Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه هفته قبل از دیدار سران کشورها در اجلاس اقلیمی، که به باور کارشناسان آینده کره زمین را تعیین خواهد کرد، برندگان جوایز نوبل هم مشخص می‌شوند. برخی کارشناسان بر این باورند امسال نوبت گرتا تونبرگ است این جایزه را ببرد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، برنده معتبرترین جایزه سیاسی دنیا در روز هشت اکتبر مشخص می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند انتخاب برندگان معمولا باعث حیرت بسیاری شده اند اما کارشناسان بر این باورند برای اینکه بهتر بتوان برنده را حدث زد باید به موضوعات مهم جهانی نگاه کرد که اعضای 5 کمیته انتخاب کننده برنده ها به آن ها توجه دارند.

اجلاس اقیمی COP26 در ماه نوامبر در اسکاتلند برگزار می شود، اجلاسی که موضوعات اقلیمی و هشدار در باره آن خواهد پرداخت. دانشمندان این اجلاس را به عنوان آخرین فرصت برای تعیین اهداف برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه ای در دهه آینده می دانند، و اجلاسی حیاتی برای اینکه افزایش دما کره زمین را در محدوده کمتر از 1.5 درجه سانتی گراد بشود نگه داشت.

حالا اگر گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست، بتواند این جایزه را از آن خود کند می تواند به عنوان دومین فرد جوان بعد از ملاله یوسفزی پاکستانی، باشد که این جایزه را برنده می شود.

دان اسمیت، مدیر اجرایی موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم می گوید: کمیته نوبل اغلب پیغامی می فرستد. و این پیغامی مهم برای COP26 خواهد بود.

دیگر موضوعاتی که کمیته می خواهد به آن اشاره کند دموکراسی و آزادی بیان است.  به این معنی که این جایزه برای گروه های آزادی مطبوعات مثل کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (Committee to Protect Journalists) یا گزارشگران بدون مرز (Reporters Without Borders) هم تعلق می گیرد یا برای یکی از مخالفان بزرگ سیاسی چون رهبر فراری مخالفان بلاروس، سوتلانا تیخانوفسکایا یا فعال سیاسی زندانی روسیه الکسی ناوالی.

هنریک اوردال، از موسسه تحقیقات صلح اسلو هم می گوید: برنده اگر یک گروه مدافع روزنامه نگاران باشد به این معنی خواهد بود که بحث بزرگی درباره اهمیت گزارش دهی مستقل و مقابله با اخبار جعلی برای دولت های دموکراتیک به پا خواهد شد.

اما اگر ناوالی یا تیخانوفسکایا برنده شوند بازتابی از جنگ سرد خواهد بود، آن موقع جایزه صلح نوبل و نوبل ادبیات به ترتیب به آندری ساخاروف روسی و الکساندر سولژینتسین روس رسید.

گروه هایی چون سازمان جهانی بهداشت یا گروه تامین واکسن کواکس (COVAX) هم به دلیل درگیری که با شیوع بیماری کرونا داشتند در میان نامزدهای این انتخاب هستند. اما تحلیلگران بر این باورند که این گروه ها شانس کمتری برای برنده شدن دارند: پیتشر این کمیته در سال گذشته هم این سازمان ها را نامزد دریافت جایزه اعلام کرده بود و برنامه جهانی غذا سازمان ملل را انتخاب کرد.

A view of the room where the Nobel Peace Prize is announced, at Norwegian Nobel Institute in central Oslo, Norway September 14, 2021. REUTERS

هرچند نمایندگان هر کشوری می توانند افرادی را برای دریافت جایزه نوبل معرفی کنند اما در سال های اخیر این قانون گذارن نروژ بودند که نامزدهای جایزه نوبل را معرفی کرده اند.

بررسی های رویترز نشان می دهد که این بار بخت تونبرگ، ناوالی، تیخانوفسکایا و WHO بلندتر ازدیگران است.

بررسی های کمیته معمولا به سوری سری انجام می شود. اما گفته می شود که امسال بیش از 329 نامزد به این کمیته معرفی شده اند.

 

برچسب هاالکسی ناوالی انرژی امروز جایزه صلح نوبل خبرگزاری بین‌المللی رویترز (Reuters) سوتلانا تیخانوفسکایا کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (Committee to Protect Journalists) گرتا تونبرگ گزارشگران بدون مرز (Reporters Without Borders)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی امروز جایزه صلح نوبل سوتلانا تیخانوفسکایا کمیته حفاظت از روزنامه نگاران Committee to Protect Journalists گرتا تونبرگ گزارشگران بدون مرز Reporters Without Borders آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو گرتا تونبرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۹۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژست برنده اکبرپور در خوش و بش با سپاهانی‌ها!

به گزارش "ورزش‌سه"، تیم فوتبال سپاهان به نظر می‌رسید خیلی راحت‌تر از چیزی که اتفاق افتاد، موفق به شکست حریف دسته اولی خود شود که در رتبه سیزدهم لیگ آزادگان قرار دارد.

با این حال سپاهان که دل به گل کاوه رضایی در نیمه اول خوش کرده بود، در دقیقه 89 با شوتی کم نظیر غافلگیر شد و در حالی که همه در انتظار ضربات پنالتی بودند، سپاهانی‌ها با اشتباه بازیکن استقلال و کم تجربگی‌ای که انجام داد، به یک پنالتی رسید ودر دقیقه 117 گل پیروزی بخش را به ثمر رساند.

در واقع به همین دلیل هم بود که سیاوش اکبرپور در پایان مسابقه از عملکرد بازیکنانش رضایت داشت. سپاهان و استقلال ملاثانی از هیچ منظری قابل مقایسه با هم نیستند و بی‌شک برای اکبرپور که در سال‌های ابتدایی دوران مربیگری خود قرار داد، بازنده شدن مقابل تیم قدرتمند، پرستاره و متمول سپاهان رضایت‌خاطر و امیدواری به آینده‌ای را به همراه داشته که سبب شد در پایان مسابقه یکی یکی با سپاهانی‌ها گرم بگیرد و سپس به سمت بازیکنان خودی برود و به آنها بابت نمایشی که داشتند خسته نباشید بگوید.

ویدئو: 331136

دیگر خبرها

  • شروع ساخت «نارنیا» گرتا گرویگ در آگوست/ فیلمبرداری ۷ ماهه!
  • درخشش تازه لیونل مسی در اینترمیامی؛ اینبار بریس!
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • جو کول پیش‌بینی می‌کند؛ از قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تا قهرمان یورو و برنده توپ طلا
  • استقلال و پرسپولیس، یک برنده و یک بازنده!
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • ژست برنده اکبرپور در خوش و بش با سپاهانی‌ها!
  • قهرمانی دختران تنیس در رقابت‌های غرب آسیا
  • « لوران کانته » فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • «لوران کانته» فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت