Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@17:26:36 GMT

پاشنه آشیل سریال‌های امنیتی

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۰۹۱۲۹

پاشنه آشیل سریال‌های امنیتی

 

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پخش سریال‌های امنیتی نظیر «گاندو» و «خانه امن» در سال‌های اخیر مورد توجه مخاطبین قرار گرفته و همین امر حاکی از جذابیت این ژانر در نگاه آنهاست.

حالا که این جذابیت مغفول مانده عیان شده، این احتمال وجود دارد که فیلمسازان با توجه به ذائقه مخاطبین تولیدات خود را بیشتر به سمت این آثار ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانچه پس از دوران دفاع مقدس و ساخت چند اثر فاخر در این حوزه شاهد ورود خیلی از فیلمسازان به عرصه ساخت فیلم‌های جنگی بودیم، ولی در نهایت این ورود گسترده بی برنامه افت کیفیت آثار را رقم زد.

تحسین مخاطبین و بازخورد مثبت آن‌ها پس از تماشای فیلم‌ها رقابت و سرعت در رقابت را بین فیلمسازان بیشتر کرد، تا جایی که انعکاس واقعیات جنگ جای خود را به فیلم جنگی ساختن داد و هدف از ساخت فیلم‌های جنگی صرفاً ساختن فیلم جنگی شد نه انعکاس واقعیات جنگ.

گاندو ۱ و ۲ به عنوان یک سریال امنیتی موفق عمل کرد و ضمن مورد توجه قرار گرفتن مخاطبین، فریاد معاندین را هم بلند کرد و همین اتفاق می‌تواند نشانه‌ای برای موفق بودن آن باشد؛ زیرا که هم مخاطب داخلی را اقناع کرده و غرور ملی او را برانگیخته و هم دشمنان و بدخواهان را عصبانی کرده است.

اکنون این سوال مطرح است که با توجه به موفقیت اولیه آثار دفاع مقدسی و سپس ساخت فیلم و سریال‌های متعدد در این حوزه که با افت کیفیت همراه شد، در حوزه سریال‌های امنیتی و جاسوسی که در حال حاضر با استقبال فیلمسازان و مخاطبین برای ساخت مواجه شده چقدر احتمال بروز چنین آسیبی وجود دارد و راه در امان ماندن از آن چیست؟

شاهد احمدلو، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه‌های حفظ سطح کیفیت سریال‌های امنیتی در آثار بعدی گفت: مهم‌ترین عامل در موفقیت این نوع سریال‌ها پرهیز از طرح‌ها و فیلمنامه‌ها با ساختار کلیشه‌ای و عدم شباهت سناریو‌ها با هم است.

بازیگر سریال گاندو ۲ ادامه داد: عامل دیگر تسلط کارگردان‌ها و عوامل تولید سریال‌های امنیتی بر این حوزه است.

وی با اشاره به عدم استفاده از بازیگران کلیشه‌ای در سریال‌های امنیتی افزود: باید دست بازیگران برای اجرای این نقش‌ها باز گذاشته شود تا این قبیل سریال‌ها به سمت شعارزدگی نرود.

کارگردان سریال سه دونگ سه دونگ همچنین با اشاره به موفقیت سریال «گاندو ۲» خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که باعث موفقیت سریال‌های ژانر امنیتی می‌شود، استفاده از پرونده‌ها و داستان‌های واقعی در ساخت آثار امنیتی است.

همچنین محمود گبرلو، کارشناس سینما در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: رسانه ملی به نوعی افکار عمومی را هدایت می‌کند، باید دست به تولید سریال‌های متعددی در این حوزه بزند؛ اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که برخی تماشاگران و به خصوص برخی مسئولین با تماشای این گونه سریال‌ها فکر می‌کنند در سریال به آن‌ها اشاره شده است.

وی ادامه داد: این افراد باید بدانند که در اصل یک سریال اکشن و ماجراجویانه را نگاه می‌کنند و در مرحله بعد برای تماشاگر ساختار خوب فیلم یا سریال و سرگرم کنندگی آن مهم است؛ بنابراین نباید سخت بگیرند و اگر اختلاف نظر وجود دارد با گفتگو و تبادل نظر قابل حل است.

این کارشناس سینما و تلویزیون بیان کرد: میزگرد‌های تخصصی با محوریت ارتقای ساختار کیفی سریال‌ها، هم از ساخته شدن سریال‌ها با موضوعات سخیف و سطحی جلوگیری می‌کند و هم سبب تبادل اندیشه‌های مطرح در سریال می‌شود.

گبرلو افزود: به طور مثال مناظرات سیاسی و اقتصادی که در تلویزیون پخش می‌شود مخاطب کمتری دارد. علت هم این است که تماشاگر به طور ناخودآگاه با یک فیلم یا سریال خیلی راحت‌تر می‌تواند ارتباط برقرار کند؛ لذا با استفاده از این ظرفیت و با استفاده از یک فیلم یا سریال یا یک اثر نمایشی می‌توان جامعه را برای آن مناظره سیاسی یا اقتصادی آماده کرد و در نتیجه مردم به طور خیلی جدی‌تر وارد مباحث امنیتی، سیاسی و اقتصادی می‌شوند.

با این وصف؛ الهام گرفتن از پرونده‌های امنیتی بزرگ می‌تواند ضمن به تصویر کشیدن توان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان و نشان دادن خطراتی که پیش پای ماموران آن است، بر جذابیت این آثار اضافه کند، اما برای تحقق این امر با حفظ جدیت آن لازم است که فیلمسازان این حوزه کپی کاری از کار‌های موفق نداشته باشند و تنها به نوآوری و الگو گیری از پرونده‌های واقعی فکر کنند. همچنین عوامل این گونه سریال‌ها باید با مشورت از مسئولین امنیتی و اطلاعاتی پیچیدگی‌های ماموریت‌های امنیتی و ضد جاسوسی را مطلع شوند تا در حین ساخت با نمایش اتفاقاتی پیش پا افتاده موجب سخیف شدن این گونه آثار نشود.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سریال امنیتی گاندو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۰۹۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، جمعی از دانش آموزان مدرسه ابتدایی پسرانه فارابی ارومیه آثار نقاشی خود را از ۱۶ اردیبهشت سال جاری در نگارخانه حوزه هنری آذربایجان غربی به نمایش گذاشتند .

در این نمایشگاه که به مدت دو روز برگزار می‌شود تعداد ۱۵۰ اثر نقاشی با موضوع‌های مختلف در تکنیک‌های آبرنگ و مداد رنگی از هنرمندان دبستانی در معرض دید عموم قرار گرفته است .

کشف و پرورش استعدادهای هنری ،آشنایی با محیط نگارخانه و ارائه آثار هنری در آن، تشویق خانواده‌ها جهت حمایت از دانش آموزان مستعد هنری در کنار اهمیت دادن به آثار هنری خلق شده توسط کودکان و تشویق آنها به یادگیری فنون هنری از اهداف اصلی اجرای این نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری آذربایجان غربی است .

دیگر خبرها

  • عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید
  • خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب
  • ساخت ادامه سریال‌های موفق در دستور کار است
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • واقعی‌کردن بهای خدمات ساخت‌وساز در کرج آثار مثبتی داشت
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ