Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: حاج کریم صادقی از آتش نشان‌های دوران دفاع مقدس است که صحنه‌ای تلخ‌تر از اعلام وضعیت قرمز تا اعزام به مناطق بمباران شده تبریز را به یاد ندارد؛ با بغض سخن می‌گوید و سینه‌اش پر از خاطرات شب‌های تاریک و مخوف بمباران هوایی تبریز است.

مردی از جنس خاک و آتش که در ثانیه‌های نخست بمباران هوایی و با رفتن مردم به پناهگاه‌ها، او نیز در پشت فرمان حاضر بود تا به کمک مادران و کودکان بی دفاعی برود که سقف کاشانه بر سر آنها آوار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم صادقی، متولد ۱۳۲۷ و از آتش نشانان دوران جنگ تحمیلی و بمباران هوایی تبریز است؛ دلاورمردی از روزهای آتش سوزی نخلستان‌های اهواز تا خاک و خون بمباران هوایی تبریز که هنوز هم داغدار کودکان مظلومی است که زیر آتش بمباران رژیم بعثی عراق، به شهادت رسیده‌اند.

حاج کریم صحبت خود را این گونه آغاز کرد: روزهای بسیاری را در جبهه‌های حق علیه باطل سپری کرده‌ام اما زمانی که هجمه بمباران هوایی به تبریز شدت گرفت دیگر مجال بازگشت به جبهه را نیافتم چرا که در آن روزها مسئول شیفت و بازرس سازمان آتش نشانی بودم.

وی ادامه داد: من در روزهایی که به عنوان یک آتش نشان در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتم صاحب ۴ فرزند قد و نیم قد بودم که بعدها خداوند، دو فرزند دیگر نیز نصیب ما کرد.

لعابی از گل را بر روی ماشین آتش نشانی می‌پاشیدیم

این آتش نشان افزود: همسرم خیلی صبور و خجالتی بود تا حدی که سرما را بر جان می‌خرید اما حاضر نبود از خالی شدن بشکه نفت به همسایه‌ها چیزی بگوید؛ اما یادم می‌آید یکی از همسایه‌ها در نبود من، خیلی هوای خانواده‌ام را داشت و همواره جویای حال آنها بود و هر زمان که از خالی بودن بشکه نفت مطلع می‌شد، بشکه را پر از نفت می‌کرد.

صادقی افزود: رنگ قرمز ماشین‌های آتش نشانی در دید دشمن بود و ما در این روزها لعابی از گل تهیه کرده و با یک پمپاژ بر روی خودروهای آش نشانی گل می‌پاشیدیم و فقط مقابل چشم راننده را به اندازه یک دایره کوچک، خالی می‌گذاشتیم تا بتواند مقابل خود را ببیند.

بمباران نخلستان‌های اهواز وحشتناک بود

وی گفت: ما اولین گروه اعزامی نیروهای آتش نشانی به جزیره خارک بودیم و بمباران در نخلستان‌های اهواز، وحشتناک بود. تا چشم کار می‌کرد همه جا نخلستان بود و به هنگام بمباران، هجمه‌ ای از آتش همه جا را فرا می‌گرفت حتی بعد از خاموش کردن بخشی از آتش در این نخلستان‌ها، زمانی که به دنبال آب بودیم بار دیگر آتش در نخلستان‌ها زبانه می‌کشید.

این آتش نشان ادامه داد: آتش نشان بودن در روزهای بمباران هوایی تبریز، سخت‌تر از عملیات‌های جبهه است چرا که تبریز در ۲۸ مرحله و هر بار با ۴ بمب، توسط رژیم بعثی عراق بمباران شده است از بمباران هوایی منازل مسکونی و مدارس گرفته تا به خاک و خون کشیدن و شهادت کودکان و مادران بی دفاع.

حاج کریم افزود: زمانی که صحبت از بمباران هوایی تبریز می‌شود برخی خیلی خلاصه وار از آن عبور می‌کنند و تنها به گفتن اینکه، رژیم بعثی عراق، شهر تبریز را بمباران کرد اکتفا می‌کنند در حالی که چنین نیست و در شهر ما اتفاقات عجیب و غریب زیادی رخ داده است.

مارها را در لابه لای دستانم نگه داشته بودم

وی ادامه داد: خوب به یاد دارم اوایل انقلاب، مجاهدین خلق در حال ترور مردم تبریز و پیاده کردن نقشه‌های شوم خود بودند؛ در یکی از همین روزها حوالی ساعت ۴:۴۵ دقیقه بود که به ما اطلاع دادند نیروهای مجاهدین خلق، دو جعبه مار سمی در چهارراه شریعتی (شهناز سابق)، دقیقاً مقابل سینما آسیا و مدرسه پروین جاسازی کرده‌اند.

در یکی از همین روزها حوالی ساعت ۴:۴۵ دقیقه بود که به ما اطلاع دادند نیروهای مجاهدین خلق، دو جعبه مار سمی در چهارراه شریعتی (شهناز سابق)، دقیقاً مقابل سینما آسیا و مدرسه پروین جاسازی کرده‌اند

این آتش نشان افزود: با اینکه باورش برای ما خیلی سخت بود اما برای مطمئن شدن از صحت و سقم این نقشه شوم به محل اعزام شدیم؛ زمانی که رسیدیم چشمم به دو جعبه خیره ماند که مارها سر خود را از لابه لای آنها بیرون می‌آوردند اما همین که سرم را به عقب برگرداندم تا به نیروهای پشت سرم بگویم که ناراحت نشوید و دست و پای خود را گم نکنید، با شلیک گلوله توسط خود آنها، مارهای سمی از درون جعبه بیرون آمدند.

وی گفت: لحظات سختی بود اما موفق به زنده گیری ۱۵ مار شده بودم و آنها را در لابه لای دستانم گرفته بودم خلاصه بعد از اتمام عملیات و با شناسایی مارها متوجه شدیم که مارهای کوه‌های دالاغو هستند.

این آتش نشان، تلخ‌ترین خاطره خود را بمباران هوایی خیابان عباسی در سال ۱۳۶۵ عنوان کرد و افزود: وارد خیابان عباسی که شدیم همسایه‌ها مرا صدا زدند که یک خانم در اینجا افتاده است؛ زمانی که بالای سر او رسیدم زنده بود و سریعاً اطراف او را تمیز کرده و کلاه ایمنی خودم را بر سر او گذاشتم.

زمانی که رسیدم با جنازه‌ها روبرو شدم

وی ادامه داد: شروع به صحبت با او کردم تا قدری حواسش از حادثه‌ای که در خانه افتاده است پرت شود اما در این لحظه به سمت کمدی اشاره کرد که دو فرزندش در مقابل آن، در حال بازی بودند بلافاصله بچه‌ها را به سمت کمد راهنمایی کردم اما زمانی که خودم را به آنجا رساندم با جنازه دو فرزند روبرو شدم.

صادقی افزود: من لحظات دردناک بسیاری را در روزهای بمباران هوایی تبریز تجربه کرده‌ام و هیچ وقت عملیات طاقت فرسای بمباران هوایی بلوک فرهنگیان در شهرک امام خمینی تبریز را فراموش نخواهم کرد.

این آتش نشان ادامه داد: عملیات بمباران هوایی بلوک فرهنگیان، عملیات طاقت فرسایی بود خوب به یاد دارم که در حین عملیات، به یک خانم که چند باری از مقابل ما رد می‌شد مشکوک شدم و بلافاصله به سمت او رفتم که چرا به اینجا می‌آیی و بهتر است بروی اما با بغض جواب داد من نمی‌توانم بروم.

صدای الله اکبر بلند شد

وی گفت: زمانی که علت رفت و آمدش به اینجا را پرسیدم با گریه جواب داد که نوزاد ۱۱ روزه من در این ساختمان گم شده و نمی‌توانم او را پیدا کنم. این خانواده در طبقه سوم این ساختمان زندگی می‌کردند که بدون فوت وقت به طبقه سوم رفتیم؛ به محض رسیدن با یک نورافکن به دنبال نوزاد گشتم و ناگهان متوجه چیزی شدم که تکان می‌خورد، با قدم‌های آهسته به آن نزدیک شدم باور کردنش سخت است اما نوزاد سالم بود و در زیر آن همه آوار، اتفاقی برای نوزاد نیافتاده بود.

صادقی ادامه داد: زمانی که این خاطره را بازگو می‌کنم نمی‌دانم مردم تا چه اندازه آن را باور می‌کنند اما با فرو ریختن آوار، چندین قطعه به گونه‌ای بر زمین افتاده بود که حفاظی برای نوزاد درست شده بود تا هیچ آسیبی به او نرسد؛ خلاصه به هر شکلی که ممکن بود، نوزاد را از زیر آوار بیرون آورده و او را در آغوش گرفتم در همین لحظه صدای الله اکبر مردم بلند شد و مادر با دیدن فرزند دلبندش بیهوش شد.

وی در پایان گفت: صحبت کردن از هشت سال دفاع مقدس و شهادت کودکان و مادران بی دفاع در بمباران هوایی تبریز، با چند کلمه به اتمام نمی‌رسد ما لحظاتی را در بمباران هوایی تبریز به چشم خود دیده‌ایم که تحمل کردنش خیلی سخت بود و تک تک آن لحظات را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم.

کد خبر 5311329

منبع: مهر

کلیدواژه: آتش نشانی دفاع مقدس جنگ تحمیلی بمباران هوایی هفته دفاع مقدس ویروس کرونا واکسن کرونا اربعین 1400 اربعین حسینی بوشهر آمار کرونا دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس کرمانشاه گرگان ایلام مجلس شورای اسلامی بازگشایی مدارس آتش نشان نخلستان ها آتش نشانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۹۵۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من

 اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» بامحوریت بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران برگزار شد.

در مجموع شش هزار اثر شامل فیلم، دستنوشته، داستان و... به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس و از طریق ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

بیشتر بخوانید

آغاز مهلت ثبت نام کتب درسی دانش آموزان از ۲۸ فروردین ماه

در این جشنواره زهرا حیدری از استان چهارمحال و بختیاری حائز رتبه برتر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی نشان از ادعای دروغین آزادی بیان
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی ادعای دروغین آزادی بیان در این کشور را نشان داد
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • بمباران بخش‌های مسکونی نوار غزه ادامه دارد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد