Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران با حضور مهندس محمدرضا شافعیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران، اعضای هیئت علمی این واحد دانشگاهی، دکتر مهدی عباس‌زاده جانشین مدیرکل شیلات و کارشناسان این اداره کل، از پروژه مشترک استفاده از ریز جلبک اسپیرولینا در تغذیه بچه ماهیان خاویاری به عنوان طرح مشترک میان جهاد دانشگاهی و اداره‌کل شیلات مازندران بازدید صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر مهدی جانشین مدیرکل شیلات مازندران در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: برنامه مشترک امروز در قالب تفاهم‌نامه‌ منعقد شده با جهاد دانشگاهی مازندران صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه اداره‌کل شیلات مازندران تصریح کرد: همواره به دنبال ارتباط با بخش‌های تحقیقاتی و دانشگاهی مازندران است تا مشکلی از موانع موجود در این بخش در سطح استان را برطرف کند.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات مازندران پروژه استفاده از ریز جلبک اسپیرولینا در تغذیه بچه ماهیان خاویاری از سوی اداره‌کل شیلات و جهاد دانشگاهی مازندران، به دنبال رفع یکی از بزرگترین مشکلات این صعنت در این استان است.

عباس‌زاده با بیان اینکه یکی از معضلات پرورش ماهیان خاویاری تلفات زیادی است که در مراحل اولیه زندگی در گذار تغذیه ای از جیره زنده و تر به جیره خشک اتفاق می افتد و در مزارع پرورش زیاد دیده می شود، گفت: در این پروژه، در مرحله اولیه، پس از تغذیه زنده و گذار به جیره خشک از میکروجلبک اسپرولینا استفاده شده است و با توجه به اثراتی که در گوارش و جذب نهایی این محصول در ماهیان خاویاری می گذارد، کاهش تلفات و افزایش ماندگاری بچه ماهیان خاویاری مورد انتظار است.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات مازندران ادامه داد: در مراحل اولیه تغذیه ای ماهیان خاویاری، سیستم گوارش و آنزیم‌های گوارشی ماهی در یک تغییرات جیره غذایی، به خوبی عمل نمی کند چرا که از غذای طبیعی به غذای دستی می رویم و آنزیم های گوارشی بخواهد این موضوع را بپذیرد تلفاتی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به هر راهکاری که باعث کاهش تلفات ماهیان خاویاری در مراحل اولیه رشد شود، نتیجه‌ای مثبت خواهد بود و سبب افزایش بهره وری می شود، اظهار کرد: این میکروجلبک ها به شرایط بهبود عملکرد گوارش ماهی کمک می کند تا مقاومت آنها افزایش یابد.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات مازندران با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با جهاد دانشگاهی، به دنبال استفاده متقابل از ظرفیت‌های یکدیگر هستیم، تصریح کرد: این طرح از سوی جهاد دانشگاهی ارائه شده و در مرکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شهید رجایی با در اختیار گذاشتن بچه ماهی از سوی اداره‌کل شیلات به مرحله اجرا درآمد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: استفاده از میکروجلبک اسپرولینا در چند مزرعه گرمابی اداره کل شیلات به صورت پایلوت و یکی از مزارع موجود در جهاد دانشگاهی نیز در حال اجرا است و باید دید چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات مازندران با اشاره به اینکه در این پروژه اختلاف معناداری در ماندگاری این بچه ماهیان خاویاری و افزایش رشد دیده شده است، گفت: ماهیان خاویاری یک گونه با ارزش محسوب می‌شود که در حال انقراض است و هرچه بتوانیم بهره وری را افزایش دهیم کمک فراوانی به تکثیر این ماهیان کرده‌ایم.

دکتر فاطمه قلی‌زاده نیز در حاشیه این بازدید از این طرح، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بازدید از بچه‌ ماهیان خاویاری مرکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شهید رجایی، بر اساس طرح مشترکی بود که بین جهاد دانشگاهی مازندران و اداره کل شیلات صورت گرفت، خاطرنشان کرد: میزان تلفات در بچه ماهی خاویاری بسیار بالا است و برای رفع این چالش از ریزجلبک اسپرولینا استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه این ریزجلبک را به جیره غذایی این بچه ماهی اضافه کردیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه نتایج موفقیت آمیزی در این طرح به دست آمد و میزان تلفات به اندازه زیادی کاهش یافت، قرار شد این ریزجلبک در سال های آینده برای تولید بچه ماهی خاویاری مورد استفاده قرار دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی جلبک اسپرولینا استانی علمی و آموزشی جهاد دانشگاهی مازندران بچه ماهیان خاویاری بچه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۹۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگزینی بیش از ۲ کیلومتر نیوجرسی جای گاردریل در جاده‌های مازندران

محسن یمینی رئیس اداره ایمنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران گفت: عملیات جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل در جاده‌های این استان ادامه دارد و تاکنون عملیات جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل در برخی از محور‌های استان از جمله محور‌های فریدونکنار - آمل، ساری-قائمشهر، ساری-لاریم و ساری - نکا به طول ۲ کیلومتر در یک ماه گذشته اجرایی شد.

او ارتقاء امنیت جاده‌ها را مهم‌ترین دلیل جایگزین کردن نیوجرسی دانست و افزود: با توجه به تردد سالانه میلیون‌ها مسافر و گردشگر در جاده‌های مازندران و بالا بودن میزان تصادفات، یکی از راه‌های کاهش خسارات ناشی از تصادفات و افزایش امنیت جاده‌ها جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل است.

رئیس اداره ایمنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران گفت: عملیات خط کشی، نصب تابلو و علائم، آشکار سازی نقاط پر تصادف، جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و همچنین احداث روشنایی نقطه‌ای از دیگر برنامه‌های اجرایی این اداره بوده که با جدیت در دست اجراست.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • جایگزینی بیش از ۲ کیلومتر نیوجرسی جای گاردریل در جاده‌های مازندران
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد