Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حفظ محیط زیست امری بسیار مهم است که باید تمام انسان‌ها به این موضوع اهمیت دهند، زیرا زندگی تمام انسان‌ها به محیط زیست وابسته است.

در این دوران شاهد از بین رفتن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری به دست انسان‌ها هستیم که شاید ندانند با این کار خود چه آسیبی به نسل‌های آینده انسان وارد می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر محیط زیست بسیار آسیب پذیر شده و باید توجه زیادی به آن کرد تا بیش از این آسیب نپذیرد و مشکلات بعدی از در پی نداشته باشد.

خشکسالی‌های پی در پی در خراسان جنوبی آسیب بسیاری به طبیعت استان وارد کرده که این امر سبب شده وحوش برای یافتن غذا به مزارع و باغات کشاورزی حمله کنند و حاصل دسترنج کشاورزان را نابود سازند.

بی شک باید فکری به حال این مشکل شود تا نه آسیبی به گونه‌های جانوری و نه خسارتی به کشاورزان وارد شود.

وحوش در باغات/ نبود بودجه مانع جبران خسارات

محمدی از باغداران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ساکن روستای ربیع آباد درمیان بوده و مزارع کشاورزی او در روستای بالاتر از این روستا قرار دارد، گفت: گله‌های بزرگ بزکوهی به مزارع و باغات کشاورزیمان حمله کرده و خسارت‌های زیادی را وارد ساخته اند.

او افزود: محصول زرشک هر دو سال یکبار به ثمر می‌رسد؛ بنابراین حمله وحوش به باغات زرشک آسیب فراوانی به کشاورزان وارد می‌سازد.

محمدی با بیان اینکه بز‌های کوهی در گله‌های ۵۰ تا ۱۰۰ تایی به باغات زرشک برای یافتن علوفه وارد و خسارت‌های جبران ناپذیری به درختان زرشک وارد می‌کنند، بیان کرد: این مشکل با ادارات محیط زیست شهرستان و استان مطرح شده اما موضوع نبود بودجه مطرح می‌شود و تاکنون هیچ کس جوابگوی جبران خسارت به کشاورزان نبوده است.

محسنی یکی دیگر از کشاورزان آسیب دیده از این موضوع نیز گفت: باغات و مزارع کشاورزان در روستا‌های توتان و نوزادی از توابع شهرستان درمیان امسال به سبب حمله وحوش خسارتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان دیده اند.

او با اشاره به اینکه این مشکل چندین بار با مسؤلان ذیربط مطرح شده و حتی از نزدیک این خسارت‌ها را مشاهده کرده اند، اما هیچ اقدامی تاکنون برای جبران این خسارت‌ها صورت نگرفته است، تصریح کرد: از دولت درخواست کمک در این رابطه را داریم تا بتوانیم با فنس کشی، مزارع و باغات خود را در برابر وحوش حفظ کنیم.

خشکسالی مقصر اصلی است

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:  خشکسالی بسیار شدید در استان آسیب فراوانی به طبیعت بیشتر شهرستان‌های استان وارد کرده و این امر سبب کمبود مرتع طبیعی برای وحوش شده است. بنابراین وحوش برای یافتن علوفه به باغات و مزارع کشاورزی محدوده‌های زندگی خود گرایش پیدا می کنند.

او با اشاره به اینکه حجم و گستره این خسارت‌ها بسیار زیاد بوده و هر چند این مسئله را در استان و کشور پیگیری کرده ایم اما در شرایط کنونی تأمین اعتبار برای جبران این خسارات دشوار است، افزود: در سال‌های گذشته در پایان سال، اعتباری برای جبران خسارت‌های این چنینی به استان اختصاص می‌یافت کهدر دو سال اخیر این دریافتی به سبب کسری بودجه پرداخت نشده و صفر بوده است.

بیشتر بخوانید

یوزپلنگ آسیایی در گرداب انقراض/ آخرین بازمانده‌ها در مرداب خشکسالی جان می‌دهند + فیلم دستگیری عامل شکار پرندگان وحشی در شهرستان قاینات مایه حیات، خواسته لبان تشنه کویرنشینان/ غم انتقال نیافتن آب دل سخت فولاد و معادن را آب کرده است!

اکبری به افزایش جمعیت برخی از گونه‌های جانوری در بعضی از مناطق حفاظت شده زیستی اشاره کرد و گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ توانستیم تعدادی مجوز شکار صادر کنیم که بخشی از درآمد آن به استان برگشت داده می‌شد به طوری که در سال ۹۷ مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۸ حدود ۵۰۰ میلیون تومان از این طریق به استان برگشت داده شد که بخشی از این اعتبار برای خرید و نصب فنس با مشارکت کشاورزان هزینه شد و عمده این اعتبار برای شهرستان‌های سربیشه و درمیان بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: در این زمینه کار‌های نسبتا خوبی برای پیشگیری از حمله وحوش و جبران بخشی از خسارت‌ها با باغات و مزارع با مشارکت کشاورزان صورت گرفت، ولی نیاز به اعتبار بیشتر و تداوم آن وجود داشت اما علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته، پارسال برای پروانه شکار صادر نشد؛ بنابراین درآمدی که از این محل برای جبران بخشی از خسارت به کشاورزان وجود داشت نیز قطع شد و تنها توانستیم اعتبار محدودی از مرکز برای پرداخت خسارت به کشاورزان شهرستان بشرویه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان از اعتبارت ملی دریافت کنیم.

او با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست زمانی در مأموریت خود موفق خواهد بود که مردم در کنارشان باشند، بیان کرد: در رابطه با موضوع حمله وحوش حق با مردم بوده و از آن‌ها خواسته می‌شود همچنان که تاکنون صبوری کرده و حرمت حیات وحش را نگه داشته اند طرفدار محیط زیست باقی بمانند.

حجم زیاد کار، جبران خسارت را مشکل کرده است

اکبری عنوان کرد: این دغدغه کشاورزان باید جدی گرفته شود و اولین درخواستمان این بوده تا با گرفتن اعتبار بتوانیم با پرداخت خسارت به کشاورزان، مقداری دغدغه آن‌ها را کاهش دهیم تا حامی حیات وحش باقی بمانند، زیرا تبعات بعدی این مشکل از بین رفتن حیات وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به گستره خسارات، برآورد آن سخت بوده و میزان خسارت‌ها متفاوت است.

او در رابطه با توزیع علوفه برای وحوش در طبیعت گفت: با توجه به گستردگی کار، توزیع علوفه هزینه بر بوده و از طرف دیگر با فراهم بودن علوفه زیاد در طبیعت میزان زاد آوری وحوش بیشتر شده و مشکلات بعدی را به دنبال می‌آورد.

اکبری با بیان اینکه طبیعت نسبت به گذشته تفاوت یافته است، اظهار کرد: در گذشته طبیعت خود به صورت طبیعی جمعیت جانوران را کنترل می‌کرد و از طرفی حضور انسان‌ها در زیستگاه‌های طبیعی کمتر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اگر سیاست گذاری درستی صورت گیرد و دولت توجه بیشتری کند، با مشارکت مردم خسارت‌ها را می‌توانیم کم کنیم هر چند نتوانیم آن را به صفر برسانیم، گفت: مردم باید بدانند حیات وحش آفریدگان خداوند هستند و اگر مشکلی ایجاد می شود از کوتاهی ما انسان‌ها بوده و نباید به فکر اقدامات تلافی جویان افتاد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش محیط زیست خشکسالی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خسارت به کشاورزان میلیون تومان برای جبران حمله وحوش حیات وحش خسارت ها انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۷۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر