Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:18:04 GMT

رنگ پریدگی معادن پرتقالی مرمر در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۱۶۵۵۴

رنگ پریدگی معادن پرتقالی مرمر در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که در آن معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا وجود دارد.

سنگ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز این خطه است که این معادن با مشکلات مختلفی مواجه هستند که یا در سطح اندک در حال استخراج هستند و یا اینکه غیرفعال باقی مانده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توان چندانی برای خرید سنگ مرمر در کشور وجود ندارد

سجادی رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، از فعالیت اندک معادن مرمر در این استان خبر داد.

سجادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هفت تا هشت معدن مرمر در این استان وجود دارد، گفت: این معادن عمدتا در شهرستان های بجنورد، شیروان و جاجرم قرار دارند.

وی با بیان اینکه مرمر در قسمت های داخلی ساختمان استفاده می شود، افزود: از آنجاییکه قیمت این نوع از سنگ ها خیلی بالا است، در کشور توان خرید برای این نوع از سنگ ها وجود ندارد.

به گفته سجادی در حال حاضر هر تن از سنگ مرمر با قیمت ۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

تحریم ها موجب کاهش صادرات سنگ مرمر شده است

وی ادامه داد: عمده سنگ های مرمر تولید شده در این استان در سال های گذشته به خارج از کشور همچون چین صادر می شد اما متاسفانه با اعمال تحریم های ظالمانه فشار زیادی به این معدنکاران وارد شده است و مقدار صادرات این نوع از سنگ ها خیلی کم شده است.

این مسئول به ماشین آلات مورد نیاز برای برداشت و برش این سنگ ها در استان نیز اشاره کرد و گفت: هزینه های خرید این ماشین آلات بسیار بالا است و با این اوضاع تولید سنگ های مرمر و فروش آن ها، تهیه آن ها برای معدنکاران بسیار سخت است.

فعالیت نیمه جان معادن مرمر در استان

وی افزود: و از آنجاییکه ماشین آلات مورد نیاز برای تولید سنگ های معدنی در این معادن وجود ندارد، امر تولید نیز با خوبی و با ظرفیتی که باید وجود داشته باشد، صورت نمی گیرد.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی تاکیدکرد: متاسفانه در حال حاضر معادن مرمر در این استان به صورت نیمه تعطیل و نیمه جان هستند.

سنگ های مرمر درجه سه و چهاری که تبدیل به پودر می شوند

ابوالفضل شهسوار یکی از دارندگان معدن مرمر پرتقالی در شهرستان بجنورد است که در گفت و گو با ایسنا، با تصریح بر اینکه بر اینکه حال معدن مرمر به خصوص معادن پرتقالی اصلا خوب نیست، گفت: به علت وضعیت خیلی بد فروش سنگ مرمر مجبور شده ام که یکی از معادن را واگذار کنم.

وی افزود: به علت وضعیت به وجود آمده هیچ کسی جرات نمی کند که نزدیک به این معادن برای خرید سنگ مرمر شود.

شهسوار در ارتباط با مشکل به وجود آمده اظهارکرد: اما در حال حاضر هزینه انتقال هر تن سنگ از بندرعباس به چین(به علت اخذ عوارض گمرکی از سنگ های معدنی خام) ۱۰ برابر شده و به طور کلی برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد که این کار را انجام دهد.

این فعال معدنی تصریح کرد: مشکل به وجود آمده سبب شده تا فقط سنگ های درجه یک و دو از معادن مرمر پرتقالی خریداری می شوند و سنگ های درجه سه و چهار باقی می ماند که در گذشته سنگ های درجه سه و چهار نیز خریداری می شد.

سنگ های باارزشی که در دل معدن تبدیل به خاک می شوند

وی با اشاره به اینکه انباشت ۱۰۰۰ تن سنگ درجه سه و چهار در معدن از نتایج عدم تمایل صادرکنندگان برای خرید این نوع از سنگ ها هستند، ادامه داد: دیگر جایی برای قرار دادن این سنگ ها در معدن وجود نداشت و به همین علت تمامی آن سنگ های باارزش را خرد و تبدیل به سنگ باطله کردیم.

شهسوار تصریح کرد: سنگ هایی که می توانستیم ارزش افزوده ای زیادی با صادرات آن کسب کنیم تبدیل به سنگ باطله شده که در اموری همچون موزاییک کاری و سنگ کوبی استفاده می شود.

وی تصریح کرد: اخذ عوارض گمرکی از سنگ های خام معدنی و نوسانات ارز سبب شده تا تولید را در این معدن به حدود یک چهارم برسانیم.

شهسوار خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که قیمت خرید سنگ از معدن فقط دو برابر شده ولی انتقال آن از بندرعباس به چین چندین برابر شده است.

نبود صرفه اقتصادی برای انجام عملیات صیقل کاری بر روی سنگ های درجه سه و چهار

رضازاده معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: به لحاظ وجود فعالیت های تکنوتیکی در جغرافیای خراسان شمالی بخشی از سنگ های مرمر تولید شده در این استان ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و جزء سنگ های درجه سوم و چهارم باشند.

وی افزود: زمانیکه مجوز برداشت به معدنکار ارائه می شود در این مجوز قید می شود که چه مقدار از سنگ های استخراج شده کوپ، چه مقدار گلدانی و چه مقدار نیز درجه سه و چهار هستند.

رضازاده ادامه داد: در گذشته تعدادی از معدنکاران سنگ های درجه سه و چهار را به کارنجات مربوطه ارسال، در آنجا صیقل کاری و رزین کاری می شد و سپس همانند یک سنگ مرمر درجه یک تحویل معدنکار داده می شد.

وی اظهارکرد: اما در حال حاضر رزین و صیقل کاری هزینه بالایی را می طلبد و برای معدنکار صرفه اقتصادی ندارد که بر روی سنگ های درجه پایین چنین عملیاتی را انجام دهد، در نتیجه این سنگ ها تبدیل به پودر شده و در صنعت موزاییک سازی استفاده می شود.

با اتخاذ تعرفه های گمرکی به سیاست های مورد نظر نرسیده ایم

این مقام مسئول به تعرفه های گمرکی برای انجام صادرات این سنگ ها نیز اشاره کرد و گفت: اخذ این تعرفه به منظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد صنایع مورد نیاز برای این سنگ ها است.

وی خاطرنشان کرد: اما اتخاذ تعرفه های گمرکی سبب نشده تا به سیاست های مورد نیاز برسیم.

افزایش ۱۰ برابری تعرفه های حقوق دولتی

معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه به افزایش ۱۰ برابری تعرفه های حقوق دولتی برای معادن اشاره کرد و گفت: درست است که قیمت سنگ های معدنی افزایش یافته اما از سوی دیگر اعمال تحریم ها و افزایش قیمت ها موجب شده تا میزان تولید کاهش یابد و فعالیت برای آن ها مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: تمامی موارد به وزارت خانه اعلام شده است اما هنوز تصمیمی در این ارتباط گرفته نشده است.

رضازاده ادامه داد: سنگ تزئینی معدنی مرمر و مرمریت در این استان جزء بهترین سنگ های تزئینی هستند اما هنوز هیچ برندی برای آن‌ها تعریف نشده است.

وی با اشاره به اینکه این استان دارای معادن خوبی از سنگ‌های پرتقالی رنگ مرمر و کرم رنگ مرمریت است، افزود: نبود واحدهای فرآوری در این استان موجب شده تا این سنگ‌ها بدون نشان خراسان شمالی از استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر شوند.

خروج سنگ های مرمر از استان به صورت خام

وی ادامه داد: از سوی دیگر نبود واحدهای فرآوری موجب شده تا این سنگ‌ها به صورت خام از استان خارج شود.

رضازاده با اشاره به اینکه بیشتر معادن مرمر در شهرستان بجنورد و مرمریت در شهرستان شیروان واقع شد اند، اظهار کرد: اما معمولاً این معادن با تمام ظرفیت کاری خود کار نمی‌کنند، هم اکنون معادن مرمریت و مرمر خراسان شمالی با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه گفت: با اتخاذ قانون عوارض بر صادرات مواد خام معدنی، معادن مرمر خراسان شمالی با ظرفیت کمتری نسبت به گذشته فعالیت خود را انجام می دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این قانون مشمول معادن خراسان شمالی نیز می شود، افزود: اگر مرمر به صورت خام از کشور خارج شود باید بابت آن عوارض پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که بنا به گفته معدن کاران مشتریان چینی و ایتالیایی سنگ های مرمر فرآوری شده در داخل کشور را قبول ندارند، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا یک واحد فرآوری برای مواد معدنی در این استان توسط بخش خصوصی راه اندازی کنیم اما تاکنون سرمایه گذاری برای ایجاد این واحد تولیدی اعلام آمادگی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ۹ معدن مرمر در این استان وجود دارد، گفت: میزان تولید آن ها دو هزار تن در سال است این درحالی است که ذخایر مرمر در این معادن ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن است.

تامین زیرساخت ها برای تعدادی از معادن استان

حاجی بگلو مدیر کل صمت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: معادن مرمر، معادن هزینه بری هستند و برای تامین ماشین آلات مورد نیاز آن ها باید هزینه های زیادی را صرف کرد.

وی افزود: به همین دلیل استقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این معادن کمتر است.

حاجی بگلو ادامه داد: اما این سازمان در جهت تامین زیرساخت های مورد نیاز معادن ورود پیدا کرده است و راه دسترسی، آب، برق و ... مورد نیاز تعدادی از این معادن تامین شده است.

وی اظهارکرد: تاکنون برای تامین زیرساخت های معادن مرمر مبلغ ۲۸ میلیارد تومان هزینه شده است و قرار بر این است تا به تازگی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای معادن استان هزینه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خراسان شمالی سنگ مرمر معدن گفت و گو با ایسنا نوع از سنگ ها معادن مرمر خراسان شمالی سنگ های مرمر حال حاضر ماشین آلات سنگ ها معدن مرمر مورد نیاز سنگ مرمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۱۶۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند

فعالیت معدن اطراف سرچشمه کامو چند سالی است که مطالبه اصلی مردم در منطقه کاشان است و اهالی کامو، چوگان و جوشقان قالی بر هر گونه فعالیت معدنی در این نقطه حساس هستند و اخیرا منابع محلی خبر از حفاری‌های جدید در این منطقه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، معادن کرکس کوه پس از این همه مطالبه مردمی و مطالبات زیست محیطی هنوز هم به آنچه مردم می‌خواهند مجهز نشده است. در واقع بخش زیادی از این معادن فعال هستند و بخش زیادی از آن‌ها هم فعالیت‌های اولیه‌ای داشته اند و رها شده اند و مجموع همه این‌ها منطقه را تحت تاثیر قرار داده اند.

طبق اعلام مسئولین محیط زیست استان اصفهان و پس از تشدید شرایط در معادن کرکس کوه و همچنین حضور سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در مورد معادن کرکس کوه اقداماتی را به عنوان محور در حال انجام دارد و با آب منطقه‌ای به لحاظ اثرات معادن بر منابع آب، با جهاد کشاورزی به لحاظ اثرات معادن بر مزارع و باغ‌ها و با صنعت و معدن به لحاظ مجوز معادن و زمان پروانه‌های بهره‌برداری در حالِ احصای نتایج است.

آخرین پیگیری ما از مسئولین محیط زیست منتج به این نتیجه شد که مشکلات معادن شهرستان نطنز از استان اصفهان توسط ریاست سازمان محیط زیست کشور طی نامه‌ای به وزارت صمت رسیده، البته برای اطلاع از جزئیات این نامه پیگیری‌هایی را انجام دادیم، ولی هنوز به دست ما نرسیده است.

اما آنچه در بین مردم محلی مطرح شده معدن کامو است. چند سال است که دغدغه مردم در واقع نگرانی درباره از بین رفتن منابع آبی کامو و چوگان است. این معدن آهن روی سرچشمه آب این مناطق مشغول انفجار بوده و حالا مسئولان معدن می‌گویند مشغول جمع آوری خاک‌های دپو شده در محل انفجار هستند.

مسئله معادن جوشقان قالی و کامو یکی از زخم‌هایی است که فقط بسته شده و هنوز به صورت کامل ترمیم نشده است. اصل موضوع از آنجایی شروع شد که یک امام جمعه هم صدا با مردم به دنبال گرفتن حقشان از طبیعت شد، درست زمانی که معادن خود را محق‌تر می‌دانستند و به دنبال برداشت سنگ از کوه‌های این مناطق بودند.

برداشت از معدن به خودی خود مشکلی ندارد، اما اینکه در چه منطقه‌ای عملیات انفجار و تخریب و حفاری در کوه انجام می‌شود، مهم‌ترین دلیلی است که مردم تحمل نخواهند کرد. مشکل معدن بر روی کوه‌های شمال شرق منطقه کامو و چوگان دقیقا با مایه حیات در تقابل است، جایی که معدن دقیقا خود را در تقابل با سرچشمه آبی زلال می‌بیند که به عنوان مزاحم اصلی اجازه برداشت را از آن گرفته است.

زمانی که سنگ معدن در این منطقه از طریق انفجار در حال برداشت بود، مردم مشاهده کردند که هم حجم آب خروجی از چشمه کاهش یافته و هم طعم آن تغییر کرده است. در واقع زمانی که گاز‌های میان سنگ‌ها خارج می‌شود، علاوه بر اینکه سبب آلودگی آب می‌شود حجم آب را نیز کم می‌کند و با اثرگذاری روی قنوات تاثیر خود را بر کشاورزی نیز می‌گذارد.  

اگر فرونشست و شکاف زمین در اطراف دشت کاشان را هم کنار این موضوع قرار دهیم، چیزی کمتر از فاجعه برای زندگی انسان‌ها در این مناطق نخواهد داشت؛ و این دقیقا در تقابل با سیاست تمرکززدایی از شهر‌های بزرگ است. شاید برداشت از معدن، رشد اقتصادی قلمداد شود، اما وقتی حیات نباشد به چه دردی می‌خورد؟

عدم برداشت از معادن کامو در روز ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ با رای دیوان عدالت اداری به نتیجه رسیده بود، اما ۱۰ اردیبهشت همان سال این رای نقض شد. در آن زمان توسط معاون معدن سازمان صمت استان مطرح شده بود که فعالیت معدن با مجوز است و می‌تواند فعالیت کند.

مجوزدار بودن معادن امروز مورد بحث ما نیست! زیرا ممکن است یک معدن با روش‌های مختلف دوگانه تحریم نفت و رشد اقتصادی از طریق برداشت معادن را مطرح کند و امضای طلایی را برای خود به ارمغان آورد.

چند روز پیش منابع محلی کامو از حفاری در عمق معدن این منطقه که مرتبط با سرچشمه کامو است خبر دادند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، زخم تازه را در این منطقه دوباره بازخواهد کرد.  

در جریان معارفه فرماندار کاشان استاندار اصفهان در پاسخ سوال یک خبرنگار در خصوص وضعیت معدن کامو و چوگان و اینکه چرا در نزدیک رصدخانه فعالیت دارد، گفت:مشکلات معدن  را بررسی کردیم و یک سری محدود سازی انجام شد تا آسیبی به منطقه وارد نکند.

وی در ادامه گفت: این معدن نخست فعال بوده و بعد رصدخانه ساخته شده است.

وی تاکید کرد: رصدخانه کنار معدن فعال شده است، پس مسئولین رصدخانه می‌دانسته‌اند که معدن اینجاست و با رعایت ضوابط به این مکان آمده اند.

استاندار اصفهان حتما در جریان موضوع اثرات معدن بر آب منطقه هستند، موضوع رصدخانه در این منطقه یک مسئله‌ی فرعی است و اصل مطلب همین فعالیت معدن در کامو است که باید مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.

با توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی و اینکه وظیفه حفاظت از این قانون به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است، می‌توان از مسئولان این سازمان در اصفهان انتظار داشت که نسبت به فعالیت این معدن بی اعتنا نباشند. از طرفی لزوم حضور مسئولین سامان صمت استان و دادستانی به عنوان مدعی العموم در این معدن و نظارت بر روند فعالیت آن قطعا به نفع مردم خواهد بود.   

به گزارش دانشجو، اصفهان با معضل خشکی دشت‌ها مواجه است. شکاف‌های زمین در اطراف دشت کاشان، اطراف اصفهان و حتی نزدیک به فرودگاه اصفهان، نشانه‌های خطرناکی از نابودی حیات در مرکز ایران است و همه این‌ها نادیده گرفته می‌شود تا یک معدن آهن، یکی از معدود چشمه‌های حیات در این استان را از بین ببرد.

 

بیشتر بخوانید:

آسیب‌های معدن سنگ آهن کامو به طبیعت و چشمه‌های آب / مردم در انتظار پاسخ مسئولان هستند

دبیر مجمع مطالبه‌گران: معدن کامو حتی اگر مجوز هم داشته باشد طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، فعالیت آن ممنوع است

عضو شورای شهر جوشقان قالی: «معدن سنگ آهن کامو» کشاورزی و زندگی ۱۰ هزار نفر را به خطر انداخته است

تجمع مردم کامو و جوشقان قالی در اعتراض به فعالیت یک معدن آهن / امام جمعه جوشقان قالی: فعالیت معدن باید متوقف شود

 

دیگر خبرها

  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن