Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی منابع عالی رتبه مصر در گفت‌وگویی ویژه با روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم فاش کردند که قاهره تعدادی پیام "غیرمنتظره و بی‌سابقه" از طرف اسرائیل برای به جریان انداختن دوباره پرونده قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس دریافت کرد و این در حالی است که این پرونده چند ماهی است به دلیل برخی اختلاف‌نظرها بر سر تعدادی از بندهای اصلی قرارداد به حالت تعلیق درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، این منابع تاکید کردند: برخی مقامات اسرائیلی چند روز قبل در تماسی تلفنی به میانجی مصری اعلام کردند که به طور کلی امکان برگزاری نشست‌های ویژه گفت‌وگو درباره پرونده تبادل و نیز شروط نهایی که مقاومت فلسطین و در راس آنها جنبش حماس تعیین می‌کند، وجود دارد تا در اسرع وقت این پرونده بسته شود.

منابع یاد شده افزودند: تل‌آویو به قاهره اعلام کرد وقت بازگرداندن سربازان اسرائیلی و اجساد آنها که از جنگ سال ۲۰۱۸ توسط مقاومت در غزه ضبط شده‌اند، اکنون فرا رسیده است، مصر نیز تلاش چند برابری و بزرگی برای اتمام این قرارداد و رسیدن به راه‌حل‌هایی فوری با حماس جهت آغاز اجای مراحل پایانی انجام می‌دهد.

منابع مصری گفتند: قاهره از موضعگیری جدید اسرائیل غافلگیر شد به ویژه که تل‌آویو موانع و شروط طولانی و پیچیده‌ای را تعیین کرده بود تا مانع عقد قرارداد و یا حتی رسیدن به بستری مشترک برای آغاز مذاکراتی جدی و واقعی شود، مصر نیز تعهد داد این پرونده را به جریان بیندازد و در چند ساعت آینده تماس‌ها و دیدارهایی برای کسب اطلاع از شروط فلسطین انجام داده و آنها را روی میز مذاکره قرار دهد.

منابع مذکور در ادامه این اقدام ناگهانی اسرائیل در پرونده تبادل اسرا را به تحولات رخ داده در غزه و کرانه باختری و احتمال بالا گرفتن آنها در هر لحظه و نیز تحولات اخیر به وجود آمده با فرار شش اسیر از زندان جلبوع و بازداشت دوباره آنها پس از چند روز تعقیب و جستجو مربوط دانسته و پیش‌بینی کردند: در صورتی که اسرائیل در تعهدات خود صادق باشد و موانع جدیدی ایجاد نکند، قرارداد تبادل در اسرع وقت و ظرف تنها چند ماه حاصل خواهد شد به ویژه که شروطی که مقاومت تعیین کرده، مشخص بوده و به تعداد اسرای فلسطینی آزاد شده از زندان‌های اسرائیل و اسامی مطرح شده، کاهش محاصره اعمال شده بر نوار غزه و نیز وضعیت قدس و کرانه باختری مرتبط هستند.

پیشتر روزنامه الایام چاپ فلسطین نوشت: دولت رژیم اشغالگر به تازگی از شرط بستن پرونده چهار اسیر بازداشت شده‌اش توسط حماس در مقابل لغو محاصره و محدودیت‌های اعمال شده علیه نوار غزه در حملات اخیرش و نیز ایجاد امکان بازسازی آن عقب‌نشینی کرد.

این روزنامه فلسطینی نوشت: در روزهای اخیر شاهد لغو گسترده و چشمگیر محدودیت‌های اسرائیلی اعمال شده بر غزه بودیم که مهمترین آن صدور مجوز ورود مصالح ساخت‌وساز و دیگر مواردی بود که رژیم اشغالگر اجازه انتقال آنها به غزه را نمی‌داد و همین امر موجب برقراری آرامشی بی‌سابقه در این منطقه ظرف شش روز گذشته شد.

الایام در ادامه نوشت: به تازگی از طریق میانجی‌ها به گروه‌های فلسطینی اطلاع داده شد که رژیم اشغالگر از این شرط که مانعی در ایجاد آرامش امنیتی در نوار غزه بود، دست کشیده است.

زاهر جبارین، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس امروز (دوشنبه) اظهار کرد: برای موفقیت قرارداد تبادل اسرا میان دو طرف، توپ در زمین اسرائیل است.

جبارین افزود: حماس به میانجی‌ها نقشه راه روشنی برای قرارداد تبادل اسرا ارائه کرد و در حال حاضر توپ در زمین رژیم اشغالگر است، رهبری حماس همواره در طول این سال‌ها پرونده اسرا را دنبال می‌کند و شاخه نظامی حماس نیز به پرونده اسرا اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و این پرونده به ویژه اسرایی که حکم‌های سنگینی دارند، در صدر اولویت‌ها قرار دارد.

این عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه گفت: اسرائیل بارها تلاش کرد اتفاقات جاری در غزه و پیشرفت در بازسازی را به پرونده اسرا ربط دهد اما حماس و رهبری مقاومت با مخالفت با این مساله و تاکید بر اینکه مرتبط کردن این دو موضوع غیر ممکن است، این طرح را ناکام گذاشتند.

برخی منابع دیگر نیز در گفت‌وگو با سایت العین الاخباریه از حصول پیشرفتی در چند روز گذشته در پرونده تبادل اسرا خبر دادند.

این منابع که خواستند هویتشان مخفی بماند، اظهار کردند: در حال حاضر توافق درباره اصولی عملیات تبادل اسرا بر اساس آنها انجام خواهد شد، از طریق میانجی‌ها در دست انجام هستند و این قرارداد دستکم در دو مرحله اجرا شده و شامل حال تعداد زیادی از اسرای فلسطینی دارای احکام سنگین در زندان‌های اسرائیلی خواهد بود.

منابع یاد شده افزودند: نقطه شروع این خواهد بود که اسرائیل به مدرکی دال بر زنده بودن دو یا تعداد بیشتری از چهار اسرائیلی که مدعی است حماس از سال ۲۰۱۴ آنها را بازداشت کرده، دست یابد، نقطه شروع از طرف اسرائیل نیز آزادی اسرای بیمار و زنان و اسرای آزاد شده طی قرارداد گلعاد شلیت در سال ۲۰۱۱ خواهد بود که این رژیم دوباره آنها را بازداشت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی قرارداد تبادل پرونده تبادل رژیم اشغالگر تبادل اسرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۵۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسراییل مجبور به پذیرش خواسته حماس برای تبادل اسرا است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، در سایه تحولات اخیر در زمینه مذاکرات مربوط به آتش بس در غزه و پرونده اسرا کارشناسان صهیونیست معتقدند که ارتش و کابینه رژیم صهیونیستی با عملکرد فرسایشی و غیرمنطقی خود در جریان جنگ غزه اسراییل را در بن‌بست قرار داده‌ اند.

در همین زمینه «رونین پرگمان» تحلیلگر امور راهبردی در روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که اسرییل در موقعیتی قرار گرفته که خود را مجبور به پذیرش خواسته‌های جنبش حماس جهت انعقاد یک معامله برای آزادسازی اسرای صهیونیست در غزه می‌بیند.

وی افزود که مدتی پس از آغاز جنگ مشخص شد که ادامه جنگ در نوار غزه منجر به کشته شدن اسرای اسراییلی می‌شود و امروز دستگاه تبلیغاتی سیاسی و نظامی اسراییل در تلاش است تا اسراییلی‌ها را متقاعد کند که حمله به رفح منجر به نرمش حماس در مواضع خود در مذاکرات می‌شود. این در حالی است که تجربه گذشته ثابت کرده فشار نظامی بر حماس کارساز نیست.

این تحلیلگر برجسته صهیونیست که روابط نزدیکی با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم اشغالگر دارد، به نقل از یکی از طرف‌های صهیونیست در مذاکرات اعلام کرد که در حقیقت اسراییل تاکنون هیچگونه مذاکره واقعی برای آزادسازی اسرای خود از نوار غزه انجام نداده و اگر این کار را کرده بود تاکنون این اسرا به تل‌آویو برگشته بودند.

پرگمان به نقل از این مسئول صهیونیست تاکید کرد: در ابتدا به ما گفتند عملیات زمینی در نوار غزه منجر به آزادسازی اسرای اسراییلی و بازگشت آنها به خانه‌هایشان خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد و این در حالی است که همه ما می‌دانیم جنبش حماس قبل از حمله زمینی ارتش اسراییل به غزه شروط قابل قبولی را برای ما تعیین کرده بود.

این مسئول صهیونیست تصریح کرد که سران سیاسی و نظامی اسراییل ادعا می‌کردند که حمله به خان یونس منجر به تسلیم حماس خواهد شد؛ یعنی زمانی که یحیی سنوار رییس حماس در نوار غزه احساس می‌کرد ارتش اسراییل به او نزدیک شده است. اما اتفاقی که در واقعیت رخ داد کاملاً برعکس بود و حماس شروط سخت‌تری را برای اسراییل تعیین کرد.

این مسئول صهیونیست گفت که در حال حاضر هم به ما می‌گویند اگر شهر رفح را در جنوب نوار غزه اشغال کنیم، علاوه بر آزاد کردن اسرای اسراییلی از نوار غزه می‌توانیم سر یحیی سنوار را هم از تنش جدا کنیم. این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد بعد از حمله اسراییل به رفح حتی یک اسیر اسراییلی زنده بماند.

رونین پرگمان کارشناس برجسته صهیونیست در ادامه تحلیل خود با تاکید بر اینکه تل‌آویو به هیچ وجه نمی‌تواند به دو هدف اصلی خود یعنی نابودی حماس و آزادی اسرایش برسد، نوشت که این دو هدف هنوز بعد از گذشت مدت طولانی از جنگ محقق نشده و ارتش اسراییل عملاً از اواسط ژانویه گذشته هیچ اقدام نظامی موفقی نداشته است.

این کارشناس صهیونیست به نقل از یک مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: شعاری که بنیامین نتانیاهو درباره «پیروزی مطلق» در جنگ سر می‌دهد عملاً «دیوانگی مطلق» است.

تحلیلگر اسراییلی در ادامه تصریح کرد که گروهی از سران سیاسی و امنیتی در تل‌آویو کاملاً متقاعد شدند که بهای معامله مبادله اسرا کاهش نمی‌یابد، بلکه برعکس هر روزی که می‌گذرد و اسراییل نمی‌تواند به این معامله برسد، بهای آن سنگین‌تر می‌شود. این در حالی است که کابینه و ارتش اسراییل همچنان اخبار دروغین را در رسانه‌ها منتشر می‌کنند و رسانه‌ها باید به خاطر همکاری با ارتش و کابینه در زمینه نشر اکاذیب پاسخگو باشند.

از طرف دیگر «روگل آلفرد» تحلیلگر و کارشناس سیاسی و نظامی صهیونیست در روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد که لازم است همه اسراییلی‌ها از شهرک نشینان تا سران آن اذعان کنند که در هر چیزی که مربوط به مدیریت جنگ است، یحیی سنوار برتر از همه مقامات سیاسی و نظامی تل‌آویو عمل کرده است.

وی افزود که یحیی سنوار عملاً یک شطرنج باز ماهر است که همیشه یک قدم جلوتر از خود را می‌بیند و اهداف و خواسته‌های خود را به خوبی پنهان می‌کند. شما هرگز نمی‌توانید پیش بینی کنید که او چگونه قرار است ضربه خود را وارد کند و این مساله برای اسراییل که احساس کوری می‌کند بسیار تحقیرآمیز و اهانت بار است.

این تحلیلگر صهیونیست تاکید کرد که سنوار ماهرترین استراتژیست منطقه است و از ۷ اکتبر تاکنون حتی یک اشتباه هم در مدیریت جنگ نداشته است.

کد خبر 6092927

دیگر خبرها

  • فریادهای خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر اقامت بلینکن
  • فریاد‌های خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر اقامت بلینکن
  • متن کامل پیش‌نویس تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا
  • تظاهرات صهیونیست‌ها در تل آویو برای آزادی اسرا
  • ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده درباره توافق یا حمله به رفح تکلیف روشن می‌شود
  • آتش خشم معترضان صهیونیست در خیابان‌های تل‌آویو+ فیلم
  • اسراییل مجبور به پذیرش خواسته حماس برای تبادل اسرا است
  • تصمیم گیری نهایی اسرائیل درباره حمله به رفح ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده
  • تصمیم‌گیری تل‌آویو درباره تبادل اسرا و حمله به رفح طی ۲ یا سه روز
  • حماس در حال بررسی طرح اسرائیل برای تبادل اسرا