Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در سه ماهه نخست اجلاسیه دوم مجلس یازدهم 65 نشست برگزار کرده اند که موضوعات متنوعی را مورد بررسی قرار دادند.

از خرداد ماه تا شهریور ماه بالغ بر 542 فقره شکایت به کمیسیون ارسال شده است و هزار و 68 فقره جوابیه واصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سه ماه با پیگیری های کمیسیون، دستگاه ها مربوطه به 215 مورد شکایت پاسخ سوالات را داده اند. اعضای کمیسیون برای بررسی شکایت ها 65 مورد دعوت  نامه کتبی برای شاکی و متشاکی ارسال کرده اند. بر اساس اعلام کمیسیون اصل نود، هزار و 29 فقره مکاتبه برای شکایت هایی که در صلاحیت کمیسیون بوده انجام گرفته است.

مهمترین وظیفه نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90 بررسی شکایت ها از طرز کار دستگاه ها است، از این رو در جریان بررسی به تخلفی برخورده باشند، برای رسیدگی های قضایی پرونده را به دستگاه قضا ارسال کرده اند، در این سه ماه پرونده هایی به قوه قضاییه ارسال شده است که می توان به ارجاع پرونده معاون اقتصادی وقت رئیس جمهور، اجراع پرونده استاندار وقت سیستان و بلوچستان وارجاع پرونده تخلفات رئیس جمهور وقت اشاره کرد.

با اتمام بررسی برخی پرونده ها، گزارش نظارتی کمیسیون اصل 90 در صحن علنی قرائت شد در سه ماه گذشته گزارش بررسی نحوه اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک، گزارش خسارت میلیاردی وزیر نفت به بیت المال در نحوه واگذاری فراقانونی سهام و به تأخیر انداختن بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اقدامات سیاسی-رسانه ای و ارائه گزارش های خلاف واقع به دستگاه های نظارتی و گزارش وضعیت خط لوله گوره-جاسک در صحن علنی مطرح شد.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: شکایت کمیسیون اصل سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد

به گزارش تابناک به نقل از میزان – گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا CHRC به‌تازگی منتشر شد؛ این گزارش به موضوع‌های متعدد حقوق بشری که طی دهه‌های متمادی بر زندگی کانادایی‌ها تاثیر گذاشته پرداخته است و چالش‌های حقوق بشری مداوم این کشور را بررسی و اعلام کرده است.

افزایش اسلام‌هراسی، جنایت‌های نفرت‌محور، نقض مداوم حقوق افراد معلول و تاثیرات نژادپرستی محیطی بر جوامع بومی، سیاه‌پوست و دیگر جوامع نژادی از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا به آن‌ها پرداخته است.

کمیسر حقوق بشر کانادا هنگام ارائه گزارش یاد شده به پارلمان این کشور به نرخ فزاینده دریافت شکایت‌های مربوط به تبعیض و سخنان نفرت‌محور اشاره و اظهار کرد: در طول سال ۲۰۲۳ مسائل مبرم حقوق بشری بر زندگی روزمره مردم در سراسر کانادا تاثیر گذاشت.

وی همچنین تصریح کرد: کمیسیون حقوق بشر کانادا به‌عنوان یک نهاد ملی مدت‌ها است که به وجود نژادپرستی سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان در این کشور اذعان دارد.

نکات برجسته گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا عبارتند از:

- شکایت اعضای نیرو‌های مسلح کانادا از آزار جنسی و تبعیض
- شکایت از اسلام‌هراسی
- شکایت از جنایت‌ها و سخنان نفرت‌محور
- شکایت از تاثیرات نامتناسب قوانین بر وضعیت و بهره‌مندی جوامع و افراد بومی، سیاه‌پوست و دیگر اقلیت‌های نژادی
- شکایت از رویکرد تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه پلیس کانادا
- شکایت افراد معلول از نقض حقوق بشر در زمینه‌های مختلف
- شکایت زنان از نقض حقوق بشر در زمینه‌های مختلف و تبعیض‌های جنسیتی به‌ویژه در دستمزد
- شکایت بی‌خانمان‌ها از تداوم بحران مسکن

در بخشی از گزارش یاد شده به موضوع نقض حقوق زندانیان در کانادا اشاره شده و آمده است که اداره زندان‌های کانادا به دلیل ناتوانی در ارائه مراقبت و درمان کافی به زندانیان معلول عملا حقوق آن‌ها را نقض می‌کند.

در عین حال، زنان زندانی در زندان‌های فدرال کانادا که عمدتا از بومیان هستند، از تاثیرات گسترده رویکردهای تبعیض‌آمیز رنج می‌برند؛ آن‌ها بیش از حد گرفتار سیستم طبقه‌بندی امنیتی، حبس در سلول‌های انفرادی و ... هستند.

گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا همچنین اعلام کرد که باید در سیستم مدیریت داده‌های شکایت‌های حقوق بشری این کشور بازنگری انجام شود.

دیگر خبرها

  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • بررسی ۹ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان