Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه انسان به واسطه روح لطیفی که خداوند به او هدیه کرده از حساسیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: منظور این است که هر آنچه آدمی می‌بیند، می‌شنود و به هر شکلی دریافت می‌کند بر او اثر می‌گذارد، در این میان گاه دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها را خود انتخاب می‌کند و گاه این امور از جانب محیطی که در آن سکنی گزیده بر او تحمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان اینکه انسان موجودی مدنی بالطبع است و توان زندگی انفرادی را ندارد، افزود: از همین رو است که انسان زندگی اجتماعی را بر می‌گزیند تا در سایه آن از رنج فردگرایی در امان بماند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: از سویی زندگی اجتماعی نیز قوانین خاص خود را می‌طلبد؛ افراد در حیطه فعالیت‌های شخصی خویش آزادند اما وقتی پای فعالیت به متن اجتماع کشیده می‌شود لازم است تا انسان در اشتراک‌گذاری آنچه دیگران نیز شاهدش هستند دقت لازم را مبذول نماید.

آشوب‌های سمعی و بصری، قلب انسان را مشوش می‌کند

وی با تاکید بر این مطلب که آشوب‌های سمعی و بصری، قلب انسان را مشوش می‌کند و آرامش را از او می‌گیرد، ابراز کرد: به عنوان مثال وقتی انسان فیلم وحشتناکی ببیند تا مدتها ذهنش درگیر است و یا اگر صوت بدی بشنود برای مدتی از ذهنش نمی‌رود.

ابراهیمی ادامه داد: شهر و آنچه در شهر دیده می‌شود همواره بر ذهن ناخودآگاه مردم اثر می‌گذارد؛ آنچه به عنوان اثر هنری و یا تبلیغی بر در و دیوار شهر حک می‌شود هویت آن شهر و یا در کل اجتماع را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: اگرچه مفهوم زیبایی مفهومی نسبی است و هر کس ممکن است از دریچه نگاه خویش به هنر و زیبایی بنگرد اما برای هنر و زیبایی نیز می‌توان به طور کلی ملاک‌ها و معیارهایی را تعریف کرد و مصادیق ارائه شده را در ظرف آن ملاک‌ها ریخت.

المان‌های شهری باید همسو با نیازهای مردم باشد

مسئول گروه نویسندگی صریر اِلمان‌های موجود در شهر را نیازمند رد شدن از فیلترهای مناسب دانست تا بدین وسیله ذهن مردم نیز تطهیر شود و گفت: المان‌هایی که در شهر ارائه می‌شود باید همسو با نیازهای مردم آن شهر باشد. توجه به نیازهای صرفاً مادی و بی‌توجهی به نیازهای معنوی انسان منجر شده تا از حیث کمیت المانهایی که همسو با نیازهای مادی است بیش از المانهای معنویت افزا دیده شود.

وی اضافه کرد: از دیگر آسیب‌های موجود در این زمینه اعمال سلیقه‌های شخصی و فردی است؛ متأسفانه برخی از افرادی که در امر زیباسازی شهرها مسئول هستند با به کارگرفتن سلیقه شخصی آنچه خود می‌پسندند را بر دیگران نیز تحمیل می‌کنند.

شاکله شهرها و تبعیت از مد و فرهنگ غربی

ابراهیمی با تصریح بر این نکته که تبعیت از مد و فرهنگ غربی نیز از دیگر آسیب‌هایی است که شاکله شهرها بدان گرفتار است؛ گفت: در، دیوار، ساختمان، مسجد، کوچه، خیابان و همه و همه در برابر فرهنگ غربی کوتاه می‌آیند و تمام تلاش خویش را در جهت شبیه‌سازی به غربی‌ها و فاصله گرفتن از هویت بومی خویش بکار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: شهرها می‌توانند معرف اسوه‌ها و الگوهای دینی، مذهبی، فرهنگی، علمی و هنری باشند؛ یک دیوار نگار قادر است باشخصیت‌پردازی در نگاره خویش روح اخلاق را در جامعه زنده نگه دارد؛ حتی تصویری که بر بدنه اتوبوس‌ها حک می‌شود می‌تواند دست آدم را بگیرد و تا انتهای تاریخ انسانیت پیش ببرد اگرچه نیز قادر است ذهن او را تا حضیض ذلت کشانده و او را به منجلاب برهنگی هویت سوق دهد.

بزک کردن شهر با ابزار گوناگون هنر نیست

این کارشناس اجتماعی مذهبی با تاکید بر اینکه از دیگر نشانه‌های بصری که در سطح شهر فراوان دیده می‌شود کلمات و جملاتی است که در قالب‌های گوناگون به خورد مخاطب داده می‌شود، گفت: بزک کردن شهر با ابزار گوناگون هنر نیست آنچه مهم است این است که پشت نگارش و آرایش شهر به هویتی اسلامی ایرانی گرم باشد و الا این سبک از هنرنمایی نتیجه‌ای جز ابتذال نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ساده انگاشتن زیباسازی شهر و کم‌ارزش دانستن آن در حد یک فعالیت تفریحی و تبلیغی، منجر می‌شود تا پیش‌زمینه‌های لازم برای این امر فراهم نشود، بیان کرد: نصب مجسمه‌ها، المان‌ها، ثبت دیوارنگاره‌ها و غیره همگی نیازمند پشتوانه‌ای علمی است تا در سایه این مطالعات علمی متناسب بافرهنگ و زیست بومی مردم، بهترین گزینش‌ها انجام شود و بی‌توجهی به‌پیش زمینه علمی در این جریان، این نمادها و نشانه‌ها را در حد یک مترسک در مزرعه تنزل می‌دهد.

شهر بستر مناسبی برای اندیشیدن انسانی

ابراهیمی تفکر را یکی از عناصر مهم در وجود انسان برشمرد که خداوند نیز در جای‌جای قرآن انسان را به تأمل، تفکر و تدبر دعوت نموده است و اظهار داشت: شهر می‌تواند بستر مناسبی برای اندیشیدن انسان باشد. المان‌ها و نمادهای بصری در شهر می‌توانند زمینه تدبر انسان را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب گاهی جمله و متنی روی یک بیلبورد می‌تواند ساعت‌ها آدم را در اندیشه فروبرد اما متأسفانه آنچه همواره شاهدش بوده‌ایم نمادهایی است که صرفاً مفاهیم را به‌راحتی و بدون نیاز به فکر و کاملاً مستقیم در اختیار مخاطب قرار می‌دهد درحالی‌که اگر خلاقیت وجود داشته باشد همان مفاهیم را می‌توان به شکل غیرمستقیم و از طریق نمادهای بصری در شهر ارائه کرد.

انتقال پیام‌های ارزشمند و مفاهیم معنوی از کارکردهای دینی المان‌ها

ابراهیمی افزود: انتقال پیام‌های ارزشمند و مفاهیم معنوی از دیگر کارکردهای دینی المان‌هاست و با توجه به کم‌رنگ شدن اخلاق در متن اجتماع نمادهای بصری می‌توانند نقش یک متذکر را بر عهده بگیرند و همواره و مستمر به مردم تذکر دهند.

این کارشناس مذهبی - اجتماعی گفت: متأسفانه برخی از نمادها در سطح شهرها صرفاً جنبه نمایشی و زیبایی دارند و گویا هیچ رسالتی جز دیده شدن بر دوششان نیست. این‌گونه نمادها از مفاهیم انسانی و الهی بی‌بهره‌اند. درحالی‌که اگر اتاق فکری قوی این نمادها را حمایت کند همین ابزارها قادر خواهند بود در ایجاد روابط عاطفی میان مردم و تثبیت تعاملات اجتماعی آن‌ها و حتی افزایش رابطهٔ کلامی میان انسان‌ها مؤثر باشند و از این طریق حس امنیت را به جامعه منتقل نمایند.

المان‌ها و انس با شهر

وی تصریح کرد: وقتی انسان شهرش را دوست بدارد و تعلق‌خاطر به آن بیابد به قوانین آن شهر نیز راحت‌تر پایبند می‌شود، المان‌ها می‌توانند از طریق تداعی مفاهیم ارزشی، انس مردم را به شهر بیشتر کنند و این گونه در رفتار مردم آن شهر اثرگذار باشند.

کد خبر 5309290

منبع: مهر

کلیدواژه: زهرا ابراهیمی پاسخ به شبهات شهرسازی ویروس کرونا واکسن کرونا هفته دفاع مقدس آمار کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه واکسیناسیون کرونا اربعین 1400 کرمانشاه مجلس شورای اسلامی اردبیل اربعین حسینی گرگان ایلام المان ها آن شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۴۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است

به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیام حضرت آیت‌الله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.

که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»

«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»

این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»

و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر می‌باشم.

کد خبر 6094197

دیگر خبرها

  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • نورپردازی المان‌های شهری شیراز با رنگ آبی در روز جهانی اتیسم
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • تاریخ و ساعت پخش سریال رخنه جایگزین نون خ ۵ از شبکه یک
  • شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی