Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از ابعاد مهم نظریه سیاسی امام، بحث از مردم و نقش آنان در تشکیل حکومت است که جلیل عظیمی آن را دستمایه نگارش کتاب "مفهوم رضایت در اندیشه امام خمینی(س)" قرار داده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بحث اصلی این کتاب درک مفهوم سیاست اخلاقی و اخلاق زمامداری در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است که با نگاهی به نقش مردم در حکومت سامان یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع اصلی پژوهش حاضر، افزون بر آثار مکتوب و سخنرانی‌های سیاسی امام خمینی(ره) در جمع مسئولان و اقشار مختلف مردم بعد از پیروزی انقلاب و دوران پس از رهبری سیاسی ایشان، منابع فقهی شیعه و آراء و نظریات سیاسی مدرن در عصر جدید بوده است،

این کتاب در پنج فصل به تبیین "چارچوب مفهومی"، "منشأ فرمانروایی سیاسی و ضرورت تشکیل دولت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س)"، "رضایت توافقی در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)"، "رضایت تأییدی در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)"، "رضایت عضویتی(رضایت شهروندی)" می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: در نظریه‌های سیاسی مدرن، رضایت و توافق مردم در تشکیل حکومت و انتخاب نوع حاکمیت، نه تنها به رسمیت شناخته شده، بلکه بر آن تأکید شده است، بر این اساس تنها راه مشروعیت حکومت مقبولیت آن از سوی مردم قلمداد شده است. از نظریه قراداد اجتماعی تا نظریه‌های مبتنی بر دموکراسی، به نوعی رضایت مردم در سپردن امور و نظم اجتماعی به‌دست هیأت حاکمه لحاظ شده است.

 در نظریه سیاسی شیعه هم هرچند که امام برمبنای اصل نصب از جانب خداوند مشروعیت الهی دارد لیکن تحقق عینی حکومت او منوط به پذیرش مردم است. نمونه عینی این مدعا در سیره امام علی(ع) به وضوح مشهود است، آن حضرت برای احقاق حق امامت خود به معنای تصدی امر حکومت هیچ گاه به زور و اجبار متوسل نشد تا آن هنگام که مردم و یا امت خواهان تصدی حکومت از سوی آن حضرت شدند، این معنا در اندیشه و سیره عملی امام خمینی(س) به‌وضوح آشکار است، چنانچه آن حضرت به منظور تشکیل حکومت به خشونت متوسل نشد تا زمانی‌که زمینه رضایت عمومی به منظور تشکیل حکومت اسلامی فراهم آمد و با نظرخواهی از مردم در رفراندوم عمومی تأئید و رضایت اکثریت قریب به اتفاق مردم را به منظور تحقق نظام جمهوری اسلامی ایران اخذ کرد و سپس مبادرت به تشکیل حکومت کرد.

 انتشار اثر حاضر از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به منظور ارائه یافته‌های پژوهشگران در موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی انجام یافته و الزاما نباید به عنوان دیدگاه موسسه تلقی شود، بلکه انتشار اینگونه پژوهش‌ها بستری برای بازخوانی و نقد مستمر اندیشه‌های متنوع صاحبنظران است. به امید گسترش و تعمیق اندیشه‌های نورانی حضرت امام(س) در سطوح مختلف جامعه و تحقق خواسته‌های ملت بزرگ ایران که در گفتار و نوشتار امام خمینی(س) تبلور یافته است.

 موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) کتاب "مفهوم رضایت در اندیشه امام خمینی(س)" را در 408 صفحه و با قیمت 79 هزار تومان راهی بازار کتاب کرده است.

مجموعه کامل آثار تفسیری و قرآنی امام خمینی (ره) منتشر می‌شود / تفسیر سوره حمد به چاپ پانزدهم رسیدبازیابی ریشه‌های انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی امام (ره) / "سیر تحول اندیشه سیاسی" منتشر شدشاهنامه‌شناسان شرق و غرب درباره این اثر حماسی چگونه می‌اندیشند؟ / "سخن‌های دانندگان" منتشر شد

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خمینی ره کتاب امام خمینی ره کتاب اندیشه سیاسی امام اندیشه امام خمینی سیاسی امام خمینی امام خمینی س تشکیل حکومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۵۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان گفت: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العاده‌ای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.

حجت الاسلام علی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: اگر فهم سیاسی بالاتر و تحلیل بهتری وجود داشته باشد، انقلابی و ضد انقلابی بهتر از یکدیگر تمایز داده می‌شوند و هم چنان که در ابتدای انقلاب انواع گروه‌ها و جریان‌های چپ و راست وجود داشت و اگر افراد تحلیل خوبی داشتند، جزئی‌تر وارد مسائل شده و فرق انقلابی و ضد انقلابی را بهتر درک می‌کردند.

وی با تاکید بر گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و نقش بارز ایشان در تفکر اسلامی تصریح کرد: شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی محسوب شده و حساسیت فوق العاده‌ای در برابر حرکات نفوذی در اندیشه اصیل اسلامی داشت.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان خاطرنشان کرد: شهید مطهری به برخورد انفعالی اکتفا نمی‌کرد بلکه اول دیدگاه جهان بینی اسلامی را بیان و سپس تألیف می‌کرد.

نوری یکی از خصوصیات شهید مطهری را جدال احسن در مسائل مهم و افکار انحرافی مانند ماتریالیسم عنوان و تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهید مطهری در نقد اندیشه‌های مخالف، پرهیز از مطلق گرایی است و این بدین معنا است که نه عینک خوش بینی میزند تا به اعمال دیگران نظر کنند و نه عینک بدبینی به چشم داشتند که دیگران را مقصر بدانند.

وی اضافه کرد: استاد شهید مرتضی مطهری، معلم بزرگی برای دیروز، امروز و فردای کشور است و ایشان متفکری دین شناس بود که در برابر التقاط، نفاق و تهاجم فرهنگی غرب و شرق ایستاد و اسلام ناب و اسلام فقاهتی را ترویج داد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج امام حسین (ع) اصفهان تصریح کرد: ایشان همچنین از دیگر ویژگی‌های این متفکر اسلامی را انصاف علمی عنوان کرد و ادامه داد: شهید مطهری در پاسخگویی به شبهات و نقد اندیشه‌ها، روحیه استکباری و بزرگ اندیشی نداشت و بر همین اساس ایام گرامیداشت مقام این استاد شهید تحت عنوان هفته عقیدتی سیاسی در سپاه نام گرفته است.

کد خبر 750079

دیگر خبرها

  • علم‌الهدی : اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد، به او ظلم نمی‌شد/ امامت سیاسی دشمن دارد
  • امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • نشست تخصصی «نگاهی به مفهوم امت در کلام و سیره امام صادق(ع)» برگزار می‌شود
  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی
  • شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
  • شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود