Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته سیاستی حمایت از کشاورزی قراردادی گندم توسط شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تصویب و از سوی وزیرجهاد کشاورزی و رئیس این شورا برای اجرا ابلاغ شد. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام  وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد در نامه‌ای به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک کشاورزی، مصوبه این شورا در زمینه "بسته سیاستی حمایت از کشاورزی قراردادی گندم" را ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متن تصویب نامه وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به شرح زیر است:

شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه  ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بسته سیاستی حمایتی از کشاورزی قراردادی گندم را به شرح ذیل تصویب کرد:

۱) تولیدکنندگانی که اقدام به تولید گندم از طریق کشاورزی قراردادی می‌کنند در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه از حمایت‌های زیر برخوردار می‌شوند:

- پاداش بهره وری به تولید کنندگان طرف قرارداد

- یارانه انتقال دانش و فناوری در تولید گندم

- یارانه حق بیمه گندم

- یارانه آزمون آب، خاک، گیاه و نسخه نویسی

- تسهیلات بانکی جهت تامین مالی

تبصره (۱): دستورالعمل میزان و نحوه پرداخت حمایت‌های موضوع این بند، حداکثر ظرف یک هفته توسط دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با مشارکت بنیاد ملی گندمکاران کشور، شرکت‌های مجری، نهاد‌های پشتیبان، سازمان‌ها و معاونت‌های تخصصی ذیربط تهیه و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود.

تبصره (۲): منابع مالی مورد نیاز این بند از محل اعتبارات مصوب در اختیار وزارت جهاد کشاورزی تامین می‌شود.

۲) شرکت‌های مجری کشاورزی قراردادی از حمایت‌های زیر برخوردار هستند:

الف) تسهیلات بانکی جهت تامین مالی خرید

ب) معافیت از شمول قیمت‌گذاری تکلیفی دولت در فروش کالا‌ها و فرآورده‌های تولیدی حاصل از خرید محصول کشاورزی قراردادی

ج) برخورداری از مزایای بند (۸) مندرجات ذیل یادداشت‌های فصل (۱۰) کتاب مقررات صادرات و واردات، منحصر به مباشرین طرف قرارداد موضوع این بند است.

۳) در صورتی که قیمت گندم صنف و صنعت و محصول تولیدی حاصل از آن به قیمت تکلیفی عرضه شود، شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف است نسبت به پرداخت مابه التفاوت آن به مجریان اقدام کند.

تبصره: قیمت تکلیفی محصول توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و مابه التفاوت آن محاسبه و به شرکت بازرگانی دولتی ایران برای اجرا اعلام می‌شود.

۴) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است نسبت به تامین تسهیلات مورد نیاز شرکت‌های غیر دولتی ارائه کننده خدمات فنی و مهندسی کشاورزی جهت خرید تجهیزات و فناوری‌های نوین برای آزمون آب، خاک و گیاه از محل اعتبارات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی و اقدام کنند.

۵) تامین کود و سم توسط نهاد‌های پشتیبان برای کشاورزان با رعایت تبصره (۵) ماده (۶) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود.

۶) صندوق بیمه کشاورزی مکلف است بر اساس اعلام مجری و در چارچوب قرارداد منعقده با تولید کننده نسبت به بیمه کشاورزان طرف قرارداد اقدام کنند.

- مجری کشاورزی قراردادی مکلف به پرداخت حق بیمه سهم کشاورز به صندوق بیمه کشاورزی است.

- نحوه پرداخت حق‌بیمه سهم کشاورز در چارچوب تفاهم فی مابین مجری کشاورزی قراردادی و صندوق بیمه کشاورزی تعیین خواهد شد.

۷) شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مکلف است بر اساس اعلام مجری و در چارچوب قرارداد منعقده با تولید کننده نسبت به تامین کود مورد نیاز کشاورزان طرف قرارداد اقدام کنند.

- مجری طرف قرارداد مکلف به پرداخت بهای کود تحویلی به شرکت همان خدمات حمایتی کشاورزی است.

- نحوه پرداخت بهای کود در چارچوب تفاهم فی مابین مجری و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تعیین خواهد شد.

۸) مجری کشاورزی قراردادی مکلف است بر اساس قرارداد منعقده با تولید کنندگان نسبت به بازپرداخت مطالبات نهاد‌های پشتیبان اقدام کنند.

- مجری کشاورزی قراردادی هزینه خدمات دریافتی از نهاد‌های پشتیبان را هنگام پرداخت بهای محصول کسر می‌کنند.

- نحوه پرداخت بهای خدمات به نهاد‌های پشتیبان در قالب تفاهمنامه فی‌مابین تعیین خواهد شد.

۹) شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلف است در خرید‌های تضمینی سال زراعی ۱۴۰۱ _۱۴۰۰ نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت خرید بخشی از گندم کشاورزان به صورت کشاورزی قراردادی حداقل به میزان ۲۰ درصد از سطح زیر کشت گندم کشور اقدام کند.

۱۰) بانک مرکزی مکلف است نسبت به تامین مبلغ بیست هزار میلیارد ریال تسهیلات جهت تأمین نهاده‌ها و خدمات اساسی مورد نیاز کشاورزان تحت پوشش کشاورزی قراردادی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد برای شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام کند.

تبصره ۱: سازمان برنامه بودجه کشور مکلف است بازپرداخت اصل و سود تسهیلات موضوع این بند را تضمین کنند.

تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است یارانه مورد نیاز پرداخت تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار تامین کنند.

۱۱) بانک کشاورزی مکلف است در راستای اجرای این مصوبه نسبت به تامین حداقل بیست هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد برای مجریان غیر دولتی کشاورزی قراردادی پرداخت کند.

تبصره: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است یارانه مورد نیاز پرداخت تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار تامین کند.

۱۲) دستورالعمل سیاست حمایتی محصولات به مجریان کشاورزی قراردادی ظرف مدت یک هفته از ابلاغ این مصوبه توسط دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با هماهنگی معاونت‌های تخصصی، بنیاد ملی گندمکاران کشور و بخش‌های ذی‌ربط تهیه و از سوی رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.   بیشتر بخوانید: تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی ایران  

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی وزیرجهاد کشاورزی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی وزیرجهاد کشاورزی شرکت بازرگانی دولتی ایران کشاورزی قراردادی گندم مجری کشاورزی قراردادی وزارت جهاد کشاورزی بسته سیاستی حمایت کشاورزی مکلف نهاد های پشتیبان موضوع این بند نسبت به تامین طرف قرارداد نحوه پرداخت پرداخت بهای اقدام کنند مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شعب این بانک در سال 1402 به منظور مشارکت در تامین پروتئین حیوانی سبد غذایی خانوارها در سراسر کشور، بالغ بر 140 هزار فقره تسهیلات به واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان و همچنین کشتارگاه ها، کارخانجات خوراک دام و صنایع عمل آوری، فرآوری، انجماد و بسته بندی محصولات گوشتی پرداخت کرده اند.

بر اساس این گزارش، از مجموع 306 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی فوق الذکر در مقطع یادشده ، بالغ بر 148 هزار میلیارد ریال در راستای تامین مالی واحدهای پرورش دام سبک و سنگین، نزدیک به 110 هزار میلیارد ریال برای احداث و راه اندازی مزارع پرورش طیور گوشتی، حدود 14 هزار میلیارد ریال در حمایت از پرورش آبزیان و 34 هزار میلیارد ریال به منظور ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با گوشت و فرآورده های گوشتی پرداخت شده است.

شایان ذکر است، بانک کشاورزی حمایت از زنجیره تولید و تامین گوشت با هدف تحکیم پایه های امنیت غذایی کشور را یکی از مهمترین اهداف خود می داند و با پرداخت تسهیلات متنوع در تمام مراحل زنجیره تامین، شامل تولید علوفه و خوراک دام تا احداث دامداری ها، مرغداری ها و استخرهای پرورش ماهی، راه اندازی واحد های پرورش ماهی در قفس، احداث کشتارگاه ها و واحدهای فرآوری محصولات گوشتی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تامین ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی، احداث واحدهای بسته بندی و نهایتا حمل و توزیع، از فعالان این حوزه و تامین پروتئین حیوانی در سبد غذایی خانوارها حمایت می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوارها در سال ۱۴۰۲
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید