجم عظیم از فروشگاه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟

با این همه، تمام قلمرو نشر و محصول فرهنگی را می‏‌توان به دو عرصه عمده و متمایز تقسیم کرد، که بررسی و درک مسئله را آسان‌‏تر می‌‏سازد:

الف: زیبایی و لذت خواندن و مطالعه نسخه فیزیکی کتاب که در مخاطبان و جامعه، یعنی در زندگی، تجلی می‌‏کند.

ب: زیبایی هنری که در آفرینش هنری و آثار هنری به صورت ملموس و عینی در ذهن مخاطب هر محصول خلاق فرهنگی، هنری و رسانه‌ای پدیدار می‏‌شود.

زیبایی نه صرفاً در روح انسان، بلکه نتیجه پیوند برون و درون، یعنی جهان و انسان است. همچنین، احساس زیبایی و زشتی با نوعی ارزشیابی همراه است و معلوم می‏‌دارد که چه پدیده‏‌هایی موافق زندگی و چه پدیده‏‌هایی ضد زندگی است. خواندن کتاب و علاقه به مطالعه و دانستن و آموختن با کتاب یا هر محصول فرهنگی از پدیده‌های موافق زندگی است که در راستای تمدن سازی نوین نیز نقش مهمی دارد و لذا مرتفع کردن مشکلات ناشران و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در رشد اجتماعی و رفتاری شهروندان نیز موثر و مفید است.

* مهدی توکلیان، عکاس و روزنامه‌نگار

کد خبر 5309184 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت نشر کتاب و کتابخوانی اقتصاد معرفی کتاب تازه های نشر اربعین 1400 تجدید چاپ ترجمه هفته دفاع مقدس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انتشارات سوره مهر رونمایی کتاب فلسفه محمد مهدی اسماعیلی معرفی نشریات قاسم سلیمانی کانون اندیشه جوان محصولات فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۳۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد

ایسنا/گیلان به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و با حضور حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت و استاد برجسته قرآنی، از مفاخر قرآنی استان تقدیر شد.

محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در این مراسم، قرآن را معجزه ای سراسر برکت و رحمت و عافیت دانست و اظهار کرد: در کلام نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن کریم تنها نسخه شفابخش انسان بوده و همگان می توانند به قرآن مراجعه کنند و آرامش حقیقی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند انس با قرآن هستیم، افزود: در پرتو هدایتگری قرآن انسان از تاریکی های ظلم و جهل رهایی پیدا می کند و در مسیر نورانیت و حقیقت قرار می گیرد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان درخشش استاد فلاح پور در عرصه آموزش قرآن را عنایت الهی دانست و عنوان کرد: استاد فلاح پور در یک خانواده قرآنی تربیت یافته و امروز بسیاری از حافظان و قاریان استان، در مکتب استاد فلاح پور تلمذ کرده اند.

شادپور با اشاره به تلاش های استاد فلاح پور در عرصه تعلیم قرآن، عنوان کرد: استاد فلاح پور از مفاخر قرآنی استان گیلان است و مدیران استانی باید جایگاه چنین شخصیت هایی را در عرصه فعالیت های قرآنی پاس بدارند.

وی یکی از شاخص های مهم تدریس استاد فلاح پور را آموزش صحیح قرآن به قرآن آموزان دانست و بیان کرد: شاگردان استاد فلاح پور در عرصه های ملی و بین المللی حائز رتبه های برتر می شوند؛ در واقع استاد فلاح پور صدها حافظ و قاری بین المللی و جهانی را تربیت کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه استاد فلاح پور در مسیر آموزش قرآن از سرمایه های مادی و معنوی خویش هزینه می کند، گفت: ثبت ملی روستای شیخعلی کلایه لاهیجان به عنوان روستای قرآنی به برکت سال ها تلاش استاد فلاح پور است؛ ویژگی بارز این روستا محافل و کلاس های قرآنی آن است که با حضور افراد در سنین مختلف برگزار می شود.

وی تجلیل از حافظان و قاریان قرآن را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و متذکر شد: باید از آموزه های دینی و قرآنی برای تحکیم خانواده بهره بگیریم تا از هجمه های فرهنگی مصون بمانیم.

استاد حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت قرآنی گیلان نیز، انسان را تشنه قرآن و فرهنگ قرآنی دانست و اظهار کرد: فرهنگ و تمدن غرب علیه فرهنگ دینی و قرآنی می تازد و در چنین شرایطی نیازمند انس با قرآن هستیم.

وی عدم شناخت و آگاهی نسبت به قرآن را موجب آسیب پذیری انسان در برابر هجمه های فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: بسیاری از افراد مسیر ارتباط با قرآن را نمی دانند و فقط از قرآن در مجالس ختم و مراسم ازدواج و... استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که قرآن کتاب حیات است و برای تمام شئونات زندگی ما برنامه دارد.

این استاد برجسته قرآن، با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه هم از ناحیه خواص و هم از جانب عوام، گفت: تنها ماهی که نامش در قرآن آمده، رمضان است و ماه رمضان از این حیث ارزش و کرامت پیدا کرده که قرآن در این ماه نازل شده است و لذا هر چیزی که با قرآن پیوند بخورد، کریم می‌شود.

وی قرآن را نسخه سعادتمندی بشر دانست و متذکر شد: اگر مسیر ارتباطی قرآن را پیدا کنیم، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ما به برکت قرآن حل می‌شود.

فلاح پور، قرآن را هدایتگر همه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند قرآن را با «اقرا» بر پیامبر(ص) نازل کرد و به ما نشان داد که عزت و کرامت بشر از مسیر قرائت و تلاوت قرآن می‌گذرد.

وی ترتیل را مهمترین ویژگی قرائت قرآن دانست و یادآور شد: خطاب خدا به پیامبر، خطاب به تمام بشریت است و خداوند در سوره علق، مسیر ارتباط با قرآن را در قرائت و ترتیل معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از استاد فلاح پور و همسر و فرزندان قرآنی ایشان و تعدادی از رتبه های برتر گیلان در مسابقات ملی و بین المللی قرآن تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد