Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «جهاد تبیین»، بدون‎شک یک کلیدواژه راهبردی برای پاسداری از دین و میهن است؛ کلیدواژه‌ای که پس از بیانات رهبر انقلاب در روز اربعین، خطاب به هیئت‌های دانشجویی در دانشگاه تهران و با استفاده از محتوای این بیانات، در فضای رسانه‌ای و نخبگانی کشور منتشر شد و موردتوجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط امروز، یعنی در غوغای فعالیت‌های رسانه‌ای دشمنان، علیه انقلاب اسلامی ایران و دستاورد‌های آن، لزوم ورود جوانان متعهد و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی به عرصه «تبیین» بسیار ضروری است.

افزایش سرسام‌آور ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی مجازی و ساده شدن ایجاد موج‌های رسانه‌ای و ضدتبلیغ بر بستر این شبکه‌ها و نیز کانال‌های ماهواره‌ای، زمینه را برای شیوع شایعاتی که در راستای ابتلای عمومیِ ناامیدی در جامعه ایران اسلامی تولید می‌شود، به شدت فراهم کرده‌است و این امر، مسئله ضرورت ورود به «جهاد تبیین» را بیش از گذشته آشکار می‌کند.

با این حال، تنها کشف و آگاهی از این ضرورت، گره‌گشا نخواهد بود؛ باید شاخص‌ها و شیوه‌نامه‌های صحیح ورود به چنین جهاد حساسی را به خوبی فراگرفت. در غیر این صورت، این امکان هر لحظه وجود دارد که سربازان خط مقدم جبهه «تبیین»، فریب دشمن را بخورند و در زمین غیرخودی بازی کنند.

به همین دلیل، نیازمند بازشناسی عوامل و عناصر ساختاری برای مدیریت صحیح «جهاد تبیین» هستیم. خوشبختانه وجود الگو‌های تأثیرگذار در تاریخ انقلاب اسلامی، راه دستیابی به چنین آگاهی و توانمندی‌ای را هموار می‌کند؛ الگو‌هایی که در شرایط سخت دوران ستمشاهی و نیز در بحبوحه حوادث تلخ و شیرین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در معرکه جهاد تبیینی زمانه خود حضوری فعال داشتند و بار سنگین پاسخگویی به مردم و به‎ویژه نسل جوان را به دوش کشیدند. امروز، سالروز شهادت یکی از این قهرمانان و الگو‌های حضور و فعالیت در «جهاد تبیین» است؛ شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد.

۲ عرصه «جهاد تبیینی»

شهید هاشمی‌نژاد به عنوان یکی از خط‌شکنان عرصه «جهاد تبیین»، در دوره‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شناخته می‌شود. او به عنوان یک حوزوی باسواد و بهره‌مند از هنر قلم و بیان، در هنگامه جولان تفکرات غربی و حیرانی جوانان ایرانی در میان امواج «ایسم‌ها»، وارد عرصه شد و تلاش‌های گسترده‌ای را، اولاً برای پاسخ‎دادن به شبهاتی که دشمنان مطرح می‌کردند و ثانیاً، برای پاسخ‌دادن و تجهیز جوانان مسلمان به سلاح آگاهی، مبذول داشت. به دیگر سخن، حیطه فعالیت‌های شهید هاشمی‌نژاد، دو عرصه کاملاً متفاوت، اما با یک هدف مشترک را شامل می‌شد.

هر یک از این عرصه‌ها لوازم و لحن خودش را داشت. شهید هاشمی‌نژاد در عرصه نخست، بیشتر از ظرفیت قلمی‌اش بهره می‌برد. شاخص‌ترین اثر وی در این عرصه، کتاب مشهور «مناظره دکتر و پیر» است؛ کتابی به نسبت کم ‎حجم که دربرگیرنده مضامین اعتقادی گسترده و پاسخ‌های مستدل به شبهات دشمنان و به‎ویژه غربی‌ها علیه اسلام است.

این کتاب، لحنی ویژه دارد و با تمام کتاب‌های مذهبی مشابه‌اش فرق می‌کند؛ زبان نگارش بسیار روان، گویا و قابل فهم است و در واقع، باید آن را یک تجربه جدید نگارشی در زمان خودش به حساب آورد. این مسئله نشان می‌دهد که شهید هاشمی‌نژاد، به یک اصل بسیار کلیدی باور داشت و آن، دانستن زبان روز و به‎کار بستن آن بود؛ موضوعی که در بسیاری از کتاب‌های وی، مانند «درسی که حسین علیه‌السلام به انسان‌ها آموخت»، «پاسخ ما به مشکلات جوانان»، «اصول پنج‎گانه اعتقادی»، «راه سوم بین کمونیزم و سرمایه‌‎داری» و «مشکلات مذهبی روز» قابل مشاهده است.

در این آثار، اولاً کوچک‎ترین توهین یا تعبیر نامناسبی علیه مخالفان به‎کار گرفته نشده و ثانیاً، نویسنده به هدف خود که همانا آگاهی بخشیدن به مخاطبان کتاب است، وفادار مانده و از باب اظهار فضل یا دلایل مشابه، از مسیر ساده‌گویی، به‎روز‌نویسی و بازگذاشتن مسیر پرسش و پاسخ، عدول نکرده‌است.

شیوه‌نامه مناظرات و گفتگو‌ها

این رویکرد‌های ویژه در مشی مبارزاتی شهید هاشمی‌نژاد را باید در گستره دوم فعالیت‌های وی در عرصه «جهاد تبیین»، یعنی تلاش‌هایش برای پاسخ‌دادن مستقیم به سوالات و تجهیز جوانان مسلمان به سلاح آگاهی نیز، جست‌وجو کرد. او از سال ۱۳۴۳ با تأسیس «کانون بحث و انتقاد دینی»، عملاً مسیر خود را برای ورود به تبیین مبانی دین مبین اسلام و پاسخ به شبهه‌ها و شایعات برای عموم و به‎ویژه نسل جوان، آغاز کرد. جلسات انجمن، جلسات پرباری بود و پاسخ‌های مستدل به پرسش‌های گوناگون دینی، خیلی زود این کانون را به مرکز موردتوجه جوانان متدین مشهدی تبدیل کرد.

یکی از ویژگی‌های شهید هاشمی‌نژاد که باعث جذابیت جلسات کانون می‌شد، متخلق بودن وی به اخلاق اسلامی و پرهیز از بیان سخنان ناروا و ناسزا درباره افرادی بود که دیدگاه‌های مخالف داشتند. این شیوه‌نامه، با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس دفتر حزب جمهوری اسلامی در مشهد، با قوت مضاعف دنبال شد؛ زیرا در این زمان، با فضای باز سیاسی به وجود آمده، امکان طرح شبهات که عموماً ریشه در دشمنی سیاسی داشت، بیشتر شده‌بود.

دفاع مستدل و مؤدبانه شهید هاشمی‌نژاد از مواضع حزب جمهوری اسلامی و انقلاب، عرصه را بر معاندان به‎شدت تنگ کرد و آن‎ها که نتوانسته بودند در مناظرات یا مقالاتی که علیه شهید هاشمی‌نژاد و دفاعیات او در تبیین اصول انقلاب اسلامی منتشر می‌کردند، چیزی به دست بیاورند، به ترور رو آوردند و حذف آن دانشمند خوش‌بیان و نویسنده توانمند و متعهد را در دستور کار قرار دادند. در حقیقت باید بگوییم، شهادت مظلومانه شهید هاشمی‌نژاد، سند محکمی بر پایداری وی در طریق اخلاقی‌اش برای تبیین حقایق اسلام و انقلاب بود.

شیوه‌نامه او، می‌تواند و باید الگویی برای نسل امروز باشد؛ نسلی که می‌خواهد در مسیر «جهاد تبیین» گام بردارد. هرچند که روش‌های عرضه اطلاعات تغییر کرده و ساختار‌ها و اشکال ارائه پاسخ، دچار تحول اساسی شده است، اما اصول اخلاقی، تغییرپذیر و تعطیل‎بردار نیستند و الگوی شهید هاشمی‌نژاد می‌تواند دستمایه جهادگران عرصه «جهاد تبیین» باشد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهید هاشمی نژاد انقلاب اسلامی شهید هاشمی نژاد انقلاب اسلامی جهاد تبیین شیوه نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۹۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان ستون‌های اصلی هر جامعه‌ای هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    ماموستا مامد کلشی‌نژاد، در مراسم گرامیداشت شهادت استاد شهید مطهری اظهار کرد: شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، شخصیتی برجسته و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران و از چهره‌های مهم فکری و فرهنگی در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی بودند.


وی ادامه داد: شهید مطهری به عنوان یک روحانی شیعه، استاد فلسفه اسلامی و کلام اسلامی بودند و در زمینه‌های فقه و اصول نیز صاحب‌نظر بودند.


ماموستا کلشی نژاد تصریح کرد: شهید مطهری آثار فراوانی در زمینه‌های مختلف دینی و فلسفی به رشته تحریر درآورده‌اند که بسیاری از آن‌ها به‌عنوان منابع مهم در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری به عنوان «معلم شهید» در ادبیات نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شوند افزود: شهید مطهری نقش مهمی در تبیین و ترویج اندیشه‌های اسلامی داشته‌اند و  با تلاش و مجاهدت فراوان در تمامی رشته‌های معارف اسلامی، صاحب‌نظری ژرف‌اندیش و محققی دقیق بودند و در حوزه‌هایی همچون فلسفه، فقه و اصول در قله اجتهاد قرار داشتند.

کلشی‌نژاد خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) نیز علاقه زیادی به شهید مطهری داشتند و پس از شهادت ایشان فرمودند که «فرزند عزیزی را که پاره تنم و حاصل عمرم بود، از دست دادم» شخصیت علمی و فرهنگی شهید مطهری همچنان الهام‌بخش نسل‌های مختلف در ایران و جهان اسلام است.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با اشاره به جایگاه و منزلت معلمان در جامعه یادآور شد: معلمان نقشی حیاتی در شکل‌دهی آینده جوامع ایفا می‌کنند. آن‌ها نه تنها دانش و مهارت‌های ضروری را به نسل‌های آینده منتقل می‌کنند، بلکه در توسعه شخصیت و ارزش‌های اخلاقی دانش‌آموزان نیز نقش دارند.

 
وی اضافه کرد: جایگاه و منزلت معلم در جامعه، به‌عنوان پرورش‌دهندگان ذهن‌های جوان و راهنمایانی برای یادگیری مادام‌العمر، باید به شدت مورد تقدیر و احترام قرار گیرد.


کلشی‌نژاد گفت: جامعه‌ای که معلمان خود را ارج می‌نهد و در رشد و توسعه آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌تواند انتظار داشته باشد که نسل‌های آینده‌ای موفق، مسئول و متعهد را پرورش دهد و معلمان ستون‌های اصلی هر جامعه‌ای هستند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با اشاره به روابط بین دانش‌آموزان و معلمان عنوان کرد: روابط بین معلم و دانش‌آموز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند تأثیر عمیقی بر فرآیند یادگیری و رشد شخصیتی دانش‌آموزان داشته باشد. این روابط بر پایه احترام متقابل، اعتماد و درک مشترک بنا شده و محیطی را فراهم می‌کند که در آن دانش‌آموزان احساس امنیت و پذیرش می‌کنند.

دیگر خبرها

  • اساتید نقش مهمی در جهاد تبیین دارند
  • معلمان ستون‌های اصلی هر جامعه‌ای هستند
  • مهم‌ترین رسالت استادان جهاد تبیین است
  • معلمان شاگردانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند
  • توجه جدی به جهاد تبیین و بیان دستاوردهای جوانان نخبه کشور
  • اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها
  • لزوم تبعیت و الگوبرداری از شهید مطهری در جهاد تبیین
  • تکمیل عملیات اجرای روکش آسفالت خیابان‌های شهید هاشمی‌نژاد و شهدا
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند