Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@23:55:08 GMT

نرخ بیکاری در بوشهر ۱۰.۵ درصد اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۶۴۴۱

نرخ بیکاری در بوشهر ۱۰.۵ درصد اعلام شد

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١٤٠٠ را منتشر کرد.

در این طرح، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ٩,٦ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه پارسال (تابستان ١٣٩٩)، ٠.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

١ درصد افزایش یافته است.

بنا به اعلام مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در استان بوشهر در تابستان امسال، ۳۸.۴ بوده در حالی که این عدد در تابستان پارسال، ۳۷.۶ دهم بوده است. به عبارت دیگر نرخ مشارکت اقتصادی ۸. درصد افزایش یافته است.

نسبت اشتغال نیز در تابستان امسال در استان بوشهر ۳۴.۴ درصد و در تابستان پارسال، ۳۳.۶ دهم درصد بوده است که نشان می‌دهد این آمار افزایش ۸. درصدی داشته است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۰ در استان بوشهر ۱۰.۵ درصد بوده در حالی که در تابستان ۱۳۹۹، این آمار ۱۰.۶ درصد بوده است. این عدد نشان می‌دهد نرخ بیکاری ٠.١ درصد کاهش یافته است.

بررسی جدول ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ۱۱ استان کشور نرخ بیکاری‌شان بیشتر از بوشهر است و ۱۹ استان نرخ بیکاری کمتری نسبت به این استان دارند.

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١٤٠٠ نشان می‌دهد، در تابستان امسال، به میزان ٤١,١ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر در کشور از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٩) ٠.٧ درصد کاهش یافته است.

بر اساس طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١٤٠٠، جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤٠٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه پارسال ١٣٧ هزار نفر کاهش داشته است.

همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٠، بخش خدمات با ٤٨,٨ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣,٨ درصد و کشاورزی با ١٧.٤ درصد قرار دارند.

بنا به اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٥,٧ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠٠ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٩) ٢.٦ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٠، ١٧,٦ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان١٣٩٩، به میزان ٠.٧ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٠، ٩,٥ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٦.٥ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

اطلاعات نتایج یاد شده به­ صورت تفصیلی به­ زودی در درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نرخ بیکاری اشتغال بیکاری درصد افزایش یافته نسبت به فصل مشابه مرکز آمار ایران تابستان ١٤٠٠ نشان می دهد ١٥ ساله و بیش نرخ بیکاری بوده اند بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۶۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است

محققان ام‌آرای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا،  شاید بسیاری از شما این جمله معروف فیلم «داستان عامه‌پسند» (Pulp Fiction) به کارگردانی کوئنتین تارانتیونو را به خاطر داشته باشید. امروز محققان بر این باورند که احتمال دارد این ادعای فیلم واقعیت داشته باشد، چرا که نتایج یک پژوهش اخیرا نشان داده مغز انسان ممکن است به مرور زمان بزرگ‌تر شود.

به گزارش نیویورک‌پست این نتایج می‌تواند به پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ناشی از افزایش سن کمک کند.

دانشمندان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) دریافته‌اند حجم مغز افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، از مغز افرادی که در دهه ۱۹۳۰ متولد شدند، ۶.۶ درصد و مساحت آن هم ۱۵ درصد بیشتر است. این پژوهش در ماه مارس در مجله مغز و اعصاب جاما (JAMA Neurology) منتشر شد.

چارلز دی کارلی، نویسنده این مطالعه و استاد برجسته مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «در تعیین اندازه مغز، ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کند، اما نتایج ما نشان داد که عوامل خارجی مانند عوامل بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هم ممکن است تاثیر داشته باشند.»

محققان به این منظور شواهد به‌دست‌آمده از «تحقیق قلب فرامینگهام» (Framingham Heart Study) را بررسی کردند؛ مطالعه‌ای بلندمدت درباره عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی که از سال ۱۹۴۸ در شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست در ایالات متحده آغاز شد و حدود ۷۵ سال ادامه یافت و در حال حاضر شرکت‌کنندگان نسل دوم و سوم را بررسی می‌کند.

محققان ام‌آرای مغز شرکت‌کنندگان با میانگین سنی ۵۷ سال را که بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۸ متولد شده بودند، در بازه زمانی بین مارس ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۱۹ بررسی کردند و با ارزیابی اسکن مغز سه هزار و ۲۲۶ شرکت‌کننده (۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد) به یک الگوی قابل‌توجه رسیدند: حجم مغز (حجم داخل جمجمه) به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد.

بر این اساس، در طول دهه ۱۹۳۰، متوسط حجم مغز یک هزار و ۲۳۴ میلی‌مترمکعب بود اما در دهه ۱۹۷۰ میانگین حجم مغز به یک هزار و ۳۲۱ میلی‌مترمکعب رسید که افزایشی ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد. سطح قشر مغز (سطح مغز) هم افزایش یافت و از دو هزار و ۵۶ سانتی‌مترمربع در متولدهای دهه ۱۹۳۰، به دو هزار و ۱۰۴ سانتی‌متر مربع در متولدان دهه ۱۹۷۰ افزایش یافت.

محققان این افزایش اندازه را در ماده خاکستری، ماده سفید و هیپوکامپ مغز (بخشی از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است) نیز مشاهده کردند.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این نتایج دلگرم‌کننده‌اند، زیرا می‌توانند به معنای کاهش زوال عقل ناشی از افزایش سن، مانند آلزایمر باشند. به این معنی که داشتن مغز بزرگ‌تر می‌تواند نشان‌دهنده بهبود رشد و سلامتی مغز باشد، همچنین از ذخیره مغزی بزرگ‌تری خبر می‌دهد و ممکن است آثار دیرهنگام بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل را که به افزایش سن مربوط می‌شوند،‌ کاهش دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • سه راهه ورودی شهرعالیشهر به زودی روشن می‌شود