Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@14:49:58 GMT

آیا قیمت آهن و آهن آلات کاهش پیدا می‌ کند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۷۹۵۷۲

آیا قیمت آهن و آهن آلات کاهش پیدا می‌ کند؟

حضور و مصرف گسترده چنین ماده‌ای که نه تنها در صنعت بلکه در مصارف روزمره و معمولی نیز نقش و کاربرد دارد، موجب شده تا مقدار تولید و مصرف آن به عنوان شاخص توسعه یافتگی کشورها شناخته شود.

مصرف کنندگان آهن آلات به دو بخش خرد و کلان قابل تقسیم هستند. صنایع عظیمی چون نفت و گاز، پتروشیمی و خودروسازی به عنوان مصرف‌کننده کلان شناخته شده و مصارف ساده‌تری چون استفاده از سیم فولادی برای برقراری اتصال، در گروه مصارف خرد قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زنجیره مصرف فولاد، افزایش و یا کاهش قیمت آهن ابتدا تولیدکنندگان و سپس مصرف کننده محصول را  تحت تاثیر قرار خواهد داد. تولیدکننده‌ای که برای تهیه ماده اولیه فولادی خود با افزایش قیمت ناگهانی مواجه می‌شود، برای برقرار تعادل میان هزینه و درآمد، مجبور به افزایش قیمت محصول می‌گردد. در ادامه این زنجیر، مصرف‌کننده کالا از این افزایش قیمت ضربه خواهد خورد.

اکنون که از نیمه سال 1400 عبور کردیم، بسیاری از افراد با این پرسش مواجه هستند که آیا قیمت آهن آلات ارزان می‌شود؟ اگر به تازگی فعالیت خود را در این بازار شروع کرده‌اید، باید بدانید که پاسخ سوالات این چنینی چندان ساده نخواهد بود. قیمت گذاری آهن آلات با استفاده از مجموعه‌ای از عوامل مختلف انجام می‌شود. همچنین نوسانات این بازار بزرگ تحت تاثیر شرایط داخلی و خارجی است. به این ترتیب شما با بازار بزرگ و پیچیده‌ای سرو کار خواهید داشت. برای آنکه دید درستی به آینده قیمت فولاد و آهن آلات در کشور داشته باشید، باید با افراد متخصص مشورت کنید. کارشناسان شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا ( آیرومارت) با تکیه بر دانش و تجربه‌ای که حاصل سال‌ها فعالیت در بازار آهن است، هر هفته اتفاقات و قیمت مقاطع را تحلیل کرده و پیش بینی از بازار هفته‌های آینده ارائه می‌دهد. این مطالب را در قالب ویدئو در اینستاگرام و سایت مجموعه به آدرس www.iromart.com مشاهده کنید.

نوسانات بازار آهن

منظور از آهن آلات، انواع میلگرد، تیرآهن، انواع پروفیل، لوله و ورق فولادی است که در پروژه‌های مختلف به طور مستقیم یا پس از اعمال تغییرات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار مصرف هر کدام از این مقاطع با توجه در پروژه‌های مختلف، یکسان نیست. به طور مثال در صنعت پتروشیمی که مسئله اصلی انتقال سیال است، لوله بیشترین استفاده را دارد. در حالی که در ساختمان سازی معمولا سبدی از مقاطع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر اغلب ساختمان سازان بخصوص در فصل سرما به دنبال آن هستند که آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد یا نه؟ تا شاید بتوان در بهترین زمان ممکن مقاطع اولیه را در مناسب‌ترین و بعضا کمترین قیمت تهیه کنند. معمولا در انتخاب بهترین زمان باید چند مورد را بررسی کرد:

شرایط بازار

عرضه و تقاضا، نرخ دلار، بورس کالا، شرایط سیاسی و اقتصادی و بسیاری دیگر از موارد در افزایش یا کاهش قیمت آهن دخالت دارند. اما معمولا چند عامل، تاثیر بیشتری داشته و اغلب رد پای آن‌ها را در گزارش بازار خواهید دید. 

استراتژی مشتریان بازار آهن در تهیه مواد اولیه به دو دسته تقسیم می‌شود؛ گروه اول در طول سال به طور پیوسته به ماده اولیه احتیاج دارند، مثل تولیدکنندگان تجهیزات آشپزخانه. گروه دوم تحت تاثیر شرایط مختلف تامین مواد اولیه محدودتری دارند، مثل ساختمان سازان.

همین مسئله باعث می‌شود تا میزان عرضه و تقاضا دائما در حال تغییر باشد. بنابراین قیمت‌ها دائما در حال تغییر است و ثبات ندارد. بورس کالا در قیمت بازار آزاد مقاطع تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. به نحوی که با افزایش قیمت در بورس کالا، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز افزایش می‌یابد.

نرخ دلار

قیمت هر کیلو آهن امروز به قیمت سنگ آهن بستگی دارد که خود به صورت جهانی و با دلار سنجیده می‌شود. بنابراین در پیش بینی اینکه آیا قیمت آهن پایین می‌آید یا خیر، باید روند تغییرات دلار را بررسی کرد.

اهمیت دلار تنها به این بخش محدود نمی‌شود. بخشی از نیاز بازار آهن آلات از طریق واردات تامین می‌گردد. از آنجا که دلار بر قیمت کالاهای وارداتی چون قیمت تیرآهن و یا قیمت تمام محصولات استیل تاثیر کاملا مستقیم دارد، بنابراین نباید از نوسانات آن به سادگی گذشت.

آیا قیمت آهن کاهش پیدا می‌کند؟

همان طور که تا به اینجا حتما متوجه شده‌اید، قیمت تمام مقاطع فولادی با استفاده از پارامترهای مختلفی سنجیده می‌شود. در نیمه اول سال، قیمت‌ها در بازار آهن تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و تغییر کابینه دولت شرایط خاص و ویژه‌ای داشت. اما اکنون در میانه راه 1400 شرایط بازار کمی متفاوت‌تر است.

آیا میلگرد بخریم یا نه؟ آیا قیمت میلگرد ارزان می‌شود؟ قیمت آهن کاهش می‌یابد؟ و هزاران سوال دیگر دغدغه و مسئله روز خریداران آهن در این روزهاست. در حال حاضر انتظار می‌رود که قیمت سنگ آهن جهانی، بیلت و دلار نیمایی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین تحت تاثیر این شرایط، قیمت آهن در ادامه راه افزایش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی حتما با مشورت و نظر افراد متخصص باید عمل کنید تا بهترین زمان خرید را پیدا کنید.

سخن پایانی

خرید مطمئن آهن آلات در بهترین زمان ممکن از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. پیچیدگی‌هایی که در این بازار وجود دارد در کنار وقوع اتفاقات غیر منتظره می‌تواند فرآیند تامین مواد اولیه فولادی را پیچیده‌تر کند. پس دقت داشته باشید که بدون مشورت و راهنمایی‌های افراد آگاه و متخصص، سرمایه‌ خود را به خطر نیندازید. آیرومارت به منظور هرچه ساده‌تر شدن فرایند خرید آهن و فولاد، لیست قیمت مقاطع را روزانه در سایت و کانال تلگرامی خود بروزرسانی می‌کند. همچنین با پیگیری تحلیل‌های روزانه و هفتگی از علت افزایش قیمت آهن در چند روز اخیر مطلع شوید.

اگر در بهترین زمان خرید میلگرد، شرایط نگهداری از آهن آلات را نداشتید، نگران نباشید. انبار آیرومارت محلی ایمن و مناسب برای نگهداری کوتاه مدت و بلند مدت بار آهن شماست.در صورتی که به راهنمایی و مشورت بیشتری احتیاج داشتید با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل فرمایید.

پربیننده ترین سایت ثبت نام واکسن کرونا ( لینک کارت واکسن ) کارنامه نهایی پذیرفته شدگان کنکور۱۴۰۰ منتشر شد طوفان حاره ای در راه ایران + فیلم واکنش وزیر دفاع به اظهارات رییس جمهور آذربایجان چگونه کارت هوشمند واکسیناسیون کرونا بگیریم / دریافت خدمات عمومی فقط برای دارندگان کارت هوشمند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نرخ دلار قیمت آهن اسفنجی نوسانات بازار آهن شرایط بازار آیا قیمت آهن بهترین زمان افزایش قیمت بازار آهن تحت تاثیر آهن آلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۷۹۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با ۴ هزار و ۶۵۰ واحد افزایش معادل ۶۱ صدم درصد در محدوده ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خزامیا، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۱۱۶ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.
نماد‌های فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های آریا، آریان، ساروج، بپاس و بمپنا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۳۴ نماد مثبت برابر ۳۷۳ نماد منفی بود. ۹۶ صف خرید مقابل ۲۸ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۱۶۱ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۹ میلیارد و ۲۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و هشت میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • بهای نفت در بازار جهانی کاهش‌ یافت
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود