Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@20:46:25 GMT

زلزله ای که ضعف مدیریت بحران را پررنگ کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۲۹۲۲

بعد از گذشت ۸ ماه از زلزله سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد ، گزارشی در مجلس پیرامون اقدامات انجام شده جهت رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان قرائت شد.گزارشی با یک نکته کلیدی؛ ضعف در مدیریت بحران.

به گزارش تابناک، شب ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۹ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حادثه تلفات جانی نداشت ولی دهها مصدوم بر جای گذاشت و به صدها واحد مسکونی خسارت زد؛ حالا بعد از حدود یک سال از وقوع این زمین لرزه گزارش کمیسیون عمران در مجلس قرائت شد.

در این گزارش به نقاط ضعف ستاد مدیریت بحران اشاره شده است که از جمله آن، تشکیل نشدن جلسات شورای عالی ستاد مدیریت بحران از ابتدای سال 1399 جهت اقدامات پیشگیرانه،عدم استقرار کانکس باتوجه به بارش نزولات جوی و سردی هوا، توجه نکردن به شرایط وجود بیماری کرونا و اتلاف زمان در برپایی دو اردوگاه اسکان اضطراری، ارائه نکردن به موقع اقلام امدادی با توجه به سردی هوا، قطعی گاز و بسته بودن اصناف،قطع طولانی مدت برق، آب و گاز در فصل سرد سال و بارانی بودن منطقه، عدم برنامه‌ریزی جهت برقراری نظام توزیع مناسب و عادلانه اقلام امدادی و عدم توزیع مناسب امکانات مورد نیاز آسیب دیدگان حادثه است.

با توجه به ضعف عملکرد سازمان مدیریت بحران در گزارش کمیسیون تاکید شده که قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور بطور کامل و دقیق اجرا شود. همچنین سامانه‌ای ملی در سازمان مدیریت بحران به منظور به‌کارگیری تجربه بحران‌های قبلی در دیگر مناطق کشور و پرهیز از تکرار سعی و خطا در مدیریت حوادث مشابه ایجاد شود.

بعد از گزارش، تعدادی از نمایندگان به انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت بحران پرداختند؛ محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز گفت: چرا جلسه شورای عالی مدیریت بحران بعد از زلزله تشکیل نشده و کسی در قبال آن پاسخگو نیست ، قانون مدیریت بحران مثل حکومت انگلستان شده که ملکه انگلیس هست ولی کاره ای نیست، مدیریت بحران قانون دارد اما اجرا نمی شود.

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر نیز گفت: در این گزارشی در ۹ مورد سوء مدیریت و عدم انجام اقدام مناسب برای کاهش آلام مردم و ضررهای وارد شده به مردم آمده است، این گزارش‌ها باید درس عبرتی برای آینده باشد تا از وقوع حوادثی مشابه جلوگیری شود. دولت آقای رئیسی به این موضوع توجه کند.

علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلیمان هم به عدم پرداخت حقوق کارکنان شهرداری سی سخت اشاره و ابراز امیدواری کرد که دولت به تعهدات مالی خود عمل کند.

مهدی روشنفکر نماینده بویر احمد و دنا نیز از آسیب های فراوان روحی و مادی زلزله سی سخت برای مردم سخن گفت و یادآور شد: با فرا رسیدن سرمای زودهنگام دنا زندگی برای مردم این منطقه سخت شده از طرفی با توجه به وضعیت گرانی کالا به ویژه مصالح ساختمانی تسهیلات بانکی جوابگوی نیاز مردم نبوده و نیست و همچنین وجود ویروس منحوس کرونا و فقر حاکم بر مردم زندگی را بسیار دشوار ساخته است، از همه دستگاه ها و دست اندرکاران درخواست دارم با توجه به شرایط سخت پیش روی مردم سی سخت در روند کاری مردم این منطقه تسریع کنند و تاکید می کنم که تسهیلات مقرر جوابگوی زلزله زدگان نیست.

علی بابایی نماینده ساری هم گفت: بحث جبران خسارات ناشی از حوادث امری ضروری است، حادثه سی‌سخت نخستین و آخرین اتفاق در این حوزه نیست، از این دست اتفاقات برای کشور ما می افتد، اما چه باید کرد؟باید به مباحثی همچون مهندسی مجدد در بحث ساختارها، ساختار متناسب با اتفاقات و وقایع غیرمترقبه، طراحی سازمان های پاسخگو و هدفمند، قوانین مورد نیاز توجه کنیم، برای مثال از زمان سیل سال ۹۸ مازندران هنوز کشاورزان در پشت درهای ادارات منتظر هستند، دوستان به عدم تشکیل جلسات شورای عالی ستاد بحران کشور از ابتدای سال ۹۹ تاکنون اشاره داشتند پس چرا این موضوع رخ نداد؟

بدیهی است که نباید فراموش شود کشورمان یکی از خطر‌پذیرترین کشورها به‌لحاظ قرارگیری در معرض حوادث طبیعی است که آخرین نمونه آن زمین لرزه‌ صبح امروز در شهر چلگرد در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری است؛ قطعا با این وضعیت کشور باید فکری به حال مدیریت بحران کشور کرد تا در زمان وقوع حوادث ارگان های مربوطه آمادگی داشته باشند.

علاوه بر این، در جلسه امروز مجلس ماده ۲ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شد که به موجب آن، وزارت اقتصاد مکلف شد طی مدت ۶ ماه نسبت به اصلاح و ارتقای پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات محیط کسب وکار اقدام کند. مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار نیز موظف شد تا با درخواست کتبی یا الکترونیکی دارنده مجوز، ظرف یک ماه از زمان درخواست، شناسه یکتای مجوز برای آنان صادر کند.

همچنین مجلس وارد بررسی ماده پرچالش این طرح، یعنی تعیین سازوکاری برای افزایش دفاتر اسناد رسمی شدند؛ محمدحسین فرهنگی پیشنهاد حذف این ماده را داد که مجلس با آن مخالفت کرد؛ استدلال فرهنگی این بود که این ماده باعث از بیکار شدن سردفتران فعلی و بروز مشکلاتی خواهد شد؛ در نهایت ادامه بررسی این ماده به جلسه بعدی مجلس موکول شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه صفر پیمان جبلی فاتحان خیبر علی سلاجقه فرشاد مهدی پور زلزله مدیریت بحران اعمال ماه صفر پیمان جبلی فاتحان خیبر علی سلاجقه فرشاد مهدی پور سازمان مدیریت بحران سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۲۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، گفت: کرمانشاه به عنوان مرکز و هاب مدیریت بحران و حوادث غرب کشور مصوب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بابک محمودی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه هر اقدامی در زمینه بحران باید در قالب پیشگیری باشد، اظهار داشت: باید نقاط پرخطر در طبیعت به مردم معرفی شوند و امدادرسانی‌ها باید به سرعت انجام شود که سبب نشویم مردم از حضور در طبیعت دلزده شوند.

وی با اشاره به استقبال مردم از کوهستان عنوان کرد: راهنمایان در کوهستان حضور دارند و در برخی مسیرها صعود افراد باید با راهنما انجام شود و این تلفات را کاهش می‌دهد.

محمودی با بیان اینکه بیستون چهارمین توده سنگی بزرگ دنیا است و برای سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی بسیار مهم است، گفت: کوهستانی بودن را نباید یک تهدید دانست، بلکه می‌توان به آن به عنوان یک فرصت اشتغال‌زایی نگاه شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور افزود: با تصویب کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی و حوادث غرب کشور از نظر پایگاه هوایی و تجهیزات انباری و تخصصی تجهیز می‌شود.

وی بیان کرد: این مرکز می‌تواند علاوه بر استان کرمانشاه به سایر استان‌های غرب کشور نیز خدمات‌رسانی کند، اما استان باید حداقل‌های انبارداری شامل سیستم اعلام حریق را راه‌اندازی کند و در این صورت کرمانشاه به عنوان هاب منطقه‌ای برای مدیریت بحران در نظر گرفته خواهد شد.

محمودی با اشاره به اینکه فرودگاه کرمانشاه اکنون با مشکلاتی مواجه است که به‌زودی برطرف می‌شود، گفت: چنانچه آشیانه دیگری در فرودگاه برای استقرار دائمی سه تا چهار فرزوند بالگرد ایجاد شود بسیار کمک کننده خواهد بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور افزود: ما انگیزه‌ای برای افزایش تعداد پایگاه‌ها نداریم، زیرا بسیار هزینه بر است و این انگیزه را باید فرمانداران و استانداران ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶