Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@03:14:35 GMT

داستان های ابوعلی از طریق العلما/

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۲۲۶۵۸

خبرگزاری مهر مصطفی وثوق کیا: راوی به کربلا رسید همپای دیگر زایران حسین. در همین گیرودار رسیدن به حسین گوشه چشمی هم به اوضاع مرزهای وطن داشت و البته وضعیت زواری که در مرزها بودند. مرزهایی که گفته بودند بسته است و عراق شرطش برای حضور زوار ایرانی سفر هوایی بوده است. این قانون البته از سوی هر دو طرف نقض شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایی که عراق موافقت نامه‌هایی صادر کرد که مجوز خروج زمینی از مرز مهران بود و ایران هم قبول کرد حرفش پیش مردمش دوتا شوند. راوی از مردم محلی شنید که این کار چه اثرات منفی داشت و خب عبور کنندگان وقتی عبور خود را در صفحات مجازی مجازی به اشتراک گذاشتند حرف‌های قبلی بی اعتبار شد. شلمچه نیز همین بود. توافقات محلی جای حرف ملی را گرفت. همه حرمت زایر خدشه دار شد به جهت زیرپا گذاشتن قانون مصوب و هم دولت زیر حرف قبلی خودش زد و راه را باز کرد. بودند کسانی که به دلیل عدم تزریق واکسن شرط شده از سوی دولت از سفر بازماندند و حالا زوار زمینی بدون شرط واکسن و تست pcr راهی عراق شدند و البته قرار است در برگشت هم فقط به صورت چشمی کنترل شوند. بگذریم اینها را گفتم تا درددل انهایی که در این میان جاماندند را بگویم.

اینجا مقصد حرم است و بین الحرمین محل عشاق الحسین. زوار به کربلا که می رسند یک راست می‌روند بین الحرمین برای زیارت. از زیارت عباس اجازه زیارت برادر را می‌گیرند. ازبین الرحمین عبور می‌کنند تا جسم و روحشان را در ان مضجع پاک پالایش کنند. از ناتوانی راوی است که توان توصیف ندارد. این قلم الکن است

امروز هم برایتان قصه دارم از مردمی که اربعین برایشان همه چیز است. از ابوعلی که قرار بود به پاس خدمت به زوار الحسین مورد تقدیر قرار بگیرد. اتفاقی خوب که امسال و سالهای قبل انجام شد. یک خطی اش این بود که ۳۰۰ موکب عراقی در نجف و کربلا و سامرا و کاظمین و طریق الحسین امسال تقدیر شدند. ابوعلی هم در عمود ۸۰۸ هم موکب داشت به همراه اهالی شیعه ترکمانان عراق و البته فخرالدین بیاتی روحانی مبارز عراقی که در زمان صدام قرار بود اعدام شود و به ایران گریخت. خودش داستانی جداگانه دارد.

اما ابوعلی که این روزها سنش به ۷۰ می‌رسید برایمان گفت که در زمان صدام مشایه را درک کرده و چگونه در طریق العلما روی درختها شمع می‌گذاشتند تا زایران محل غذاها را متوجه شوند و شبانه مسیر را طی کنند و البته که این طریق شهادت را هم داشته است.

ابوعلی می گفت که روزی در نجف ۴۰ زایر را مهمان کرده بود که همسایه بعثی اش اون را لو داده به استخبارات عراق. رییس استخبارات هم او را احضار کرده که چرا علیه حزب بعث توطیه می کنی و او گفته بود که این کار را نکرده است. مسول استخبارات قول میدهد در صورت بیان واقعیت کاری به کارش نداشته باشد و ابوعلی هم اطمینان می کند و می گوید و در کمال تعجب این صداقت وی باعث نجات جان وی و چهل زایر اباعبدالله شد.

ابوعلی کشاور بود و در روستا زندگی می‌کرد. خانواده اش در نجف اما خودش تنها در کنار طریق نجف ساکن بود. درامدش از کشاورزی را خرج زایران می‌کرد. اوبوعلی ۲۰ هکتار هم به موکب داران ایرانی برای انبار وسایلشان بخشیده بود. مادر ۹۰ ساله اش هم با آن کهولت سن شبانه برای زایران نان می پخت. در موکب ابوعلی یک خاص هم بود که از اهل سنت بود و در موکب او خدمت می‌کرد. اهل الانبار بود و خود را به مشایه رسانده بود.

تجلیل از موکب داران در عمود ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ هم انجام شد. موکبی که خادمش سالهای قبل در جنگ با داعش به شهادت رسیده بودو خانواده اش کارش را ادامه دادند و موکبی که عشیره‌ای متولی آن بودند و از کوچک و بزرگ در خدمت زوار الحسین بود. تجلیل از موکب داران خانگی نجف وکربلا روزهای قبل انجام شده بود که راوی توفیق حضور نداشت.

کد خبر 5314527 مصطفی وثوق کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: مسافر کربلا اربعین 1400 بین الحرمین کربلا نجف اشرف اربعین 1400 اربعین حسینی کربلا فعالیت های قرآنی ایران علامه حسن زاده آملی نجف اشرف عراق قرآن شیعه حسینیه مهر عاشورا امام حسین ع حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب

محمد برخوردار در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب در دو مرحله برگزار شده است که در مرحله اول ۱۹ استان و در مرحله دوم ۳۱ استان مشارکت داشتند که آثار آنان مورد داوری قرار گرفت و از ۸۵۰ اثر ارسالی، ۴۲ نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند.

وی با بیان اینکه رتبه برتر را در بخش داستان بزرگسالان رشته داستان کودک، کسب کرده است افزود: هنر قادر است در هم افزایی میان نسل‌ها نقش داشته باشد و این درست است که شعر و قصه محصول چهار عنصر تفکر، خیال، احساس و تا حدودی تجربه خالق اثر است اما همه ی آثار خلق شده را می‌شود آتش زیر خاکستری دانست که نسیمی می‌تواند آن‌را شعله ور کند.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان ادامه داد: قصه، بازگویی حوادث ممکن الوقوع زندگی است که خیال نویسنده به آن شاخ و برگ می‌دهد و آن را برای شنیدن جذاب‌تر می‌کند و نوشته باید آیینه‌ای باشد که بتواند سیمای جامعه را در خود منعکس کند.

برخوردار با اشاره به اینکه جشنواره ادبی دوست من کتاب، جشنواره ادبی است خاطرنشان کرد: در این جشنواره اهمیتی خوبی برای آثار ادبی قائل شده است و توانسته اعتبار کسب کند و همانگونه که میدانیم داستان نویسی برای کودکان کمک به پرورش عواطف و افکار کودکان خواهد کرد.

کد خبر 6096926

دیگر خبرها

  • ۵۰‌ درصد تردد زوار عراق از مرز مهران است
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • نظربازی با اصفهانِ اردیبهشتی
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • ترسناک‌ترین فیلم جهان که کشته داده!
  • موکب عزاداری شب شهادت امام جعفر صادق(ع) در بجنورد
  • برپایی مراسم دسته‌روی عزاداری امام جعفر صادق(ع) در بجنورد