Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر وحیدی وزیر کشور با تاکید بر این موضوع که مرزهای زمینی کشور بسته است؛ گفت: شهروندان عزیز کشورمان به شایعات فضای مجای در خصوص باز شدن مرزها توجه نکنند و تحت هیچ شرایطی به سمت مرزهای کشور برای حضور در مراسم اربعین حسینی مراجعت نکنند.

به گزارش برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی وزیر کشور، یکشنبه شب ۴ مهرماه ۱۴۰۰ با حضور در برنامه تیتر امشب به تشریح آخرین وضعیت اعزام زائرین حسینی و تمهیدات انجام شده در مرز مهران و شلمچه برای پذیرش زائرین پرداخت و گفت: دولت عراق امسال به خاطر شرایط کرونایی،  محدودیت های جدی را اعلام کرد و با توجه به این شرایط، از فرصت بی نظیر حضور میلیونی در مراسم اربعین حسینی بی بهره شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر وحیدی با اشاره به اینکه در چارچوب محدودیت های اعلام شده، امسال تلاش های فراوانی شد که عاشقان اهل بیت در این مراسم بزرگ معنوی شرکت کنند؛ گفت: نهایتا با بحث و گفت و گوهای فراوان دولت عراق با پذیرش ۳۰ هزار زائر به شرط تزریق دو دوز واکسن موافقت کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه این سهمیه ۳۰ هزار نفر جواب میلیون ها عاشق حسینی را در داخل کشور نمی داد؛ گفت: با خواسته ها و پیامک های فراوان از سوی مردم عزیز کشورمان نسبت به افزایش سهمیه مواجه شدیم و با سفر آقای الکاظمی نخست وزیر عراق و گفت و گوهای صورت گرفته با ایشان سهمیه ایران به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت.

وزیر کشور اظهار داشت: انتقال ۶۰ هزار  زائر ایرانی در یک بازه  چند روزه به عراق کار بزرگی بود که با هماهنگی ها با وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد.

وی در این خصوص گفت: برای کاهش هزینه زائرین با دولت عراق توافق شد که امکان برگشت از مرز زمینی فراهم شود. همچنین قیمت بلیت های هوایی در حد مقدور کنترل و برای مسیر یک طرفه و دو طرفه تعرفه رسمی اعلام و بر اجرای آن نظارت شد.

وزیر کشور در خصوص حذف هزینه پی سی آر برای کمک بیشتر به زوار هم گفت:  آزمایش پی سی آر ۴۰ دلار هزینه داشت  و برای همین در مذاکرات با دولت عراق، این مورد حذف شد تا زائران ایران به راحتی بتوانند به مراسم اربعین حسینی عزیمت کنند.

دکتر وحیدی در خصوص ساماندهی پروازها هم گفت: با همکاری و هماهنگی وزارت راه، سازمان هواپیمایی و خطوط پرواز موفق به ساماندهی حدود ۸۰ پرواز از ۱۸ فرودگاه کشور شدیم که در مجموع به شکل قابل قبولی انجام شد و البته با توجه به گستردگی کار، برخی تأخیر‌ها و مشکلات بوجود آمد و گلایه‌هایی هم مطرح شد.

وی گفت: در مجموع کار به نحو مناسبی صورت گرفت و با توجه به فشردگی زمان و حجم بالای زوار بسیج همه جانبه ای می خواست که بحمدا... به نحو مناسبی صورت گرفت.

دکتر وحیدی در خصوص مشکلات پیش آمده از سوی یک ایرلاین غیر ایرانی (العراقیه) در صدور بلیت و عدم صدور ویزا، گفت: ایرلاین العراقیه خارج از چارچوب اربعین اقدام به صدور بلیت کرده بود و تصورش بر این بود که ویزا در عراق صادر می شود که دولت عراق با صدور ویزا برای مسافران العراقیه موافقت نکرد که در این خصوص هم با تلاش های صورت گرفته از سوی وزارت خارجه،  ستاد اربعین و سفارت ایران در عراق این مشکل  هم برطرف شد.

وی در خصوص افزایش قیمت ها هم گفت: بازرسی ها به نحو مناسبی صورت گرفت و چند دفتر فروش بلیط که گرانفروشی کرده بودند پلمپ شدند.

دکتر وحیدی در خصوص بازگشت زائرین حسینی هم گفت: دو مرز زمینی شلمچه و مهران برای بازگشت زائران ایرانی در نظر گرفته شده است و زائرین حسنیی می توانند از این مسیر وارد کشور شوند.

وی در این خصوص گفت: در بازگشت تست پی سی آر از زائرین گرفته می شود و در این خصوص وزارت بهداشت اقدامات و هماهنگی های لازم را انجام می دهد.

دکتر وحیدی تصریح کرد: با هدف تسریع در پذیرش زوار و عدم معطلی آنها وزارت راه و شهرسازی برای تامین ناوگان مورد نیاز هماهنگی های لازم را به عمل خواهد آورد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به شایعات مطرح شده در فضای مجازی در خصوص باز شدن مرزهای زمینی کشور اشاره کرد و گفت: باز شدن مرزها واقعیت ندارد و از همین جا اعلام می کنم که تحت هیچ شرایطی به مرزهای کشور برای حضور در مراسم اربعین مراجعت نکنند.

 دکتر وحیدی گفت: دولت عراق میزبان مراسم اربعین حسینی است و گرچه همواره همکاری های خیلی خوبی با ایران در پذیرش زائرین اربعین حسینی دارند اما مقررات خاص خود را دارند و برای همین باید ملاحظات شان مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد:  دولت عراق رسما اعلام کرده که در خصوص پذیرش زوار از طریق مرز زمینی، همکاری نخواهد کرد لذا شهروندان عزیز کشورمان به شایعات فضای مجازی در خصوص باز شدن مرزها توجه نکنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: احمد وحیدی دولت اهل بیت عراق پیامک عراق ایران سازمان هواپیمایی کشوری کاهش هزینه دولت دلار ایران فرودگاه مشکلات بسیج مشکلات مسافران افزایش قیمت وزارت بهداشت وزارت راه و شهرسازی فضای مجازی فضای مجازی وزارت کشور اربعین مرز مهران مرز شلمچه مراسم اربعین حسینی خصوص باز دکتر وحیدی دولت عراق وزیر کشور مرز زمینی باز شدن هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟

به گزارش خبرنگار مهر با شکل‌گیری حکومت جدید در عراق پس از سقوط صدام حسین در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، روابط دو کشور همسایه ایران و عراق در همه ابعاد به‌خصوص اقتصادی و فرهنگی ارتقا یافت؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر تجارت دو کشور به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که زیرساخت‌های ارتباطی مناسب به‌خصوص در حوزه مسیر ریلی میان دو کشور وجود ندارد.

وجود مسیر ریلی که از نظر میزان حمل مسافر، بار و هزینه‌های نقل‌وانتقال نسبت به سایر مسیرها برتری دارد، می‌تواند روابط سطح بالای اقتصادی و فرهنگی کنونی را ارتقا دهد. اهمیت ایجاد خط ریلی در اوایل دهه ۹۰ شمسی با افزایش تبادلات اقتصادی و گردشگری بین دو کشور نمود پیدا کرد. در میان مسیرهای ریلی که می‌تواند میان دو کشور احداث شود خط ریلی شلمچه-بصره در اولویت قرار دارد؛ زیرا این مسیر برای تکمیل به هزینه و نیز عملیات عمرانی کمتری نیازمند است. در حال حاضر خط ریلی شلمچه-بصره تنها نیازمند حدود ۳۲ کیلومتر عملیات عمرانی و ریل‌گذاری است که از این مسافت حدود ۱۶ کیلومتر نیز نیاز به مین‌روبی دارد.

توافق‌های پی‌درپی و بی‌نتیجه

در سال ۹۰ در زمان تصدی دولت دهم یک تفاهم‌نامه برای احداث خط ریلی مذکور میان دو کشور منعقد شد. این تفاهم‌نامه به دلایلی از جمله پایبند نبودن طرفین به مفاد تفاه و نیز بحران داعش در عراق به مرحله اجرا نرسید. با تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت دوازدهم به دلیل اهمیت پروژه مذکور، اجرای آن مجدداً در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۳ یک تفاهم‌نامه جدید میان دو دولت به امضا رسید. بااین‌حال به دلیل عدم ایفای تعهدات از سوی دولت عراق این تفاهم نیز حاصلی نداشت. در سال‌های ۹۶ و ۹۹ نیز تفاهم‌نامه‌هایی میان دو طرف شکل گرفت که هیچ‌کدام نتایجی درپی نداشت و نتوانست طلسم راه‌اندازی این خط ریلی را بشکند.

پس از این ناکامی‌ها دولت سیزدهم تلاش کرد با برطرف‌کردن موانع، این پروژه ملی و بر زمین‌مانده را اجرا کند. از همین رو با سفر وزیر وقت راه و شهرسازی در دی‌ماه ۱۴۰۰ به عراق یک توافق جدید میان طرفین شکل گرفت. وزیر وقت راه و شهرسازی پس از این توافق اعلام کرد: «طلسم سال‌ها تفاهم‌نامه و مذاکره شکسته شد و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخص است و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد. توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه‌آهن عراق به طور مشترک این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.» در نهایت پس از حدود ۲ سال در شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران و شیاع‌السودانی، نخست‌وزیر عراق، سنگ بنای احداث این خط ریلی گذاشته شد. مطابق وعده مسئولان مقرر شده تا این پروژه در طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد. با این وجود باگذشت حدود ۹ ماه از زمان تعیین شده، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عملیات‌های عمرانی از جمله مین‌روبی و حتی انجام مطالعات کافی برای احداث پل بر روی اروند نیز متوقف است. حال باید دید آیا دولت سیزدهم می‌تواند با اجرای این پروژه در زمان باقی مانده طلسم بهره‌برداری از آن را بشکند؟

کد خبر 6093884 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳