Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: کارشناسان رسمی در جریان بررسی یک پرونده از بسیاری از مشکلات خصوصی افراد آگاه می‌شوند که باید در این موارد آبرو و حیثیت آنها را حفظ کنند تا همیشه امانتدار خوبی برای مردم و دستگاه قضا باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، مراسم اتیان سوگند کارشناسان رسمی جدید دادگستری استان قزوین صبح امروز با حضور محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین، سیدحسن علایی رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان قزوین و جمعی از کارشناسان رسمی جدید دادگستری در سالن اجتماعات ساختمان کانون کارشناسان رسمی دادگستری قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان استان قزوین در این مراسم با بیان اینکه کارشناسی نوعی داوری و قضات فنی است، اظهار داشت: بنابراین کارشناسان رسمی دادگستری نقش مهمی در تعیین نتیجه پرونده‌های قضایی و سرنوشت اشخاص دارند و به همین خاطر نباید به کار کارشناسی فقط نباید به عنوان یک شغل حرفه‌‌ای و منبع درآمد نگاه کنیم.

محمد قاسمی اضافه کرد: طبق قانون هر جا یک قاضی نتواند درباره ابعاد فنی یک پرونده اظهار نظر کند، پرونده به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌شود و به همین خاطر از منظر قانونگذار جایگاه کارشناس رسمی در حد قاضی است و به همین خاطر کارشناسان باید اهمیت کار تخصصی خود را درک کرده و از جایگاه و اعتبار این شغل همواره دفاع کنند.

وی رعایت اخلاق حرفه‌ای و صنفی را یک اصل ضروری در کار کارشناسی رسمی دانست و ادامه داد:‌ هر کارشناس باید بعد علم و تجربه لازم در رشته تخصصی خود را به دست بیاورد و در ضمن کارآمدی خود در حوزه کارشناسی را به حد ایده‌آل برساند تا قاضی هم با خیالی آسوده بتواند بر مبنای عدالت تصمیم‌گیری کند.

قاسمی با بیان اینکه کارشناسان رسمی امین قوه قضائیه و مردم هستند، تصریح کرد: کارشناسان رسمی بالطبع در جریان بررسی یک پرونده از بسیاری از مشکلات خصوصی افراد آگاه می‌شوند که باید در این موارد آبرو و حیثیت آنها را حفظ کنند تا بتوانند همیشه امانتدار خوبی برای مردم و دستگاه قضائی تلقی شوند.

کارشناسان رسمی شفاف و بدون ابهام نظر دهند

رئیس دادگاه انتظامی کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش ابهام، تأخیر و اختصار در ارائه نظرات کارشناسی را از عوامل اصلی اطاله دادرسی برشمرد و گفت: بنابراین کارشناسان رسمی باید با سرلوحه قرار دادن انضباط کاری اظهارنظرهای شفافی را در موعد مقرر اعلام کنند که متأسفانه این تأخیرها از تخلفات انتظامی شایع میان کارشناسان رسمی است.

قاسمی افزود: همچنین هر کارشناس رسمی باید نظرات خود را در چارچوب تعیین‌شده از سوی قاضی به شکل صریح و بدون ابهام بیان کند و در ضمن اگر موردی را از دید قاضی پنهان کند، طبق قانون مجرم به حساب می‌آید.

سامانه 1515 تنها راه ارجاع نظر کارشناسان رسمی استکانون‌های وکلای دادگستری، سردفتران و کارشناسان رسمی انحصارگر هستندآغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی رسمی مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه

کارشناسان جوان از تجربیات پیشکسوتان بهره گیرند

دادستان قزوین به برگزاری مراسم تحلیف کارشناسان رسمی جدید دادگستری استان هم اشاره کرد و گفت: هر فرد بعد از اینکه پروانه کارشناسی رسمی دادگستری را دریافت می‌کند، تکالیف و وظایف قانونی را به گردن می‌گیرد و به یک شخصیت حقوقی تبدیل می‌شود؛ بنابراین کارشناسان رسمی باید بر قانون و نظامات دولتی اشراف و احاطه داشته باشند تا از تضییع حقوق مردم جلوگیری شده و از تبعات قانونی آن مصون بمانند.

قاسمی ادامه داد: از کارشناسان تازه و جوان کانون کارشناسان رسمی می‌خواهیم که با استفاده از تجربیات پیشکسوتان بنیه علمی خود را قوی کنند؛ چرا که این تقویت بنیه علمی عامل اصلی در ارائه نظارت دقیق کارشناسی و کمک به اجرای بهتر عدالت خواهد بود.

تخلف چند کارشناس رسمی را به پای کانون کارشناسان ننویسید

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان قزوین هم در این مراسم کارشناسان رسمی دادگستری را بازوی تخصصی و فکری دستگاه قضا توصیف کرد و گفت: تخلف یک یا چند کارشناس رسمی را نباید به پای کل مجموعه کانون کارشناسان نوشت؛ چرا که میزان خطای کار کارشناسان رسمی بسیار اندک و ناچیز است.

سیدحسن علائی اضافه کرد: یکی از دلایل اختلاف بین مردم و کارشناسان رسمی این است که هر شخصی توقع دارد آنچه که در ذهن اوست به عنوان نظر کارشناس تعیین شود که همین توقع و انتظارها سبب شده که در بسیاری از موارد طرف‌های یک دعوای حقوقی نظر کارشناسان را نپذیرند و به دنبال تعویض کارشناس یک پرونده قضائی باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی مشکلات در گذشته یک نگاه منفی نسبت به کارشناسان رسمی در مردم به وجود آورده و البته در دوره تحول دستگاه قضائی کانون کارشناسان رسمی دادگستری تلاش می‌کند تا با کار کارشناسی روزآمد شائبه‌ها را در این حوزه کاهش دهد و نظرات شفاف و دقیقی را به قضات ارائه دهد تا قاضیان ما هم در صدور آرای خود کمتر دردسر داشته باشند.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین قوه قضائیه استانداری قزوین قوه قضائیه کانون کارشناسان رسمی دادگستری دادگستری استان قزوین کارشناس رسمی یک پرونده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۸۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی

دادستان بجنورد در خصوص روند تاخیر نامتعارف در تکمیل و بهره‌برداری از پل کنارگذر شمالی به مسئولان هشدار داد و گفت: در صورت عملیاتی نشدن وعده‌ها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، سید جواد ایلالی امروز _ یک شنبه نهم اردیبهشت_ در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال اظهار کرد: ادامه مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات استان نگران کننده است.

و با اشاره به مبانی قانونی و وصف مجرمانه این نوع اقدامات، افزود: عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص اجرای مقررات به منظور جلوگیری از ایجاد و تکمیل مستحدثات غیرقانونی در مراحل اولیه کار جای انتقاد دارد.

دادستان بجنورد خاطرنشان کرد: قلع و قمع مستحدثات غیرقانونی باید بلافاصله و قبل از تکمیل و استقرار کامل ابنیه در دستور کار نهادهای مسئول باشد تا از توسعه فرایند اقدامات مجرمانه و اتلاف وقت و تحمیل هزینه‌های گزاف بعدی پیشگیری شود.

ایلالی اضافه کرد: اجرای دقیق مقررات «قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات» از سوی جهاد کشاورزی به ویژه پیشگیری از ساز و کار آغازین در ابتدای عملیات مجرمانه می‌تواند کم هزینه تر از تشکیل پرونده و رسیدگی‌های قضائی باشد.

وی با اشاره به بروز تأخیر نامتعارف چندین ساله در خصوص بهره‌برداری از پل واقع در ورودی کنارگذر شمالی به مسئولان اجرایی و مدیران دستگاه‌های نظارتی ذی ربط و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با ماجرا از حیث قصور، تقصیر، تساهل و تسامح و هر گونه فعل و ترک فعل مجرمانه هشدار داد.

دادستان بجنورد با اشاره به آخرین وعده‌ای که در این راستا مطرح شده است، گفت: این اطاله وقت، بعضی امکانات، تجهیزات و منصوبات مستقر در بخش‌های مختلف این پل، مورد سرقت و دستبرد سارقان واقع و از این منظر به بیت‌المال خسارت‌هایی وارد شده است.

ایلالی افزود: چنانچه مسئولان ذی ربط همچنان به وعده‌های خود عمل نکنند، مدعی العموم در مقام پیگیری مطالبات مردمی در این حوزه ورود کند و پس از اعلام جرم و تشکیل پرونده قضائی، بدون اغماض و مماشات با فرد یا افراد خاطی برخورد خواهد کرد.

کد خبر 748787

دیگر خبرها

  • ریسک ورود به پرونده شرکت های خودرویی را پذیرفتیم
  • هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی
  • بررسی پرونده صندوق پس انداز کارکنان راه آهن با ۷ هزار شاکی
  • همه اقدامات باید حرکت به سمت رشد و ارتقای عملکردها باشد
  • جوی پایدار برای آسمان استان قزوین
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند
  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه