Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@02:10:11 GMT

چگونگی رفتار با کودکان در زمان از دست دادن والدین

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۷۰۱۳۸

چگونگی رفتار با کودکان در زمان از دست دادن والدین

ایسنا/همدان یک روانشناس در همدان گفت: زمانی که کودکان خانواده خود را از دست می‌دهند احساسات دردناکی از خود نشان می‌دهند که باید این احساسات را در مقابله با مکانیسم‌های منفی مدیریت کنیم.

سید نصرت‌الله میرمعینی در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه از دست دادن خانواده تجربه دردناکی است، اظهارکرد: گوشه‌گیری‌های طولانی مدت، عدم مراقبت از خود و یا رفتارهایی که زندگی با او را مشکل می‌کند؛ نمونه‌هایی از مکانیسم منفی‌ است که کودک در این زمان از خود بروز می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این موضوع به سن کودکان ارتباط دارد، تصریح کرد: کودکانی که سن کمی دارند متوجه اتفاق رخ داده نیستند یا اصلاً مفهوم مرگ را درک نمی‌کنند و کمی دیرتر می‌فهمند که با چه تغییرات بزرگی در زندگی روبه رو هستند.

میرمعینی با اشاره به اینکه در کودکان بالای شش سال این داستان کاملاً متفاوت است، افزود: در این سنین، کودکان اغلب آمادگی درک آنچه باعث اختلال به این بزرگی در زندگی روزمره‌شان  شده را دارند و می‌توانیم این واقعیت تلخ و غم‌انگیز را برایشان بازگو کنیم تا بتوانند خود را با واقعیت و زندگی جدید وفق دهند.

وی این روند را در سنین نوجوانی سخت‌تر دانست و گفت: احساسات در این دوره قدرتمندتر است و به سختی می‌توان آن را کنترل کرد، بهتر است برای کاهش غم و اندوه، آرام کردن آن‌ها و جلوگیری از آسیب به روانشناس مراجعه کنند تا بتوانند قدرت کنترل احساسات خود را تقویت کنند.

میرمعینی با اشاره به اینکه ما باید با کودکانی که خانواده خود را در دوران کرونا از دست داده‌اند صادق باشیم، تصریح کرد: باید از بازگو کردن این اتفاق برای کودکان زیر پنج سال امتناع کنیم مگر در وقتی که بهانه می‌گیرند و آن زمان نیز باید با الفاظ صحیح و درست به آن‌ها گفته شود.

این روانشناس افزود: اما به کودکانی که بیشتر از پنج سال سن دارند و بیشتر از سن خود می‌فهمند حتماً باید این موضوع اندوهگین را گفت تا بتوانند خود را با زندگی جدید سازگار کنند.

وی ادامه داد: فرزندی که به مادر خود خیلی وابسته بوده ولی به علت بیماری کرونا او را از دست داده است، خانواده باید کودک را به خود نزدیک‌تر کند تا بداند تنها نیست و امنیت کامل را دارد، کودک در هر سنی باشد باید حمایت‌های لازم از طرف خانواده صورت گیرد، به‌ویژه در خانواده‌هایی که ارتباط نزدیکی بین پدر، برادر یا خواهر با کودک برقرار نیست.

میرمعینی در پایان یادآور شد: مشکل ما عدم ارتباط درست و صحیح در زمان اندوه است و همین مسئله باعث می‌شود که کودک در هر سنی از خانواده دوری کند و یا دست به کار خطرناکی بزند، این مرحله یک پروسه طولانی است که می‌توانیم با بروز رفتار خطرناک از کودک به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنیم تا روحیه خشمگین او را کاهش دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خانواده والدين کودک کروناویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس

ایسنا/گلستان مدیرکل آموزش و پرورش گلستان از شناسایی و بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه خبر داد.

سیدرضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش استان با تمام توان در حال شناسایی کودکان باز مانده از تحصیل هستیم تا بتوانیم آن‌ها را به مدرسه بازگردانیم، گفت: اکنون نمی‌توان آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل در گلستان ارائه کرد و نیاز به تحقیق بیشتر است، زیرا مثلاً برخی اسامی را که به‌عنوان افراد بازمانده از تحصیل اعلام می‌کنند، پس ازبررسی تیم‌های مختلف معلوم می‌شود آنها ازدواج کرده‌اند و فرزند دارند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش اعتقاد دارد ما باید افراد بازمانده از تحصیلات را به مدارس برگردانیم، زیرا برنگشتن کودکان به مدارس باعث شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در آینده خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با تأکید بر اهمیت آموزش و تربیت فرزندان در سنین پیش‌دبستان و دبستان، گفت: دوران ابتدایی مهمترین زمان برای شکل‌گیری شخصیت فرزند است. اگر ما از این دوران غافل شویم و کودکان دچار آسیب شوند، جبران آن در مقاطع دبیرستان و دانشگاه سخت خواهد شد، زیرا شخصیت آنها شکل گرفته است.

نظری از شناسایی و بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک بازمانده از تحصیل گلستانی در مقطع ابتدایی خبر داد و افزود: ما اگر در کودکستان‌ها و دبستان‌ها اوج سرمایه‌گذاری‌ها را روی تعلیم و تربیت فرزندان انجام دهیم، در آینده زندان‌های ما خالی از مجرم خواهد شد.

وی اظهار کرد: باز ماندن کودکان از تحصیل دلایل متفاوتی دارد، دلایلی مانند فقر مالی، مشکلات فرهنگی، فقر اقتصادی، طلاق و اعتیاد والدین از مهمترین دلایل بازماندگی کودکان از تحصیل است.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان ادامه داد: وزارت کشور و آموزش و پرورش دو دستگاه متولی برای بازگرداندن کودکان به تحصیلند.

نظری با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت شوراها و دهیاری‌ها، کودکان بازمانده از تحصیل را در روستاهای گلستان را شناسایی می‌کنیم، گفت: گروهی از معلمان جهادی پای کارند و با برگزاری کلاس‌های جبرانی در ساعت غیر از مدارس به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل آموزش می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا گلستان را یک استان علمی در کشور کنیم و این اتفاق در حال وقوع است، افزود: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، گلستان جزو ۱۱ استان برتر کشور در کسب رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور بود و نزدیک به ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان استان در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی پذیرفته شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • دریافت هزینه از والدین بر اساس الگوی جدید تعیین شهریه کودکستان‌ها
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود