Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر گروه فرهنگ و اندیشه - معصومه نصیری*: تبیین را به‌مثابه روشنگری و انداختن نورافکن شفافیت بر روی موضوعات و مسائلی که باهدف غبارآلودسازی فضای افکار عمومی صورت می‌گیرد، باید در قالب دکترین کم اثرسازی تبعات زیست در عصر پساحقیقت و مانعی برای کمک به فهم بهتر جهان رسانه‌ای شده امروز دانست.

از این رو و ازآنجاکه دکترین مجموعه‌ای از باورها، رهنمودها و آموزه‌های توصیفی است به‌شرط آنکه برای مقصودی عملیاتی سازمان‌یافته باشد و در واقع عملا فرایندی فراتر از راهبرد، سیاست و خط‌مشی است، موضوع جهاد تبیین باید در سپهری فراتر از یک کنشگری کوتاه‌مدت مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، رصد دیتاک از چهار بستر توییتر، اینستاگرام، خبر و تلگرام نشان می‌دهد، کنشگری کاربران شبکه‌های اجتماعی حول محور جهاد تبیین از اعتقاد به رویکرد راهگشایی این روش حکایت دارد که البته غلبه گفتمانی نیز بر ضرورت‌های اقدامات هوشمندانه و پرهیز از شتاب‌زدگی و مستدل گویی است.

فضای توییتر با ۵۰٫۸ هزار توییت، ۳۶٫۵ هزار ریتوییت و ۲۱۵٫۸ هزار لایک در زمینه فرمان صادره از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تبیین کنشگری داشته است. این کنش‌ها در حوزه تایید ضرورت با بیشترین لایک و ریتوییت متعلق به حساب کاربردی دفتر رهبری انقلاب بوده و در حوزه فعالان، مربوط به محتوایی است که تبیین گری مبتنی بر اطلاعات کامه و دقیق را مورد اشاره قرار داده است.

کاربران اینستاگرام با ۹٫۶ هزار پست، ۱٫۶ میلیون لایک و ۷۴٫۲ هزار کامنت، موضوع جهاد تبیین را مورد توجه قرار داده‌اند. بیشترین بازدید نیز متعلق به صفحه دفتر Khamenei_ir بوده است.

۳۴٫۳ هزار پست در تلگرام و ۶۱٫۷ میلیون بازدید نتیجه چرخش فعالیت کاربران این بستر درباره ضرورت تبیین‌گری و روشنگری بوده که قالب‌های عکس نوشته و متن بیشتر گونه محتوای تولیدی این فضا بوده است. این موج در بستر خبر با تولید ۲۱٫۷ هزار خبر در خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ها پیگیری شده است.

با نگاه دکترین محور به موضوع ضرورت‌های تبیین گری باید تاکید کرد بدون تبیین و روشنگری هیچ فکر و اندیشه متقنی توفیق رواج و تبدیل شدن به اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد که توفیق این شیوه در به‌کارگیری روش‌های اثرگذار است، روش‌هایی که بتواند دستی برتر در به حاشیه راندن چارچوب‌های ارتباطی که مانع نقش‌بندی حقیقت بر باور عمومی و همگانی می‌شود را داشته باشد و دربرابر عادی‌سازی جعلیات و نسبی سازی حقیقت بایستد و با اتخاذ رویکردهای منطقی، گفتمان ساز بوده و ادله پرور باشد. این روش زمینه‌ساز حرکت از موضوع فعال به سمت موضع موفق در زمینه تنویر افکار عمومی است.

*کارشناس و تحلیلگر رسانه

کد خبر 5319920

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری سواد رسانه ای توییتر برنامه اینستاگرام تازه های نشر امام حسن مجتبی ع برنامه سوره انتشارات سوره مهر ترجمه معرفی کتاب رونمایی کتاب دفاع مقدس جنگ تحمیلی کتاب ادبیات داستانی ادبیات ایران رایزنی فرهنگی انتشارات راه یار کتاب و کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۷۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری زمان شناس و با بصیرت بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید اسماعیل موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر محمودآباد اظهار کرد: رسول خدا (ص) پس از بوسیدن دست سعد انصاری که بر اثر کارگری سخت و زبر شده بود فرمود: این دستی است که هرگز آتش جهنم به آن نمی‌رسد (فَقبَّلَ یَدَهُ رَسولُ اللّه (ص) و قالَ هذِهِ یَدٌ لاتَمَسُّهَا النّارُ أبَداً همچنین آن ‌حضرت فرمودند: «بهترین درآمد، از آنِ دستان کارگری است که کارش بی‌آلایش باشد».

وی اشاره به فرارسیدن روز کارگر اضافه کرد: یکی از وظایف مسئولین ایجاد امنیت شغلی برای کارگران و توجه به بیمه کارگران است.

امام جمعه محمودآباد با اشاره به فرارسیدن روز معلم تاکید کرد: مطمئناً بارزترین الگوی جمهوری اسلامی از تعریف معلم تراز، شهید مرتضی مطهری بوده است واینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پرمضمونی دارد.

وی اضافه کرد: تعابیری که امامین انقلاب درباره شهید مطهری به کار برده‌اند، کم نظیر و در مواردی بی‌نظیر است و می‌تواند بهترین مُعرِّف برای تبیین شخصیت والای این معلم عظیم القدر انقلاب باشد.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: شهد مطهری شهید اسلام شناس، زمان شناس، جریان شناس، دشمن شناس با بصیر بود.

امام جمعه محمودآباد ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برجسته استاد مطهری دشمن شناسی بود که توانست با نگاه تیزبین خود انواع دشمن‌ها و دشمنی‌ها را شناخته و به موقع و با روشی مناسب در برابر آنان قد علم کند. آنچه باعث می‌شد شهید مطهری در عرصه جهاد تبیین، به‌خوبی میدان‌داری نماید عمدتاً این چهار ویژگی بود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در حوزه حجاب با بیان اینکه بی حجابی و بی عفتی را دشمن به ما تحمیل کرده است، عنوان کرد: همه به ویژه بانوان باید پر رنگ تر و با منطق و تدبیر و تبیین وارد میدان عمل شوند و نقش زینبی خود را با تبیین موضوع عفت و حجاب انجام دهند.

حجت الاسلام موسوی در پایان با بیان اینکه به قوانین موجود در این موضوع باید عمل شود، یادآور شد: همه مردم باید از مجریان طرح نور حمایت و پشتیبانی نمایند.

کد خبر 6089156

دیگر خبرها

  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • نقش بالای شرایط اقتصاد کلان در گسترش فقر/ ظرفیت‌های فقرزدایی بودجه عمومی را محدود کرده است
  • شهید مطهری زمان شناس و با بصیرت بود
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • اجرای بیش از ۲ هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی