Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حبیب احمدزاده نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با حضور در پویش «کتابخوانی ملی» گفت: ادبیات به ۲ دسته رو به سقوط و رو به صعود تقسیم می‌شود که به اعتقاد من دسته اکثریت درام رو به سقوط است و مربوط به افرادی می‌شود که در مقابل جهانِ پر از چالش و کشمکش پیش از ورود و کسب تجربه خود را بازنده می‌پندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اما دسته دیگر از ادبیات مربوط به درام رو به صعود است که من طرفدار این نوع نگرش هستم، افراد در این نوع ادبیات، نقش اختیار را در زندگی واقعی خود پر رنگ می‌بینند، بر همین اساس من بیش از هرچیزی در پی مطالعه کتاب‌هایی با این سبک ادبیات هستم. به اعتقاد من مطالعه کتاب‌هایی در این سبک، انسان را با تجربیات قهرمان‌های واقعی مواجه می‌کند که می‌توانند با الگو قرار دادن آنها می توان بهتر زندگی کرد و این تجربیات را کامل‌تر و به درستی به نسل آینده منتقل کرد.

این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس اضافه کرد: مطالعه خاطرات اغراق نشده و مرور کوشش‌های انسانی در جنگ تحمیلی از موضوعات مورد علاقه من است و خواندن این دسته از کتاب‌ها را توصیه می‌کنم و من شخصاً علاقه بسیاری به دانستن تجربیات از افراد در زمینه‌های مختلف دارم و مطالعه سفرنامه همواره برای من جذاب بوده است. از دیگر کتاب‌هایی که مطالعه آن مرا متحول کرد، کتاب «شازده کوچولو» بود. این کتاب از دست رفتن پاکی نفس کودکانه را به انسان یادآوری می‌کند.

احمدزاده در معرفی دیگر کتاب‌های پیشنهادی خود گفت: همچنین مطالعه کتاب‌هایی مانند «شنام»، «دا» و آثار نویسندگانی چون رضا امیرخانی، احمد دهقان و گلعلی بابایی را توصیه می‌کنم. این کتاب‌ها بسیار تاثیرگذار و آموزنده بوده است و دست کمی از رمان ندارند. ولی متاسفانه این کتاب‌ها آنگونه که شایسته است تبلیغ نشده اند و معتقدم اگر اطلاع رسانی خوبی روی این منابع انجام می‌شد، حتماً فیلم‌های خوب سینمایی خوبی از دل این داستان‌ها در می‌آمد.

وی افزود: به نظر من خواندن کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس برای افراد با هرنوع تفکر و گرایشی لازم است. زیرا مطالعه آنها می‌تواند مخاطب را به باور هشت سال جنگ تحمیلی در تاریخ این سرزمین برساند و بدانند که این جنگ بر کشور اثرگذار بوده است. بر همین اساس باید از تجربه‌هایی که برای به دست آمدن آن خون داده شده است، در جهت ایجاد زندگی سالم برای خود و دیگران بهره برد و بازهم تاکید می‌کنم این تجربه‌ها، داده‌ها واطلاعات خوبی برای نوشتن رمان و ساختن فیلم‌های سینمایی هستند.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «اتوبوس شب» اشاره کرد: هیچ گروهی در ادبیات جهان نیست که نیازمند به گروه دیگری نباشد به عبارت دیگر همه گروه‌ها در این حیطه با یکدیگر مرتبط بوده و تکامل بخش امور مربوط به ادبیات هستند؛ اما من معتقدم ادبیات جدید جهان از قرن نوزدهم و بیستم به بعد به خصوص از زمان ظهور تلویزیون تغییر کرده است. ادبیات به ما یاد می‌داد که برای ایده‌ها و تفکرات باید کوشش کرد اما در مقابل سینما تصور و تخیل را از افراد می‌گیرد و تصورات انسان به آنچه که روی پرده سینما می‌آید، منتقل می‌شود.

احمدزاده همچنین به مسئله فضای مجازی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در دنیای امروز، فضای مجازی فراتر از خیال را به افراد نشان می‌دهد و افراد هرچه تلاش کنند بازهم عقب‌تر از قهرمان روی تصویر هستند. به همین دلیل قهرمانی برای افراد در فضای مجازی قابل وصول‌تر است و به دلیل این قبیل استرس و دل مشغولی‌های فکری، قهرمانی در دنیای واقعی را تجربه نمی‌کنند. این در حالی است که در دنیای ادبیات رسیدن به قهرمانی قابل تصور و درک است. افراد در دنیای ادبیات می‌توانند مکث کنند اما در دنیای سینما به واسطه پشت سرهم آمدن همه وقایع و آیتم‌ها، اجازه فکر کردن از مخاطب گرفته می‌شود. به عبارت دیگر افراد مرعوب سینما می‌شوند.

این نویسنده گفت: معتقدم نقش ادبیات در افراد در مقایسه با سینما بسیار سالم‌تر و موثر است و غوطه خوردن در دنیای ادبیات افراد را وادار می‌کند در دنیای واقعی زندگی کنند زیرا برای رسیدن به اهداف مورد پذیرش، انسان باید در دنیای واقعی حضور داشته باشد.

کد خبر 5313975 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: حبیب احمدزاده دفاع مقدس جنگ تحمیلی هفته دفاع مقدس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب و کتابخوانی اربعین 1400 دفاع مقدس جنگ تحمیلی معرفی کتاب هفته دفاع مقدس ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سروش ترجمه رونمایی کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتاب ادبیات دفاع مقدس تازه های نشر درگذشت چهره ها رایزنی فرهنگی دفاع مقدس کتاب هایی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۵۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند

ایتنا - مطالعه‌ای جدید می‌گوید توانایی این الگوریتم در حدس زدن دقیق درباره دیدگاه‌های سیاسی فرد مشابه این است که چگونه مصاحبه‌های شغلی می‌توانند موفقیت در شغل را پیش‌بینی کنند یا مصرف الکل می‌تواند خشونت را تحریک کند.
پس از آنکه نتایج یک پژوهش نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند گرایش سیاسی افراد را از روی چهره‌های بدون حالت و بی‌احساس پیش‌بینی کند، محققان هشدار داد‌‌ند که فناوری‌های تشخیص چهره از آنچه قبلا به نظر می‌رسید، «تهدیدآمیزتر» شده‌‌ و برای حریم خصوصی چالش جدی به وجود آورده‌اند.  

مطالعه‌ای جدید که در مجله «روانشناس آمریکایی» (American Psychologist) منتشر شد، می‌گوید توانایی این الگوریتم در حدس زدن دقیق درباره دیدگاه‌های سیاسی فرد مشابه این است که چگونه مصاحبه‌های شغلی می‌توانند موفقیت در شغل را پیش‌بینی کنند یا مصرف الکل می‌تواند خشونت را تحریک کند.

به گفته مایکل کوزینسکی، نویسنده ارشد این پژوهش، ۵۹۴ شرکت‌کننده قبل از آنکه هوش مصنوعی آنها را چهره‌نگاری (استخراج اطلاعات مخصوص و منحصربه‌فرد یک چهره مانند اندازه و شکل چشم، بینی، لب) کند، پرسشنامه‌‌ای درباره گرایش سیاسی خود پر کردند. سپس داده‌های چهره‌نگاری را با پاسخ‌ پرسشنامه‌های جهت‌گیری سیاسی مقایسه کردند تا با استفاده از اطلاعاتی که از چهره‌ها به دست آورده بود، جهت‌گیری سیاسی هر شخص را پیش‌بینی کند.

کوزینسکی می‌گوید: «فکر می‌کنم مردم متوجه نیستند با انتشار یک تصویر ساده، در واقع چقدر خود و اطلاعات شخصی‌شان را برای دیگران فاش می‌کنند.»

او افزود: «ما می‌دانیم که گرایش جنسی، سیاسی و تفکرات مذهبی افراد باید محفوظ بماند. این موضوع در گذشته متفاوت بود. در گذشته شما می‌توانستید به حساب کاربری فیس‌بوک افراد وارد شوید و به عنوان مثال گرایش‌های سیاسی، آنچه را که پسند می‌کنند (لایک می‌زنند) و صفحاتی را که دنبال کرده‌اند، ببینید. اما فیس‌بوک سال‌ها پیش آن را بست زیرا برای سیاست‌گذاران، فیس‌بوک و روزنامه‌نگاران واضح و مبرهن بود که این موضوع پذیرفتنی نیست و بسیار خطرناک است.»

کوسینسکی افزود: «در حال حاضر نیز هر کس می‌تواند به فیس‌بوک برود و عکس هر فردی را ببیند، حتی اگر آن فرد را هیچ‌وقت ملاقات نکرده و او اجازه دسترسی به عکسش را نداده باشد. این مطالعه نشان می‌دهد اطلاعاتی که در تصویر افراد وجود دارد، ممکن است مشابه افشای جهت‌گیری سیاسی آن‌ها باشد.»

محققان می‌گویند که تصاویر افراد شرکت‌کننده در این پژوهش را در شرایطی بسیار مشخص و کنترل‌شده جمع‌آوری کردند. به این ترتیب که این افراد همگی تی‌شرت‌های مشکی‌ پوشیده و زیور‌آلاتشان را در آورده‌ بودند و در صورت نیاز ریششان را هم اصلاح کرده بودند. همچنین با دستمال مرطوب آرایش صورتشان را پاک کرده و موهایشان را با کش مو، گیره یا تل سر به عقب کشیده بودند تا اطراف صورت پخش نشوند. سپس چهره‌ها را از طریق الگوریتم چهره وی‌جی‌جی فیس۲ (VGGFace2) بررسی کردند.

محققان هشدار می‌دهند که فناوری‌های نظارت بیومتریکی، به ویژه فناوری‌های تشخیص چهره، تهدیدی جدی‌تر از گذشته برای حریم شخصی افرادند. پژوهش‌های پیش‌تر نیز نشان داده بودند که تصاویر طبیعی چهره می‌تواند اطلاعات مهمی را درباره جهت‌گیری سیاسی و ویژگی‌های شخصی دیگر انتقال دهند اما مطمئن نبودیم که این پیش‌بینی‌ها به دلیل نحوه ارائه شخص و ویژگی‌های ثابت چهره (خنثی) فعال شده‌اند یا هر دو این عوامل. محققان می‌گویند، نتایج ما نشان می‌دهند که ویژگی‌های ثابت چهره در انتقال این سیگنال‌ها نقش مهمی دارند و افراد روی اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود کمترین کنترل را دارند، زیرا این اطلاعات بدون اجازه و کنترل شخص به دستگاه‌های نظارتی می‌رسد.

به گفته کوزینسکی، این الگوریتم‌ها را می‌توان بسیار سریع و ارزان برای میلیون‌ها نفر اعمال کرد. به عقیده او این مطالعه بیشتر یک هشدار درباره فناوری‌هایی است که در گوشی‌ها وجود دارد و به طور گسترده در همه‌جا استفاده می‌شود. 

دیگر خبرها

  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد