Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@11:20:43 GMT

آستانه مصرف منصفانه اینترنت چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۸۲۶۳۷

آستانه مصرف منصفانه اینترنت چیست؟

میزان ترافیک تعریف‌شده یا حجم، برای سرویس‌ها از سوی اپراتور اختیاری است و تحت عنوان آستانه مصرف منصفانه (FUP) تعیین می‌شود و سقف تعرفه هر گیگابایت اضافه ترافیک بین‌الملل، ۲۰ هزار ریال تعیین شده است.

 یکی از وعده‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داده شده بود، تبدیل اینترنت ثابت حجمی به غیرحجمی با مصرف منصفانه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با انتشار مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی و البته مبتنی بر یک مصرف منصفانه که درواقع سقف این حجم توسط هریک از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت تعیین می‌شد، شرکت‌ها موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکین برسانند.

البته تلاش برای کاهش قیمت اینترنت در ایران در شرایطی است که کارشناسان عقیده دارند اکنون بحث فروش پهن‌باند در برخی کشورها به سمت رایگان شدن می‌رود و هزینه دسترسی به پهنای باند اینترنت در اکثر کشورها در حال کاهش است. درآمد اپراتورها هم در دنیا به سمتی می‌رود که بر اساس ارائه‌ی خدمات حاصل شده باشد و نه فروش پهنای باند، به همین دلیل بود که ارائه اینترنت از حجم به سرعت تغییر یافت.

آستانه مصرف منصفانه چیست؟

خدمت اینترنت پرسرعت ثابت، با فناوری‌های مختلفی مانند ADSL، VDSL، FTTH، TD-LTE ارائه می‌شود. براساس مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات میزان ترافیک تعریف‌شده یا حجم، برای سرویس‌ها از سوی اپراتور اختیاری است و تحت عنوان آستانه مصرف منصفانه (FUP) تعیین می‌شود. همچنین در قراردادهای با دوره زمانی بیش از یک ماه، اپراتور در زمان عقد قرارداد، نحوه دسترسی مشترک به حجم ترافیک سرویس (کل حجم به صورت یکجا در ابتدای دوره یا با تقسیم‌بندی ماهانه) را به مشترک اطلاع‌رسانی می‌کند.

در صورتی که میزان ترافیک سرویس مشترک، تا سقف آستانه استفاده منصفانه ماهانه به پایان برسد، بر اساس مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور باید سرعت کاربر را تا حداقل سرعت ۱۲۸ کیلوبیت‌برثانیه کاهش دهد. همچنین مشترک می‌تواند با خرید حجم ترافیک اضافه تا پایان مدت قرارداد از سرویس خود با سرعت خریداری‌شده، استفاده کند. اپراتور موظف است حجم اضافه خریداری شده مشترک را به ماه‌های بعد و در طول مدت قرارداد انتقال دهد.

تعرفه فروش حجم اضافه

سقف تعرفه هر گیگابایت ترافیک بین‌الملل (سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که روی سرور خارجی فعال هستند)، ۲۰ هزار ریال تعیین شده که براساس مصوبه ۲۵۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارایه‌دهنده خدمت موظف است سقف تعرفه ترافیک داخلی (سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که روی سرورهای داخلی اجرا شده‌اند) را ۵۰ درصد سقف تعرفه ترافیک بین‌الملل محاسبه کند. کاربران می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی icip.ito.gov.ir و انتخاب بخش فهرست تعرفه ترجیحی، سایت‌هایی که ترافیک آنها داخلی و به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود را مشاهده کنند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آستانه مصرف منصفانه سقف تعرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون درباره تبعیضی که ممکن است به نظر برسد در تعداد برخی ویدیوهای یک برنامه وجود دارد و به تبع آن بازدید و آمار بیشتر آن برنامه را به دنبال دارد به خبرنگار مهر بیان کرد: ما حدود ۶ سال است که تجربه این مدل سرویس دادن به برنامه ها را داریم و همه تلاشمان این است که تبعیضی بین برنامه ها نباشد.

وی ادامه داد: شاید در سال های اول راه اندازی این سرویس به دلیل کم بودن امکانات، مشکلات فنی یا کمبود تجربه چنین اتفاقی رخ می داد که خارج از اراده ما بود اما در حال حاضر سعی می کنیم حداکثر تلاشمان را داشته باشیم که عدالت بین برنامه ها برقرار شود.

خورشیدی تصریح کرد: خود مدیران شبکه ها و متولیان گروه های مختلف سازمان و شبکه ها در میزان ارتقا و پروموت برنامه ها در صفحه اول تلوبیون خیلی موثر هستند. درواقع به نسبت ضریبی که آنها می دهند و اهمیتی که برنامه دارد در صفحه اول تلوبیون اثر بیشتری از یک برنامه دیده می شود.

مدیرعامل تلوبیون با اشاره به فرایند ضریب گرفتن در این سرویس عنوان کرد: یک اصل در تلوبیون وجود دارد که ما به دلیل آنلاین بودن و شفاف بودن آمار مخاطب، مجبور و محکوم هستیم که به برنامه های پربیننده ضریب بیشتری بدهیم. از طرفی ناخودآگاه برنامه ای که مخاطب و کاربر در مراجعه به تلوبیون چه از طریق صفحه اول و چه از طریق موتورهای جستجو بیشتر سراغ می گیرد، بیشتر نیز دیده می شود و خود این محتوا هم قاعدتاً ضریب بیشتری می گیرد.

وی اضافه کرد: از این حیث برای ما فرقی نمی کند که این محتوا یک برنامه استانی باشد یا برنامه ای در یک شبکه پرمخاطب بلکه میزان علاقه مندی مخاطب است که آنها را تبلیغ (پروموت) می کند.

خورشیدی در پایان درباره کاربران تلوبیون بیان کرد: عدد تجمیعی کاربران تلوبیون یعنی نصب این سرویس در اپلیکیشن ها، ۳۵ میلیون کاربر است اما با توجه به رویدادها تعداد کاربرها فرق دارد مثل رویداد جام جهانی که تعداد بالایی علاقه‌مند هستند آن را تماشا کنند.

کد خبر 6089429 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳
  • جمع آوری افزون بر ۲ هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • دانشگاه‌های انگلیس بابت ارتباط با چین زیر ذره‌بین سرویس‌ امنیتی می‌روند
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد
  • نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • اهدای ۱۴ سری جهیزیه به ۱۴ زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان