Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، امسال روز جهانی قلب در روز چهارشنبه 29 سپتامبر(۷ مهر) مصادف شده است.

سید عابد توفیقان کارشناس بیماری قلب مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: دنیا در تلاش برای مبارزه با بیماری کووید 19 است و علی‌رغم کثرت مرگ‌های مربوط به کووید-19، بیماری‌های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ در دنیا است و تقریبا" 19میلیون نفر سالانه در سراسر دنیا به علت این بیماری‌ها فوت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد:  اکثریت این مرگ‌ها ناشی از بیماری کرونر قلب یا سکته مغزی  بوده است،که شامل 31 % کل مرگ‌های جهان است. بیماری کووید 19 برای میلیون‌ها بیمار قلبی _عروقی نگران کننده تر است.

وی با بیان اینکه بیماران قلبی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به انواع شدیدتر کووید19 است، گفت: بسیاری از بیماران قلبی بدلیل پاندمی کووید 19 برای انجام مراقبت‌های روتین و حتی در موارد اضطراری از مراجعه به درمانگاه، بیمارستان و ... وحشت دارند و طبق اصول پیشگیری از بیماری کووید-19 از دوستان و اقوام نیز دوری می‌کنند و جدا افتاده‌اند. در روز جهانی قلب از دنیا می‌خواهیم از ابزارهای دیجیتال سلامت و فضای مجازی برای ایجاد ارتباط  استفاده کنند.

توفیقان بیان کرد: هدف روز جهانی قلب امسال و سال های آینده، پیوند زدن سلامتی با قلب است و قلبهایمان را با سلامتی پیوند بزنیم شعار ملی این هفته است.

وی هدف از برگزاری این روز را ترغیب و تشویق مردم به انتخاب شیوه زندگی سالم با اعمال چند تغییر ساده به تضمین سلامتی قلب دانست و گفت: ترویج شیوه زندگی سالم و مشارکت همگانی برای ارتقای آگاهی و دانش عمومی به منظور ارتقای سلامت از دیگر اهداف نام‌گذاری روز جهانی قلب است.

کارشناس بیماری‌های قلبی- عروقی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۱۳ هزار مرگ در استان به ثبت رسیده که ۴ هزار و ۶۴۷ مورد ناشی از بیماری قلبی و عروقی بوده است.

وی بیان کرد: ۳۵.۷۱ درصد مرگ و میرها در استان براثر بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و عامل اصلی مرگ و میر در استان بوده است.


 *بیش از 70 هزار بیمار فشار خونی و دیابتی در سطح استان وجود دارد*

توفیقان با بیان اینکه با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده سلامت قلب خود را حفظ کنیم، به مردم توصیه کرد مصرف نوشابه‌ و آبمیوه‌های شیرین را کاهش دهید و به جای آن از آب و آبمیوه‌های طبیعی انتخاب کنیم.

وی با توصیه به اینکه مردم فعال‌تر زندگی کنند، گفت: تصمیم بگیریم در ۵ روز هفته ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت و متوسط داشته باشیم، یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد در طول هفته انجام دهیم.(در ۳ تا ۵ روز هفته).

توفیقان با بیان اینکه فشار خون یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: فشار خون به عنوان قاتل خاموش نامیده می‌شود
چون معمولا" هیچ علائم هشدار دهنده‌ای ندارد و بسیاری از افراد متوجه ابتلا به این بیماری نمی‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به جمعیت ۳۰ سال به بالا شیوع فشار خون در استان ۱۲.۶۶ درصد است البته احتمال اینکه بیماریابی مناسب نباشد وجود دارد به همین دلیل انتظار می‌رود شیوع فشار خون ۲۳ درصد باشد.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰ هزار و ۱۶ نفر در استان بیمار فشار خون دارند.

کارشناس قلب مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد قند خون را دیگر عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و افزود: بیماری قلبی و عروقی علت اکثریت مرگ‌ و میرها در افراد دیابتی است، بنابراین اگر بدون تشخیص و درمان باقی بماند می‌تواند فرد را در معرض خطر بیشتری از بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دهد.

وی بیان کرد: ۲۰ هزار و ۹۱۲ نفر از مردم استان معادل ۵.۲۹ درصد  دیابت دارند که انتظار می‌رود شیوع بیماری دیابت در استان ۷ درصد باشد.

توفیقان کلسترول بالا را دیگر عامل بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و عنوان کرد: کلسترول بالا سالانه منجر به مرگ ۴ میلیون نفر در جهان می‌شود، لذا توصیه می‌شود مردم در مراجعه به پایگاه‌های سلامت و درمانگاه از بهورز بخواهند علاوه بر فشار خون، میزان کلسترول خون و وزن و نمایه توده بدن را اندازه گیری کنند. سپس آن‌ها قادر خواهند بود خطر ۱۰ ساله احتمال بروز حوادث قلبی عروقی شما را محاسبه کنند و بر مبنای آن راهنمایی های لازم برای کاهش میزان خطر و ارتقای سلامت قلب را ارائه نمایند. در نتیجه می توانید با بکارگیری راهنمایی ها، سلامت قلب خود تضمین کنید.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس بیماری های قلبی و عروقی سلامت قلب فشار خون بالا مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بیماری های قلبی و عروقی کهگیلویه و بویراحمد روز جهانی قلب بیماری قلب بیماری ها فشار خون کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۶۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گفت: این دانشجویان در جشنواره تدریس برتر و جشنواره اقوام افتخارآفریدند.

سلیمان حسینی نیک افزود: وی ادامه داد: هم اکنون ۷۰۰ دانشجو معلم در دو دانشگاه پردیس کوثر و شهید ایزدپناه در شش رشته تحصیلی و دو مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند که در سال تحصیلی پیش رو ۴۰۰ دانشجوی دیگر به آنها افزوده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد