Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین،روزنامه گاردین گزارش داد انگلیس ممکن است در ترور سردار سلیمانی کمک اطلاعاتی به آمریکا کرده باشد.
گاردین نوشت بعد از انتشار گزارشی مبنی بر مشارکت انگلیس در حمله آمریکا به سردار سلیمانی فعالان از وزیران کابینه خواسته اند در این باره توضیح دهند. طبق گزارش منتشر شده پایگاه هوایی سلطنتی منویت هیل که در یورکشایر قرار دارد و بزرگترین پایگاه نظارت الکترونیک دنیا محسوب می‌شود به آمریکا در ترور‌های پهپادی اخیر کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش تحقیقی همچنین سؤالاتی را در این باره مطرح می‌کند که آیا پرسنل انگلیسی این پایگاه در کمک به حملات پهپادی مرگبار آمریکا -به ویژه در یمن، پاکستان و سومالی، یعنی همه مناطق درگیری که انگلیس به طور رسمی در آن‌ها در جنگ نیست، دست دارند.
بارنابی پِیس، خبرنگار این گزارش از این امر گله و شکایت می‌کند که نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی در (پایگاه) منویت هیل «به دور از پاسخگویی و موشکافی عمومی فعالیت می‌کنند» و اینکه «سامانه‌های نظارت و شناسایی اورویلییِن و اعدام‌های بدون محاکمه که سال‌های اخیر فاش شد احتمالاً ادامه خواهد یافت»، مگر اینکه تغییری صورت گیرد.
در این گزارش که در نشست ویژه «کمپین پاسخگویی منویت هیل» ارائه شد، خواسته شده است «هر گونه فعالیت نظامی آمریکا یا فعالیت آژانس امنیتی آمریکا که در (پایگاه) منویت هیل انجام می‌شود به شیوه‌ای صورت گیرد که عاملان آن را وادار به پاسخگویی کامل به انگلیس کند.»
پایگاه منویت هیل در هشت مایلی (حدود ۱۳ کیلومتری) غرب هاروگیت در حاشیه یورکشایر دِیلز واقع است که به خاطر سازه‌های متمایزی که به شکل توپ‌های سفید بزرگ گلف (هستند) و تجهیزات راداری را در خود جای داده اند، معروف است. با اینکه این پایگاه ظاهراً پایگاه آر‌ای اف (نیروی هوایی سلطنتی انگلیس) است، با ۶۰۰ پرسنل آمریکایی و ۵۰۰ انگلیسی در واقع بزرگترین پایگاه معروف خارجی آژانس امنیت ملی (آمریکا) است.
اسناد فاش شده از اسناد ادوارد اسنودن کارمند سابق سیا که اسناد فوق محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا را فاش کرد نشان داده است که پایگاه منویت هیل بخشی از یک شبکه شنود است و قادر به جمع آوری اطلاعات از صد‌ها میلیون رایانامه و تماس تلفنی در روز و تعیین موقعیت دقیق تلفن هاست.
بر اساس تحلیل پیس از اسناد اسنودن که قبلاً منتشر شد، اطلاعات به دست آمده، در عملیات «گرفتن و کشتن» قابل استفاده است، از جمله ردیابی اهداف طالبان در افغانستان در سال ۲۰۱۱ که منجر به «کشته شدن حدود ۳۰ دشمن» شد و بار دیگر در سال ۲۰۱۲ استفاده شد.
یک برنامه دیگر موسوم به «گُوست وُلف» برای شناسایی تروریست‌ها در یمن بود. شواهد و مدارک به دست آمده در «دستگیری یا نابودی» اهداف استفاده شد- در دوره دولت ترامپ، حملات پهپادی آمریکا در این کشور منجر به کشته شدن دست کم ۸۶ غیرنظامی، از جمله ۲۸ کودک شد.
پیس افزود: «گفته می‌شود برنامه‌های اطلاعاتی در پایگاه منویت هیل نقش کلیدی در عملیات برای «نابودی» افراد در یمن ایفا کرده است و بخشی از عملیات بمباران پهپادی مرگبار بوده است که به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در کشوری منجر شده است که نه انگلیس و نه آمریکا با آن‌ها اعلان جنگ نکرده اند.»
آمریکا با استناد به «قانون اختیارات نیروی نظامی» که سال ۲۰۰۱ پس از حملات ۱۱ سپتامبر تصویب شد، مدعی است حملات پهپادی اش در یمن قانونی است. اما هیچ قانون مشابهی در انگلیس وجود ندارد و نمایندگان پارلمان این کشور تنها به اقدام نظامی علیه داعش در سوریه و عراق رای داده اند؛ مکان‌هایی که نیروی هوایی سلطنتی انگلیس هنوز در عملیات بمباران در آن‌ها مشارکت دارد.
با توجه به این اطلاعات فاش شده، پیس اینطور نتیجه گیری می‌کند که احتمالاً پایگاه منویت هیل در ترور سردار سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ نقش داشته است؛ اقدامی که برای مدتی کوتاه خطر افتادن آمریکا در ورطه مناقشه‌ای وسیع‌تر با ایران به همراه داشت.
وزیران (دولت) انگلیس با توجه به این سیاست دیرینه که «ما درباره جزئیات عملیاتی که در پایگاه منویت هیل نیروی هوایی سلطنتی انجام می‌شود اظهارنظر نمی‌کنیم»، از اظهارنظر درباره اینکه آیا پایگاه یورکشایر در آن حمله پهپادی نقش داشت خودداری کرده اند.
اما پیس گفت چنین پنهان کاری و حالت مرموز سؤالاتی جدی را بر می‌انگیزد. وی نوشت: «دست داشتن انگلیس و پایگاه منویت هیل در تروری که خطر بروز جنگ را به همراه داشت باید مایه نگرانی شدید باشد. کوتاهی دولت انگلیس در اطمینان دادن به افکار عمومی درباره اینکه این پایگاه (در آن حمله) مشارکت نداشت، سؤالات جدی درباره پاسخگویی برای اقدامات در آن پایگاه بر می‌انگیزد.»
سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت: «منویت هیل بخشی از شبکه جهانی ارتباطات دفاعی آمریکاست و این پایگاه طیفی از فعالیت‌های ارتباطی را پشتیبانی می‌کند. به دلایل امنیتی عملیاتی و به عنوان یک سیاست، نه وزارت دفاع انگلیس و نه وزارت دفاع آمریکا به طور علنی درباره جزئیات مربوط به عملیات نظامی یا ارتباطات محرمانه صرف نظر از واحد، خط مشی یا تجهیزات بحث نمی‌کنند.»   منبع: خبرگزاری صدا و سیما 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: گاردین ترور سردار سلیمانی هوایی سلطنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۷۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهر‌های انگلیس

شبکه خبری سی ان ان نوشت: دانشجویان در مقابل دانشگاه کالج لندن (UCL) در اعتراض به ارتباط این دانشگاه با مؤسسات دانشگاهی رژیم اسرائیل تجمع کردند.

یک ویدئو، جمعیتی از دانشجویان را در خارج از محوطه اصلی این دانشگاه در خیابان «گوور» واقع در مرکز لندن نشان می‌دهد که پلاکارد‌هایی را در حمایت از فلسطین حمل می‌کردند.

گروه «اقدام برای فلسطین» دانشگاه کالج لندن سازماندهی این اعتراضات را برعهده داشت.

امناغفار (Amna Ghaffar) سخنگوی این گروه در مصاحبه با شبکه خبری اسکای نیوز گفت دانشگاه‌های انگلیس بیشتر رویکرد «سرکوب» اعتراضات را تاکنون بکار بسته اند.

این فعال حامی فلسطین افزود: گروه متبوعش تاکید دارد که همکاری تحقیقاتی دانشگاه با شرکت‌های تسلیحاتی در تامین نظامی ارتش رژیم اسرائیل مسئول است.

وی همچنین از همکاری دانشگاه کالج لندن با دانشگاه تل آویو که رابطه نزدیکی با ارتش اسرائیل دارد، انتقاد کرد.

دانشجویان دانشگاه وارویک (Warwick) انگلیس نیز امروز جمعه در حمایت از فلسطین تظاهرات کردند. مسئولان این دانشگاه مدعی اند از تظاهرات سازمان دهی شده توسط ائتلاف «حمایت از فلسطین» دراین دانشگاه که متشکل از ائتلافی از سازمان‌های دانشجویی و پرسنل دانشگاه است، مطلع بوده اند.

این گروه تصاویری از چادر‌های برپا شده در محوطه بیرون دانشگاه را منتشر و از بی توجهی دانشگاه به خواسته‌های آنها انتقاد کرد.

این گروه در پیام رسان اینستاگرام اعلام کرد: درهمبستگی با دانشجویان سراسر جهان از کلمبا تا نیویورک تا پاریس و سیدنی به پا خواسته است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • ­سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهر‌های انگلیس
  • شهادت ۲ تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله