Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

در ماه‌های اخیر و با افزایش روند بیماری کرونا و مخصوصاً سویۀ دلتا، میزان بیماری و ابتلا در خوشه‌های خانوادگی و جمع‌های دوستانه به‌شدت افزایش پیدا کرده است. در این شرایط لازم است که اعضای یک خانواده ضمن برخی مراقبت‌های اولیه، اصول ضدعفونی را رعایت کنند. قرنطینه فرد بیمار در اتاقی مجزا و قطع رفت و آمد او با محیط بیرون از منزل حداقل نکاتی است که باید رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ممکن است امکان قرنطینه کامل در یک آپارتمان کوچک مهیا نباشد، ازاین‌رو اطرافیان بیمار بایستی برای مراقبت و ضدعفونی اتاق و وسایل بیمار کرونایی بکوشند.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از بیماران کرونایی نیاز به بستری در بیمارستان ندارند، اهمیت مراقبت از این بیماران در منزل، به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است. اطرافیان بیمار علاوه بر اینکه در منزل به دلیل عدم توانایی جسمی بیمار، خدمات مراقبتی ارائه می‌دهند، باید از هر نظر مراقب سلامت خودشان نیز باشند.آنچه به عنوان راه و روش ضدعفونی کردن اتاق فرد کرونایی در ادامه ذکر خواهد شد بر اساس شیوه نامه سازمان جهانی بهداشت برای شما گردآوری شده است.

چه کسانی از بیمار دور باشند؟

اگر یکی از اعضای خانواده شغلی دارد که با افراد زیادی در ارتباط است بهتر است از رفتن به نزد بیمار تا مدت‌زمان حداقل دو هفته اجتناب کند. حتما در ساعاتی از روز در و پنجره اتاق بیمار و دیگر اتاق‌های منزل باز شود تا هوای تازه به گردش بیفتد.

کودکان، ناقلان آرام این بیماری هستند. کودکان را تا حد امکان از بیمار دور نگه‌دارید. اگر مادر خانواده بیمار است یکی از اعضای خانواده سعی کند برخی نقش‌های مادر را بر عهده گیرد.

رژیم غذایی بیمار کرونایی

دقت کنید که بیمار کرونایی نیازمند پرهیز و تقویت غذایی است به همین دلیل بهتر است از اطرافیان کمک بخواهید. می‌توانید از اقوام نزدیک درخواست کنید برایتان غذای خانگی سالم بپزند و بفرستند. این کار در وقت شما برای مراقبت و ضدعفونی اتاق و وسایل بیمار کرونایی صرفه‌جویی می‌کند.

هنگام ملاقات با بیمار می‌توانید علاوه بر ماسک‌های یکبار مصرف از ماسک پارچه‌ای قابل شستشو نیز استفاده کنید. استفاده از ماسک، الکل ضد عفونی کننده دست یا ژل ضدعفونی کننده جز بدیهیات منزل مراقبت از بیمار کرونایی است.

اما در کنار این مراقبت‌های اولیه، ضدعفونی اتاق و لباس و وسایل بیمار اهمیت زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

لوازم و روش‌های صحیح مراقبت و ضدعفونی اتاق و وسایل بیمار کرونایی

ضدعفونی کردن سطوحی که بیمار با آن در تماس بوده نقش مهمی در عدم سرایت بیماری دارد. برخی مناطق نظیر سرویس‌های بهداشتی می‌توانند به همان روال سابق تمیز و ضدعفونی شوند. دقت کنید که بیمار کرونایی به‌هیچ‌عنوان نباید با مواد ضدعفونی دستشویی و حمام در تماس باشد و بوی آن را استشمام کند. بعد از ضدعفونی سرویس‌ها، در اتاق بیمار را ببندید و با استفاده از هواکش و باز گذاشتن در دستشویی و پنجرۀ منزل، بوی مواد شوینده را از بین ببرید.

اما برای سطوح دیگر که تا دو سال پیش، خیلی وسواس به خرج نمی‌دادیم، باید راه دیگری در پیش بگیریم. برای ضدعفونی سطوح، اتاق و وسایلی که بیمار با آن در تماس است، باید از الکل ضدعفونی کننده دست و ژل ضد عفونی کننده استفاده کنیم. دستگیره‌های در، گوشی تلفن، کنترل تلویزیون،دستگیره سیفون و...مدام باید ضدعفونی شود.

ضدعفونی اتاق بیمار

دقت کنید قبل و بعد از ضدعفونی کردن اتاق، بیمار یا فرد دیگری وارد اتاق نشوند. فردی که مسئول ضدعفونی اتاق است، حتماً از ماسک و شیلد محافظ استفاده کند. سعی کنید اتاقی را به بیمار اختصاص دهید که پنجره داشته باشد. نکته مهم این است که در مدت ضدعفونی، پنجره اتاق را باز بگذارید. استفاده از دستکش حین انجام کار هم ضروری است. دستکش‌های یک‌بارمصرف گزینه خوبی برای این کار نیستند. دستکش‌های مقاوم و بلند مانند انواع دستکش های آشپزخانه و صنعتی برای این کار بسیار بهتر است.البته این دستکش‌ها را فقط برای ضدعفونی اتاق بیمار کنار بگذارید.

در طول مدت ضدعفونی از تماس دست با صورت به‌شدت پرهیز کنید. حتی سعی کنید از دست زدن به تلفن و موبایل و...امتناع کنید. برای ضدعفونی کردن از الکل ضدعفونی کننده دست یا محصولات مخصوص ضدعفونی استفاده کنید.

ضدعفونی کف اتاق بیمار

اتاقی که بیمار در آن سکونت دارد، اگر سرامیک یا پارکت قابل شستشو باشد بهتر است. در غیر این صورت می‌توانید برای مدت قرنطینه بیمار ، یک عدد روفرشی تمیز و سبک و قابل شستشو کف اتاق پهن کنید. روفرشی‌هایی که سبک هستند و به‌راحتی داخل ماشین لباسشویی شسته و زود خشک می‌شوند، بهترین گزینه هستند.

دقت کنید پارچه‌هایی که برای ضدعفونی اتاق بیمار استفاده می‌کنید نیز در مکان‌های دیگر منزل نباید استفاده شود. پس از مصرف می‌توانید آن‌ها را تمیز بشویید ضدعفونی کرده و در آفتاب پهن کنید.

سطوحی که بیمار برای رعایت بهداشت با آن در تماس است (سینک، شیر آب، جاصابونی و...) مدام باید ضدعفونی شود. پس از استفادۀ بیمار از این وسایل، می‌توانید خیلی سریع با استفاده از انواع محلول‌های ضدعفونی‌کننده و پارچه‌ای نرم، شیر آب و سینک را ضدعفونی کنید.

سطل زباله‌ای مخصوص بیمار در اتاق‌خواب و سرویس بهداشتی در نظر بگیرید. دیگر اعضای خانواده نباید از این سطل‌ها استفاده کنند. دستمال‌کاغذی، دستمال توالت و دستمال حوله‌ای مخصوص در اتاق‌خواب و سرویس بهداشتی برای بیمار قرار دهید. درصورتی‌که دو سرویس بهداشتی دارید، یکی را به‌صورت کامل به بیمار اختصاص دهید.

پس از اتمام کار دستکش‌هایتان را در آب، کمی الکل و صابون مایع خیس کنید. پس از تمیز شدن کمی در آفتاب پهن کنید تا ضدعفونی و خشک شوند.

سطل زباله مخصوصی برای ضایعات حاصل از ضدعفونی در نظر بگیرید. تمام زباله‌های بیمار و سطل‌های او را هرروز تخلیه و سطل را ضدعفونی کنید.

برای تشک بیمار از روتشکی‌های قابل شستشو استفاده کنید. این محافظ تشک هیچ‌گونه نم را از خود عبور نمی‌دهد. هرچند روز یک‌بار این روتشکی در ماشین لباسشویی تمیز شسته و خشک شود.

نکته مهم : مبادا به بهانه اینکه بیمار هنوز بیماری‌اش ادامه دارد، از ضدعفونی و شستشو وسایل اتاق و وسایل شخصی‌اش اجتناب کنید. با توجه به اینکه کرونا ویروسی است که ریه را درگیر می‌کند، حضور بیمار در محیطی آلوده باعث بدتر شدن حال وی می‌شود. ازاین‌رو، نظافت مدام و ضدعفونی وسایل و اتاق بیمار به‌شدت ضرورت دارد.

بلافاصله پس از تمیز کاری حمام بروید و لباس‌هایتان را عوض کنید.

ظروف بیمار کرونایی

به دلیل احتمال انتقال ویروس بر روی ظروف غذا خوری مشترک بهتر است اگر امکان ضدعفونی قوی ندارید، از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی برای بیمار استفاده کنید. این ظروف به‌صورت عمده به فروش می‌رسند.توصیه می‌شود ظروف بلافاصله پس از استفاده در کیسه‌زباله انداخته شود. پس از هرکدام از این کارها حتماً دست‌هایتان را با الکل ضدعفونی‌کننده دست یا ژل ضدعفونی‌کننده دست ضدعفونی کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید.

سخن آخر در مورد بیماری

فراموش نکنید که برای برقراری ارتباط با بیمار کرونایی نیاز به تهیه برخی وسایل ضروری است. استفاده از الکل ضدعفونی ‌کننده دست، ژل ضدعفونی ‌کننده و ماسک پارچه‌ای زاپاس علاوه بر ماسک‌های پزشکی به‌شدت توصیه می‌شود.

کرونا روزی تمام می‌شود اگر هم تمام نشود همه واکسینه می‌شوند. این روزها می‌گذرد اما تنها چیزی که باقی می‌ماند انسانیت و مهربانی ما نسبت به یکدیگر است.

ارتباط صحیح اطرافیان با بیماران کرونایی بسیار مهم است، او فقط مبتلا به یک بیماری ویروسی واگیردار است و باید دوره قرنطینه را بگذراند. نحوه برخورد اطرافیان با بیمار می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی روی روحیه او داشته باشد. اگر بیمار دوست دارد به نشیمن بیاید و تلویزیون تماشا کند، او را منع نکنید. می‌توانید با استفاده از دو ماسک و حفظ فاصله دو متر و باز گذاشتن پنجره در کنار هم وقت بگذارید. این روابط و حضور او در جمع می‌تواند روحیه بیمار را بهبود بخشد. اگر فردی در منزل دو دوز واکسن را زده است سعی کند بیشتر با بیمار ارتباط عاطفی برقرار کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۰۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که کوویشیلد ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود، که شاید مرگبار باشد.

یک شکایت جمعی در بریتانیا ثبت شده و این ادعا را مطرح کرده است که این واکسن به مرگ و آسیب‌دیدگی‌های شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی است.

احتمال لختگی خون در بیماران کرونا بسیار بالاتر از دریافت کنندگان واکسن است

در حالی که آسترازنکا این ادعاها را رد می‌کند، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن «در موارد بسیار نادر، باعث تی‌تی‌اس (TTS)» یا سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی می‌شود، که مشخصه‌اش ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

به گزارش نشریه تلگراف، این شرکت در فوریه سال جاری در مدارک دادگاه گفته است: «تایید می‌شود که واکسن آز [آسترازنکا] می‌تواند، در موارد بسیار نادر، سبب تی‌تی‌اس شود. مکانیسم عامل این مسئله هنوز مشخص نیست.»

منبع: نورنیوز

کد خبر 848429 برچسب‌ها خبر مهم كرونا در ايران واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت