Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، با نزدیک شدن موعد بررسی جزئیات «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار» در مجلس شورای اسلامی که به شکستن انحصار بازار خدمات حقوقی منجر خواهد شد، فعالیت‌های کانون‌های وکلا و وکلای دادگستری به عنوان ذی‌نفعان انحصار موجود در بازار خدمات حقوقی، وارد مرحله تازه‌ای شده است. مرحله‌ای که در آن کانون‌های وکلا سعی دارند با ارائه آمارهای اغراق شده و تحلیل‌های نادرست افکار عمومی و اذهان نمایندگان مجلس را نسبت به طرح مذکور مخدوش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین اظهارات مسئولین نهاد وکالت، جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) روز گذشته در اظهاراتی خطاب به نمایندگان مجلس با مقایسه سرانه تعداد وکل در ایران با کشورهای چین و فرانسه ادعا کرد که وضعیت سرانه وکیل و بهره مندی مردم از خدمات حقوقی بسیار مناسب است!

وی با بیان اینکه در ایران به ازای هر ۹۰۰ شهروند، یک وکیل و مشاور حقوقی داریم، گفت: در چین به ازای هر ۲۹۵۰ شهروند یک وکیل و در فرانسه حدودا به ازای هر ۹۶۰ شهروند یک وکیل وجود دارد.

فاصله ۱۵ هزار نفری آمار رئیس اسکودا با آمار اعلامی تعداد وکلا

به عبارت دیگر با توجه به جمعیت ۸۵ میلیونی کشور بنابر آمار رئیس اسکودا باید در حال حاضر حدود ۹۵ هزار وکیل دادگستری داشته باشیم. این در حالی است که طبق آخرین آمارهای ارائه شده توسط مسئولان کانون‌های وکالت در حال حاضر مرکز وکلای قوه قضائیه تقریبا ۲۳ هزار وکیل و کانون های وکلای دادگستری تقریبا ۵۷ هزار وکیل دارای پروانه وکالت دارند؛ یعنی در حال حاضر حدود ۸۰ هزار فرد دارای پروانه وکالت در کشور حاضر هستند.

حال اگر از این اختلاف فاحش آماری عبور کنیم، بنابر رویه استدلال کانون وکلا اگرچه تعداد وکلای ما نسبت به تعداد جمعیت از کشور چین، کره جنوبی و ژاپن بیشتر است اما باز هم از میانگین جهانی و میانگین کشورهای جی۲۰ پایین‌تر بوده و برای رسیدن به میانگین مذکور نیاز به بیش از ۱۰۰ هزار وکیل دیگر وجود دارد!

البته اشکال وارده به استدلال رئیس اسکودا منحصر در ارائه اطلاعات نادقیق و اغراق آمیز در خصوص تعداد وکلا نیست بلکه اشکال اصلی مقایسه ایران با چین و فرانسه بدون توجه به حجم پرونده‌های موجود در سیستم قضایی کشور است. موضوعی که در صورت توجه به آن، عمق فاجعه کمبود عرضه در بازار خدمات حقوق کشور عیان می‌شود.

با در نظر گرفتن این معیار، ایران به رسیدن به میانگین تعداد وکیل نسبت به پرونده، نیاز به بیش از ۲۰۰ هزار وکیل دیگر دارد!بر اساس آخرین آمار اعلامی قوه قضائیه در هر سال بیش از ۹ میلیون پرونده یکتا وارد دستگاه قضایی شده و ۱۷ میلیون رسیدگی انجام می‌شود. بنابراین با یک حساب ساده مشخص می‌شود که به ازای هر ده هزار پرونده یکتا ورودی سالانه به دستگاه قضا تنها ۸۸ وکیل وجود دارد و این یکی از کمترین میزان تعداد وکلا در میان کشورهای جی۲۰ و کمتر از یک سوم میانگین این کشورهاست. در این شاخص چین ۳۰۶ وکیل برای هر ده هزار پرونده و فرانسه ۱۹۶ وکیل دارد.

بی‌فرهنگی مردم یا حق الوکاله‌های نجومی؟

البته کانون‌های وکلا و وکلای دادگستری با ادعاهایی نظیر بیکار بودن وکلا و بی‌فرهنگی مردم در عدم استفاده از وکیل برای رسیدگی به دعاویشان، همواره سعی کرده‌اند مسئله کمبود وکیل در کشور را ادعایی خلاف واقع جلوه دهند در حالی که اغلب افرادی که سروکارشان به دادگستری افتاده می‌دانند هزینه‌های بالای حق الوکاله و کمبود عرضه در حوزه خدمات حقوقی مهم‌ترین عامل عدم توانایی مردم برای بهره مندی حق داشتن وکیل است.

حال باید منتظر ماند و دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای آینده می‌توانند به دور از حواشی و تحلیل‌های نادرست کانون‌های وکلا، وضعیت موجود بازار خدمات حقوقی را به نفع مردم تغییر دهند؟

منبع: الف

کلیدواژه: وکلای دادگستری کانون های وکلا خدمات حقوقی بازار خدمات تعداد وکلا هزار وکیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۴۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رئیس اداره حقوقی و امور نمایندگان کمیته امداد البرز گفت: در سال گذشته ۱۲۰ وکیل نیکوکار خدمات قضایی، معاضدت و مشاوره حقوقی رایگان به بیش از ۳۰۰۰ مددجوی البرزی ارائه کردند.   طاهره شهبازی از راه‌اندازی میز خدمت حقوقی در این نهاد خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ وکلای نیکوکار در دفاتر و مراکز کمیته امداد امام خمینی (ره) استان حضور یافتند و به ۴۵۰ مددجوی مورد حمایت البرزی خدمات مشاوره حقوقی ارائه کردند.   او با اشاره به اینکه مشاوره‌های حقوقی و خانواده نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع مشکلات و ایجاد نابسامانی‌های اجتماعی در جامعه دارد، افزود: توسعه ارائه خدمات قضایی و آموزشی رایگان به مددجویان کمیته امداد (ره) جز برنامه‌های این نهاد است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و پرونده‌های قضایی داشته باشد.   شهبازی با قدردانی از وکلای دادگستری البرز، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه استان به لحاظ تعامل و همکاری خوب با این مجموعه، گفت: کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضاییه نقش مهمی در حل مشکلات حقوقی مددجویان کمیته امداد (ره) دارند چرا که بسیاری از مددجویان توان پرداخت حق وکالت را ندارند.

دیگر خبرها

  • یزدی ها کمترین تعداد پرونده قضائی نیروهای مسلح کشور را دارند
  • لیست 6 نفره از وکلای خوب تهران به همراه سوابق
  • بررسی پرونده صندوق پس انداز کارکنان راه آهن با ۷ هزار شاکی
  • اظهارات تازه وکیل توماج صالحی درباره پرونده موکلش
  • خبر مهمی که وکیل توماج صالحی درباره او اعلام کرد
  • وکیل توماج صالحی: موکلم از فسادفی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی
  • وکیل توماج صالحی : موکلم از فساد فی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  • حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی / مصاحبه با وکیل
  • ارائه خدمات حقوقی به هزار مددجوی زنجانی‌