تجلیل از پیرغلامان و مفاخر حسینی در برنامه «پرده عشاق»
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۰۶۲۰
به گزارش خبرگزاری مهر، آئین تجلیل از پیرغلامان و مفاخر حسینی در برنامه «پرده عشاق» با حضور حجتالاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی سازمان فرهنگی هنری و جمعی از مدیران این سازمان و هنرمندان، یکشنبه ۱۱ مهر در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
در ابتدای مراسم علی اصغر خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و رئیس فرهنگسرای بهمن ضمن خیر مقدم گفت: از همه پیرغلامان، ذاکران، عاشقان و همه کسانی که در راه امام حسین (ع) به هر شیوهای قدم گذاشتند، تشکر میکنم که منت گذاشتند و امروز در مراسم «پرده عشاق» حضور پیدا کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بزرگترین افتخار برای من این برنامه و سایر برنامههای هیئتی و حسینی است که بعد از اعتماد حاج آقای امرودی و ورودم به فرهنگسرای بهمن توفیق برای من شد. امیدوارم شما هم این کوچکترین را دعا کنید تا در ادامه مسیرم در زندگی بهترین مدال نوکری که نوکری برای نوکرهای امام حسین (ع) است ارزانی من و خانواده ام شود.
خسروی در پایان از حجتالاسلام میثم امرودی و همه معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری برای حمایت و همکاری در برگزاری برنامه «پرده عشاق» تشکر کرد.
در ادامه مراسم حجتالاسلام میثم امرودی ضمن خیرمقدم به همه میهمانان به ویژه اساتید و خادمان امام حسین (ع) گفت: از همه کسانی که زحمت کشیدند و این برنامه را با شرایط سخت موجود و رعایت پروتکلها برگزار کردند، تشکر میکنم.
تبلیغ در اسلام و ۴ نکته طلایی برای موفقیت
وی افزود: محمدتقی رهبر کتابی دارد به نام «تبلیغ در اسلام» که در این کتاب به ۴ مورد برای مؤثر شدن کار اشاره میکند. یکی از این موارد، خود شنونده است. صاحبان قلم، صدا، مرثیهخوانها، مداحان و شاعران یک بخشی از ماجرا هستند. افراد زمانی تأثیر میپذیرند که خودشان بخواهند. تا کسی نخواهد مثل فردی میماند که کر و لال است و علاقهای به شنیدن ندارد. دستگاه اباعبدالله الحسین چه دستگاهی است که تا اربعین میشود همه برای پیاده روی میروند. بخشی که تأثیر میگذارد این است که اباعبدالله الحسین گوشها را برای ما باز میکند. نعمت بزرگی است برای ما. همین که برای امام حسین (ع) چراغی روشن میشود، گوشها به سمت شما باز میشود.
امرودی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی دقت به محتواست. اشعاری که میخوانیم، سخنی که میگوئیم، روضهای که بیان میکنیم، کلماتی که انتخاب میکنیم همه روی محتوا و تأثیر آن اثر گذار است. اباعبدالله الحسین در این نیمروز عاشورا تمام محتوای مورد نیاز بشریت را در بر دارد. شجاعت، اخلاق، خانواده، مال حلال، جهاد، شهادت، جوانمردی، حیا، حجاب همه محتواست. نکته سوم شیوه است. سبکی که شما برای اجرای کار استفاده میکنید شیوهای است که در تأثیرگذاری بسیار مهم است.
وی گفت: اما از همه اینها مهمتر چهارمین عامل خود خطاط، خود تعزیهخوان، خود شاعر، خود مداح است. چهارمین عامل این است که پرده عشاق در حقیقت میخواهد اتفاقی که در ملکوت میافتد را در زمین و با تجلیل از خطاط، نویسنده، نقاش، مداح و… که ابتدا به تزکیه خودش پرداخته است، نمایش دهد. ایشان اشاره میکنند که اولین قدم در تأثیرگذاری اخلاص خود شماست.
تشکر اسلام از حاج حبیب
امرودی گفت: پرده عشاق یعنی تشویق جامعه برای تکریم کسانی که ابتدا به ساخت و تزکیه نفس خود پرداختند. نکته بعدی که باید به آن توجه کرد اذنی است که صدا و قلم شما را شفا بخش میکند. خدا اذن داده است تا صدا، سخن و قلم شما اثربخش باشد. پرده عشاق یعنی تجلیل از گلو، حلقوم، قلم، نفس و تجلیل از این قدمی که ارزش آن را امام حسین (ع) داده است.
حجتالاسلام میثم امرودی در پایان گفت: مرحوم حاج حسن آقای حبیب بیش از ۵۰۰ مسجد و مدرسه و یتیمخانه ساختند و ایشان طرح کفالتالایتام و شهدای لبنان را دادند. ایشان فرمودند خدمت حضرت امام (ره) رفتیم و باید انجام وظیفهای میکردیم. موقع بیرون آمدن منتظر بودیم امام بگویند دست شما درد نکند اما امام (ره) فرمودند: اسلام از شما تشکر میکند. پرده عشاق هم مصداق همین جمله امام (ره) است. انشاالله خداوند این تشکر که در عرش خدا در ملکوت جایی است که در ملک قابل نگارش نیست، همه شما را کنار با اهل بیت عصمت و طهارت محشور کند.
در پایان مراسم حجتالاسلام محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد عاشورا ضمن تشکر و قدردانی از تمام کسانی که برای برگزاری این مراسم زحمت کشیدهاند، گفت: روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که در همه کتابهای اهل سنت نیز وجود دارد. پیامبر فرمودهاند: خداوند دوست دارد کسی که حسین (ع) را دوست داشته باشد. لذا خداوند همه شما را دوست دارد. بنده خودم را خدمتگزار خدمتگزاران پیروان اهل بیت میدانم. الحمدالله در این مسیر حرکت کردهام. بنیاد ملی عاشورا را راه اندازی کردهایم. درخواست من این است که هرکدام از شما در هر بخشی که میتوانید حمایت و پشتیبانی کنید. هدف این بنیاد فعالیت برای غیرمسلمانان است تا نهضت حسین (ع) را با روشهای مختلف مثل تعزیه، شعر، سرود و… معرفی کنیم.
در انتهای مراسم از حجتالاسلام محمد اکبرپور اهری، داوود علیزاده، محسن طاهری، محسن آخوندزاده، حسین اسرافیلی، مهدی امین فروغی، جلیل فرجاد، ابوالحسن میرزاعلی، داوود فتحعلی بیگی، علاءالدین قاسمی و مریم سقلاطونی تجلیل و لوح تقدیر و تندیس ویژه «پرده عشاق» تقدیم آنها شد. همچنین از خانواده پیرغلام مرحوم حجتالله کسری و شهید علی لندی تجلیل شد.
کد خبر 5319818منبع: مهر
کلیدواژه: حسین اسرافیلی حجت الاسلام میثم امرودی فرهنگسرای بهمن خبرگزاری مهر لبنان جلیل فرجاد مهدی امین فروغی محسن طاهری امرودی حسینی اباعبدالله الحسین عاشورا علاءالدین قاسمی حسین پیرغلام اهل بیت ع خبرگزاری مهر قرآن قران قرآن کریم اربعین 1400 معرفی کتاب ماه صفر علامه حسن زاده آملی ایران عاشورا حسین لبنان حوزه علمیه انقلاب اسلامی ایران حجت الاسلام میثم امرودی امام حسین پرده عشاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بیحجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
محمود علیزادهطباطبایی، عضو شورای مرکزی و معاون حقوقی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در روزنامه سازندگی نوشت:
نیروی انتظامی برای مقابله با مساله بدحجابی، طرحی را به نام طرح نور به اجرا درآورد. در راستای این طرح در همه معابر و اماکن عمومی، واحدهای پلیس مستقر شدند و با کسانی که به تشخیص پلیس حجاب شرعی را رعایت نمیکردند به عنوان برخورد با جرایم مشهود، اقدام به بازداشت و اعزام به مراکز پلیس کردند. سخن پلیس این بود که اقدامش «رعایت قانون» و مطالبه مردم متدین است. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیز در سال گذشته از برخورد با کشف حجاب در معابر عمومی، خودرو و اماکن خبر داده بود. وی از استفاده از فنآوری و تجهیزات پیشرفته برای شناسایی فرد خاطی در حوزه معابر عمومی خبر داده و گفته بود که ابتدا به فرد خاطر تذکر داده خواهد شد و بعد از آن فرد با مدارک به حوزه قضایی معرفی شده تا به پروندهاش رسیدگی شود.
اقدام نیروی انتظامی آن هم توسط مامورانی که از آموزش و تربیت کافی برخوردار نبودند و بازداشت برخی از خانمها به اتهام بدحجابی موجب ایجاد تنشهای اجتماعی شد. پلیس که باید مأمن و پناهگاه مردم باشد، در موقعیتی قرار گرفت که برخی خانمها که متهم به عدم رعایت حجاب شرعی هستند در برخورد با پلیس، احساس ناامنی میکنند.
آنچه که باید مبنا و معیار اقدام پلیس باشد، قانون است و به تعبیر رهبری، قانونگرایی خیلی مهم است. قانون ریل است اگر از این ریل خارج شویم حتماً آسیب و صدمه است.
فعلاً مبنای قانونی برخورد با عدم رعایت حجاب شرعی، تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که مجازات عدم رعایت حجاب شرعی، جزای نقدی است. حکومت باید در مقابل پدیدههای اجتماعی، برخورد ایجابی را بر برخورد سلبی ترجیح دهد و در مورد رعایت حجاب شرعی در طول ۴۵ سال گذشته در زمینه تعلیم، تبلیغ، ترویج، تشویق، تادیب و نصیحت که جنبه اثباتی و ایجابی دارند، اقدام برنامهریزی شده و مطالعه شدهای انجام نپذیرفته است. مسائل اجتماعی مانند مسائل فنی و اقتصادی باید مورد مطالعه قرار گیرند و راهحل اجتماعی برای آنها پیدا شود. برخورد خشونتآمیز با موضوع عدم رعایت حجاب شرعی درحال حاضر مبنای قانونی ندارد و موجب میشود که فضای جامعه تند شود. این ادعا که مطالبه مردم متدین، برخورد با پدیده عدم رعایت حجاب شرعی است، موجب میشود جامعه را به دو قشر اقلیت «مردم متدین» و اکثریت «غیرمتدین» تقیسم کنیم و به جای ایجاد فضای مهربانی و سرشار از مهر و محبت و حسنظن و خوشبینی، فضایی انباشته از کینه و دشمنی در جامعه ایجاد شود.
به دنبال برخوردهای اخیر پلیس با پدیده کشف حجاب، عضو دفتر رهبری نوشت:«رهبر انقلاب گفتهاند، کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی است، منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده است، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بیقاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به تازگی برخی از مسئولان به دلیل کارهای بیقاعده تذکر دریافت کردند».
همان طور که رهبری اشاره کردند، مقابله با پدیده بیحجابی نیاز به کار برنامهریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال گذشته تکرار شده و نتیجهای هم نداشته است.
مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی در خاطرات هفتم شهریور سال ۶۳ خود میفرماید: «امروز مسافران هواپیمای ربوده شده را برای زیارت کربلا بردهاند. فیلمی که از سیمای عراق پخش شد خیلی از زنان مسافر را بیحجاب نشان داده است». ۱۳ شهریور پس از یک هفته چالش و پیگیری عراق حاضر نشد هواپیما را پس بدهد اما مسافران و خدمه پرواز با یک پرواز هلندی وارد تهران شدند. این بازگشتها میتواند صحنه یک استقبال ملی باشد اما در فرودگاه اتفاق عجیبی افتاد. حدود ۳۰ نفر از مسافرها را دادستانی انقلاب برای تحقیق از فرودگاه به زندان اوین بردند. به نظر میرسد، دادستانی انقلاب کار خوبی نکرده. تذکر دادم که آزادشان کنند. حدود یک ماه قبل از این اتفاق، دادستانی عمومی تهران، بیانیه تندی داده بود که متولیان ادارات، اماکن عمومی، تالارها و هتلها باید بانوانی را که رعایت حجاب صحیح را نمیکنند، راه ندهند وگرنه مورد تعقیب قرار میگیرند. همین ایام چند روزی در تهران شاهد تظاهرات علیه بدحجابی بودیم که گاهی با خشونتهای عجیبی همراه میشد. ناطقنوری، وزیر کشور با انتقاد از بدحجابی از کارهای انجام گرفته هم انتقاد کرد و گفت آیا شما انقلابی هستید؟ قطعاً حزباللهی مشت به چشم بیحجاب نمیزند، تیغ نمیکشد و نسبت زنا به کسی نمیدهد.»
مرحوم هاشمی همچنین روایتی از جلسه سران قوا با حضور امام داده که شب مهمان احمدآقا بودیم. آقایان ولایتی، اردبیلی، خامنهای و میرحسین موسوی هم بودند. امام هم شرکت کردند، درباره تظاهرات حزباللهیها علیه بیحجابی بحث شد.
ملاحظه میکنیم این مشکل از اول انقلاب بوده و متاسفانه برای این پدیده اجتماعی، تحقیق و مطالعه علمی صورت نگرفته و قانونی هم که اخیراً در مجلس تصویب شده و بین مجلس و شورای نگهبان در رفتوآمد است نه تنها نمیتواند مشکل را حل کند که مسائل اجتماعی را گستردهتر مینماید و اگر با تدبیر با آن برخورد نشود، نگرانی از تکرار حوادث سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.
به نظر میرسد اینگونه برخوردهای تند با پدیده بدحجابی برنامهریزی شده از طرف دشمنان این ملت باشد. برعکس سیاستهای رهبری که توصیه به برنامهریزی برای حل موضوع داشتند.
رویکرد اصلی باید در ارتباط با عدم رعایت حجاب شرعی اصلاح و بازپروری بزهکاران باشد اما متاسفانه به نظر میرسد،سیاست جنایی به سمت نگرش امنیتمداری تغییر کرده و امنیت اخلاقی به یکی از چالشهای اصلی تغییر یافته است و تعیین ضمانت اجرایی قانونی و تحمیل آن بر بزهکاران این عرصه تغییر یافته و مبتنی بر سیاست جنایی امنیتگرایانه است.
به نوعی با فرض دشمن دانستن و عدم رعایت حجاب، حقوق کیفری دشمنمدار در این حوزه را حاکم کرده است که با سیاست جنایی امنیتگرا در حوزه جرائم اخلاقی، آسیبهای جدی به نظام اجتماعی کشور وارد میشود که منجر به افزایش هزینه با این جرائم میگردد. متاسفانه در فرهنگ حقوقی ما تعریف واحدی از رعایت حجاب وجود ندارد و قانونگذار، تعیین مصادیق را بر عهده شرع قرار داده است. رسالت حقوق کیفری جرمانگاری و گزینش واکنش اجتماعی مناسب در راستای پاسداری از ارزشهای جامعه انسانی است.
صفت مجرمانه دادن به برخی رفتارها میتواند در زمره مصادیق امنیتگرایی در حقوق کیفری مطرح شود. بنابراین زمانی که ارتکاب رفتاری برای امنیت روانی جامعه خطرناک تشخیص داده شود و نتوان با ابزارها و ضمانت اجرایی غیرکیفری به آنها پاسخ گفت، قانونگذار آن رفتار را جرم میانگارد. در مورد جرایم اخلاقی به خصوص عدم رعایت حجاب شرعی، قانونگذار بین بیحجابی و بیعفتی و بیحیایی تفاوتی قائل نشده و این سیاست نوساندار برای مردم آزاردهنده است. در حوالی انتخابات به کسانی که عدم رعایت حجاب را به بیحیایی کشاندهاند، میدان میدهند. تصویر افراد بیحجاب را پای صندوق رای نشان میدهند و سلبریتیهایی که حتی حریم حیا را درنوردیدهاند از رسانههای عمومی مطرح میشوند اما بعد از انتخابات دوباره تندرویها با برخوردهای غیرمنطقی استمرار مییابد. به نظر میرسد، راهحل موضوع حجاب بر برخورد کیفری بنا شده و در طول ۴۵ سال حاکمیت نتوانسته حجاب را به صورت هنجار عمومی درآورد و بیحجابی را از طرف جامعه به عنوان ناهنجاری پذیرفته نشده است و حاکمیت نمیتواند با اکثریت بانوان که این هنجار را نپذیرفتهاند، برخورد کند.