Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@00:59:59 GMT

ناکامی طرح اشتغالزایی در روستاهای قم

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۶۸۲۳

ناکامی طرح اشتغالزایی در روستاهای قم

روح‌الله کریمی - همشهری آنلاین

 قم کم‌ترین جمعیت روستایی را درمیان استان‌های کشور دارد؛ حدود ۵درصد از جمعیت این استان در بیش‌ از ۲۵۰روستا زندگی می‌کنند. در دهه‌های اخیر به‌دلیل تداوم خشکسالی‌ها و کاهش درآمد روستاییان، بسیاری از جوانان جویای کار، زندگی شهری را به بیکار بودن در روستاها ترجیح دادند.

شاید بتوان «حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری» را به‌عنوان یکی از طرح‌هایی نام برد که توانست پای جوانان را به ماندن در روستا بند کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح بارقه امیدی در دل جوانان روستایی قم ایجاد کرد که ازسر بیکاری و ناچاری به شهرها کوچ نکنند.

بسیاری از جوانان روستایی با دریافت تسهیلات، کسب‌وکارهای جدیدی به راه انداختند و مشغول فعالیت شدند، اما نوسان اقتصادی ازجمله بالارفتن نرخ تورم و همه‌گیری ویروس کرونا، برای تولیدکنندگان مناطق روستایی و عشایری مشکل‌ساز شده‌است؛ درحال‌حاضر شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای رقم خورده‌است که برخی طرح‌های اقتصادی در میانه راه متوقف شده‌اند و برخی متقاضیان توانایی پرداخت حقوق و حق بیمه کارگران را ندارند.

چالش‌های موجود

یک جوان روستایی استان در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: وقتی قیمت نهاده‌های دامی افزایش سرسام‌آوری را تجربه می‌کند، چاره‌ای نداریم به‌جز اینکه کارگران را تعدیل کنیم. برای ما صرفه اقتصادی ندارد که هم هزینه خرید نهاده‌های دامی را با قیمت گزاف پرداخت کنیم و هم به کارگران حقوق بدهیم و حق بیمه آنها را پرداخت کنیم.

یک کارگر فعال در گلخانه هم می‌گوید: برای تولیدکنندگان فصلی قوانین حمایتی موثری وجود ندارد. مشاغل مربوط به گلخانه و برخی طرح‌های کشاورزی و باغداری در طول سال دائمی نیستند و ما در تعدادی از ماه‌های سال بیکار هستیم و حق بیمه کارگران نیز به‌طورکامل پرداخت نمی‌شود.

بررسی ۷۶۷طرح اشتغال‌زایی

از زمان آغاز طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری، ۲کمیته فنی و نظارت در استان قم تشکیل شده‌است که کمیته فنی به بررسی طرح‌های اشتغال‌زایی متقاضیان در سامانه «کارا» و تطبیق آنها با آیین‌نامه می‌پردازد و سپس متقاضیان را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌کند. کمیته نظارت هم نحوه اجرای طرح‌ها و اشتغال‌زایی انجام شده را مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم گزارشی از نحوه اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری ارائه می‌دهد و می‌گوید: از ابتدای سال۱۳۹۷ تاکنون، ۷۶۷طرح اشتغال‌زایی بررسی و به بانک‌های عامل معرفی شده‌است که از این تعداد، ۵۲۷طرح مربوط به دستگاه‌های حمایتی بوده‌است.

«سیدرضا علیزاده طباطبایی» می‌افزاید: از میان طرح‌های دستگاه‌های حمایتی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با ۴۷۴طرح در رتبه نخست قرار دارد و بنیاد شهید و امورایثارگران با ۴۶طرح و بهزیستی با ۷طرح در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی مجموع اعتبارات نهادهای حمایتی که به طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی و عشایری اختصاص پیدا کرده را ۲۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: کمیته امداد امام‌خمینی(ره) ۱۹میلیاردو ۵۰۰میلیون تومان، بنیاد شهید و امورایثارگران با ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان و بهزیستی با ۳۰۰میلیون تومان دراین طرح‌ها مشارکت کردند.

 به‌گفته علیزاده‌طباطبایی، شهرستان کهک به‌دلیل برخورداری از قابلیت‌های گردشگری و کشاورزی با ۳۲۱طرح، بیشترین طرح‌های اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده‌است و بخش خلجستان نیز با ۶۹طرح، در پایین‌ترین رده جدول ازنظر تعداد طرح‌های ارائه شده قرار دارد.

درخواست‌هایی که بی‌پاسخ ماند

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم مجموع اعتبارات ابلاغ شده در قانون ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را ۲۳۹میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: اعتبارات اختصاص داده شده ۲۳۵میلیارد تومان است که تاکنون ۱۹۹میلیارد تومان پرداخت شده و مقداری از این اعتبارات برگشت خورده و ۱۶میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان بقیه موجود است که به‌زودی با ارائه چند طرح اشتغال‌زایی، برای این مبلغ نیز تعیین‌تکلیف می‌شود.

 علیزاده‌طباطبایی می‌افزاید: درباره اختصاص تسهیلات کمکی به طرح‌های نیمه‌تمام، تجدیدنظر در سرانه اشتغال که ۱۵۰میلیون‌تومان است، افزایش تسهیلات ابلاغی سال۱۳۹۷، رعایت سهم بخش‌ها و مسائل دیگر مکاتبه‌هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و همچنین سازمان برنامه و بودجه انجام شده، اما هنوز پاسخ روشنی دریافت نشده‌است.

وی با پذیرش مشکلاتی مانند همخوانی نداشتن اشتغال واقعی و اشتغال موردتفاهم، مهم‌ترین دلیل این مسأله را همه‌گیری ویروس کرونا و نوسان اقتصادی و تورم موجود در کشور می‌داند.

 علیزاده‌طباطبایی اضافه می‌کند: برخی بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات تکمیلی ۴۰درصد با مشکلاتی مواجه هستند که درحال پیگیری برای رفع این موانع هستیم. موضوع به‌روزرسانی نشدن اطلاعات پرداختی‌ها و اشتغال ایجاد شده ازسوی برخی بانک‌ها نیز به‌زودی رفع می‌شود.

ثبت اشتغال غیرواقعی

همه اینها درحالی‌است که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی متقاضیان تسهیلات اشتغال‌زایی برای اینکه نظر کمیته فنی را جلب کنند، شاغلین خود را به‌صورت غیرواقعی در سامانه «کارا» ثبت کرده‌اند. با توجه به اینکه اصلاح اعداد ازسوی دبیرخانه طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری امکان‌پذیر نیست، در بررسی کمیته نظارت انحراف از طرح‌ها مشهود است.

  «علی رمضانی» مسئول کمیته نظارت طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری اشتان با بیان اینکه از ۳۰۰طرح اشتغال‌زایی بازدید شده‌است، می‌افزاید: ۲۳طرح درحال تکمیل و ۱۸طرح نیمه‌تمام مانده و بقیه طرح‌ها اجرایی شده‌است. طرح‌های درحال تکمیل با اختصاص ۷۵میلیارد تومان تسهیلات، باید ۳۵۲فرصت شغلی ایجاد کنند، اما بعضی از طرح‌های نیمه‌تمام اگر تسهیلات تکمیلی ۴۰درصدی را هم دریافت کنند، قابلیت بهره‌برداری نخواهند داشت و ما نمی‌دانیم با این طرح‌ها که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در آنها انجام شده‌است، چه کار کنیم.

انحراف ۷۰درصد از طرح‌ها

وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم براساس بخشنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی نظارت کنیم، باید بیش‌از ۷۰درصد از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی غیرفعال شوند، اما تلاش می‌کنیم این طرح‌ها را از طریق تعامل با متقاضیان به بهره‌برداری برسانیم.

رمضانی همچنین با تأیید حذف بیمه بعضی از کارگران در طرح‌های اشتغال‌زایی می‌افزاید: برخی از این طرح‌ها مانند گلخانه‌ها و برداشت گل‌محمدی به‌صورت فصلی  اجرا می‌شوند. این طرح‌ها ازنظر تعهدهای بیمه‌ای و اشتغال با مشکلاتی مواجه هستند. وی اضافه می‌کند: در بخش دامداری‌ها نیز به‌دلیل گران بودن نهاده‌های دامی، متقاضیان تسهیلات بانکی از کارگران استفاده نمی‌کنند و خودشان دراین واحدها به کار مشغول می‌شوند.

کد خبر 629880

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مناطق روستایی و عشایری طرح های اشتغال زایی علیزاده طباطبایی طرح اشتغال زایی توسعه اشتغال طرح ها طرح ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۶۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در راستای کمک به اشتغال‌زایی در حوزه معدن هفت واحد معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۹۷ میلیارد ریال احیا شد.

مجید گلشنی‌منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در راستای کمک به اشتغال‌زایی در حوزه معدن هفت واحد معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۹۷ میلیارد ریال احیا شد.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی انجام شده عمده مشکل واحدهای صنعتی در استان کمبود نقدینگی، بدهی بانکی و تأمین مواد اولیه است، اضافه کرد: در همین راستا مشکل ۱۵ واحد صنعتی با اشتغال‌زایی برای یک هزار و ۸۲۵ نفر حل شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان به لحاظ تولیدات صنعتی جایگاه خوبی در کشور دارد، اضافه کرد: در حال حاضر تولیدات استان به ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود.

گلشنی‌منفرد افزود: از این تعداد، ۱۳ کشور در سال گذشته به مقاصد صادراتی استان افزوده شده است و در سال‌جاری نیز ۳۲ کالای جدید صادراتی به سبد محصولات صادراتی استان اضافه شد.

وی افزود: سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

کد خبر 747651

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغالزایی در سال ۱۴۰۳/ سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان
  • ۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه پرداخت شد
  • ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • طرح هادی در ۶۰ درصد روستاهای ایجرود اجرا شد
  • چرا وام سرباز ماهر و ازدواج پرداخت نمی شود؟
  • رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی