Web Analytics Made Easy - Statcounter

همسر جمال خاشقچی نویسنده منتقد عرب از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواست دولت عربستان را به خاطر قتل بی رحمانه این نویسنده پاسخگو بداند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: درخواست همسر خاشقچی روز جمعه و سه سال بعد از قتل این نویسنده مطرح شده است.

خدیجه چنگیز در سومین سالگرد قتل همسرش به واشنگتن سفر کرده تا در مقابل سفارت عربستان اعتراض کند و در یک مراسم اعتراضی شبانه در مقابل کنگره آمریکا حاضر شود؛ جایی که او پرتره ای از خاشقچی را رونمایی کرده که در روزنامه ها منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نارضایتی خود را از دیدار جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن در آستانه سالگرد همسرش با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ابراز کرد؛ فردی که به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا دستور قتل خاشقچی را داده بود.

همسر خاشقچی در مراسم شبانه ای که توسط گروه های مدافع حقوق بشر سازمان دهی شده بود پرسید: آیا این همان پاسخگویی است که دولت بایدن وعده آن را داده بود؟ ولیعهد عربستان جمال را از من و همه جهان گرفت. آیا او را پاسخگو می دانید یا به چنین قاتلانی پاداش می دهید؟

خاشقچی نویسنده مشهور عرب در یک تبعید خود خواسته در آمریکا بسر می برد. وی نویسنده منتقد ولیعهد عربستان در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود.

خاشقچی در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ به منظور پر کردن اسناد ازدواج با همسرش که تبعه ترکیه است وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. مقامات ترکیه  و آمریکایی گفته اند تیمی از سعودی ها در آنجا منتظر او بودند و بدنش را مثله کردند که هرگز هم بقایای آن پیدا نشد.

رئیس جمهوری آمریکا در دولت دونالد ترامپ با کم اهمیت نشان دادن این موضوع بیان کرد که بسیار مهم تر است که عربستان سلاح های آمریکایی را از این کشور خریداری کند. ترامپ همچنین همراهی عربستان با این کشور در دشمنی با ایران را مهم تر می دانست.

بایدن وعده داده بود موضع سختگیرانه تری را بکار بندد و با از محرمانگی خارج کردن اطلاعات مربوطه، تحریم های بیشتری را علیه سعودی ها اعمال کند حتی اگر این تحریم ها شامل شخص ولیعهد عربستان نشود.

فرانس پرس نوشت: مقام های آمریکایی گفته اند سفر سالیوان به عربستان که ولیعهد درآنجا نقش وزیر دفاع را نیز برعهده دارد عمدتا برای مذاکره درباره بحران یمن است.

کاخ سفید تا کنون در مورد جزئیات ماموریت سفر سالیوان به امارات متحده عربی و عربستان اطلاعات دقیقی منتشر نکرده است.

روابط عربستان و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به خوبی پیش رفت اما جو بایدن پس از به قدرت رسیدن به شدت بخاطر پرونده قتل جمال خاشقچی خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به ریاض اعتراض کرد و به دنبال اعتراضات صورت گرفته در آمریکا به نقض حقوق بشر در عربستان روابط فیمابین آنها به سردی گرایید./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ولیعهد عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۷۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با امیر قطر درباره توافق پیشنهادی برای آزادی گروگان‌ها(تبادل اسرا) و آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  در گفت‌وگو با امیر قطر تاکید کرد که واشنگتن با مصر و قطر برای تضمین اجرای مفاد توافقنامه آزادی گروگان‌ها و آتش بس در غزه همکاری خواهد کرد.

این بیانیه افزود: دو طرف‌ آمریکایی و قطری در مورد ابتکارهای جاری برای افزایش ارسال کمک‌ها به غزه گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن از تلاش‌های امیر قطر و مقامات دوحه برای آزادی همه گروگان‌ها(اسرا) تشکر و قدردانی کرد.

این بیانیه تاکید کرد که بایدن و امیر قطر بر ادامه هماهنگی مستقیم و نیز از طریق تیم‌های مربوطه طی روزهای آینده توافق کردند.

فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماسدیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهحماس: تسلیم هیچ فشار آمریکایی در مذاکرات نمی‌شویمرسانه عبری طرح جدید پیشنهادی به حماس را رسانه‌ای کرد

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن