Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، از تنگناهای اساسی که جهان به خصوص مناطق خشک و نیمه خشک با آن مواجه هستند کافی نبودن آب برای مصرف در بخش های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی است و توجه به موقعیت جغرافیایی کشور در کره زمین که از نظر شرایط آب و هوایی که در ردیف مناطق خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد.
با توجه به قرار گرفتن ایران در اقلیم گرم و نیمه خشک، بارندگی های آن یک سوم میانگین جهانی است، اما میزان مصرف آب ۲ برابر میانگین جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمبود آب در بسیاری از نقاط جهان به موضوع بحرانی تبدیل شده است و زنجان نیز مستثنی از این مشکل نیست چرا که با کاهش شدید بارش برف و باران در زمستان ۹۹ و بهار سالجاری ۲۰۱روستا با تنش جدی مواجه شدند.

۷۰ روستا از تنش آبی خارج شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در حال حاضر از ۹۰۷ روستای این استان، ۶۱۷ روستا با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش این شرکت قرار دارند.

علیرضا جزء قاسمی اظهار داشت: با اجرای پروژه آبرسانی تک روستایی و پروژه مجتمع روستایی در استان و سایر اقدامات اساسی ۷۰ روستا در استان با بیش از سه هزار و ۵۰۰ خانوار از تنش آبی خارج شدند. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۶۲ منبع برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای ۶۱۷ روستاها وجود دارد که از این تعداد ۳۶۴ حلقه چاه، ۲۴۰ مورد قنات و ۱۸۵ مورد نیز چشمه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: برای ۲۰ روستا نیز از ابتدای سالجاری تا پایان مردادماه در قالب پویش "الف - ب - ایران" آب رسانی پایدار انجام شد.

رنج بی آبی در چهره ۱۳۱ روستای استان زنجان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: تنش بی آبی بر چهره  ۱۳۱ روستای استان زنجان نشسته است.

جزء قاسمی یادآوری کرد: در این روستاها ۱۹ هزار و ۴۸۰ خانوار با ۷۳ هزار و ۳۲۷ نفر ساکن هستند.

وی، مشکل کمبود آب در این تعداد روستاها را کمبود منابع آبی، عدم رعایت الگوی مصرف، استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری باغات، احشام و انشعاب های غیرمجاز برشمرد و افزود: انشعاب های غیرمجاز آب آشامیدنی در روستاهای استان و استفاده از این مایه حیات برای آبیاری درختان، باغچه ها و احشام نیز جزو چالش های جدی بر سر راه تامین آب شرب پایدار در استان زنجان محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: بیشترین مشکل کم آبی در شهرستان های زنجان با ۴۳ روستا، خدابنده با ۲۸ روستا و ماهنشان با ۲۳ روستاست.

جزء قاسمی اظهارداشت: در شهرستان های طارم و  ایجرود به ترتیب ۱۲ و ۱۱ روستا، ابهر ۹ روستا و سلطانیه نیز پنج روستا در بحران بی آبی قرار دارند.

وی تاکید کرد: کاهش مصرف آب، ترویج مصرف بهینه، رعایت الگوی مصرف و گزارش انشعاب های غیرمجاز از جمله اقداماتی است که مردم می توانند به شرکت آب و فاضلاب کمک کنند تا این روستاها از بحران موجود خارج شوند.

آبرسانی سیار برای ۲۴ روستا انجام می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: تابستان امسال نیز با تمهیدات انجام شده هیچ کمبود آبی در حوزه شهری استان نبود و در حوزه روستایی نیز برای ۲۴ روستای دارای مشکل آب آشامیدنی آبرسانی با تانکر و به صورت سیار انجام می شود.
جزء قاسمی ابراز کرد: متاسفانه ۹۱ درصد وسعت استان زنجان با خشکسالی خفیف تا خشکسالی بسیار شدید درگیر بوده و باید با مدیریت مصرف  آب آشامیدنی این شرایط را کنترل کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به کاهش میزان ورودی آب سدهای استان زنجان تاکید کرد: زنگ خطر کم آبی در استان به صدا در آمده و همراهی همه مردم استان می تواند ما را از این بحران کمبود آب نجات دهد.
 

برچسب‌ها شركت آب و فاضلاب زنجان توسعه روستایی آب آشامیدنی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شركت آب و فاضلاب زنجان توسعه روستایی آب آشامیدنی شركت آب و فاضلاب زنجان توسعه روستایی آب آشامیدنی زنجان آب آشامیدنی جزء قاسمی کمبود آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۷۲۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سعید رئوفی افزود: اجرای طرح هادی در ۷۹ روستای استان سال گذشته اجرا شد.

وی گفت: امسال هم از برنامه‌های سال گذشته، آسفالت ۷۹ روستا در دست پیگیری است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان اضافه کرد: اکنون طرح هادی در ۵۷۲ روستای استان اجرایی شده و بر این اساس ۷۹ درصد از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان از مزایای این طرح بهره‌مند هستند که این رقم در کشور ۶۸ درصد است.

به گفته رئوفی ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که مطالعات طرح هادی در تمامی این مناطق انجام شده است.

دیگر خبرها

  • پایداری تامین و توزیع آب شرب شهر‌ستانها و روستا‌های استان یزد
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد