Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه در پیام خود به چهاردهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی در قروه که توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این کنگره قرائت شد، اظهار داشت: عاشورا مبدا تاریخ ایثار و از خودگذشتگی است و شعر عاشورایی در گستره ادب و فصاحت و بلاغت شاعران پارسی‌گوی جایگاه بلندی دارد و از سوی دیگر پشتیبانی فرهنگی و معنوی امامان معصوم نسبت به شاعران متعهد و اثر بخشی عمیق شعر در روح و روان انسان‌های پاک فطرت انگیزه‌ای دو چندان شد که خیل عظیمی از شاعران بکوشند تا با زبان رثای نظم روشنی راه دیانت و حقایق پنهان در بلندای حماسه منبعث از احساس مسؤولیت را به آیندگان منتقل سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این پیام آمده است: یک بررسی اجمالی حکایت از آن دارد که این مکتب شورانگیز اگرچه از آغاز شکل‌گیری تا به اکنون، تطورات بسیاری به خود دیده، لیکن همواره پیوند ناگسستنی خود با حماسه ماندگار عاشورا را مستحکم نگه داشته است.

آموزه‌های مکتب سرخ تشیع که عرفان و حماسه و شور و شعور حسینی را می‌سازند، ملهم از آموزه‌های اصیل حسینی (ع) هستند و در باطن خود فراتر از شور در خود نشانی از شعور دارد و این میراثی است که رگهای شعر انقلاب اسلامی حیات آن از سر گرفته می‌شود.

هرگاه سخن از شعر عاشورایی می‌شود، نمی‌توان از کردستان عزیز یادی نکرد سرزمین مجاهدت‌های خاموش با تنوع زیبای فرهنگی قومی و مذهبی که از مناطق ویژه ایران اسلامی در حوزه شعر عاشورایی محسوب می‌شود.

شعرا و ادبای این سرزمین پر افتخار در این عرصه، مراثی و اشعاری ماندگار و نامی جاودان از خویش به یادگار گذاشتنه‌اند. شاعران این خطه نیز چون شاعران دیگر نقاط ایران زمین، برای دوام و بقای شعر عاشورایی گام‌های سترگی برداشته و آثاری فاخر آفریده‌اند به‌گونه‌ای که شعر آئینی در مناطق کردستان درخششی قابل توجه داشته است و تلاش‌ها و کوشش‌های چندین ساله شاعران و ادیبان عاشورایی این خطه موید این حقیقت است که ارادت مردمان خونگرم، قهرمان و مرزداران کردستان به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) انکارناپذیر است.

منابع و کتابهای نویسندگان و شعر اشعار شعرای این منطقه به زبان‌های فارسی کردی و عربی نشان از ارادت بی‌پایان دیار وحدت و یکدلی شیعه و سنی به اهل بیت پیامبر صلی الله به ویژه حضرت امام حسین علیه السلام دارد.

کنگره شعر عاشورایی قروه اینک پس از ۱۴ سال از نهالی کوچک به درختی تنومند تبدیل شده و توجه بسیاری از شاعران صاحب سبک ایران اسلامی را به خود جلب نموده و با گرد آوردن شاعران آئینی ایران‌زمین، کمک شایانی به ماندگاری شعر فارسی در غرب کشور کرده است.

در پایان وظیفه خود می‌دانم از مردم شریف کردستان به ویژه قروه، شهر تاریخ و فرهنگ و حماسه و تمامی دست اندرکاران این حرکت فرهنگی در راه ترویج فرهنگ عاشورا قدردانی کنم.

از درگاه یگانه هستی بخش مسالت دارم که این کنگره چنان شعر عاشورایی بر دل و جان همگی ما بنشیند و همه ما را در پیمودن مسیری که اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش سیر کرده‌اند یاری رساند.

کد خبر 5318984

منبع: مهر

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی شهرستان قروه شعر عاشورایی ویروس کرونا اربعین 1400 بوشهر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا واکسن کرونا اربعین حسینی کهگیلویه و بویراحمد کرمانشاه مرز مهران گرگان مجلس شورای اسلامی عکس استانها واکسیناسیون کرونا شعر عاشورایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود

محمدعلی عزت زاده دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی ایران شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا به برگزاری این رویداد توسط انجمن ایران شناسی اشاره کرد و گفت: این انجمن نخستین انجمن علمی در این حوزه است که در سال ۱۳۲۴ توسط دکتر پورداود تأسیس شد. بعد از یک وقفه دوباره این انجمن از از سال ۱۳۹۶ و با همت دکتر محمود جعفری دهقی فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های علمی مهم‌ترین کاری است که انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌کنند و در این خصوص انجمن علمی ایران شناسی هم بر آن شد تا با توجه به شعبه‌هایی که در سراسر ایران دارد این رویداد را به صورت متمرکز در تهران آغاز کند.

به گفته دبیر اجرایی کنگره ملی ایران شناسی؛ ارزیابی مکاتب ایران‌شناسی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، متون ادب فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران، فرهنگ و هویت ایرانی، مطالعات اجتماعی، محیط زیست، باستان‌شناسی، هنر و معماری و ادبیات تطبیقی، محور‌های این کنگره خواهد بود که در این خصوص سخنرانان به ایراد سخن می‌پردازند.
عزت زاده در خصوص روند برگزاری کنگره افزود: در روز برگزاری که در تاریخ پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود در مجموع ۴۱ سخنرانی تعریف شده است که ۳۳ سخنرانی آن در ۷ نشست تخصصی تعریف شده است و ۴ سخنرانی درمراسم افتتاح و ۴ سخنرانی هم در مراسم پایانی آن برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۱۲ چکیده به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: از مجموع این تعداد آثار رسیده، ۸۱ چکیده توسط داوران پذیرفته شد که تعدادی از آن‌ها برای سخنرانی، تعدادی برای چاپ و تعدادی هم جهت انتشار در پوستر انتخاب شدند.

وی در خصوص برگزاری این رویداد در سال‌های آتی افزود: از آن جایی که ایران شناسی، مهمترین علمی است که ایران امروز به آن نیاز دارد و باید برای احیای هویت ملی گمشده خود نهایت تلاش را کنیم. در این مسیر آموزش و پژوهش حرف اول را می‌زند و انجمن ایران شناسی در نظر دارد تا در سال اینده این کنگره را به صورت بین المللی برگزار کند و حتی فرصتی را فراهم کنیم تا در شهر‌های مختلف آن را برگزار کنیم.

گفتنی است؛ نخستین کنگره ملی ایران شناسی ایران پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت توسط انجمن ایران شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • هوش مصنوعی نمی‌تواند جای پزشک را بگیرد
  • یادی از شهید امیررضا علیزاده ، شهید مدافع حرم
  • هوش مصنوعی جایگزین پزشک نمی‌شود
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است
  • فیلم| یادی از دیدار نخبه مازندرانی با رهبر انقلاب
  • شاعران در استقبال از غزل رهبری سرودند