Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:26:07 GMT

محقق داماد: بحران محیط زیست، اخلاقی و فکری است

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۹۹۳۵۷

محقق داماد: بحران محیط زیست، اخلاقی و فکری است

به گزارش روز سه شنبه گروه سیاسی ایرنا، به دعوت پاپ فرانسیس، رهبران تمامی ادیان اصلی دنیا در روز گذشته در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه‌ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر، و از پاپ درخواست کردند که به نمایندگی از همه ادیان آن را به رهبران سیاسی شرکت کننده در کنفرانس COP۲۶ تسلیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت­ الله سیدمصطفی محقق داماد رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از ایران به عنوان یکی از متفکران شیعی در این گردهمایی مدعو شرکت کرد و ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، طی سخنانی اظهار داشت: بحران محیط زیست که امروز حیات بشررا برروی کره زمین سخت و دشوارکرده، یک بحران اخلاقی و فکری است وبرای حل آن رهبران دینی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی و غیرالهی. در نگاه الهی مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان، حیوانات، کوه ها، دریاها و... بخش‌های طبیعت یک مجموعه هستی وهمه مظاهر آفریدگار ونشان دهنده او هستند ‌درحالی درنگاه غیر الهی چنین نیست.

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم تصریح کرد: در این نگاه بشر خود را جدای از طبیعت می بیند و طبیعت را برای خود و در تسخیر خود می‌داند و همواره تلاش دارد که تسلط بیشتری بر آن بدست آورد. در حالی که در نگاه نخستین بشر برای طبیعت احترام قایل است و خود را جزیی از آن می‌داند.

محقق داماد در ادامه اظهار داشت: در قرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفتگو می‌کند و تسبیح خدا می‌گوید لذا طبیعت از نظر مومنین مقدس است و هرگز مومنین به طبیعت تجاوز نمی‌کنند. به موجب آنچه در متون مقدس آمده نیز خدا در آغاز آفرینش انسان او را به دو امر ملتزم کرده است یکی اجتناب از قتل نفس و دیگری اجتناب از آلوده کردن طبیعت و متاسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده و مرتکب کشتار بیگناهان و تخریب و فساد در طبیعت می شود. رسالت پیروان ادیان درجهان معاصر اتحاد بر ای رساندن پیام الهی وتحقق وفای به این دوتعهد خداوند است.

به گزارش ایرنا، بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP۲۶  در ماه نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار خواهد شد، و پس از کنفرانس پاریس سال ۲۰۱۶  که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهمترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.

برچسب‌ها پاپ پاپ فرانسیس آیت الله العظمی محقق داماد واتیکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاپ پاپ فرانسیس آیت الله العظمی محقق داماد پاپ پاپ فرانسیس آیت الله العظمی محقق داماد واتیکان محقق داماد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۹۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در ابتدای نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» که ۸ اردیبهشت در سالن سینمای موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، امیر دستمردی دبیر جلسه ضمن خوشامدگویی به استادان، هنرمندان و سخنرانان، توضیحاتی درباره موضوع جلسه، رابطه اقلیم، طبیعت و بیان هنری ارایه داد و بر اهمیت این موضوع در خلق آثار هنری تاکید کرد.

در ادامه این نشست، شهریار زرشناس عضو هیات‌علمی دانشگاه سوره به‌عنوان اولین سخنران به موضوع تطور مفهوم فلسفی طبیعت و نسبت آن با تغییر مفهوم زیبایی در عوالم تاریخی غرب پرداخت.

همچنین زرشناس به مقایسه و بررسی معنا و مفهوم طبیعت و زیبایی در عوالم باستان، قرون وسطی و دوران مدرن پرداخت و تلاش کرد مقایسه‌ای فلسفی بین عوالم مختلف در نسبت با مفهوم طبیعت داشته باشد.

مسیحا ربیعی عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران، دومین سخنران این نشست، صحبت‌های خود را با موضوع نقد جغرافیایی هنر آغاز و به اهمیت جغرافیا و فضا در قرن حاضر تاکید کرد و با مرور نقاشی‌هایی از بروگل، مانه، ترنر، سهراب سپهری و ابوالقاسم سعیدی به بسط نظریات خود در این حوزه پرداخت.

کیوریتور نمایشگاه «بر فراز دشت» در مورد موقعیت جغرافیایی به‌عنوان یک حالت ذهنی نه صرفا یک مکان فیزیکی در این آثار صحبت کرد و بر اهمیت نقشه جغرافیایی ذهن هنرمند مقدم بر نقشه اصلی و واقعی تاکید کرد.

سومین سخنران این نشست سمیه رمضان‌ماهی عضو هیات‌علمی دانشگاه سوره درباره انطباق‌پذیری فرهنگی با طبیعت‌گرایی شاعرانه و خیال‌انگیز در هنر مدرن ایران صحبت‌های خود را آغاز کرد و در ادامه مروری بر آثار به‌نمایش‌درآمده در نمایشگاه «بر فراز دشت» داشت و به‌صورت موردی چند اثر را شرح دادند.

در پایان نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور هنرمندان و استادان برگزار شد.

کد خبر 6091231

دیگر خبرها

  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • دشمن با نشانه رفتن حجاب قصد ضربه به روح و روان جامعه را دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • مهاجرت غیرقانونی «بحران جدی» از نگاه آمریکایی‌ها
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم