Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند در علمی که فهم نشده خیر و برکتی وجود ندارد.

وی افزود: اگر انسان علوم را در ذهن خود انباشت کند به دایره‌المعارف سیار تبدیل می‌شود و چیزی بیش از یک دایره‌المعارف نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که چه بسا در برخی موارد دایره‌المعارف مفیدتر باشد.

آیت‌الله رشاد بیان کرد: علمی که مبتنی بر حفظ و بدون تفکر باشد علم قلمداد نمی‌شود، علمی که با فهم در آمیخته و درک مبنای آن شود سودآور است. امروز مشکلی که ما در نظام آموزشی کشور به آن مبتلا هستیم حافظه‌محوری آموزش است. به جای اینکه بر فهم و استعدادمحوری و استعدادبنیان بودن تکیه شود در آموزش و پرورش، دانشگاه و با تاسف مضاعف در حوزه‌های علمیه اخیر مبنا این است که مطالب، مفاهیم و اصطلاحات حفظ و صرفا به خاطر سپرده شود، بدون آن که فهم شود. سپس امتحانی غیر علمی و غیر عادلانه داده شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه قرائت قرآن توصیه شده و ثواب دارد اما قرآن پیام، معنا و محتوا دارد دستور و نقشه راه حیات بشر است، اظهار کرد: گاهی صرفاً از باب ثواب و قرآن می‌خوانیم اشکال ندارد، بسیاری از بزرگان هستند که شاید روزانه چند جزء قرآن بخوانند اما قرآن را باید با تأمل و تدبر قرائت کرد، تدبر به این است که انسان واژگان قرآن را بفهمد و در معنای آن تدبر کند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه افزود: قرآن برای فهم نازل شده است، متن و محتوای قرآن وحیانی و مقدس است، حتماً و قهراً اثر وضعی بر قرائت مترتب است اما قرآن صرفا برای قرائت نیامده است. فرق است بین تربت سیدالشهدا و قرآن؛ تربت صرفا متبرک است اما قرآن افزون بر تبرک و تقدس برای فهمیدن است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر در روز یک یا دو صفحه قرآن را می‌خوانید آن را بفهمید، به این شکل انسان می‌تواند تفاسیر المیزان را در کنار قرآن بگذارد و هر جا نیاز بود در معنا و مفهوم به تفسیر مراجعه کند. اگر بنا است یک یا نیم ساعت قرآن بخوانیم حتماً خود را مجبور نکنیم که یک جز بخوانیم یک صفحه یا دو صفحه بخوانیم اما درباره آیات آن تدبر کنیم.

 وی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) گفت: حضرت فرمودند عبادتی که بدون تفکر انجام گیرد خیر چندانی ندارد.

آیت‌الله رشاد عنوان کرد: امام راحل می‌فرمایند من سرالصلاه را نوشتم دیدم که بسیار عمیق و برای همه قابل فهم نیست آداب الصلاه و احکام الصلاه را برای عموم مردم نوشتم که اگر رعایت کنند صحت نماز را تضمین می‌کند؛ اما قبولی نماز معلوم نیست چرا که قبولی نماز شرایط خاص خود را دارد اگر احیاناً شرایطی رعایت شود که قبولی هم اتفاق رخ دهد باز مرتبه متعالیه صلاه که موجب معراج انسان می‌شود با توجه به اسرار الصلاه اتفاق می‌افتد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان کرد:‌زمانی نماز معراج مومن می‌شود که با توجه به اصرار نماز آن را ادا کرده باشد. در کل اعمال، آموزه‌ها، مناسب و دستورات دینی ذومراتب هستند. با توجه به مقام شخص هم نماز متفاوت می‌شود. به طور قطع نماز من با نماز شخص امیرالمومنین امام علی(ع) اصلاً و هرگز جای قیاس پیدا نخواهد کرد. وقتی حضرت زهرا(س) در تهجد و سجده بودند خداوند متعال در آسمان به فرشتگان خود مباهات می‌کرد و می‌فرمود نوری که از آن خانه برخاسته اثر نماز فاطمه است. امیرمومنان امام علی(ع) نماز عادی هم بخواند با نماز فوق العاده دقیق ما بسیار بسیار تفاوت دارد. اما رعایت آداب و التزام به احکام می تواند نماز را متحول کند.

انتهای پیام

منبع: تقریب

کلیدواژه: امام علی ع اما قرآن آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۶۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ

امیرعباس حقیقی‌نیک مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) گفت: به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) روز‌های پنج‌شنبه و جمعه، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ماه، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین آقامیری پیرامون فضائل و مناقب این امام همام به ایراد سخن خواهد پرداخت و مهدی سروری، ضمن قرائت دعای کمیل، مرثیه‌سرایی می‌کند.

او افزود: شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه نیز، همزمان با سالروز شهادت شیخ الائمه، امام جعفر صادق (ع)، ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت ساعت ۹ صبح، در قالب دسته‌جات عزاداری به سمت این بارگاه منور، حرکت و در ساعت ۱۱ در شبستان امام خمینی (ره) به سوگواری می‌پردازند.

حقیقی‌نیک گفت: سخنران و مداح این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسین حدائق و سیدحسین فتح اللهی هستند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) گفت: در ظهر شهادت، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، اکبر افخمی و در شام شهادت بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، سیدمحسن رسولی، مرثیه‌سرایی خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ
  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع) در حرم شاهچراغ
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور/ ۱۱ هزار مربی پرورشی جذب می‌کنیم
  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بیضا
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت