Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران، دفاع هوایی صحنه نبرد در تمام عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود. حضور مقتدرانه برای امنیت فضای منطقه در تمام عملیات‌های به وقوع پیوسته در سال‌های دفاع مقدس یکی از افتخارات بزرگ پدافند هوایی است. این یگان، ستون فقرات تأمین امنیت آسمان در کشور به شمار می رود.

در سال‌های دفاع مقدس، پدافند هوایی به عنوان یکی از فرماندهی‌ عملیاتی و مهم، زیر مجموعه‌ای از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و بازوی اصلی سازمان رزم برای صیانت از آسمان ایران اسلامی شناخته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساقط کردن ۵ فروند هواپیمای دشمن در مهر ۱۳۶۰ در عملیات ثامن الائمه(ع)، انهدام ۱۶ فروند هواپیما و ۴ فروند بالگرد دشمن در آذر ۱۳۶۰ در عملیات طریق‌القدس، سرنگون کردن ۲۷ فروند هواپیمای دشمن در فروردین ۱۳۶۱ در عملیات فتح‌المبین، ساقط کردن ۵۳ فروند هواپیما و ۳ فروند بالگرد دشمن در اردیبهشت و خرداد ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس و شاهکار تاریخی پدافند در سرنگونی و انهدام ۷۰ فروند هواپیمای دشمن در بهمن ۱۳۶۴ در عملیات والفجر۸(فاو) گوشه کوچکی از حماسه‌ها و رشادت‌های دلاور مردان پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت هفته دفاع مقدس با «امیر سرتیب براتعلی غلامی» فرمانده سابق پدافند هوایی دفاع مقدس ارتش و از مشاوران نظامی فرمانده کل قوا، پدر پدافند هوایی ایران و نویسنده کتاب «پدافند هوایی، سیر توسعه و تکامل» گفت و گویی انجام داده است که در ادامه متن می خوانیم.

** ایرنا: با توجه به وضعیت نابسامان کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ نابرابر و تحمیلی از طرف رژیم بعث، در چه شرایطی آغاز شد؟

*** امیر سرتیب براتعلی غلامی: پس از بیرون راندن حکومت دست‌نشانده آمریکای استعمارگر از سرزمین کهن ایران توطئه های شوم و شیطانی برای براندازی این حکومت اسلامی آغاز شد. در ابتدا جبهه استکبار با همکاری اعوان و انصار خودفروخته راه ایجاد شکاف‌های داخلی را با دامن زدن به اختلاف های قومی، نژادی و مذهبی به منظور ایجاد جنگ های داخلی و تقسیم و پاره پاره کردن این سرزمین مقدس را در پیش گرفتند که با استقامت ملت، لطف الهی و رهبری عالمانه امام خمینی (ره) راه به جایی نبردند.

استکبارگران پس از مأیوس شدن از همه ترفندهای پوسیده در شکست انقلاب اسلامی ایران، با فریب فردی جاه طلب و خودخواه به نام صدام حسین با این پیش فرض که در شرایط کنونی و اتفاقات و تحولات ایجاد شده در اثر انقلاب، ایران توان ایستادگی و مقابله با هیچ کشوری را ندارد، او را ترغیب به حمله و هجوم به ایران کردند و بی قید و شرط اقدام به پشتیبانی و حمایت از دست نشانده خود زدند و بالاترین تلاش جهانی را برای شکست حکومت الهی و مردمی ایران به کار بستند اما ملت متعهد و از جان گذشته گرچه در اوایل شروع انقلاب با کوهی از مشکلات روبرو بودند اما در مقابل تمام قدرت های جهان که به یاری دشمن دون و جاه طلب برخاسته بودند، ایستادگی و مقاومت کردند و اجازه ندادند، حتی وجبی از خاک میهن مقدس در دست دشمن باقی بماند.

** ایرنا: پدافند هوایی در طول هشت سال جنگ تحمیلی چه نقشی داشت؟

*** امیر سرتیب براتعلی غلامی: شناخت پدافند هوایی و چگونگی عملکرد آن در طول هشت سال دفاع مقدس نیازمند نگرشی عمیق بر زوایای مختلف مقاومت جانانه و بی دریغ رزمندگان پدافند هوایی در حفظ و حراست از مرزهای هوایی و مراکز سیاسی و اقتصادی کشور دارد. در پی تهاجم وحشیانه رژیم بعث، پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی در راستای اجرای ماموریت خود در حفظ و صیانت از  منابع و منافع کشور در قالب تأمین پوشش مراکز حساس و حیاتی شامل مراکز سیاسی و اقتصادی کشور با وجود محدودیت های موجود وارد کارزار شد و نبردی بی بدیل را در مقابله با حملات هوایی دشمن بعثی به نمایش گذاشت و حیرت جهانیان را بر انگیخت.

این یگان هوایی در دوران دفاع مقدس با حضوری وصف ناشدنی در زمین، دریا و هوا به دفاع از سرزمین پهناور ایران برخاست و در این مسیر متحمل مرارت های بی شماری شد و با سرنگونی بیش از ۸۰۰ فروند هواپیمای دشمن برگی زرینی در تاریخ سراسر افتخار این مرز و بوم برای خود ثبت کرد. ابرجنایتکاران جهان با تحریم‌های سنگین و همه جانبه پدافند هوایی و پشتیبانی ها و حمایت های بی قید و شرط جهان از دشمن زبون راه به جایی نبردند. دلاورمردان و فرزندان فهیم و دانشمند در پدافند هوایی تا آخرین روز نبرد مقدس با اندیشه، فکر و درایت دست به ایجاد نوآوری و ابتکارهای جدیدی زدند که هم تحسین ملت ایران  را بر انگیخت و هم باعث شگفتی جهانیان شد.

در طول هشت سال دفاع مقدس پایگاه‌های نظامی هیچگاه تعطیل نشد و پدافند هوایی یک روز هم اجازه نداد تا شریان حیاتی اقتصاد کشور مختل شود. این یگان هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس با بهره گیری از سامانه های هواپایه، زمین پایه پدافند هوایی که شامل هواپیماهای شکاری، رهگیر طرح پدافندی، جنگ افزارهای موشکی و توپخانه ای زمین به هوا بود، نسبت به برقراری و تأمین امنیت بیش از ۴۰۰ مرکز حساس و حیاتی اقدام کرد.

** ایرنا: رزمندگان یگان پدافند هوایی ارتش در طول جنگ تحمیلی چه حماسه‌هایی را به ثمر نشاندند؟

*** امیر سرتیب براتعلی غلامی: تشکیل ستاد کل پدافند هوایی به منظور ایجاد وحدت فرماندهی در دفاع هوایی از مراکز حساس و حیاتی، خرید تجهیزات و جنگ افزارهای مورد نیاز، تعمیر، بازسازی و تولید قطعات جنگ افزارها، تشکیل گردان های دیده بانی بصری برای تأمین پوشش نقاط کور راداری، تامین پوشش پدافند هوایی مناطق عملیاتی از جمله عملیات رمضان، محرم، والفجر مقدماتی و یک، خیبر و بدر، تشکیل شبکه یکپارچه پدافند هوایی به منظور تحت کنترل عملیاتی قرار دادن تمامی جنگ افزارهای پدافند هوایی نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه، بهره گیری از هواپیماهای طرح پدافندی و سایت های شنود الکترونیکی در تامین پوشش پدافند هوایی آسمان کشور و مراکز حساس و حیاتی و... از اقدامات پدافند هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس به شمار می رود.

** ایرنا: علت اینکه جنگ تحمیلی هشت سال به طول انجامید، چیست؟

*** امیر سرتیب براتعلی غلامی: جنگ هشت‌ساله‌ سرشار از ماجرا است و آنچه موجب شد این جنگ، هشت سال ادامه پیدا کند، وعده و وعید واهی عوامل پشت پرده‌ استکبار جهانی به  رژیم بعثی بود. صدام حسین جاه‌طلب مرتکب عمل ناجوانمردانه ای شد و در بهت و ناباوری با حمله به خاک کشور قسمت‌های وسیعی را به اشغال خود در آورد. تحریم های سنگین و همه جانبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از طرف شرق و غرب، به هم ریختگی های داخلی کشور و از طرف دیگر حمایت و پشتیبانی کشورهای غربی از صدام حسین باعث شد که بیرون راندن متجاوزان از کشور به درازا کشیده شود. ایران در مدت سکانداری رژیم پهلوی از تکنولوژی ساخت هر گونه ابزاری عاجز بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ساخت و تامین نیازمندی های خود همت ورزید و با جهادی بزرگ یعنی جهاد خودکفایی نیازمندی های جبهه‌های نبرد هشت ساله را تامین کرد و توانست توان ایستادگی و عقب راندن دشمن را بازیابد.

برچسب‌ها عملیات ثامن الائمه عملیات طریق القدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس هفته دفاع مقدس امام خمینی صدام حسین پروندهٔ خبری چهلمین سال دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عملیات ثامن الائمه عملیات طریق القدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیات ثامن الائمه عملیات طریق القدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس هفته دفاع مقدس امام خمینی صدام حسین هوایی ارتش جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران فروند هواپیمای دشمن پدافند هوایی ارتش هشت سال دفاع مقدس طول هشت سال حساس و حیاتی جنگ تحمیلی صدام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۲۹۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵۰ شهید دفاع مقدس تک فرزند خانواده بودند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،  همزمان با بزرگداشت روز معلم، آئین تجلیل از ۳۵شهید معلم و دانش آموز هنرستان فنی و حرفه‌ای رنجبر قائم شهر امروزبرگزار شد.

حجت الاسلام باباپور از وعاظ مازندران، شهدا و خانواده‌های بزرگوار آنها را معلمان معنوی و ارزشی جامعه دانستند که همواره به جامعه درس ایثار و فداکاری و صبر و بردباری و عزت و افتخار می‌آموزند.

او با اشاره به نقش آفرینی معلمان و دانش آموزان در دوران دفاع مقدس گفت: از بیش ۲۰۰هزار شهید جنگ تحمیلی ۳۶ هزار شهید از قشر نوجوان و جوان دانش آموز بودند که در راه دفاع از انقلاب و کیان اسلامی جانشان را تقدیم کردند.

حجت الاسلام باباپور با اشاره به پیشگامی استان مازندران در دفاع مقدس افزود: از ۱۰ هزار و ۷۰۰ شهید استان مازندران دو هزار شهید معلم و دانش آموز بودند.

او اضافه کرد: ۱۰ درصد شهدای استان مازندران نوجوان بودند که به سن تکلیف نرسیده بودند ولی به تکلیف عمل کردند و آنها معلمان واقعی جامعه ما هستند.

حجت الاسلام باباپور با گرامیداشت یاد و خاطره فیلسوف شهید آیت الله استاد مطهری، شهدا را حافظان دین و مملکت دانست و گفت: برای دفاع از آرمان‌های انقلاب و کیان اسلامی ۷۵۰ مادر شهید در کشور تک فرزند بودند و یک مادر ۹ شهید و دو مادر هشت شهید، یک مادر هفت شهید، شش مادر شش شهید، ۵۸ مادر پنج شهید و۱۲۰ مادر کشور چهار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

در این مراسم ضمن اجرای چند برنامه متنوع فرهنگی و هنری از مقام والای ۳۵ شهید هنرآموز و هنرجوی هنرستان فنی و حرفه‌ای مرحوم رنجبر قائم شهر تجلیل و تکریم شد.

دیگر خبرها

  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • حمله یک پهپاد انتحاری اوکراینی به حامل موشک یدکی برای سامانه پدافند هوایی بوک روس ها (فیلم)
  • ارتش ایران در اوج آمادگی و اقتدار است
  • ارتش به خودکفایی در ساخت تجهیزات و ادوات رسیده است
  • نامزدهای مورد حمایت شریان در خوزستان معرفی شدند
  • تصاویر لحظه فعال‌ شدن پدافند هوایی در بندر اشغالی ایلات + ویدئو
  • ۷۵۰ شهید دفاع مقدس تک فرزند خانواده بودند
  • شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب
  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»