Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@23:21:17 GMT

ارتقای فرهنگ شهری از الزامات توسعه پایدار است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۹۲۵۸

ارتقای فرهنگ شهری از الزامات توسعه پایدار است

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: مشارکت دادن شهروندان در امور شهری، نظرخواهی از آنان، اثردادن نتایج نظرخواهی در برنامه‌ها و طرح‌های شهری، موجب نگهداشت بهتر شهر می‌شود و برنامه ریزان و مدیران را مدیریت بهتر مسائل شهری یاری می‌کند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای ایران منوط به فراهم آوردن بسترها و زیرساخت‌های متناسب است تا مدیریت شهری در قالب این بسترها رویکردها و سیاست‌های خود را پیاده سازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اقدامات مدیریت شهری باید در دو حوزه کالبدی و فرهنگی مورد توجه باشد تا ارتقای کیفیت حیات شهری به واقع محقق شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: امروزه شهرهای کشور با مشکلات زیادی هم در حوزه کالبد و ساختار و هم در حوزه فرهنگ و آموزش مواجه است و همین امر موجب شده شهروندان با مشکلات زیادی دست به گریبان باشند.

ابراهیمی تصریح کرد: شاخصه‌های مختلفی برای سنجش میزان کیفی حیات شهری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به سهولت دسترسی به حمل و نقل شهری، میزان مشارکت شهروندان در امور شهر، ایجاد و فراهم آوردن تسهیلات شهری، مدیریت بازیافت، امنیت، عدالت اجتماعی، توزیع متناسب منابع شهری و مدیریت بهینه بحران اشاره کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد زیر ساختارهای کالبدی در شهرهای ما بیشتر از ساختارهای فرهنگی و آموزشی مورد توجه بوده است و همین امر موجب شده تا شاخصه‌های مرتبط با فرهنگ شهروندی چندان اثرگذاری بر کیفیت زندگی شهری نداشته باشد و حیات شهری به واقع محقق نشود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: مشارکت دادن شهروندان در امور شهری، نظرخواهی از آنان، اثر دادن نتایج نظرخواهی در برنامه‌ها و طرح‌های شهری، موجب نگهداشت بهتر شهر می‌شود و برنامه‌ریزان و مدیران را در مدیریت بهتر شهر یاری می‌کند.

ابراهیمی اضافه کرد: این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که شهروندان در هر محله، هر منطقه و یا حتی در سطوح فرامنطقه‌ای و فرامحله‌ای نسبت به رویدادهای در حال وقوع حساس می‌شوند و سعی دارند این مسائل را با کمک مدیران حل کنند.

وی تاکید کرد: البته در برخی امور شهر نظرخواهی از مردم انجام می‌شود اما این بخشی از فرآیند است و اگر به واقع بخواهیم مشارکت مردمی محقق شود باید نتایج نظرخواهی را در طرح‌ها و برنامه‌ها و در تمامی فرآیندهای شهری اثر دهیم و بستری را فراهم کنیم تا شهروندان خود تمایل به مشارکت داشته باشند.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: چنانچه شاخصه‌های مرتبط با فرهنگ شهروندی با کمک سازمان‌های دخیل در امر فرهنگ شهری مورد توجه قرار بگیرد و ارتقا پیدا کند، می‌توان امیدوار بود کم و کاستی‌های مرتبط با حوزه‌های طراحی شهری نیز کاهش پیدا کند.

کد خبر 526110

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر برنامه ریزی شهری مدیریت شهری کیفیت زندگی کیفیت زندگی در شهر بهبود کیفیت زندگی شهری مسائل شهري عدالت اجتماعی مشارکت شهروندان مشارکت شهروندان در طراحی شهر مشارکت شهروندان در امور شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری امور شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۹۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین به مناسبت هفته سلامت در دیدار با دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه عمومی استان قزوین گفت: اگر به سواد سلامت اهمیت داده نشود و جدی گرفته نشود، عوارض متعددی را در حوزه‌های مختلف زندگی برای فرد در پی خواهد داشت.

این مقام مسوول با اذعان به اینکه افزایش ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه باعث کاهش هزینه‌های درمان و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؛ گفت: ارتقای سواد سلامت افراد، باعث می‌شود که فرد، جامعه‌ای ایمن و امید به زندگی بیشتری داشته باشد.

دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان هم ضمن تبریک هفته سلامت و قدردانی از زحمات کادر سلامت، گفت: تلاش برای هم‌افزایی در ارتقای سرانه مطالعه کتاب و آشنایی بیشتر دو حوزه بهداشت و کتاب‌خوانی و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌ها به عنوان یک مکان فرهنگی و اجتماعی برای خدمات‌دهی به افراد، بدون هیچ محدودیتی است.

گفتنی است، این نشست به منظور سلامت خانواده و فرهنگ سلامت در اداره کل کتابخانه عمومی قزوین برگزار شد و مقرر شد که با همکاری بین دو حوزه، مسابقه کتابخوانی با موضوع سلامت روان در سامانه مسابقات کتابخوانی برای عموم مردم برگزار شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900612

دیگر خبرها

  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد