Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام خمینی (ره) چند روز پس از محاصره شهر آبادان دستور به شکست حصر آن شهر داد، اما این فرمان پس از ۱۱ ماه و در مهر ماه سال ۶۰ اجرا شد. - اخبار سیاسی -

گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم - امروز چهلمین سالروز شکست حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه (ع) است. در آن عملیات رزمندگان ایرانی توانستند شهر آبادان را از محاصره خارج سازند و آغازگر سلسله عملیات‌های پیروز در آزادسازی سرزمین‌های اشغالی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبادان اگرچه در هفته‌های نخست جنگ به محاصره دشمن درآمد و امام خمینی در تاریخ چهاردهم آبان ماه دستور شکست حصر آن شهر را صادر فرمود، اما آن فرمان حدود 11 ماه بعد اجرایی شد.

** اشغال آبادان در روزهای نخست جنگ

ارتش عراق که در حمله به خرمشهر با مقاومت مردمی روبرو شد و از تصرف فوری این شهر ناامید شد، در 19 مهر سال 59 در حالی که همچنان تلاش می‌کرد به خرمشهر وارد شود، به لشکر 3 زرهی ماموریت داد تا خرمشهر و آبادان را محاصره کند تا امکان اشغال این دو شهر فراهم شود.

بدین منظور این لشکر برای محاصره آبادان با نصب یک پل بر روی رودخانه کارون در منطقه مارد ظرف یک شب از رودخانه کارون عبور کرد. عراق پل دیگری را هم بر روی رودخانه کارون در سلمانیه نصب کرد. ارتش عراق با عبور از کارون بخشی از جاده آبادان - ماهشهر را به تصرف خود درآورد.

در این مدت مقاومت‌های مردمی بسیاری شکل گرفت، اما در دهم آبان ماه 59 این شهر به محاصره نسبتاً کامل ارتش عراق درآمد و تنها از طریق رودخانه بهمن‌شیر و از سوی نخلستان‌های اروندرود ارتباط ماهشهر با آبادان تاحدودی برقرار بود.

هدف اصلی عراق از پیشروی به سمت رودخانه بهمن‌شیر آن بود تا با تصرف شهر آبادان و اشغال تمام سرزمین‌های شبه جزیره آبادان، رودخانه اروند را به طور کامل در اختیار خود بگیرد. اگر ارتش عراق به این هدف می‌رسید، می‌توانست مرز موردنظر خود در ساحل اروند را بر ایران تحمیل کند، معاهده 1975 را تغییر دهد و اروندرود را شط العرب بنامد. ضمن اینکه عراق از حمله به ایران چند هدف داشت که یکی از آن‌ها تسلط بر اروندرود بود.

در دوران محاصره، رادیو نفت آبادان اطلاعات مربوط به تهاجم ارتش عراق را به طور مرتب پخش می‌کرد و رزمندگان با استفاده از این اخبار در جبهه‌های مختلف برای دفاع از شهر بسیج می شدند. آیت‌الله جمی امام جمعه آبادان نقش مهمی در هدایت گروه‌های مردمی و مقاومت آن شهر داشت.


امام خمینی چند روز پس از محاصره نسبتاً کامل عراق در سخنانی فرمود: من منتظرم که این حصر آبادان از بین برود. باید این حصر شکسته بشود. مسامحه نشود در آن. حتماً باید شکسته بشود. فکر این نباشند که ما اگر این‌ها هم آمدند بیرونشان می‌کنیم. اگر این‌ها آمدند، خسارات بر ما وارد می‌کنند.

** دستور امام برای شکست حصر آبادان

در حالی که احتمال داشت ارتش عراق، آبادان را اشغال کند، امام خمینی در صبح روز 14 آبان 59 فرمود: «من منتظرم که این حصر آبادان از بین برود. باید این حصر شکسته بشود. مسامحه نشود در آن. حتماً باید شکسته بشود. فکر این نباشند که ما اگر این‌ها هم آمدند بیرونشان می‌کنیم. اگر این‌ها آمدند، خسارات بر ما وارد می‌کنند. نگذارند این‌ها بیایند در آبادان وارد بشوند. از خرمشهر این‌ها را بیرون بکنند. حال تهاجمی بگیرند.»

اما 11 ماه بعد و در سالروز آغاز جنگ تحمیلی این دستور امام عملی و اجرایی شد که در ادامه به دلایل چرایی این تاخیر می‌پردازیم.

** چرایی تاخیر در شکست حصر آبادان

1. نخستین دلیل دیدگاه‌های بنی‌صدر در مقام فرماندهی کل قوا و مدیریت جنگ بود. او مانع از همکاری‌های سپاه و ارتش می‌شد و اعتقادی به مشارکت نیروهای مردمی و سپاه در جنگ نداشت. بنی‌صدر همچنین معتقد بود اگر آبادان و خرمشهر به دست دشمن بیافتد، آن‌ها را دوباره پس می‌گیریم که این دیدگاه مورد انتقاد امام خمینی نیز قرار گرفت و فرمود: «فکر این نباشند که ما اگر این‌ها هم آمدند بیرونشان می‌کنیم.»

بنی صدر برای مقابله با قوای متجاوز تنها بر توان ارتش تکیه و توجه کرد و توجه چندانی به سپاه نداشت. بنابراین سپاه و نیروهای مردمی در جاهایی می‌توانستند حضور پیدا کنند که نیروهای ارتش در آنجا نبودند. او از حضور سپاه در سیستم تصمیم‌گیری و هدایت جنگ نیز استقبال نمی‌کرد.

سپاه برای تجهیز نیروهای خود سلاح و جنگ‌افزار کافی نداشت و رئیس‌جمهور هم حاضر نبود به راحتی سلاح‌های مازاد ارتش را برای دفاع از کشور در اختیار آنان بگذارد. بهانه او برای عدم همکاری و ندادن تجهیزات و جنگ‌افزار به سپاه، جوانی و کم تجربگی بود. هاشمی رفسنجانی در خاطراتش آورده است: «وقتی آبادان در محاصره بود، من به آنجا رفتم و مشاهده کردم که به بچه‌های سپاه آرپی‌جی و گلوله توپ نمی‌دهند. می‌گفتند نداریم، در حالی که اطلاعاتی که ما داشتیم، نشان می‌داد که حداقل برای آن روزها به قدر کافی سلاح و مهمات داریم... بنی‌صدر جانشین فرمانده کل قوا بود و ما کاری نمی‌توانستیم بکنیم.»

دیدگاه‌ها و اقدامات بنی‌صدر موجب شد تا نیروهای مردمی و سپاهی برای دفاع از آبادان و شکست حصر آن شهر با موانع بسیاری روبرو شوند.


هاشمی رفسنجانی در خاطراتش آورده است که وقتی آبادان در محاصره بود، من به آنجا رفتم و مشاهده کردم که به بچه‌های سپاه آرپی‌جی و گلوله توپ نمی‌دهند. می‌گفتند نداریم، در حالی که اطلاعاتی که ما داشتیم، نشان می‌داد که حداقل برای آن روزها به قدر کافی سلاح و مهمات داریم... بنی‌صدر جانشین فرمانده کل قوا بود و ما کاری نمی‌توانستیم بکنیم.

2. دلیل دوم توجه فرماندهی وقت نیروی زمینی ارتش به شمال جبهه خوزستان و مهمتر دانستن آن منطقه نسبت به اهواز و خرمشهر و آبادان (جنوب خوزستان) بود.

فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش به حفظ اهواز اهمیت بیشتری می‌داد، در حالی که تیمسار ظهیرنژاد که فرمانده نیروی زمینی ارتش بود، اعتقاد داشت که حفظ دوکوهه به عنوان گلوگاه استراتژیک خوزستان در تقدم یکم دفاعی است و می‌گفت اگر دوکوهه یا تنگه فنی از دست برود، یگان‌های کمکی و تجهیزات مورد نیاز جنگ از کجا باید وارد خوزستان بشود.

برهمین اساس بنی‌صدر می‌گفت اگر آبادان و خرمشهر به دست دشمن بیافتد، آن‌ها را دوباره پس می‌گیریم. او تصور می‌کرد که تلاش اصلی عراق، تصرف جاده اهواز - اندیمشک از طریق پل نادری است تا بتواند خوزستان را به تصرف خود درآورد. بنابراین بنی‌صدر تلاش اصلی دفاعی نیروی زمینی ارتش را در منطقه دزفول قرار داده بود.

3. شکست حصر آبادان نیازمند تامین قوا، بهره‌گیری همزمان از ظرفیت‌های ارتش و سپاه و شناسایی و طرح‌ریزی عملیاتی بود.

چند ماه زمان برد تا لشکر 77 ثامن الائمه ارتش به طور کامل در منطقه آبادان مستقر شود.

ارتش نیز در چهار عملیاتی که در چهار ماه نخست جنگ انجام داد با ناکامی مواجه شد. بنابراین نیاز بود تا سپاه برای اجرای عملیات در کنار ارتش قرار بگیرد، اما هم بنی‌صدر مانع بود و هم سپاه هنوز تجربه کافی نداشت. ضمن اینکه درهم آمیخته شدن سپاه و ارتش برای انجام عملیات نیازمند حل بسیاری از اختلافات دیدگاه‌ها در چگونگی جنگیدن بود.

سپاه به تدریج چگونه جنگیدن را آموخت و در عملیات بازی دراز که اردیبهشت سال 60 اجرا شد نیروهای ارتش و سپاه آرام آرام با هم جنگیدند و وحدت فرماندهی و اشتراک نیروها را فراگرفتند.


بنی صدر مانع از همکاری‌های سپاه و ارتش می‌شد و اعتقادی به مشارکت نیروهای مردمی و سپاه در جنگ نداشت. او همچنین معتقد بود اگر آبادان و خرمشهر به دست دشمن بیافتد، آن‌ها را دوباره پس می‌گیریم که این دیدگاه مورد انتقاد امام خمینی نیز قرار گرفت.

** اجرای عملیات پس از یک سال

از اوایل سال 60 چند طرح عملیاتی برای شکست حصر آبادان تهیه شد، اما به دلیل اختلافات در چگونه جنگیدن بین ارتش و سپاه، آن طرح‌ها اجرایی نشد.

برای بررسی طرح عملیات شکست حصر آبادان، حدود 100 جلسه بین فرماندهان سپاه و فرماندهان نیروی زمینی ارتش در سطوح مختلف برگزار شد.

در نهایت با ابلاغ طرح مصوب شورای عالی دفاع در سالگرد آغاز جنگ تحمیلی، عملیات ثامن الائمه (ع) با شرکت نیروهای سپاه و لشکر 77 و با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش به اجرا درآمد و پس از حدود یک سال (11 ماه) حصر آبادان شکسته شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هفته دفاع مقدس سپاه پاسداران ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس هفته دفاع مقدس سپاه پاسداران ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش شکست حصر آبادان نیروهای مردمی امام خمینی شکسته بشود اگر این ها ارتش عراق بنی صدر آن شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۳۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران

رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی اذعان کردند که سامانه‌های پدافندی آمریکا در جریان حمله تلافی‌جویانه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، در مقابله با موشک‌های ایرانی شکست خورده‌اند.

به گزارش ایسنا، درحالی‌که رسانه‌ها و مقام‌های رژیم صهیونیستی پس از پاسخ ایران به این رژیم در پی حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق، مدعی بودند ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را رهگیری کرده‌اند، اکنون و به صورت قطره‌چکانی به شکست خود در عملیات «وعده صادق» اعتراف می‌کنند.

در میان انکارهای صهیونیست‌ها و پس از اینکه مقام‌های آمریکایی اعتراف کرده‌اند که ایران ۲ پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است، امروز (چهارشنبه) نیز رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد سامانه‌های پدافندی آمریکا که در جریان حمله ایران مورد استفاده قرار گرفت، در منهدم کردن بیشتر موشک‌های بالستیک ایرانی موفق عمل نکرد و شکست خورد.

در این گزارش آمده است از میان هشت موشکی که از دریا و با هدف مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی شلیک شدند، تنها ۲ مورد موفق عمل کرد.

اخیرا سردار سرتیپ پاسدار «رمضان شریف» سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت «در عملیات تنبیهی وعده صادق ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود».

او گفت: هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، کشور شیعیان و اهل بیت (ع) سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که آن‌ها باورشان نمی‌شد.

طبق گزارش‌ها، عملیات وعده صادق علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزارت دفاع آلمان دستور بازسازی گسترده ارتش را صادر کرد
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران
  • «وعده صادق» موجب شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی شد
  • ارتش تک‌نفره قایدی برای صعود به فینال کافی نبود
  • ببینید | تصاویری از حمل بوستر موشک سپاه توسط ارتش اسرائیل
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • حماس: اگر ارتش اسرائیل وارد رفح شود شکست سختی می‌خورد
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است