Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:07:22 GMT

اخلاق محمدی، زمینه‌ساز وحدت اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۱۸۸۴

اخلاق محمدی، زمینه‌ساز وحدت اسلامی

عالم خلقت در ۲۸صفر سال یازدهم هجری، با از دست دادن پیامبر مهربانی ها، درد و فراقی تلخ را متحمل شد، و مکارم اخلاقی به عنوان میراث ماندگار خاتم انبیا برای جهانیان برجای ماند.

مردمداری، امانتداری، ساده زیستی، حکمت و حیا، راستگویی، نجابت و صلح، تواضع و سخاوتمندی تنها ذره ای از اقیانوس بی پایان فضایل اخلاقی پیامبر رحمت است و این همان فضایلی است که توجه به آن موجب اقتدار بیشتر امت محمدی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوری جامعه اسلام  از انحطاط اخلاقی جامعه غرب با درپیش گرفتن سیر و سلوک اجتماعی و سیاسی حضرت محمد(ص) میسر است و تا زمانی که این سیره حفظ شود، هیچ کفر و استکباری توان غلبه بر دنیای اسلام را نخواهد داشت.

پیامبر مکرم اسلام(ص) برای اخلاق و احیای اخلاق مبعوث شدند، لذا تمام تاثیرگذاری پیامبر رحمت(ص) در ابتدا بر محور اخلاق شکل گرفت، ابتدا اخلاق پیامبر (ص) توانست جایگاه خودش را پیدا کند و سپس بعثت پیامبر(ص) محقق شد.

شیوه و نگرش برپایه اخلاق پیامبری باشد

از همین رو یک کارشناس مذهبی در خصوص این میراث ماندگار به ایرنا گفت: بدون شک زیربنای هر حرکتی در عالم وجود و یکی از شالوده ­های اساسی زندگی بشری می­ تواند اخلاق باشد.

حجت الاسلام«مجید میرزایی» ادامه داد: اگر ما می­ توانیم در عالم و جهان کنونی اثرگذار باشیم ابتدا باید شیوه رفتار و نگرشمان به دنیا و مردمان را اصلاح کنیم و آن را بر پایه اخلاق پیامبری قرار دهیم، همانطور که رسول گرامی اسلام (ص) برای همین مبعوث شد و زمانی توانست در عرب جاهلی تاثیرگذار باشد که اخلاق خود را ابتدا عرضه کرد و هنگامی که این اخلاق در بین عرب جاهلی رسوخ پیدا کرد، پیامبر اسلام (ص) توانست دین خدا را هم به آنها عرضه کند.

حجت الاسلام میرزایی اضافه کرد، بنابراین اگر بخواهیم در حوزه ­های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و رفتاری تاثیرگذار باشیم، باید بساط خودمان را در حول محور اخلاق تسری بدهیم، همانگونه که پیامبر گرامی اسلام این خصیصه را داشتند.

وی عنوان کرد، زمانی که پیامبر اکرم (ص) رحلت نمودند، حضرت علی علیه السلام فرمود که «عالم وجود دارای دو امان است؛ یکی پیامبر گرامی اسلام (ص) و دیگری قرآن کریم است»، و امروز فقدان یک امان برای دنیا است، اما قرآن همچنان هست و می­تواند مورد تأمل و استفاده مردم قرار بگیرد و به واسطه عمل به قرآن، مردم می­توانند در امان باشند و زندگی کنند.

به گفته وی، منظور از امان این است که در دنیا با آرامش زندگی کنیم و زمانی که اینگونه زندگی کنیم می­توانیم به اهداف عالی انسانی دست پیدا کنیم و در همین راستا انسان به موفقیت دست پیدا می ­کند.

میرزایی به روایتی دیگر اشاره کرد و افزود: حضرت جعفر بن محمد(ع) فرمودند که «اگر می­خواهید در فردای قیامت، از این پناه و از این ملجا و از این جایگاه رفیعی که خداوند به پیامبر گرامی اسلام (ص) عطا فرموده، استفاده کنید باید چند خصلت را در دنیا رعایت کنید زیرا دنیا مزرعه آخرت است».

راستگو همنشین پیامبر(ص) می شود

این کارشناس مذهبی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه یادآور شد، اولین چیزی که باید رعایت کنیم این است که باید در گفتار و عمل صادق باشیم و هر آنچه را که در دنیا به آن استناد می­ کنیم از صدق آن اطمینان حاصل کنیم و بدانیم آن کسی که راستگوتر و صادق­تر باشد در روز قیامت به پیامبر (ص) نزدیک­تر است و در امان خواهد بود.

وی عنوان کرد، لازم به توضیح است که متاسفانه بخشی از دنیای امروزه در دنیای مجازی می­گذرد و برای انتقال و انتشار مطالب در این فضا و دنیا باید حتما از صدق و کذب آن مطمئن باشیم و این جایی است که بحث صدق مطرح است.

به گفته حجت الاسلام میرزایی، دومین چیزی که پیامبر گرامی اسلام (ص) به آن اشاره فرموده و ما باید در زندگی خود به آن عمل کنیم تا در فردای قیامت در ملجا و پناه حضرت رسول (ص) باشیم این است که برای ادای امانت، احترام قائل شویم زیرا آن کسی که بیشتر به ادای امانت اهمیت می­دهد و به آن احترام می­گذارد در روز قیامت به پروردگار متعال نزدیکتر است.

او اظهار داشت: این امانت فقط مال نیست، همه چیز

می­تواند باشد از دین مردم گرفته تا نوامیس مردم، مال مردم، تعلیم و تربیت و آموزش فرزندان آنها که می­تواند در دستان ما باشد و روز قیامت از ما بازخواست خواهند کرد و هر چقدر در این مورد عمل ما صحیح­تر باشد و ادای امانتمان بهتر باشد، می­توانیم به پیامبر مکرم اسلام (ص) نزدیکتر باشیم.

به عهد وفادار باشیم

وی از وفای به عهد به عنوان سومین خصیصه ای یاد کرد که  به آن اشاره شده است و خاطرنشان ساخت، در مقابل پیمان­های فردی، اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی باید وفادار بمانیم و بدانیم هر شخصی که در عالم وفای به عهدش بهتر بود در روز قیامت به پیامبر (ص) نزدیکتر خواهد بود.

میرزایی ادامه داد: چهارمین چیزی که می­توانیم برای آن احترام قائل شویم و یکی از شروطی است که می­توانیم خود را به سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) نزدیکتر بدانیم، حسن و نیکویی اخلاق است که در حیطه فردی و اجتماعی باید رعایت شود و به آن توجه کنیم.

وی معتقد است، حسن و نیکویی اخلاق، همان نکته­ای است که پیامبر گرامی اسلام (ص) توانست به واسطه آن در همه اعصار آن رحمت و سیطره خود را بر عالم ارزانی بدارد و در ابتدا اخلاق پیامبر (ص) بود که زمینه را برای بعثت ایشان فراهم کرد.

مردمی بودن، سبک زندگی اسلامی است

این کارشناس امور مذهبی و قرآنی یادآور شد، پنجمین مورد مردمی بودن است یعنی باید در بین مردم باشیم و سبک زندگی اسلامی این است که در هر سمت، مسئولیت و موقعیت مالی و اجتماعی که باشیم نباید خود را از مردم جدا کنیم.

وی عنوان کرد، باید زندگی خود را با عموم مردم همطراز و شبیه آنها کنیم و در بین آنها باشیم و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز همین خصلت را داشتند و بدون تکبر، غرور و بدون در نظر گرفتن شأن و جایگاه خودش، در بین آحاد مختلف امت اسلامی حضور داشتند و بهترین خصیصه­ای که پیامبر اسلام (ص) داشتند عامی بودن ایشان بود و در بین مردم بصورت عادی زندگی می­کرد.

فرهنگ و اخلاق زمینه ساز اثرگذاری در عالم هستند

وی خاطرنشان ساخت، تمام موارد عنوان شده همگی

می­توانند زمینه ساز تاثیرگذاری و زیربنای فرهنگی باشند و

می­توانند جامعه را مترقی کنند، در این صورت می ­توانیم بگوییم فرهنگ و اخلاق زمینه ساز اثر گذاری در عالم هستند.

به گفته وی، اخلاق نیکو، اولین چیزی است که از زندگی پیامبر (ص) می­توان درس گرفت و باید با سرلوحه قرار دادن اخلاق ایشان در زندگیمان در روز رحلت آن پیامبر سعید (ص)، خودمان را به آن وجود مبارک نزدیک کنیم.

وی اضافه کرد، خداوند بزرگ در قرآن کریم می­فرمایند؛ «ای پیامبر، به مردم بگو که تو در مقابل رسالت و ابلاغ رسالتت از آنان هیچ مزد و اجری نمی­خواهی مگر اینکه با اهل بیت تو به مودت و محبت رفتار کنند»، یعنی هم به پیامبر گرامی اسلام (ص) و هم به اهل بیت ایشان عشق، علاقه و ارادت داشته باشیم و علاوه بر اینها از آنها اطاعت کنیم. پس مودت یعنی عشق و محبت همراه با اطاعت.

حجت الاسلام میرزایی گفت: به تنهایی و با محبت، راه به جایی نخواهیم برد اما اگر محبت ما همراه با اطاعت از پیامبر (ص) و اهل بیت مکرم ایشان باشد می­توانیم راه را از چاه تشخیص دهیم و به سعادت برسیم.        

 پیامبر برای تکریم اخلاق آمد

یکی دیگر از کارشناسان فرهنگی و مذهبی نیز در گفت و گو با ایرنا، به خصایص اخلاقی پیامبر(ص)، اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرماید؛ «من برای تکریم اخلاق آمده ام » و این همان ویژگی است که امروزه به آن نیاز داریم و با داشتن اخلاق اسلامی، می توانیم به وحدت و توافق بین المللی اسلامی برسیم.

حجت الاسلام «مهدی توسلی» افزود: دشمن درصدد ورود به فروعات دینی مسلمانان و تفرقه افکنی است همانطور که از این طریق شاهد اتفاقات اخیر در کشور آذربایجان و افغانستان بودیم چراکه از محوریت و خلقیات پیامبر(ص) دوری شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: اخلاق در همه ابعاد زندگی از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وجود دارد و اگر آن را در همه این زوایا ملاک قرار دهیم دنیای کفر نمی تواند بر ما غلبه کند.

توسلی افزود: اگر امروز خواهان وحدت و غلبه بر دشمن هستیم باید با پیروی از سیره امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، بنیه علمی اسلام را تقویت کنیم و بر توانایی های علمی تکیه کنیم و مسلمانان باید این مزیت را همانند ایران اسلامی تقویت کنند.

توسلی یادآور شد، ایران از رتبه بالای علمی در اسلام برخوردار است و این دو مسئله که همان پیروی از خلقیات پیامبر(ص) و الگوقراردادن تلاش های علمی امام جعفر صادق(ع) است می تواند موجب وحدت و اقتدار بیشتر امت محمدی شود.

گزارش از زهره کریم زاده

برچسب‌ها امام باقر امام صادق پیامبر اکرم قرآن کریم کرمانشاه ایران اخلاق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام باقر امام صادق پیامبر اکرم امام باقر امام صادق پیامبر اکرم قرآن کریم کرمانشاه ایران اخلاق پیامبر گرامی اسلام اخلاق پیامبر حجت الاسلام روز قیامت زمینه ساز پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۱۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)

به نام خداوند جان و خرد

کمی مهربان باشیم:

کمی مهربان باشیم؛ تا مصداق این بیت شعر گردیم:

نام نیک رفتگان ضایع مکن                           تا بماند نام نیکت پایدار

سعدی(درود خدا بر اوباد)

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان استاد ایرانفر در ادامه گفتند ما نتوانستیم زحمات او را پاس بداریم و شان و جایگاه علمی و فرهنگی او را حفظ کنیم و خواستار توجه مسئولان فرهنگی استان شدند و در پایان صحبتش بنا گردید ایشان به یاری چند نیک اندیش دیگر عضو انجمن حافظ خوانی با روی هم گذاشتن مقداری پول، سنگ مزاری شایسته ای برای قبر دکتر  حسینعلی هروی تهیه و بر مزارش نصب نمایند.

این سخنان که نگارنده را وادار نمود که به قبرستان امامزاده عبدالله رفته و قبر دکتر  حسینعلی هروی را زیارت نماید و به بررسی زندگی و آثار او بپردازد، آنچه در زیر گزارش می شود، مروري بر زندگي و آثار دكتر«حسين علي هروي» این اندیشمند راستین گرگانی است. نگارنده امیدوار است که توانسته باشد به شایستگی ایشان را به دوستدارانش و علاقمندان ادب و فرهنگ ایران و به ویژه حضرت حاغظ بشناساند، و پیشنهاداتی که ارائه نموده توسط مسئولان امر جامه ی عمل پوشانده شود، تا شاید بتوانیم خدمتی کوچک به مردی بزرگ کرده باشیم.

سرمایه های راستین یک ملت، نه ذخائر فسیلی و زیرزمینی، نه کانی های ارزشمند، نه فلزات گرانبها، و نه اندوخته های پولی آنان است؛ بلکه سرمایه های راستین یک ملت، مردان و زنانی است که بی چشمداشت، عمر گرامی خود را در را پیشرفت دانش، فرهنگ و ادب گذراندند، تا دستاورد تلاش و کوشش صادقانه ی آنان چراغی باشد فروزان در راه تکامل تاریخ و تمدن کشور و تعالی همنوعانشان.

آنان در تنهایی، گمنامی و گاه تهیدستی و بی انتظار پاداش تلاش نمودند، و در زنده بودن خود و یا پس از مرگشان برای مجاهدت بی دریغ خود، توجه و تحسینی را از ما خواستار نبودند و نشدند. اما این ما هستیم که از یک سوی وظیفه ی انسانی داریم که تلاش و دستاوردشان که برای ما، فرّ و شکوه، پیشرفت و والایی و غرور ملی به دنبال داشته، ارج نهیم و ایشان را از گمنامی و تنهایی و سکوت رنج دهنده شان برهانیم و بخواهیم که غبار فراموشی و بی مهری خودمان ر ا از نام  یادشان پاک کنیم، تا نامشان برای همیشه بلند مرتبه و یادشان پرآوازه و دستاورد یک عمر مجاهده ی آنها کاراتر گردد.

سرزمین گرگانزمین با پيشينه فرهنگي و تاريخي درخشان خود و لطف خدادادی تاكنون توانسته است اندیشمندان و دانشمندان بسیاری را بپروراند. بزرگانی که در روزگاران گذشته و نیز دوره معاصر به مانند ستارگان پر فروغي در گلستان فلسفه، علم و ادب، فرهنگ وتاریخ درخشیده اند، در اين زمينه مي‌توان به شخصيتهايي همچون «سيدابوالقاسم ميرفندرسكي، خليل فلسفي، مختومقلي فراغي، مسيح‌الله ذبيحي، فخرالدين اسعد گرگاني، ميرداماد و دیگران اشاره كرد.


یکی از این شخصیت های فرهیخته عرصه ی دانش و ادب حسينعلي هروي گرگانی- نویسنده، مترجم، حافظ پژوه و شارح بزرگ معاصر استاد دانشگاه است.

                                               

حسينعلي هروي در سال۱۲۹۷ه.خ پا به عرصه هستی نهاد. وی فرزند ميرزا احمد خان معروف به بابا كه در محله سرپير گرگان زندگي مي‌كرد،بود پدربزرگ وی حبیب الله خان سررشته دار، عضو محکمه حقوق استرآباد و جد اعلایش، حاج شیخ عبدالصمد خان مقصودلو موقرالملک، همگی از چهره های سرشناس گرگان بودند. تحصيلات ابتدايي و دوره اول متوسطه را درگرگان به پايان برد و به دليل داير نبودن كلاسهاي دوره دوم متوسطه، براي ادامه تحصيلات به دانشسراي مقدماتي تهران رفت. وي از دانشسراي مقدماتي با كسب رتبه اول به دانشسراي عالي وارد و درجه ليسانس یا کارشناسی را در رشته زبان هاي خارجي كسب كرد. هروي در سال ‪ ۱۳۲۴به عنوان دبير زبان فرانسه در آموزش و پرورش شهرستان گرگان مشغول به كار شد كه پس از چند سال دبيري، كارمندي بانك و رياست فرهنگ در برخي نقاط از جمله شهرستان گناباد و استان خراسان براي ادامه تحصيلات به فرانسه رفت. وي در دوره دكتراي مدرسه عالي "السنه شرقي" دانشگاه پاريس نام نويسي كرد و موفق به اخذ درجه دكترا در رشته فرهنگ و تمدن اسلامي شد. پايان نامه دكتر حسين علي هروي نيز ترجمه خسرونامه يا گل و هرمز عطار بود كه آن را به زبان فرانسه برگرداند.

 در مورد بخشي از زندگي دكتر هروي، محمد ايران‌فر در مقاله‌اي مي‌گويد: هروي در سالهاي ‪ ۱۳۲۹تا ‪ ۱۳۴۴رييس دفتر استاد بديع الزمان فروزانفر و سپس دبير دانشكده معقول و منقول (الهيات) بوده است. دكتر هروي همچنين در دهه پنجاه با سيدابوالقاسم انجوي شيرازي، نعمت الله قاضي (شكيب)، دكتر شاه حسيني و چند نفر ديگر در بخش ادبي راديو ايران همكاري داشت. وي در سال ‪ ۱۳۴۸از سوي هيات منتخب دانشگاه تهران كه شامل دكتر منوچهر ستوده، دكتر ابوالقاسم اجتهادي و دكتر حسين گوئيلي بودند به مقام استادياري دانشگاه مفتخر شد. همكاري با بخش ادبي راديو ايران ، ترجمه فصولي از كتاب آناكارنينا از لئون تولستوي و ترجمه خوش زيستن در زندگي زناشويي تاليف آندره موروا ، داستايفسكي به روايت هانري تروآيا ، جلديازدهم تاريخ بزرگ جهان و زندگي نامه پوشكين اثر هانري تروايا از ديگر فعاليتهاي حسين علي هروي بوده‌است.

ترجمه كتاب «فرهنگ البسه مسلمانان» تاليف رينجرت دزي از آثار برجسته دكتر هروي است. اين كتاب در نوع خود ماخذي نسبتا جامع بوده و در آن توضيح و شناخت انواع پوشش‌ها و جامه‌هاي مسلمانان از صدر اسلام تا قرن نوزدهم ميلادي (سيزدهم هجري قمري) بيان شده است. کتاب فرهنگ البسه مسلمانان، در رشته ترجمه ادبی، برنده جایزه سلطنتی 1345 گردید. در اين زمينه شادروان مجتبي مينوي در مقدمه اين كتاب نوشته است: زحمت بسياري كه اقاي هروي در ترجمه اين كتاب و مفهوم كردن آن براي خوانندگان كشيده‌اند قابل توصيف نيست. همچنين مقالات نوشته شده با عنوان بي‌سوادي در جهان، اسلام در جهان امروز، هنر اسلامي و مجموعه مقالاتي در مورد حافظ از ديگر آثار اين نويسنده و مترجم است. مهمترين و ماندگارترين اثر و بزرگترین عامل حسن شهرت دكتر هروي کتاب چهار جلدی «شرح غزلهای حافظ» است که پس از سالها تحقیق كه با مقدمه‌اي مبسوط به همت دكتر زهرا شادمان در سال هزار و سیصدو شصت و هفت منتشر شده است. کتاب ارزشمندی که هنوز جایگاه رفیعی در عرصه پژوهشهای حافظ شناسی دارد.بهاء‌الدين خرمشاهي حافظ پژوه نامدار معاصر دراين زمينه مي‌گويد: من خود شرح غزل‌هاي حافظ را ارج مي‌گزارم و آن را از بسياري از شروح سودمندتر مي دانم.

هروی با انتشار مقالات متعدد در نشریات معتبر به نقد کتب منتشره درخصوص دیوان خواجه حافظ می پرداخت امری که او را به چهره ای خاص در این زمینه مبدل کرده بود، مقالاتی که گهگاه رویه ای تند و طعنه آمیز به خود می گرفت و زمینه بروز مباحثات مختلف را فراهم می نمود، در بهار 1353 مقاله ای باعنوان «نقدی بر حافظ مسعود فرزاد» به طبع رسانید و سبب شد تا فرزاد نیز مقاله ای بی محابا در همان نشریه بنگارد. از دیگر مقالات انتقادی ایشان می توان به نقد دیوان حافظ، تصحیح ابوالقاسم انجوی شیرازی یا « سخنی از تصحیح جدید دیوان حافظ» در معرفی دیوان حافظ، تصحیح دکتر خانلری اشاره کرد. مباحثات وی اساتید دیگری چون دکتر اسلامی ندوشن، فتح الله مجتبایی و ایرج افشار را نیز مورد عنایت قرار داده است، روند این رویدادها موجب گردیده بود تا خود نیز به لحن مزاح در مقاله «چرا نه در کنار هم؟»( کیهان فرهنگی اسفند 1367) چنین بنگارد:« در کنگره حافظ شیراز مصاحبت استادى از دانشگاه اصفهان نصیبم شد.خوش سخن و لطیفه پرداز.روزى از من پرسید شرح حافظ شما چند جلد شده، گفتم چهار جلد.به همان لهجه ظریف اصفهانى گفت بگویید هشت جلد، چون با سابقه‏اى که من به مشاجرات قلمى شما در باب حافظ دارم باید منتظر نقد و نظرهاى بسیار باشید.»، سلسله مقالات وی در کتابی با عنوان «مقالات حافظ، دکتر حسینعلی هروی» توسط عنایت الله مجیدی به طبع رسیده است.

دكتر حسين علي هروي بر اثر ابتلا به بیماری ریوی در ششم اردیبهشت ماه سال ‪ ۱۳۷۲در تهران درگذشت و بنا به وصيت خود به دلیل تعلق خاطر در دیار سرسبز و تاریخی اش- گرگان- به خاک سپرده شد، تا با خدمات فرهنگي و ادبي بسيار كه به جامعه ايران ارايه داد نامش براي هميشه به يادگار بماند.

شرف الدین خراسانی، شعر«ظلم مرگ» را در رثای او سروده که برخی ابیات آن از این قرار است:« دردا که مرگ یاران ما را ز هم جدا کرد / بر رفتگان ستم کرد بر ماندگان جفا کرد / دردا مگر ندانست در بند مهر اوئیم / آن رفته ای که ما را زود اینچنین رها کرد / آن رفته ای که عمری با حافظ آشنا بود / خلقی به او ثنا گفت، حافظ به او دعا کرد / چون زنده بودن او درد گران او گشت / او درد زندگی را با مرگ خود دوا کرد.»

با توجه به شخصیت ادبی- فرهنگی ارزشمند دكتر حسين علي هروي و در راستای گرامیداشت چهره های علمی،دینی و سیاسی و نیز  الگو سازی آنان برای نسل امروز، چند پیشنهاد می شود امید می رود،که عملی شوند:

1-در تقویم استان، نام ابشان به عنوان یک چهره ماندگار(دینی،عرفانی و سیاسی) ثبت شود. و برنامه های پیش بینی شده را در همین روز انجام بدهند.

2-هرساله در روز در گذشتش،برنامه هایی برای گرامیداشت یاد و نامش برگزار شود.یکی از این برنامه ها می تواند با همکاری شهرستان سبزوار و باعنوان همایش شناخت اندیشه و خدمات دكتر حسين علي هروي برگزار شود.

3-قبر او را به نحو شایسته ایی بازسازی شود. و تصویری مناسب از ایشان بر قبر اوقراربدهند.( گمان می رود این کار ارزشمند توسط اعضای انجمن حافظ خوانی کانون جهاندیدگان گرگان در شرف انجام است) و اگر مقدور شد یادمانی نیز برای آرامگاه او ساخته شود.

5-نام دكتر حسين علي هروي را بر روی یکی از خیابان های شهرگرگان بگذارند.

6-تمهیداتی اندیشیده شود تا آثار فاخر این حافظ شناس بزرگ باز نشر شود و نیز در حد مقدوراتی مستندی از زندگی ایشان

ای که دستت می‌رسد کاری بکن                    پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

یارب الهامش به نیکویی بده                           وز بقای عمر برخوردار دار

سعدی(درود خدا بر اوباد)

علیرضا حصارنوی-باستان شناس و کارشناس ارشد فرهنگ و زبان های باستانی

 

دیگر خبرها

  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • فرمولی برای اینکه در زندگی موفق باشیم
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • همه باید دفاع جانانه و فداکارانه ای از احکام اسلام داشته باشیم
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود