Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبِنا، مهدی میراشرفی افزود: آهنگ رشد سریع ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک در شهریور ماه امسال که منجر به افزایش قابل توجه ترخیص کالاهای اساسی، ماشین‌آلات خط تولید و اقلام واسطه‌ای شده، تراز تجاری کشور را به نفع واردات اقلام ضروری تغییر داد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری گفت: تجارت خارجی ایران در این مدت با حفظ روند رشد صادرات، به ۴۵ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مدت ۷۹ میلیون و یکصد هزار تن کالا بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد.

رییس کل گمرک ایران با اعلام این خبر افزود: در نیمه نخست امسال, ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از سوی جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۰ درصد و از نظر ارزش ۶۱ درصد افزایش داشت.

وی اضافه کرد: مهمترین کشورهای مقصد صادرات ایران به ترتیب چین با ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار بودند.

میراشرفی گفت: گاز طبیعی مایع شده، متانول، پلی اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، پروپان، اوره، بنزین، میله‌های آهنی و کاتد از مهمترین اقلام صادراتی کشور در مدت مذکور بوده است.

رییس کل گمرک ایران درخصوص آمار کالاهای وارداتی در شش ماهه نخست امسال افزود: در این مدت ۱۹ میلیون و یکصد هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار از نقاط مختلف جهان وارد کشورمان شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹، از حیث وزن ۱۵ درصد و از لحاظ ارزش ۳۷ درصد رشد داشت.

معاون وزیر اقتصاد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله واردات با کشورمان را امارات متحده عربی با ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد دلار، ترکیه با ۲ میلیون و یکصد هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، سوئیس با یک میلیون تن به ارزش ۹۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: ده قلم اول کالاهای وارداتی کشورمان در این مدت را تلفن همراه، ذرت، سویا، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله سویا، گندم، جو، شکر، روغن پالم و روغن خام تشکیل می‌دادند.

رییس کل گمرک با اشاره به تمهیدات فراهم شده از سوی این سازمان و سایر دستگاه‌های دخیل در امر تجارت افزود: از مجموع ۱۹ میلیون و یکصد هزار تن کالای وارداتی به کشور در ۶ ماهه نخست امسال، ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن مربوط به ۲۵ قلم کالای اساسی به ارزش ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که ۷۵ درصد کل کالاها را تشکیل می‌دهد، کالاهایی که ارز ترجیحی به آن‌ها تعلق گرفته ۱۲.۴ میلیون تن به ارزش ۷ میلیارد دلار بود که به لحاظ وزنی ۶۵ درصد کل کالاهای ترخیص شده را شامل می‌شود.

میراشرفی تصریح کرد: نکته قابل توجه آن است که با توجه به تدابیر اندیشیده شده، سرعت بالایی در ترخیص کالاهای ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریور ماه سال‌جاری از سوی گمرک صورت گرفت به نحوی که میانگین وزنی واردات که در پنج ماهه نخست امسال ماهانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود در شهریور ماه تقریباً ۲ برابر شده و به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد و به لحاظ ارزش نیز میانگین کالاهای ترخیص شده که در پنج ماهه ابتدای سال‌جاری ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود در شهریور ماه به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که این در واقع یک رکورد تازه در ترخیص کالا از گمرک است و دلیل منفی شدن تراز تجاری در شهریور ماه نیز همین امر می‌باشد.

میراشرفی مجموع ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست امسال را ۵ میلیون و ۸۵۶ هزار تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: بررسی آمار تجارت خارجی کشور در ۶ ماهه نخست سال‌جاری حاکی از تداوم رشد صادرات و همچنین مدیریت واردات کالا با محوریت تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه و نهاده‌های تولید است.

پربیننده ترین قیمت محصولات کرمان ‌موتور امروز ۱۴۰۰/۷/۴ ثبت نام خودرو ( فیدلیتی بهمن موتور ) یارانه جدید در راه است / واریزی جدید برای زنان سرپرست خانوار قیمت تلویزیون سامسونگ / ۴مهرماه ثبت نام ایران خودرو ( هایما S7 پلاس )

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گمرک هزار تن به ارزش ۲ ترخیص کالاهای مدت مشابه سال شهریور ماه میلیارد دلار هزار تن کالا میلیون دلار ترخیص کالا نخست امسال ۵ میلیون ماهه نخست سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۳۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین

تین نیوز

طبق اعلام گمرک، تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، از مجموع صادرات و واردات کشور هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و دو میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

همچنین صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور بدون نفت در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی نیز در فروردین ماه سال جاری چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

این گزارش حاکی است؛ ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین سه قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت و میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این هفت کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

لازم به ذکر است؛ در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری نیز اعلام شده که دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

در این میان ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده اند.

همچنین بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری هم ۱۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

طبق آنچه گمرک اعلام کرده، هفت کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ کنگ در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند و میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • محدودیت سختگیرانه در ترخیص کالاهای ملوانی خسارت به بار می آورد
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/ صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید