Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تداوم روند معاملات بازار سرمایه منوط به رشد تولید و نیز افزایش صادرات است؛ بنابراین تاکید بر تولید و صادرات منجر به رونق معاملات بورس خواهد شد.

«حسین عبدی»  به عوامل کمک‌کننده برای تداوم رشد در معاملات بورس اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم به صورت پایه‌ای و زیرساختی بازار سرمایه سالم و رشد ادامه‌دار را در این بازار شاهد باشیم باید تولید مورد تقویت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: وزیر امور اقتصادی و دارایی و دولتمردانی که در دولت جدید سکان اقتصادی کشور را بر عهده گرفتند و وارد بدنه اقتصادی کشور شده‌اند، سیگنال‌های مثبتی را در زمینه تولید ارائه کرده اند که می توانند تاثیرگذار در تغییر روند معاملات بورس باشند.

عبدی خاطرنشان کرد: مسوولان اقتصادی حاضر در دولت سیزدهم جزو افرادی هستند که به عوامل موثر در تولید تاکید دارند که این موضوع می تواند به عنوان اتفاقی مثبت در بازار تلقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تلاش مسوولان حاضر در دولت فعلی در بلندمدت می تواند سبب افزایش بهره وری در تولید و نیز رشد بازار سرمایه شود، گفت: ممکن است در کوتاه مدت شاهد ایجاد تغییری در میزان تولید نباشیم اما با توجه به رشد نقدینگی، تورم موجود و نیز وضعیت کلانی که اکنون در حال تجربه آن هستیم بازار سرمایه محکوم به رشد است و می تواند بازدهی خوبی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

وی با بیان اینکه به صورت زیرساختی تولید باید مورد تقویت قرار گیرد، افزود: تداوم روند معاملات بازار سرمایه هم منوط به رشد تولید و نیز افزایش صادرات است؛ بنابراین تاکید بر تولید و صادرات منجر به رونق معاملات بورس خواهد شد.

عبدی ادامه داد: از طرف دیگر صدور قوانین یک شبه و دستورالعمل هایی که منجر به قیمت گذاری دستوری می شود، جزو موارد تضعیف کننده در فعالیت بازار سرمایه است.

توجه ویژه دولت به تولید

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت باید توجه ویژه به تولید داشته باشد، افزود: دولت بهتر است در کنار اقدامات خود از محرک اقتصادی مرتبط با بازار سرمایه حمایت و تا حد امکان از قوانین دستوری اجتناب کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بورس تا پایان سال می تواند بیشترین بازدهی را در مقایسه با سایر بازارهای موازی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد یا خیر، گفت: بازار سرمایه همیشه در طول دوره های مختلف به سرمایه گذاران ثابت کرده است که بهتر از بازارهای موازی می تواند عمل کند و بازدهی بهتری را نسبت به دیگر بازارها در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

عبدی به علت چنین اتفاقی در بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: دلیل این موضوع استفاده از اهرم و مولفه های اهرمی در ساختار سرمایه شرکت ها است که باعث می شود زمانی نرخ ارز یا تورم در کشوری بالا باشد، شرکت ها با استفاده از ابزارهای مالی بازدهی معقولی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند و سهامداران خود را منتفع کنند.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: با توجه به وجود چنین مسایلی در بازار سرمایه، به سهامداران یا سرمایه گذاران پیشنهاد می کنیم تا به طور حتم برای سرمایه گذاری در این بازار صبوری کنند و سهامدار شرکت هایی باشند که با توجه به تورم موجود و نرخ ارز قادر به کسب قابل توجهی از آن سهام باشند.

وی ادامه داد: شرایط فعلی بازار به گونه ای است که با توجه به نرخ تورم و ارز خوش بینی هایی درخصوص عملکرد بهتر بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها وجود دارد و خروج پول از این بازار و ورود آن به دیگر بازارها منطقی به نظر نمی رسد.

بزرگترین چالش پیش روی بازار سهام

عبدی بزرگترین چالش پیش روی بازار سهام را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و افزود: قیمت گذاری دستوری به عنوان مادر همه دشمنان بازار سرمایه شناخته می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که در اقتصاد کشور شرایط تورمی و افزایش قیمت ارز تجربه می شود شرکت ها می توانند از افزایش قیمت ارز، فروش داخلی خود را افزایش دهند اما قیمت گذاری دستوری مانع از آن می شود که شرکت ها قادر به مطرح کردن نرخ رقابتی در اقتصاد داخلی باشند.

وی اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری منجر به بهم ریختگی برنامه پیش روی فعالیت شرکت ها، پایین نگه داشتن حاشیه سود شرکت ها، زیاندهی شرکت ها و کاهش رغبت شرکت ها برای تولید می شود.

عبدی با تاکید بر اینکه نقش قیمت گذاری دستوری را در بازار سرمایه مهم و مضر است گفت: اگر دولت سیزدهم بتواند علاوه بر کنترل شرایط اقتصادی و کاهش نرخ تورم، میزان قیمت گذاری دستوری را به حداقل برساند شاهد افزایش تولید و اشتغال در کشور خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری بزرگترین دشمن بازار سرمایه است، گفت: اگر دولت با ساز و کارها و استراتژی هایی که پیش روی خود قرار می دهد، اجازه جریان قیمت گذاری ها را به صورت آزادانه دهد می تواند به عنوان بزرگترین اقدام دولت، منجر به تولید و اشتغال شود و به تبع این اتفاق در بلندمدت هم برای اقتصاد کشور مثبت است.

 شاخص کل بازار بورس روز گذشته (دوشنبه، ۲۹ شهریورماه) با هفت هزار و ۲۷۹ واحد افزایش در جایگاه یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی قرار گرفت.

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری سرمایه گذاران معاملات بورس شرکت ها پیش روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۰۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابلوی بورس، تابلوی رکود

شاخص در روز یکشنبه با افت حدود ۵هزار واحدی به ۲میلیون و ۲۵۹هزار واحد رسید. کاهش قیمت ارز و تداوم تثبیت قیمت در بازار نیما سبب شد تا طی ۵ روز ۷۹۰میلیارد تومان پول از بازار خارج شود. امروز یک‏سال از سقوط شاخص از قله ۲میلیون و۵۰۰هزار واحدی می‏گذرد.

«دنیای‌اقتصاد» عملکرد بورس طی یک‌سال اخیر را بررسی کرده است. شاخص‌کل بورس در روز یک‌شنبه به‌عنوان اولین روز کاری هفته‌جاری با افت ۵ هزار و ۱۰۰ واحدی به ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار واحد رسید، به‌طوری‌که بازدهی این نماگر بازار از ابتدای سال حدود ۳ درصد بوده است، ضمن آنکه شاخص‌کل هموزن نیز با رشد ۱۹۲ واحدی به ۷۵۱ هزار و ۳۷ واحد رسید. بازدهی این نماگر ثانویه بازار سرمایه نیز از ابتدای ۱۴۰۳، هنوز بیش از یک‌درصد است.

به‌نظر می‌رسد، رشد قیمـــــت دلار در روز‌های ابتدایی سال‌۱۴۰۳ بازار را نسبت به رشد سهام کامودیتی‌محور که از کل بازار به لحاظ بازدهی عقب‌تر بودند، امیدوارتر کرده‌بود، چراکه با وجود اختلاف بالای دلار نیما و آزاد بورس تهران، به‌طور تاریخی حدس زده می‌شد این اختلاف به حداقل ممکن برسد.

ظاهرا دولت سیزدهم دلار نیما را خط قرمز خود می‌داند و رشد آن را با سرعت بسیار محدودی دنبال می‌کند. اکنون بورس دچار سردرگمی شده‌است. عملکرد خوب کلیت بازار در گزارش‌های فروردین و از سوی دیگر کارنامه سبز برخی از صنایع در صورت‌های مالی سالانه برخی از شرکت‌ها که اخیرا منتشر شده، سبب شده‌است تا شاخص هموزن افت بیشتری را تجربه نکند، چراکه از اول سال نیز از شاخص‌کل عقب‌تر بوده‌است. به‌نظر می‌رسد شاخص هموزن جای زیادی برای افت بیشتر ندارد، چراکه به‌طور تاریخی باید این نماگر فرعی بازار از نماگر اصلی جلوتر بیفتد.

به‌نظر می‌رسد با توجه به احتمال نوسان اندک، اما مثبت دلار آزاد، جو بازار سرمایه در این هفته متعادل‌تر شود، اما در نهایت اگر مقاومت بانک‌مرکزی برای رشد دلار نیما ادامه‌یابد، بازار چاره‌ای ندارد جز آنکه در محدوده ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد پناه گیرد.

تابلوی بورس، تابلوی رکود

همچنان ارزش معاملات در بورس تهران اعداد بسیار پایینی به‌ثبت می‌رسد، به‌طوری‌که با وجود ۸ روز معاملاتی نسبتا پررونق در دو هفته گذشته، دوباره ارزش معاملات به زیر ۳ هزار میلیارد‌تومان رسید. همچنین میانگین ارزش متحرک ارزش معاملات خرد نیز حکایت از آن دارد که ارزش معاملات کوتاه‌مدت بازار پایین‌تر از بلندمدت است. کاهش دوباره میانگین ارزش معاملات متحرک ۵‌روزه به زیر ۲۰‌روزه حکایت از تداوم رکود در بازار سهام دارد، ضمن آنکه میانگین‌های متحرک بلندمدت ارزش معاملات به‌هم نزدیک شده‌اند، از این‌رو به‌طور تاریخی در صورتی‌که محرک‌ها بازار را هدایت کنند، عبور میانگین متحرک ۵‌روزه از سایر میانگین‌ها می‌تواند بازار را به سمت ارزش معاملات ۲۰ هزار‌میلیاردی هدایت کند.

این درحالی است که ارزش معاملات دلاری نیز در سطوح پایینی قرار دارد و تا زمانی‌که چند روز متوالی بالای ۱۰۰ میلیون دلار تثبیت نشود، نمی‌توان از بازار انتظار رونق داشت. این شاخص، اکنون در محدوده ۳۰ میلیون دلار قرار دارد. علاوه‌بر این، در اولین روز معاملاتی هفته نزدیک به ۸۰ میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج‌شده و این درحالی است که از ابتدای سال حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیاد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است.

با بورس چه می‌توان کرد؟

بورس تهران، درگیر چند متغیرسیاسی و اقتصادی است و نمی‌داند به کدام‌سو برود. از سویی با نوسان‌ها نرخ ارز به‌طور موقتی خوشبین و بدبین می‌شود. از سویی دیگر به امید رشد دلار نیما رونق می‌گیرد و دوباره با رکود همراه می‌شود. از طرف دیگر بازار ترجیح می‌دهد با وجود تعدیل P/E بازار سرمایه با انتشار برخی از گزارش‌ها همچنین با P/E زیر میانگین تاریخی خود معامله شود، چراکه هنوز سایه نرخ بهره ۳۰ درصدی سنگینی می‌کند.

همچنین بورس، با درگیری‌های منطقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و هر لحظه امکان دارد که دشمن‌های منطقه‌ای دوباره تنش‌ها را افزایش دهند، لذا بازار دچار بی تصمیمی شده‌است. هرچند ممکن است در هفته پیش‌رو با نوسان اندک و مثبت دلار فضا متعادل‌تر شده و شاخص‌کل نیز استراحت کند، اما در صورتی‌که رویکرد ارزش دولت تغییری نکند، بازار سهام به روند نزولی ادامه خواهد داد و در آغوش محدوده ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار‌واحدی پناه خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است